Gemeente Hoogeveen

14 mei 2003

* Natuurlijk beheer fleurt Hoogeveense bermen op *
* Commissie vergadert *

* Openingstijden studiezaal gemeentearchief *
* Commissie Welstand vergadert *

* Bouwen & Wonen gesloten *

* Collecten *

* Vraag op tijd paspoort of identiteitskaart aan *
* Belevenissen van een brandweervrouw *

* Infomarkt over veilig en prettig uitgaan *
* Zoektocht naar hulpverleners Zeeuwse Watersnoodramp *
+ Ontwerp-bestemmingsplan Noordscheschut, deelplan Coevorderstraatweg 28 en 32 *

+ Goedkeuring bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76 *

+ Bestemmingsplan Krakeel, deelplan De Kroon *
+ Goedkeuring wijzigingsplan Buitengebied Ruinen, wijziging Wijsterseweg 146 *

+ Kavelverkoop plan Elim Zuid-West, 2^e fase (Het Hoosvat) *
+ Wet Milieubeheer *

+ Verkeersbesluit *

+ Verkeersbesluit *

+ Ingekomen bouwaanvragen *

+ Geweigerde bouwvergunningen en verleende bouw- en sloopvergunningen *

+ Wet Milieubeheer *

+ Wet Milieubeheer *

+ Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan * Natuurlijk beheer fleurt Hoogeveense bermen op
De gemeente krijgt altijd veel vragen over het groenbeheer. Om een en ander duidelijk te maken over de methoden die gebruikt worden voor het groenbeheer plaatst de gemeente een aantal artikelen in het Torentje. Vandaag de aftrap van deze serie artikelen.

Op dit moment volgen 36 mensen van de afdeling Beheer Openbare Ruimte van de gemeente een cursus over natuurlijk beheer. Zij verrijken op deze manier hun kennis over het groen. Binnen de gemeente Hoogeveen wordt heel veel aan groenbeheer gedaan.

De gemeenteraad heeft in 1989 besloten het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen bij het onderhoud van het openbaar groen drastisch te verminderen. Tegenwoordig bestrijdt groenvoorziening ongewenste kruiden dan ook zoveel mogelijk met natuurlijke middelen. Ook wordt - bijvoorbeeld bij de renovatie van de wijk Krakeel - goed gekeken naar de samenhang tussen het groen binnen de wijk en het groen daarbuiten. Bijna alle veranderingen die de gemeente doorvoert in het groen, worden besproken met de bewoners.

Kruidlaag

Vroeger schoffelden de groenmedewerkers wekelijks rondom bomen de ongewenste kruiden weg. Tegenwoordig zien ze daarvan af. Hierdoor zorgen inheemse kruiden, zoals de wilde aardbei en zenegroen, voor een veel kleuriger en fleuriger straatbeeld. Vlinders, bijen en andere insecten waarderen dit zeer. De bermen in Hoogeveen vertonen nu al een redelijk beeld.

Het is de bedoeling om in perken onder grovere struiken ook een afdekkende kruidlaag te creëren. Dan kunnen we hier minder tijd aan besteden. In de eerste jaren bestaat het onderhouden van deze kruidlagen uit het verwijderen van soorten die te hoog worden of op een bepaalde plek sterk overheersen. Vaak ontstaat er na jaren dan een mooie bloeiende onderlaag die weinig onderhoud vergt.

Voorjaar

Voor de kenner is het voorjaar een feest. De uitbundige bloei van onder meer het speenkruid, de pinksterbloem, de look zonder look, het maarts viooltje, de bosanemoon en de judaspenning in de voorste rand onder de hogere struiken geeft aan dat er goede mogelijkheden zijn om hier meer soorten te ontwikkelen. In de toekomst geeft het groen dus een ander beeld dan de inwoners van Hoogeveen gewend zijn. Een voorbeeld van dit nieuwe groen is onder andere te zien achter bungalowpark Venesluis tussen de Eikenlaan en Alteveer.

Heeft u vragen of opmerkingen over deze wijze van groenbeheer dan kunt u contact opnemen met Rieks Bos, telefoonnummer: (06) 27004114

Ook kunt u meer informatie vinden over ecologisch groenbeheer op de website www.ecologisch-groenbeheer.nl

Commissie vergadert

De commissie Bestuur vergadert morgen, donderdag 15 mei, in de raadszaal van het gemeentehuis. De vergadering, die openbaar is, begint om 19.30 uur. Op de agenda staat onder andere: Openingstijden studiezaal gemeentearchief
Sinds maandag 12 mei zijn de openingstijden van de studiezaal gemeentearchief veranderd.
De openingstijden van de studiezaal zijn nu als volgt:

Op maandag, dinsdag en donderdag is de studiezaal open van 8.30 uur tot 12.00 uur. Woensdag kunt u terecht in de zaal van 8.30 uur tot 16.30 uur. Vrijdag is de studiezaal gesloten.

Commissie Welstand vergadert

De Drentse Welstandscommissie vergadert donderdag 15 mei in het gemeentehuis van Midden Drenthe in Beilen. De vergadering die openbaar is, begint om 14.00 uur. De agenda vermeldt de beoordeling van bouwplannen in Drenthe, waaronder één in Hoogeveen. Dat is:

* Herinrichting Schoonvelde-Oost te Hoogeveen (14.30 uur toelichting door stedenbouwkundige en architect)

Bouwen & Wonen gesloten
Op vrijdag 16 mei zijn alle afdelingen van de sector Bouwen & Wonen gesloten.
Donderdag 15 mei
Basisschool De Morgenster.Vanaf 18.00 uur komen ze het oud papier ophalen.
Het papier graag gebundeld of in dozen aan de straat zetten. Papier in plastic zakken of kratten wordt niet meer meegenomen. Basisscholen 't Rastholt en De Regenboog. Het oud papier kunt u naar de containers op het parkeerterrein aan de Tilber (bij de sporthal) in Hoogeveen brengen.
Zaterdag 17 mei
Papieractie Samenwerkende Scholen. Het oud papier kunt u naar de containers op de parkeerplaats aan Prieswijk-Oost brengen van 9.00 t/m 11.30 uur.
De Hoeksteen in Nieuwlande. Het oud papier wordt opgehaald vanaf 9.00 uur. Het papier kunt u ook naar de container brengen. De container staat bij de school aan de Wilhelminalaan in Nieuwlande. huwelijksplechtigheden volgen. Vrijdagmiddag 16 mei trouwen Albertus van der Weide en Berta Gesina Klingenberg om 13.00 uur in het raadhuis van Hoogeveen.

Om 13.45 uur trouwen Geert Ferdinand Wolf en Dorien van Faassen. Albert Jan Klein Langenhorst en Atje Ineke Bremer treden om 15.15 uur in het huwelijk.

Om de huwelijksvoltrekkingen rechtstreeks te volgen gaat u naar www.hoogeveen.nl en klikt u op het cameraatje in de oranje balk.

Collecten

Deze week collecteren vrijwilligers voor het Prins Bernhard Cultuur Fonds/Anjerfonds. Volgende week wordt er gecollecteerd voor het Nationaal Epilepsie Fonds en De Macht van het Kleine

Wachttijd van vijf werkdagen

Vraag op tijd paspoort of identiteitskaart aan

De vakantieperiode breekt weer aan. Veel mensen hebben dan een nieuw paspoort of identiteitskaart nodig. Deze reisdocumenten worden sinds 1 oktober 2001 niet meer door de gemeente ingevuld. Tegenwoordig gebeurt dat voor alle Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten op een centrale plaats. Dat betekent dat u het reisdocument nog wel bij burgerzaken kunt aanvragen, maar u kunt er niet op wachten en het dezelfde dag nog meenemen. U moet rekening houden met een wachttijd van 5 werkdagen. Als u een reisdocument aanvraagt moet u het huidige reisdocument meebrengen en één recente, professionele pasfoto, die recht van voren is genomen.

Bijschrijven van kinderen

Ook het bijschrijven van kinderen is in 2001 veranderd. Er moet een pasfoto bij het document die recht van voren is genomen. Om de identiteit van het kind te kunnen vaststellen moet het kind bij het aanvragen van de bijschrijving aanwezig zijn. Voor de bijschrijving van een kind in het paspoort van een ouder, moet de andere ouder schriftelijk toestemming geven. Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt een wachttijd van vijf werkdagen. Het kind hoeft niet mee om het paspoort met bijschrijving op te halen.

Spoed

Heeft u door omstandigheden met spoed een reisdocument nodig, dan kunt u gebruik maken van een spoedprocedure. Het document kan dan de eerstvolgende werkdag worden opgehaald. De spoedprocedure kost voor een paspoort (inclusief bijschrijvingen van kinderen) 36,15 extra. Gaat het alleen om bijschrijving van een kind dan is het 17.20 extra.

Een paspoort kost 35.55. Het bijschrijven van kinderen bij de aanvraag van een nieuw paspoort kost 7.35 per kind. Laat u een kind bijschrijven in een bestaand paspoort dan kost het 17.20 per kind.

Meer weten?

Voor vragen kunt u terecht op www.paspoortinformatie.nl. Maar u kunt ook bellen met de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Tel 291302. Ook is alle informatie te vinden op de website van de gemeente Hoogeveen: www.hoogeveen.nl. (Digitaal gemeentehuis > Burgerzaken > Paspoort en Nederlandse identiteitskaart).

Openingstijden

De afdeling Burgerzaken in het gemeentehuis is open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 tot 15.00 uur. Op woensdag zijn de openingstijden van 8.30 tot 17.00 uur en van 18.30 tot 20.00 uur.

'Met toeters en bellen naar een coniferenbrand'

Belevenissen van een brandweervrouw

Jeanette Botter, 32 jaar, werkt in het winkeltje/koffiecorner en het restaurant van ziekenhuis Bethesda. Daarnaast is de Hoogeveense sinds 1 september 2001 brandweervrouw bij de vrijwillige brandweer van Hoogeveen.

Wat is je taak bij de brandweer?

Ik ben brandwacht en persluchtmaskerdrager. Daarnaast ben ik nog in opleiding voor hulpverlener.
Het was voor mij een grote uitdaging. Vooral het werken in een mannenwereld. Dat bevalt overigens uitstekend.

Wat is je mooiste ervaring?

Dat is een moeilijke vraag, omdat we niet altijd leuke ervaringen hebben. Mijn mooiste ervaring was eigenlijk mijn eerste uitruk. We gingen met alle toeters en bellen naar een coniferenbrand. Zoiets vergeet je niet meer.

Waarom zouden andere mensen bij de brandweer moeten gaan? Om iets te kunnen betekenen voor je medemens.

Wat heb je aan je ervaringen als vrijwilliger bij de brandweer? Gebruik je de dingen die je leert ook in het dagelijks leven?

Er zijn altijd wel dingen die van pas komen in het dagelijks leven. Wij hadden thuis bijvoorbeeld geen rookmelders. Die zijn er nu wel. Daarnaast ga je met bepaalde dingen bewuster om.

Sta ook standby!
via 291182. Vraag naar Linda Walkier.
Infomarkt over veilig en prettig uitgaan
Het project Veilig en Prettig Uitgaan houdt vanwege het grote succes van vorig jaar opnieuw een infomarkt op maandag 19 en 26 mei. De infomarkt wordt om 19.00 uur geopend door een directielid van het Roelof van Echten College in de Tapperij. Gevolgd door een kort optreden van Bas uit Idols, die zo nu en dan weleens uitgaat in Hoogeveen. Daarna, om 19.30 uur, beginnen de workshops.

Deelnemende organisaties

Deelnemers aan het project Veilig en Prettig Uitgaan zijn de locaties Griendtsveenweg, Voltastraat en Nicolaas Beetsstraat van het Roelof van Echten College de brandweer Hoogeveen, het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs Drenthe (CAD), Content Uitzendbureau, de gemeente Hoogeveen, Horeca Hoogeveen, het Luxor Theater, de politie Hoogeveen en The Total Workout.

Het project is voor derdejaarsleerlingen en bestaat uit mentorlessen waarin lesmateriaal uit het pakket Way Out wordt gebruikt, gastlessen van de politie over veiligheid en geweld en sluit af met de infomarkt. Doel van de infomarkt is onder andere de jongeren bewust maken van risicogedrag tijdens het uitgaan en leren hoe zij dergelijke risico's kunnen vermijden.

Twee avonden

Klaus Benjamins van de organisatie vertelt dat de reacties vorig jaar heel positief waren. Zowel de leerlingen als de ouders vonden het erg leuk. "De ouders hebben aangegeven dat ze een beter gevoel hadden bij het uitgaan van hun kinderen nu ze gezien hadden waar ze heen gingen". Een verschil met vorig jaar is dat de infomarkt nu verspreidt is over verschillende locaties. De horecagelegenheden De Lijst, La Diva, De Babbel, De Tapperij, Luxor Theater, d 'Oale Heerdt en partycenter Het Koetshuis stellen hun ruimte beschikbaar voor het project.

Daarnaast houdt het project Veilig en Prettig Uitgaan de infomarkt op twee avonden, omdat het aantal leerlingen groter is. Klaus Benjamins: "De leerlingen van de locaties Griendtsveenweg en Nicolaas Beetstraat komen op maandag 19 mei naar de Tapperij en de week daarop is het de beurt aan de leerlingen van de Voltastraat". De leerlingen en ouders lopen via twee verschillende routes langs de kroegen.

Enthousiast

Dorien van der Veen (15) en Nadieh Leijssenaar (15) zijn leerlingen van het Roelof van Echten College. Zij hebben vorig jaar deelgenomen aan de infomarkt en vonden het hartstikke leuk. Nadieh: "De mensen die de workshops gaven waren erg enthousiast en de informatie werd op een leuke manier gebracht. Dan onthoud je ook veel beter wat er gezegd wordt". Dorien voegt daar aan toe dat het erg leuk is om te zien hoe een uitgaansgelegenheid er uit ziet. "Je weet dan waar alles zit en ook waar de nooduitgang is". Ze zijn het er beiden over eens dat het salsadansen toch wel het leukst was die avond.

Ellen Otten, één van de ouders die vorig jaar de infomarkt bezocht heeft geeft aan dat ze de workshop van het Consultatiebureau voor alcohol en drugs over de gevaren van alcohol erg interessant vond. "Het is positief dat een school op deze manier aandacht besteedt aan alcohol en de gevaren daarvan". "Je weet niet in hoeverre het effect heeft, maar als het maar bij één iemand blijft hangen heb je alweer wat gewonnen".

Feestelijke avond op donderdag 22 mei
Vorige week werd in het Torentje als datum voor de startbijeenkomst DOP Nieuwlande 21 mei aangekondigd. Die datum is gewijzigd! De startbijeenkomst is op donderdag 22 mei. De bijeenkomst begint om 20.00 uur in het Dorpshuis Het Dwarsgat, Brugstraat 16 in Nieuwlande. Deze bijeenkomst zal een feestelijk tintje krijgen. Ook wordt er uitleg gegeven over de aanpak van het project. Wat gaan we doen? Wie gaat wat doen? Wat verwacht de gemeente van de inwoners van Nieuwlande? Ook wordt op deze avond de Dorpsoverleggroep samengesteld.

Zoektocht naar hulpverleners Zeeuwse Watersnoodramp Projectbureau Delta 2003 in Zeeland is op zoek naar hulpverleners die zich hebben ingezet tijdens en na de watersnoodramp van 1953. Delta 2003 denkt daarbij aan redders van mensen en dieren, mensen die evacués hebben opgevangen en mensen die hebben geholpen bij het dichten van dijken en de wederopbouw. De projectgroep Hulpverlening Watersnood 1953 houdt donderdag 18 september 2003 in Tholen en Bergen op Zoom een bijeenkomst voor hulpverleners uit binnen- en buitenland.

Uitnodiging

De organisatie wil nagaan wie van de hulpverleners nog in leven zijn. Een aantal van deze mensen wordt uitgenodigd voor de bijeenkomst op 18 september.

Schriftelijke aanmeldingen met daarin naam, geboortejaar, adres en telefoonnummer van de hulpverlener en de aard van de inzet kunt u sturen naar het Projectbureau Delta 2003, Antwoordnummer 75, 4330 VB Middelburg, ter attentie van mevrouw A.M. Vinke. U kunt ook e-mailen naar am.vinke-vermazen@zeeland.nl.
Aanmelden
Kent u iemand die aan deze hulpverlening heeft meegedaan, dan kunt u die persoon of personen ook aanmelden. Wij verzoeken u dan ook uw eigen gegevens door te geven. Aanmelden kan tot vrijdag 6 juni. Ontwerp-bestemmingsplan Noordscheschut, deelplan Coevorderstraatweg 28 en 32

Burgemeester en Wethouders hebben voor de percelen Coevorderstraatweg 28 en 32 een bestemmingsplan voorbereid. Het bestemmingsplan beoogt het bebouwingspercentage te verhogen van 20% naar 30%, en een verschuiving van de aanduiding 'bedrijfswoning toegestaan' van Coevorderstraatweg 28 naar 32 mogelijk te maken. Het ontwerp-bestemmingsplan ligt vanaf 15 mei 2003 gedurende 4 weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Op verzoek kan het ontwerp-bestemmingsplan gedurende deze termijn ook op dinsdagen buiten de reguliere openingstijden worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het Raadhuis (bodekamer) aan het Raadhuisplein. Als u hiervan gebruik wilt maken, kunt u contact opnemen met de heer E. Kuipers van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, tel. 0528-291715. Gedurende de termijn van terinzagelegging kan een ieder een zienswijze omtrent dit ontwerp-bestemmingsplan schriftelijk bij de gemeenteraad indienen. Het adres is Postbus 20000, 7900 PA Hoogeveen.

Goedkeuring bestemmingsplan Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76

Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 15 april 2003, kenmerk 6.3/2003000993, het bestemmingsplan 'Buitengebied Westerbork, deelplan Middenraai 76' goedgekeurd. Het bestemmingsplan is door de gemeenteraad op 19 december 2002 vastgesteld en betreft het perceel Middenraai 76 te Nieuweroord. Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het hiervoor genoemde bestemmingsplan liggen met ingang van 15 mei voor een periode van zes weken voor een ieder ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende bovengenoemde termijn van zes weken kan tegen het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag door:

* degene die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan;
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zich tijdig tot Gedeputeerde Staten te wenden.

Tevens kan binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de beslissing door de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak op dat verzoek is genomen.

Bestemmingsplan Krakeel, deelplan De Kroon

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat de gemeenteraad op 24 april 2003 het bestemmingsplan "Krakeel, deelplan De Kroon" ongewijzigd heeft vastgesteld.

Het bestemmingsplan ligt vanaf 15 mei 2003 gedurende 4 weken ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende de bovengenoemde termijn kunnen de onderstaande personen bedenkingen indienen bij het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe, postbus 122, 9400 AC te Assen:

* degenen die tijdig bij de gemeenteraad een zienswijze kenbaar hebben gemaakt.

* degenen die overtuigend kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in de gelegenheid

Goedkeuring wijzigingsplan Buitengebied Ruinen, wijziging Wijsterseweg 146

Gedeputeerde Staten van Drenthe hebben bij besluit van 25 april 2003, kenmerk 16/RW/A14/2003003040, het wijzigingsplan 'Buitengebied Ruinen, wijziging Wijsterseweg 146' goedgekeurd. Het wijzigingsplan is een herziening overeenkomstig artikel 11 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Het plan is door het College van Burgemeester en Wethouders op 11 maart 2003 vastgesteld en betreft het perceel Wijsterseweg 146. Het besluit van Gedeputeerde Staten alsmede het hiervoor genoemde bestemmingsplan liggen met ingang van 15 mei 2003 voor een periode van zes weken voor een ieder ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen. Gedurende bovengenoemde termijn van zes weken kan tegen het goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag door:

* degene die tijdig bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde Staten tegen het vastgestelde bestemmingsplan;
* een belanghebbende die aantoont dat hij redelijkerwijs niet in staat is geweest zich tijdig tot Gedeputeerde Staten te wenden.

Tevens kan binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De werking van het besluit van Gedeputeerde Staten wordt dan in ieder geval opgeschort tot de beslissing door de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak op dat verzoek is genomen.

Kavelverkoop plan Elim Zuid-West, 2^e fase (Het Hoosvat)

In het bestemmingsplan Elim Zuid-West worden door de gemeente acht bouwkavels uitgegeven voor twee onder één kap woningen.

Met ingang van 15 mei 2003 kunt u zich hiervoor inschrijven bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen in het Compagnieshuis aan het Raadhuisplein.

Hier zijn ook de tekening, bestemmingsplanvoorschriften en de inschrijf- en verkoopvoorwaarden te verkrijgen.

De kavels zijn bestemd voor particuliere woningbouw.

De verkoopprijs per vierkante meter is 124,00 (exclusief 19% BTW)

Inschrijving is mogelijk tot en met vrijdag 13 juni 2003.

De kosten hiervoor zijn 225,00. Aan iedere inschrijver wordt door de gemeente een inschrijfnummer verstrekt. Partners mogen zich niet afzonderlijk inschrijven. Met medewerking van een notaris wordt via loting bepaald aan welke belangstellende een grondaanbieding zal worden gedaan.

Aan de volgende voorwaarde moet worden voldaan:
* De bouwterreinen worden alleen uitgegeven aan gegadigden met een economische en/of sociale binding of gegadigden waarvan de levens-partner een economische en/of sociale binding heeft:
+ werken in Elim

+ geboren zijn in Elim

+ wonen of gewoond hebben (minimaal 1 jaar) in Elim
+ ouders wonen in Elim

+ Uitgezonderd van loting zijn zij die reeds in het bezit zijn van een kavel in het bestemmingsplan Elim Zuid-West.

Voor vragen kunt u contact opnemen met mevrouw Olde van de afdeling Grondzaken en Eigendommen, tel. 291753.

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij op 9 mei 2003 vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer hebben verleend naar aanleiding van de aanvragen van:
* Maatschap Hemmink, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een varkenshouderij, gelegen aan de Johannes Poststraat 7 te Nieuwlande;

* Provincie Drenthe, voor het oprichten en in werking hebben van een grondwaterzuiveringsinstallatie, gelegen nabij Marconistraat 4 te Hoogeveen;

* De heer R. Klok, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een paardenfokkerij en stoeterij "De Schildhoeve", gelegen aan de Fluitenbergseweg 69 te Fluitenberg.

De vermelde besluiten zijn ten opzichte van de eerder ter inzage gelegde ontwerpen niet gewijzigd.

Aan de besluiten zijn voorschriften verbonden ter bescherming van het milieu.

De besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 15 mei 2003 tot en met 26 juni 2003 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (Compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, lid 1, 20.6 en 20.7 van de Wet Milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet Bestuursrecht staat tot en met 26 juni 2003 beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* Degenen die overeenkomstig de artikelen 3:24 of 3:25 van de Algemene Wet Bestuursrecht schriftelijk dan wel mondeling bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.
* De adviseurs die overeenkomstig artikel 3:23 van de Algemene Wet Bestuursrecht advies hebben uitgebracht over het ontwerp-besluit.
* Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.
* Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit.

De besluiten worden na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan.

Indien de besluiten tevens betrekking hebben op het oprichten of veranderen van een inrichting, dat tevens is aan te merken als bouwen in de zin van de Woningwet, dan worden de vergunningen ingevolge het bepaalde in artikel 20.8 van de Wet Milieubeheer niet eerder van kracht dan nadat de betrokken bouwvergunning is verleend.

Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te 's-Gravenhage.

Verkeersbesluit

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben besloten om:

* de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Kraaiheidestraat te

Hollandscheveld op te heffen en hiertoe verkeersbesluit nummer 29/1997 in te trekken;

* een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aanwijzen aan Het Anker te Hoogeveen.

Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt.

Voor nadere informatie wordt verwezen naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen (telefoonnummer 0528-291646).

Verkeersbesluit

Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen maken bekend dat zij hebben besloten om het verkeersbesluit nummer 6/2003 waarbij een parkeerverbod in de Zwembadweg werd ingesteld, in te trekken.

Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt.

Voor nadere informatie wordt verwezen naar de officiële publicatie op het publicatiebord aan het gemeentehuis en naar de afdeling Verkeer in het gebouw aan het Raadhuisplein 24 (Compagnieshuis) te Hoogeveen (telefoonnummer 0528-291646).

Ingekomen bouwaanvragen

* Nijstad L., bouwen van een tuinhuisje/berging, Veldkamp 39, Fluitenberg

* ProRail Regio Noordoost, vernieuwen van een stalen spoorbrug / lijncode 012 - km 17.359, Oude Diep (spoor Hoogeveen-Meppel)
* ProRail Regio Noordoost, vernieuwen van een stalen spoorbrug / lijncode 012 - km 20.765, Oude Diep (spoor Hoogeveen-Meppel)
* Berg van den O., bouwen van een berging, Dokter van de Veldestraat 32

* Weide van der A., wijzigen van de voorgevel, Irisstraat 6
* Rijksgebouwendienst Directie Noord, gedeeltelijk veranderen van hekwerken op terreingrens, Smirnoffstraat 7
* Ritzema C.F., uitbreiden van een woon-, slaap- en hobbykamer, Meester Sterkenweg 10, Noordscheschut

* Kreulen J., uitbreiden van een keuken, Bospad 1, Fluitenberg
* Heemstra M., uitbreiden van een woning, Pijlkruid 7
* Schonewille S., plaatsen van een dakkapel op de garage, Boerdijk 6d, Nieuwlande

* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van een onderwijsgebouw 't Kofschip, Booyenverlaat 11
* Mulder W., verbouwen van een bedrijfsruimte, Drostenraai 31, Noordscheschut

* Bouwbedrijf Fieko, vergroten van een trapportaal, Zwarte Dijkje 26, Noordscheschut

Reguliere bouwaanvraag fase I

* Venko Groep B.V., uitbreiden van een kantoorpand, Marconistraat 1 Raadhuisplein 24
Geweigerde bouwvergunningen en verleende bouw- en sloopvergunningen

Geweigerde bouwvergunningen

* Prins R., plaatsen van een carport, Zwanebloem 13
* Bruins Slot P.A., bouwen van een woning met garage, Marten Kuilerweg, Elim

Bouwvergunningen

* Aannemersbedrijf Dons&Troost, bouwen van twee twee-onder-één kapwoningen, Bieslook 9-11

* Lottum J.W., uitbreiden van een woning, Hoogeveenseweg 50, Pesse
Bouwvergunning met instandhoudingtermijn

* Fieten J., tijdelijk plaatsen van een stacaravan met aanbouw, Noord 249, Noordscheschut

* Klunder M., plaatsen van een dakopbouw op de woning, Dokter Broekhoffstraat 1, Hollandscheveld

* Wilde de A.J., bouwen van een tuinhuisje, De Wulp 29
* Goede de Fainda S.J.H., wijzigen van de voor- en achtergevel, Rigel 9

* Veenema J., bouwen van een berging, Tapuitlaan 97
* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), uitbreiden van onderwijsgebouw 'De Schuthoek', Booyenverlaat 7

* Baas L.J., uitbreiden van een woning, Veldkamp 18, Fluitenberg
* Hindriksen A.C., plaatsen van een liftunit, van Limburg Stirumstraat 33

* Prins W., bouwen van een erker in de oostgevel, Tamboerlaan 341
Sloopvergunning

* Gemeente Hoogeveen (OSW/Bouwkunde), slopen van een schoolgebouw, Ds Kooimanstraat 60, Hollandscheveld
De gemeente Hoogeveen heeft een kapvergunning verstrekt aan:
* D.J. Kleine, Schutstraat 173, Hoogeveen, voor een goudiep.
Tegen deze verleende vergunning kan binnen zes weken na dagtekening van de brief behorende bij de vergunning een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van Burgemeester en Wethouders.

Wet Milieubeheer
Burgemeester en Wethouders van Hoogeveen, maken met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 13.4 van de Wet Milieubeheer, jo. 3:19, lid 2 en 3:20, lid 1 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij van plan zijn om naar aanleiding van de aanvragen van:
* Essent Netwerk Noord B.V., voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een schakel- en verdeelinrichting voor 110 kV en 10 kV, gelegen aan de Toldijk 31 te Hoogeveen;
* N.V. Nederlandse Gasunie, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een gasdrukregel- en meetstation met odorisatie, gelegen aan de Jan Slotswijk 1a te Elim;
* Helanco B.V., voor een vergunning voor het wijzigen/uitbreiden van het zelfbediening tankstation, gelegen aan de Griendtsveenweg 24 te Hoogeveen;

* Manege Smit, voor een nieuwe de gehele inrichting omvattende vergunning voor een paardensportcentrum (manege) met bijbehorende horecavoorzieningen en groepsaccommodatie, leslokalen en kampeerterrein, gelegen de Oostering 30 te Pesse;

vergunningen ingevolge de Wet Milieubeheer te gaan verlenen onder het stellen van voorschriften ter bescherming van het milieu.

De aanvragen, ontwerp-besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 15 mei 2003 tot en met 12 juni 2003 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-Inspectie en -Vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (compagnieshuis). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Na deze periode zijn de stukken uitsluitend tijdens kantooruren op genoemde afdeling in te zien. Deze regeling geldt gedurende de gehele procedure, dat wil zeggen tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen onze besluiten op de aanvragen.

Gemotiveerde bedenkingen tegen de ontwerp-besluiten kunnen schriftelijk door een ieder tot en met 12 juni 2003 bij ons college worden ingediend. Degene, die schriftelijk zijn bedenkingen tegen het ontwerp inbrengt, kan vragen zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een verzoek daartoe moet schriftelijk tegelijkertijd met zijn bedenkingen bij ons college worden ingediend.

Indien u daaraan behoefte heeft, kan tot het einde van de ter inzage legging gelegenheid worden geboden tot een gedachtewisseling over de aanvragen en ontwerp-besluiten tussen onder andere vertegenwoordigers van de gemeente, de aanvrager en u zelf. Tijdens dit gesprek bestaat ook de mogelijkheid tot het mondeling inbrengen van bedenkingen.

Om praktische en organisatorische redenen verzoeken wij u een dergelijk gesprek ten minste twee weken voor het verstrijken van de termijn, waarbinnen bedenkingen kunnen worden ingebracht, eventueel telefonisch, aan te vragen. Telefoonnummer 0528-291616 of 291607 (doorkiesnummers).

Tot slot vestigen wij er uw aandacht op, dat alleen zij, die bedenkingen hebben ingebracht op de vorenomschreven wijze, alsmede zij, aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp-besluit, naar aanleiding van onze besluiten te zijner tijd bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State beroep kunnen instellen.

Wet Milieubeheer

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogeveen maken met inachtneming van het bepaalde in artikel 3:44 van de Algemene Wet Bestuursrecht bekend, dat zij naar aanleiding van de verzoeken van de heer R. Huisjes, en Europa Garage Hoogeveen B.V.

hebben besloten over te gaan tot:

* het intrekken van de op 15 december 1993 verleende nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning in het kader van de Wet milieubeheer voor de inrichting bestemd tot het huisvesten van rundvee en mestvarkens, gelegen aan de Drijberseweg 17 te Stuifzand;

* het gedeeltelijk intrekken van de op 17 januari 1989 verleende nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning in het kader van de Wet milieubeheer voor een herstelinrichting voor motorvoertuigen en verkooppunt voor motorbrandstoffen aan de van Limburg Stirumstraat 1 te Hoogeveen.

De reden van de verzoeken is gelegen in het feit dat:
* de heer Huisjes zijn bedrijfsactiviteiten heeft beëindigd. De heer Huisjes zal nog slechts op hobbymatige wijze dieren huisvesten;
* het gedeelte van Europa Garage Hoogeveen B.V. bedoeld voor herstelinrichting en de wasplaats niet langer deel uitmaken van de inrichting, maar verhuurd zijn aan een ander bedrijf.

Na toetsing van de verzoeken is ons niet gebleken dat zich bij inwilliging hiervan feiten en/of omstandigheden voordoen waartegen het belang van de bescherming van het milieu zich verzet.

De besluiten zijn ten opzichte van de eerder ter inzage gelegde ontwerpen niet gewijzigd

De besluiten en andere op deze zaken betrekking hebbende stukken liggen vanaf 15 mei 2003 tot en met 26 juni 2003 op werkdagen tijdens kantooruren ter inzage bij de sector Milieu en Openbare Werken, afdeling Milieu-inspectie en -vergunningen, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen (stadskantoor). Indien gewenst kan een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. Op verzoek kunnen de stukken op dinsdagen ook buiten kantooruren worden ingezien. De stukken zullen dan van 16.00 tot 19.00 uur ter inzage worden gelegd in het gemeentehuis (bodekamer, Raadhuisplein).

Op grond van het bepaalde in de artikelen 20.1, eerste lid, 20.10 en 20.11 van de Wet milieubeheer en artikel 6:7 van de Algemene Wet Bestuursrecht staat tot en met 26 juni 2003 beroep open bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State voor:
* Degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

* De adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over het ontwerp van het besluit.
* Degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit ten opzichte van het ontwerp zijn aangebracht.
* Belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen het ontwerp van het besluit.

De besluiten worden na afloop van de beroepstermijn van kracht, tenzij voor deze datum bij de voorzitter van de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is gedaan.

Het beroepschrift en het eventueel in te dienen verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, respectievelijk aan de voorzitter van deze afdeling, Postbus 20019, 2500 EA te 's-Gravenhage.
Toepassing vrijstellingsbepaling van het bestemmingsplan toepassing van een vrijstellingsbepaling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan Pesse vrijstelling te verlenen aan:
* J.S. Waninge, voor het bouwen van een bijkeuken aan de woning De Marke 19 te Pesse.

Het bouwplan ligt met ingang van 15 mei 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 te Hoogeveen.

Gedurende deze termijn kan een ieder, bij Burgemeester en Wethouders, schriftelijk zijn zienswijze naar voren brengen omtrent het verlenen van vrijstelling van het van toepassing zijnde bestemmingsplan, ten bestemmingsplannen Schutlanden-West 4^e uitwerking en Bentinckspark ten behoeve van de volgende bouwaanvragen:

* J. Sosef, voor het uitbreiden van de woning De Schoener 3 te Hoogeveen;

* H. Gosink-Kranghand, voor het uitbreiden van de woning Kanaalweg 37 te Hoogeveen.

De bouwaanvragen liggen met ingang van 15 mei 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage bij de centrale balie van de sector Bouwen en Wonen, in het Compagnieshuis, Raadhuisplein 24 in Hoogeveen. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent de aanvragen bij Burgemeester en Wethouders kenbaar maken.