OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
Dissertatieprijs voor Dominique Sluijsmans
Tijdens de Onderwijs Research Dagen is de VOR/VFO-dissertatieprijs
2003 uitgereikt aan Dominique Sluijsmans (Kerkrade, 1973). Deze prijs
wordt elk jaar uitgereikt door de Nederlandse Vereniging voor
Onderwijsresearch (VOR) en het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek
(VFO) voor de beste dissertatie op het gebied van
onderwijsonderzoek.
Dominique Sluijsmans is sinds 1997 als onderwijstechnoloog verbonden
aan het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open
Universiteit Nederland. In haar proefschrift onderzocht ze onder
andere hoe je studenten kunt leren om elkaars werk op een zinvolle,
kritische maar ook betrouwbare manier te beoordelen (peer assessment).
Ze onderzocht ook wat de effecten zijn van het inbouwen van deze vorm
van beoordelen op het leerresultaat van de studenten en wat de
consequenties zijn voor docenten. Voor het proefschrift heeft ze nauw
samengewerkt met docenten en studenten van Hogeschool Zuyd in
Heerlen.
Peer assessment is een onderwerp waar nog maar weinig fundamenteel
onderzoek naar was gedaan. Het onderzoek van Sluijsmans vult die
leemte. De jury loofde de dissertatie onder andere vanwege de
praktijkgerichtheid, de grote aandacht voor de rol van de studenten en
de integratie van toetsing en onderwijs. Dankzij de grote aantallen
studenten die in het onderzoek betrokken zijn, is zij erin geslaagd om
te komen tot een aantal concrete richtlijnen voor de praktijk. Binnen
de faculteit Onderwijs van de Hogeschool Zuyd heeft peer assessment
inmiddels een plaats gekregen in het onderwijsprogramma.
Sluijsmans is in 1973 geboren in Kerkrade. Ze ging in Rolduc naar de middelbare school. De plaats waar ze in 1993 haar middelbare schooldiploma ontving is dan ook dezelfde als waar ze nu de dissertatieprijs in ontvangst mocht nemen. Na een studie Onderwijskunde in Nijmegen werkte ze een jaar bij de KPC-groep in Den Bosch om vervolgens in 1997 terug te keren naar Zuid-Limburg als onderzoeksassistent en later onderwijstechnoloog bij de OUNL.
De dissertatie 'Student involvement in assessment. The training of
peer assessment skills' is te vinden op de website van OTEC onderzoek
(http://www.ou.nl/info-alg-innovatieonderzoek/InstructionalDesign/Publ
icaties/Dominique/proefschrift%20Sluijsmans%20drukklaar%20100%20procen
t.pdf).