Politie Amsterdam-Amstelland

Politie Amsterdam scoort goed!

13-5-2003. Onlangs heeft de politie Amsterdam-Amstelland meegedaan aan een benchmarkonderzoek. Een dergelijk onderzoek geeft inzage in onze kritische succesfactoren en het geeft aan op welke fronten we van andere organisaties kunnen leren. De uitkomsten voor ons korps zijn goed te noemen.

Resultaten
Het korps Amsterdam-Amstelland (AA) scoort op klanttevredenheid over de telefonische dienstverlening hoger dan de rest van de benchmarkdeelnemers (gemiddeld: 7,2, AA: 8,7). Ook op de factoren: klanttevredenheid over de telefonische bereikbaarheid (gemiddeld: 6,8, AA: 8,6), persoonlijke en professionele houding (gemiddeld: 7,2, AA: 7,7) en dienstverlening in het totaal (gemiddeld: 6,9, AA: 7,6) scoort het korps het hoogst.

Gericht op de maatschappij
Wat betreft de waardering in de maatschappij valt het op dat ons korps veel initiatieven neemt om in te spelen op de behoefte en verwachtingen binnen de samenleving. Resultaatgerichtheid heeft ons creatief en gedreven gemaakt. Niet voor niets dingen wij ieder jaar serieus mee naar de innovatieprijs. Aansprekende voorbeelden van die creativiteit zijn de antidiefstal-chips in fietsen en bromfietsen, de gsm-bom en de anti-inbraakbepalingen in de bouwvoorschriften.

Dienstverlening het belangrijkst
Uit het rapport blijkt dat ons korps nog onvoldoende inzicht heeft in de kosten per proces. Op de kosten per telefoontje of klacht scoort ons korps het hoogst in de benchmark. Toch is dit een bewuste keuze van ons korps. Omdat wij onze bereikbaarheid en de klachtenbehandeling zeer serieus nemen, zijn de mensen die de telefoons beantwoorden en die de klachten afhandelen hoog gekwalificeerd. De loonkosten zijn verhoudingsgewijs dan ook hoger. Maar de kwaliteitseis die wij stellen aan onze dienstverlening, rechtvaardigt dat.

Lees hier het volledige rapport PDF file (780 Kbyte) of Word bestand (935 Kbyte).

---