Gemeente Hoogeveen
14 mei 2003
* Natuurlijk beheer fleurt Hoogeveense bermen op *
* Commissie vergadert *
* Openingstijden studiezaal gemeentearchief *
* Commissie Welstand vergadert *
* Bouwen & Wonen gesloten *
* Collecten *
* Vraag op tijd paspoort of identiteitskaart aan *
* Belevenissen van een brandweervrouw *
* Infomarkt over veilig en prettig uitgaan *
* Zoektocht naar hulpverleners Zeeuwse Watersnoodramp *
+ Ontwerp-bestemmingsplan Noordscheschut, deelplan
Coevorderstraatweg 28 en 32 *
+ Goedkeuring bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan
Middenraai 76 *
+ Bestemmingsplan Krakeel, deelplan De Kroon *
+ Goedkeuring wijzigingsplan Buitengebied Ruinen, wijziging
Wijsterseweg 146 *
+ Kavelverkoop plan Elim Zuid-West, 2^e fase (Het Hoosvat) *
+ Wet Milieubeheer *
+ Verkeersbesluit *
+ Verkeersbesluit *
+ Ingekomen bouwaanvragen *
+ Geweigerde bouwvergunningen en verleende bouw- en
sloopvergunningen *
+ Wet Milieubeheer *
+ Wet Milieubeheer *
+ Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan *
Natuurlijk beheer fleurt Hoogeveense bermen op
De gemeente krijgt altijd veel vragen over het groenbeheer. Om een en
ander duidelijk te maken over de methoden die gebruikt worden voor het
groenbeheer plaatst de gemeente een aantal artikelen in het Torentje.
Vandaag de aftrap van deze serie artikelen.
Op dit moment volgen 36 mensen van de afdeling Beheer Openbare Ruimte
van de gemeente een cursus over natuurlijk beheer. Zij verrijken op
deze manier hun kennis over het groen. Binnen de gemeente Hoogeveen
wordt heel veel aan groenbeheer gedaan.
De gemeenteraad heeft in 1989 besloten het gebruik van chemische
bestrijdingsmiddelen bij het onderhoud van het openbaar groen
drastisch te verminderen. Tegenwoordig bestrijdt groenvoorziening
ongewenste kruiden dan ook zoveel mogelijk met natuurlijke middelen.
Ook wordt - bijvoorbeeld bij de renovatie van de wijk Krakeel - goed
gekeken naar de samenhang tussen het groen binnen de wijk en het groen
daarbuiten. Bijna alle veranderingen die de gemeente doorvoert in het
groen, worden besproken met de bewoners.
Kruidlaag
Vroeger schoffelden de groenmedewerkers wekelijks rondom bomen de
ongewenste kruiden weg. Tegenwoordig zien ze daarvan af. Hierdoor
zorgen inheemse kruiden, zoals de wilde aardbei en zenegroen, voor een
veel kleuriger en fleuriger straatbeeld. Vlinders, bijen en andere
insecten waarderen dit zeer. De bermen in Hoogeveen vertonen nu al een
redelijk beeld.
Het is de bedoeling om in perken onder grovere struiken ook een
afdekkende kruidlaag te creëren. Dan kunnen we hier minder tijd aan
besteden. In de eerste jaren bestaat het onderhouden van deze
kruidlagen uit het verwijderen van soorten die te hoog worden of op
een bepaalde plek sterk overheersen. Vaak ontstaat er na jaren dan een
mooie bloeiende onderlaag die weinig onderhoud vergt.
Voorjaar
Voor de kenner is het voorjaar een feest. De uitbundige bloei van
onder meer het speenkruid, de pinksterbloem, de look zonder look, het
maarts viooltje, de bosanemoon en de judaspenning in de voorste rand
onder de hogere struiken geeft aan dat er goede mogelijkheden zijn om
hier meer soorten te ontwikkelen. In de toekomst geeft het groen dus
een ander beeld dan de inwoners van Hoogeveen gewend zijn. Een
voorbeeld van dit nieuwe groen is onder andere te zien achter
bungalowpark Venesluis tussen de Eikenlaan en Alteveer.
Heeft u vragen of opmerkingen over deze wijze van groenbeheer dan kunt u contact opnemen met Rieks Bos, telefoonnummer: (06) 27004114
Ook kunt u meer informatie vinden over ecologisch groenbeheer op de
website www.ecologisch-groenbeheer.nl
Commissie vergadert
De commissie Bestuur vergadert morgen, donderdag 15 mei, in de
raadszaal van het gemeentehuis. De vergadering, die openbaar is,
begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere:
Openingstijden studiezaal gemeentearchief
Sinds maandag 12 mei zijn de openingstijden van de studiezaal
gemeentearchief veranderd.
De openingstijden van de studiezaal zijn nu als volgt:
Op maandag, dinsdag en donderdag is de studiezaal open van 8.30 uur
tot 12.00 uur. Woensdag kunt u terecht in de zaal van 8.30 uur tot
16.30 uur. Vrijdag is de studiezaal gesloten.
Commissie Welstand vergadert
De Drentse Welstandscommissie vergadert donderdag 15 mei in het gemeentehuis
van Midden Drenthe in Beilen. De vergadering die openbaar is, begint om
14.00 uur. De agenda vermeldt de beoordeling van bouwplannen in Drenthe,
waaronder één in Hoogeveen. Dat is:
* Herinrichting Schoonvelde-Oost te Hoogeveen (14.30 uur toelichting
door stedenbouwkundige en architect)
Bouwen & Wonen gesloten
Op vrijdag 16 mei zijn alle afdelingen van de sector Bouwen & Wonen
gesloten.
Donderdag 15 mei
Basisschool De Morgenster.Vanaf 18.00 uur komen ze het oud papier
ophalen.
Het papier graag gebundeld of in dozen aan de straat zetten. Papier in
plastic zakken of kratten wordt niet meer meegenomen.
Basisscholen 't Rastholt en De Regenboog. Het oud papier kunt u naar
de containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in
Hoogeveen brengen.
Zaterdag 17 mei
Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u naar de
containers op de parkeerplaats aan Prieswijk-Oost brengen van 9.00 t/m
11.30 uur.
De Hoeksteen in Nieuwlande. Het oud papier wordt opgehaald vanaf 9.00
uur. Het papier kunt u ook naar de container brengen. De container
staat bij de school aan de Wilhelminalaan in Nieuwlande.
huwelijksplechtigheden volgen. Vrijdagmiddag 16 mei trouwen Albertus
van der Weide en Berta Gesina Klingenberg om 13.00 uur in het raadhuis
van Hoogeveen.
Om 13.45 uur trouwen Geert Ferdinand Wolf en Dorien van Faassen.
Albert Jan Klein Langenhorst en Atje Ineke Bremer treden om 15.15 uur
in het huwelijk.
Om de huwelijksvoltrekkingen rechtstreeks te volgen gaat u naar
www.hoogeveen.nl en klikt u op het cameraatje in de oranje balk.
Collecten
Deze week collecteren vrijwilligers voor het Prins Bernhard Cultuur
Fonds/Anjerfonds. Volgende week wordt er gecollecteerd voor het
Nationaal Epilepsie Fonds en De Macht van het Kleine
Wachttijd van vijf werkdagen
Vraag op tijd paspoort of identiteitskaart aan
De vakantieperiode breekt weer aan. Veel mensen hebben dan een nieuw
paspoort of identiteitskaart nodig. Deze reisdocumenten worden sinds 1
oktober 2001 niet meer door de gemeente ingevuld. Tegenwoordig gebeurt
dat voor alle Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten op een
centrale plaats. Dat betekent dat u het reisdocument nog wel bij
burgerzaken kunt aanvragen, maar u kunt er niet op wachten en het
dezelfde dag nog meenemen. U moet rekening houden met een wachttijd
van 5 werkdagen. Als u een reisdocument aanvraagt moet u het huidige
reisdocument meebrengen en één recente, professionele pasfoto, die
recht van voren is genomen.
Bijschrijven van kinderen
Ook het bijschrijven van kinderen is in 2001 veranderd. Er moet een
pasfoto bij het document die recht van voren is genomen. Om de
identiteit van het kind te kunnen vaststellen moet het kind bij het
aanvragen van de bijschrijving aanwezig zijn. Voor de bijschrijving
van een kind in het paspoort van een ouder, moet de andere ouder
schriftelijk toestemming geven. Ook voor het bijschrijven van kinderen
geldt een wachttijd van vijf werkdagen. Het kind hoeft niet mee om het
paspoort met bijschrijving op te halen.
Spoed
Heeft u door omstandigheden met spoed een reisdocument nodig, dan kunt
u gebruik maken van een spoedprocedure. Het document kan dan de
eerstvolgende werkdag worden opgehaald. De spoedprocedure kost voor
een paspoort (inclusief bijschrijvingen van kinderen) 36,15 extra.
Gaat het alleen om bijschrijving van een kind dan is het 17.20 extra.
Een paspoort kost 35.55. Het bijschrijven van kinderen bij de aanvraag van een nieuw paspoort kost 7.35 per kind. Laat u een kind bijschrijven in een bestaand paspoort dan kost het 17.20 per kind.
Meer weten?
Voor vragen kunt u terecht op www.paspoortinformatie.nl. Maar u kunt
ook bellen met de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Tel 291302.
Ook is alle informatie te vinden op de website van de gemeente
Hoogeveen: www.hoogeveen.nl. (Digitaal gemeentehuis > Burgerzaken >
Paspoort en Nederlandse identiteitskaart).
Openingstijden
De afdeling Burgerzaken in het gemeentehuis is open op maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur. Op woensdag zijn
de openingstijden van 8.30 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 20.00 uur.
'Met toeters en bellen naar een coniferenbrand'
Belevenissen van een brandweervrouw
Jeanette Botter, 32 jaar, werkt in het winkeltje/koffiecorner en het
restaurant van ziekenhuis Bethesda. Daarnaast is de Hoogeveense sinds
1 september 2001 brandweervrouw bij de vrijwillige brandweer van
Hoogeveen.
Wat is je taak bij de brandweer?
Ik ben brandwacht en persluchtmaskerdrager. Daarnaast ben ik nog in
opleiding voor hulpverlener.
Het was voor mij een grote uitdaging. Vooral het werken in een
mannenwereld. Dat bevalt overigens uitstekend.
Wat is je mooiste ervaring?
Dat is een moeilijke vraag, omdat we niet altijd leuke ervaringen
hebben. Mijn mooiste ervaring was eigenlijk mijn eerste uitruk. We
gingen met alle toeters en bellen naar een coniferenbrand. Zoiets
vergeet je niet meer.
Waarom zouden andere mensen bij de brandweer moeten gaan?
Om iets te kunnen betekenen voor je medemens.
Wat heb je aan je ervaringen als vrijwilliger bij de brandweer?
Gebruik je de dingen die je leert ook in het dagelijks leven?
Er zijn altijd wel dingen die van pas komen in het dagelijks leven. Wij hadden thuis bijvoorbeeld geen rookmelders. Die zijn er nu wel. Daarnaast ga je met bepaalde dingen bewuster om.
Sta ook standby!
via 291182. Vraag naar Linda Walkier.
Infomarkt over veilig en prettig uitgaan
Het project Veilig en Prettig Uitgaan houdt vanwege het grote succes
van vorig jaar opnieuw een infomarkt op maandag 19 en 26 mei. De
infomarkt wordt om 19.00 uur geopend door een directielid van het
Roelof van Echten College in de Tapperij. Gevolgd door een kort
optreden van Bas uit Idols, die zo nu en dan weleens uitgaat in
Hoogeveen. Daarna, om 19.30 uur, beginnen de workshops.
Deelnemende organisaties
Deelnemers aan het project Veilig en Prettig Uitgaan zijn de locaties
Griendtsveenweg, Voltastraat en Nicolaas Beetsstraat van het Roelof
van Echten College de brandweer Hoogeveen, het Consultatiebureau voor
Alcohol en Drugs Drenthe (CAD), Content Uitzendbureau, de gemeente
Hoogeveen, Horeca Hoogeveen, het Luxor Theater, de politie Hoogeveen
en The Total Workout.
Het project is voor derdejaarsleerlingen en bestaat uit mentorlessen
waarin lesmateriaal uit het pakket Way Out wordt gebruikt, gastlessen
van de politie over veiligheid en geweld en sluit af met de infomarkt.
Doel van de infomarkt is onder andere de jongeren bewust maken van
risicogedrag tijdens het uitgaan en leren hoe zij dergelijke risico's
kunnen vermijden.
Twee avonden
Klaus Benjamins van de organisatie vertelt dat de reacties vorig jaar
heel positief waren. Zowel de leerlingen als de ouders vonden het erg
leuk. "De ouders hebben aangegeven dat ze een beter gevoel hadden bij
het uitgaan van hun kinderen nu ze gezien hadden waar ze heen gingen".
Een verschil met vorig jaar is dat de infomarkt nu verspreidt is over
verschillende locaties. De horecagelegenheden De Lijst, La Diva, De
Babbel, De Tapperij, Luxor Theater, d 'Oale Heerdt en partycenter Het
Koetshuis stellen hun ruimte beschikbaar voor het project.
Daarnaast houdt het project Veilig en Prettig Uitgaan de infomarkt op twee avonden, omdat het aantal leerlingen groter is. Klaus Benjamins: "De leerlingen van de locaties Griendtsveenweg en Nicolaas Beetstraat komen op maandag 19 mei naar de Tapperij en de week daarop is het de beurt aan de leerlingen van de Voltastraat". De leerlingen en ouders lopen via twee verschillende routes langs de kroegen.
Enthousiast
Dorien van der Veen (15) en Nadieh Leijssenaar (15) zijn leerlingen
van het Roelof van Echten College. Zij hebben vorig jaar deelgenomen
aan de infomarkt en vonden het hartstikke leuk. Nadieh: "De mensen die
de workshops gaven waren erg enthousiast en de informatie werd op een
leuke manier gebracht. Dan onthoud je ook veel beter wat er gezegd
wordt". Dorien voegt daar aan toe dat het erg leuk is om te zien hoe
een uitgaansgelegenheid er uit ziet. "Je weet dan waar alles zit en
ook waar de nooduitgang is". Ze zijn het er beiden over eens dat het
salsadansen toch wel het leukst was die avond.
Ellen Otten, één van de ouders die vorig jaar de infomarkt bezocht
heeft geeft aan dat ze de workshop van het Consultatiebureau voor
alcohol en drugs over de gevaren van alcohol erg interessant vond.
"Het is positief dat een school op deze manier aandacht besteedt aan
alcohol en de gevaren daarvan". "Je weet niet in hoeverre het effect
heeft, maar als het maar bij één iemand blijft hangen heb je alweer
wat gewonnen".
Feestelijke avond op donderdag 22 mei
Vorige week werd in het Torentje als datum voor de startbijeenkomst
DOP Nieuwlande 21 mei aangekondigd. Die datum is gewijzigd! De
startbijeenkomst is op donderdag 22 mei. De bijeenkomst begint om
20.00 uur in het Dorpshuis Het Dwarsgat, Brugstraat 16 in Nieuwlande.
Deze bijeenkomst zal een feestelijk tintje krijgen. Ook wordt er
uitleg gegeven over de aanpak van het project. Wat gaan we doen? Wie
gaat wat doen? Wat verwacht de gemeente van de inwoners van
Nieuwlande? Ook wordt op deze avond de Dorpsoverleggroep samengesteld.
Zoektocht naar hulpverleners Zeeuwse Watersnoodramp Projectbureau Delta 2003 in Zeeland is op zoek naar hulpverleners die zich hebben ingezet tijdens en na de watersnoodramp van 1953. Delta 2003 denkt daarbij aan redders van mensen en dieren, mensen die evacués hebben opgevangen en mensen die hebben geholpen bij het dichten van dijken en de wederopbouw. De projectgroep Hulpverlening Watersnood 1953 houdt donderdag 18 september 2003 in Tholen en Bergen op Zoom een bijeenkomst voor hulpverleners uit binnen- en buitenland.
Uitnodiging
De organisatie wil nagaan wie van de hulpverleners nog in leven zijn.
Een aantal van deze mensen wordt uitgenodigd voor de bijeenkomst op 18
september.
Schriftelijke aanmeldingen met daarin naam, geboortejaar, adres en
telefoonnummer van de hulpverlener en de aard van de inzet kunt u
sturen naar het Projectbureau Delta 2003, Antwoordnummer 75, 4330 VB
Middelburg, ter attentie van mevrouw A.M. Vinke. U kunt ook e-mailen
naar am.vinke-vermazen@zeeland.nl.
Aanmelden
Kent u iemand die aan deze hulpverlening heeft meegedaan, dan kunt u
die persoon of personen ook aanmelden. Wij verzoeken u dan ook uw
eigen gegevens door te geven. Aanmelden kan tot vrijdag 6 juni.
Ontwerp-bestemmingsplan Noordscheschut, deelplan Coevorderstraatweg 28 en 32
Burgemeester en Wethouders hebben voor de percelen Coevorderstraatweg
28 en 32 een bestemmingsplan voorbereid. Het bestemmingsplan beoogt
het bebouwingspercentage te verhogen van 20% naar 30%, en een
verschuiving van de aanduiding 'bedrijfswoning toegestaan' van
Coevorderstraatweg 28 naar 32 mogelijk te maken. Het
ontwerp-bestemmingsplan ligt vanaf 15 mei 2003 gedurende 4 weken ter
inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Op verzoek kan het
ontwerp-bestemmingsplan gedurende deze termijn ook op dinsdagen buiten
de reguliere openingstijden worden ingezien. De stukken zullen dan van
16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het Raadhuis
(bodekamer) aan het Raadhuisplein. Als u hiervan gebruik wilt maken,
kunt u contact opnemen met de heer E. Kuipers van de afdeling
Ruimtelijke Ontwikkeling, tel. 0528-291715. Gedurende de termijn van
terinzagelegging kan een ieder een zienswijze omtrent dit
ontwerp-bestemmingsplan schriftelijk bij de gemeenteraad indienen. Het
adres is Postbus 20000, 7900 PA Hoogeveen.
Goedkeuring bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76
Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 15 april 2003,
kenmerk 6.3/2003000993, het bestemmingsplan 'Buitengebied Westerbork,
deelplan Middenraai 76' goedgekeurd. Het bestemmingsplan is door de
gemeenteraad op 19 december 2002 vastgesteld en betreft het perceel
Middenraai 76 te Nieuweroord. Het besluit van Gedeputeerde Staten
alsmede het hiervoor genoemde bestemmingsplan liggen met ingang van 15
mei voor een periode van zes weken voor een ieder ter inzage bij de
publieksbalie Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24
te Hoogeveen. Gedurende bovengenoemde termijn van zes weken kan tegen
het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten beroep worden
ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State,
Postbus 20019, 2500 EA Den Haag door:
* degene die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde
Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan;
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in
staat is geweest zich tijdig tot Gedeputeerde Staten te wenden.
Tevens kan binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige
voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit
van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de
beslissing door de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak op
dat verzoek is genomen.
Bestemmingsplan Krakeel, deelplan De Kroon
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat de
gemeenteraad op 24 april 2003 het bestemmingsplan "Krakeel, deelplan
De Kroon" ongewijzigd heeft vastgesteld.
Het bestemmingsplan ligt vanaf 15 mei 2003 gedurende 4 weken ter
inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het
Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende de
bovengenoemde termijn kunnen de onderstaande personen bedenkingen
indienen bij het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe, postbus
122, 9400 AC te Assen:
* degenen die tijdig bij de gemeenteraad een zienswijze kenbaar
hebben gemaakt.
* degenen die overtuigend kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs
niet in de gelegenheid
Goedkeuring wijzigingsplan Buitengebied Ruinen, wijziging Wijsterseweg 146
Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 25 april 2003,
kenmerk 16/RW/A14/2003003040, het wijzigingsplan 'Buitengebied Ruinen,
wijziging Wijsterseweg 146' goedgekeurd. Het wijzigingsplan is een
herziening overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening. Het plan is door het College van Burgemeester en Wethouders
op 11 maart 2003 vastgesteld en betreft het perceel Wijsterseweg 146.
Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het hiervoor genoemde
bestemmingsplan liggen met ingang van 15 mei 2003 voor een periode van
zes weken voor een ieder ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en
Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende
bovengenoemde termijn van zes weken kan tegen het goedkeuringsbesluit
van Gedeputeerde Staten beroep worden ingesteld bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den
Haag door:
* degene die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde
Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan;
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in
staat is geweest zich tijdig tot Gedeputeerde Staten te wenden.
Tevens kan binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige
voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit
van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de
beslissing door de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak op
dat verzoek is genomen.
Kavelverkoop plan Elim Zuid-West, 2^e fase (Het Hoosvat)
In het bestemmingsplan Elim Zuid-West worden door de gemeente acht bouwkavels uitgegeven voor twee onder één kap woningen.
Met ingang van 15 mei 2003 kunt u zich hiervoor inschrijven bij de
centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis aan
het Raadhuisplein.
Hier zijn ook de tekening, bestemmingsplanvoorschriften en de
inschrijf- en verkoopvoorwaarden te verkrijgen.
De kavels zijn bestemd voor particuliere woningbouw.
De verkoopprijs per vierkante meter is 124,00 (exclusief 19% BTW)
Inschrijving is mogelijk tot en met vrijdag 13 juni 2003.
De kosten hiervoor zijn 225,00. Aan iedere inschrijver wordt door de
gemeente een inschrijfnummer verstrekt. Partners mogen zich niet
afzonderlijk inschrijven. Met medewerking van een notaris wordt via
loting bepaald aan welke belangstellende een grondaanbieding zal
worden gedaan.
Aan de volgende voorwaarde moet worden voldaan:
* De bouwterreinen worden alleen uitgegeven aan gegadigden met een
economische en/of sociale binding of gegadigden waarvan de
levens-partner een economische en/of sociale binding heeft:
+ werken in Elim
+ geboren zijn in Elim
+ wonen of gewoond hebben (minimaal 1 jaar) in Elim
+ ouders wonen in Elim
+ Uitgezonderd van loting zijn zij die reeds in het bezit zijn
van een kavel in het bestemmingsplan Elim Zuid-West.
Voor vragen kunt u contact opnemen met mevrouw Olde van de afdeling
Grondzaken en Eigendommen, tel. 291753.
Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend,
dat zij op 9 mei 2003 vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer
hebben verleend naar aanleiding van de aanvragen van:
* Maatschap Hemmink, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende
vergunning voor een varkenshouderij, gelegen aan de Johannes
Poststraat 7 te Nieuwlande;
* Provincie Drenthe, voor het oprichten en in werking hebben van een
grondwaterzuiveringsinstallatie, gelegen nabij Marconistraat 4 te
Hoogeveen;
* De heer R. Klok, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende
vergunning voor een paardenfokkerij en stoeterij "De Schildhoeve",
gelegen aan de Fluitenbergseweg 69 te Fluitenberg.
De vermelde besluiten zijn ten opzichte van de eerder ter inzage
gelegde ontwerpen niet gewijzigd.
Aan de besluiten zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het
milieu.
De besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken
liggen vanaf 15 mei 2003 tot en met 26 juni 2003 op werkdagen tijdens
kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken,
afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge
toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de
stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De
stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in
het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).
Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, lid 1, 20.6 en 20.7
van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet
Bestuursrecht staat tot en met 26 juni 2003 beroep open bij de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* Degenen die overeenkomstig de artikelen 3:24 of 3:25 van de
Algemene Wet Bestuursrecht schriftelijk dan wel mondeling
bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
* De adviseurs die overeenkomstig artikel 3:23 van de Algemene Wet
Bestuursrecht advies hebben uitgebracht over het ontwerp-besluit.
* Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen
het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.
* Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
De besluiten worden na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij
voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige
voorziening is gedaan.
Indien de besluiten tevens betrekking hebben op het oprichten of
veranderen van een inrichting, dat tevens is aan te merken als bouwen
in de zin van de Woningwet, dan worden de vergunningen ingevolge het
bepaalde in artikel 20.8 van de Wet Milieubeheer niet eerder van
kracht dan nadat de betrokken bouwvergunning is verleend.
Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het
treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk
aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te
's-Gravenhage.
Verkeersbesluit
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben
besloten om:
* de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Kraaiheidestraat
te
Hollandscheveld op te heffen en hiertoe verkeersbesluit nummer 29/1997
in te trekken;
* een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanwijzen aan Het Anker
te Hoogeveen.
Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt.
Voor nadere informatie wordt verwezen naar de officiële publicatie op
het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in
het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen
(telefoonnummer 0528-291646).
Verkeersbesluit
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben
besloten om het verkeersbesluit nummer 6/2003 waarbij een
parkeerverbod in de Zwembadweg werd ingesteld, in te trekken.
Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt.
Voor nadere informatie wordt verwezen naar de officiële publicatie op
het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in
het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen
(telefoonnummer 0528-291646).
Ingekomen bouwaanvragen
* Nijstad L., bouwen van een tuinhuisje/berging, Veldkamp 39,
Fluitenberg
* ProRail Regio Noordoost, vernieuwen van een stalen spoorbrug /
lijncode 012 - km 17.359, Oude Diep (spoor Hoogeveen-Meppel)
* ProRail Regio Noordoost, vernieuwen van een stalen spoorbrug /
lijncode 012 - km 20.765, Oude Diep (spoor Hoogeveen-Meppel)
* Berg van den O., bouwen van een berging, Dokter van de Veldestraat
32
* Weide van der A., wijzigen van de voorgevel, Irisstraat 6
* Rijksgebouwendienst Directie Noord, gedeeltelijk veranderen van
hekwerken op terreingrens, Smirnoffstraat 7
* Ritzema C.F., uitbreiden van een woon-, slaap- en hobbykamer,
Meester Sterkenweg 10, Noordscheschut
* Kreulen J., uitbreiden van een keuken, Bospad 1, Fluitenberg
* Heemstra M., uitbreiden van een woning, Pijlkruid 7
* Schonewille S., plaatsen van een dakkapel op de garage, Boerdijk
6d, Nieuwlande
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van een
onderwijsgebouw 't Kofschip, Booyenverlaat 11
* Mulder W., verbouwen van een bedrijfsruimte, Drostenraai 31,
Noordscheschut
* Bouwbedrijf Fieko, vergroten van een trapportaal, Zwarte Dijkje
26, Noordscheschut
Reguliere bouwaanvraag fase I
* Venko Groep B.V., uitbreiden van een kantoorpand, Marconistraat 1
Raadhuisplein 24
Geweigerde bouwvergunningen en verleende bouw- en sloopvergunningen
Geweigerde bouwvergunningen
* Prins R., plaatsen van een carport, Zwanebloem 13
* Bruins Slot P.A., bouwen van een woning met garage, Marten
Kuilerweg, Elim
Bouwvergunningen
* Aannemersbedrijf Dons&Troost, bouwen van twee twee-onder-één
kapwoningen, Bieslook 9-11
* Lottum J.W., uitbreiden van een woning, Hoogeveenseweg 50, Pesse
Bouwvergunning met instandhoudingtermijn
* Fieten J., tijdelijk plaatsen van een stacaravan met aanbouw,
Noord 249, Noordscheschut
* Klunder M., plaatsen van een dakopbouw op de woning, Dokter
Broekhoffstraat 1, Hollandscheveld
* Wilde de A.J., bouwen van een tuinhuisje, De Wulp 29
* Goede de Fainda S.J.H., wijzigen van de voor- en achtergevel,
Rigel 9
* Veenema J., bouwen van een berging, Tapuitlaan 97
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van onderwijsgebouw
'De Schuthoek', Booyenverlaat 7
* Baas L.J., uitbreiden van een woning, Veldkamp 18, Fluitenberg
* Hindriksen A.C., plaatsen van een liftunit, van Limburg
Stirumstraat 33
* Prins W., bouwen van een erker in de oostgevel, Tamboerlaan 341
Sloopvergunning
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), slopen van een schoolgebouw,
Ds Kooimanstraat 60, Hollandscheveld
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* D.J. Kleine, Schutstraat 173, Hoogeveen, voor een goudiep.
Tegen deze verleende vergunning kan binnen zes weken na dagtekening
van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en
Wethouders.
Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van
het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19,
lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij
van plan zijn om naar aanleiding van de aanvragen van:
* Essent Netwerk Noord B.V., voor een nieuwe de gehele inrichting
omvattende vergunning voor een schakel- en verdeelinrichting voor
110 kV en 10 kV, gelegen aan de Toldijk 31 te Hoogeveen;
* N.V. Nederlandse Gasunie, voor een nieuwe de gehele inrichting
omvattende vergunning voor een gasdrukregel- en meetstation met
odorisatie, gelegen aan de Jan Slotswijk 1a te Elim;
* Helanco B.V., voor een vergunning voor het wijzigen/uitbreiden van
het zelfbediening tankstation, gelegen aan de Griendtsveenweg 24
te Hoogeveen;
* Manege Smit, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende
vergunning voor een paardensportcentrum (manege) met bijbehorende
horecavoorzieningen en groepsaccommodatie, leslokalen en
kampeerterrein, gelegen de Oostering 30 te Pesse;
vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu.
De aanvragen, ontwerp-besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 15 mei 2003 tot en met 12 juni 2003 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).
Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen onze besluiten op de aanvragen.
Gemotiveerde bedenkingen tegen de ontwerp-besluiten kunnen
schriftelijk door een ieder tot en met 12 juni 2003 bij ons college
worden ingediend. Degene, die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het
ontwerp inbrengt, kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te
maken. Een verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met zijn
bedenkingen bij ons college worden ingediend.
Indien u daaraan behoefte heeft, kan tot het einde van de ter inzage
legging gelegenheid worden geboden tot een gedachtewisseling over de
aanvragen en ontwerp-besluiten tussen onder andere vertegenwoordigers
van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek bestaat
ook de mogelijkheid tot het mondeling inbrengen van bedenkingen.
Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een
dergelijk gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de
termijn, waarbinnen bedenkingen kunnen worden ingebracht, eventueel
telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer 0528-291616 of 291607
(doorkiesnummers).
Tot slot vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij, die
bedenkingen hebben ingebracht op de vorenomschreven wijze, alsmede
zij, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen
te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit, naar aanleiding van
onze besluiten te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van
de Raad van State beroep kunnen instellen.
Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen maken met
inachtneming van het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet
Bestuursrecht bekend, dat zij naar aanleiding van de verzoeken van de
heer R. Huisjes, en Europa Garage Hoogeveen B.V.
hebben besloten over te gaan tot:
* het intrekken van de op 15 december 1993 verleende nieuwe, de
gehele inrichting omvattende vergunning in het kader van de Wet
milieubeheer voor de inrichting bestemd tot het huisvesten van
rundvee en mestvarkens, gelegen aan de Drijberseweg 17 te
Stuifzand;
* het gedeeltelijk intrekken van de op 17 januari 1989 verleende
nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning in het kader
van de Wet milieubeheer voor een herstelinrichting voor
motorvoertuigen en verkooppunt voor motorbrandstoffen aan de van
Limburg Stirumstraat 1 te Hoogeveen.
De reden van de verzoeken is gelegen in het feit dat:
* de heer Huisjes zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd. De heer
Huisjes zal nog slechts op hobbymatige wijze dieren huisvesten;
* het gedeelte van Europa Garage Hoogeveen B.V. bedoeld voor
herstelinrichting en de wasplaats niet langer deel uitmaken van de
inrichting, maar verhuurd zijn aan een ander bedrijf.
Na toetsing van de verzoeken is ons niet gebleken dat zich bij inwilliging hiervan feiten en/of omstandigheden voordoen waartegen het belang van de bescherming van het milieu zich verzet.
De besluiten zijn ten opzichte van de eerder ter inzage gelegde
ontwerpen niet gewijzigd
De besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken
liggen vanaf 15 mei 2003 tot en met 26 juni 2003 op werkdagen tijdens
kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken,
afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te
Hoogeveen (stadskantoor). Indien gewenst kan een mondelinge
toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de
stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De
stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in
het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).
Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, eerste lid, 20.10 en
20.11 van de Wet milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet
Bestuursrecht staat tot en met 26 juni 2003 beroep open bij de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* Degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van
het besluit.
* De adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies
uit te brengen over het ontwerp van het besluit.
* Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen
van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.
* Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het
besluit.
De besluiten worden na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij
voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak
van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige
voorziening is gedaan.
Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het
treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de
afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk
aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te
's-Gravenhage.
Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan
toepassing van een vrijstellingsbepaling van het van toepassing zijnde
bestemmingsplan Pesse vrijstelling te verlenen aan:
* J.S. Waninge, voor het bouwen van een bijkeuken aan de woning De
Marke 19 te Pesse.
Het bouwplan ligt met ingang van 15 mei 2003 gedurende vier weken voor
een ieder ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen,
in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kan een ieder, bij Burgemeester en Wethouders,
schriftelijk zijn zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen
van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten
bestemmingsplannen Schutlanden-West 4^e uitwerking en Bentinckspark
ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:
* J. Sosef, voor het uitbreiden van de woning De Schoener 3 te
Hoogeveen;
* H. Gosink-Kranghand, voor het uitbreiden van de woning Kanaalweg
37 te Hoogeveen.
De bouwaanvragen liggen met ingang van 15 mei 2003 gedurende vier
weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van de sector
Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen.
Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze
omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.