Politie Amsterdam-Amstelland
Politie Amsterdam scoort goed!
13-5-2003. Onlangs heeft de politie Amsterdam-Amstelland meegedaan aan
een benchmarkonderzoek. Een dergelijk onderzoek geeft inzage in onze
kritische succesfactoren en het geeft aan op welke fronten we van
andere organisaties kunnen leren. De uitkomsten voor ons korps zijn
goed te noemen.
Resultaten
Het korps Amsterdam-Amstelland (AA) scoort op klanttevredenheid over
de telefonische dienstverlening hoger dan de rest van de
benchmarkdeelnemers (gemiddeld: 7,2, AA: 8,7). Ook op de factoren:
klanttevredenheid over de telefonische bereikbaarheid (gemiddeld: 6,8,
AA: 8,6), persoonlijke en professionele houding (gemiddeld: 7,2, AA:
7,7) en dienstverlening in het totaal (gemiddeld: 6,9, AA: 7,6) scoort
het korps het hoogst.
Gericht op de maatschappij
Wat betreft de waardering in de maatschappij valt het op dat ons korps
veel initiatieven neemt om in te spelen op de behoefte en
verwachtingen binnen de samenleving. Resultaatgerichtheid heeft ons
creatief en gedreven gemaakt. Niet voor niets dingen wij ieder jaar
serieus mee naar de innovatieprijs. Aansprekende voorbeelden van die
creativiteit zijn de antidiefstal-chips in fietsen en bromfietsen, de
gsm-bom en de anti-inbraakbepalingen in de bouwvoorschriften.
Dienstverlening het belangrijkst
Uit het rapport blijkt dat ons korps nog onvoldoende inzicht heeft in
de kosten per proces. Op de kosten per telefoontje of klacht scoort
ons korps het hoogst in de benchmark. Toch is dit een bewuste keuze
van ons korps. Omdat wij onze bereikbaarheid en de klachtenbehandeling
zeer serieus nemen, zijn de mensen die de telefoons beantwoorden en
die de klachten afhandelen hoog gekwalificeerd. De loonkosten zijn
verhoudingsgewijs dan ook hoger. Maar de kwaliteitseis die wij stellen
aan onze dienstverlening, rechtvaardigt dat.
Lees hier het volledige rapport PDF file (780 Kbyte) of Word bestand
(935 Kbyte).
---