Gemeente Lelystad

Stadhuisplein 2
8232 ZX Lelystad
0320 278911
Postbus 91
8200 AB Lelystad
> Sociale zaken gemeente Lelystad gaat
reorganiseren

De sector Sociale Zaken van de gemeente Lelystad gaat reorganiseren. De verandering is nodig om klantgerichter, sneller en efficiënter te kunnen werken. De reorganisatie moet de sector bovendien voorbereiden op de komst van de nieuwe Bijstandswet. Deze wet houdt in dat gemeenten zich nog meer gaan richten op het aan werk helpen van mensen met een uitkering.

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de sociale wetgeving. De focus is steeds meer verplaatst van uitkeringen verstrekken naar aan het werk helpen van cliënten. De sector Sociale Zaken van de gemeente Lelystad is de afgelopen twee jaar niet voldoende meeveranderd. Dat houdt onder meer in dat het administratieve proces niet meer adequaat verloopt en dat de structuur van de organisatie niet goed aansluit op het werk. Dit is onaanvaardbaar, omdat een gemeente met een slecht georganiseerde sociale dienst financiële risico's loopt.

De problemen spelen vanaf 2001 en kwamen in het najaar van 2002 aan het licht toen er een conflict in het management ontstond. Het gemeentebestuur heeft toen onmiddellijk ingegrepen. Er kwam interim management en de reorganisatie werd in gang gezet.

De reorganisatie is bovendien nodig omdat de sector Sociale Zaken zich moet voorbereiden op de toekomst. De nieuwe Bijstandswet legt niet alleen nog meer focus op werk. Ook komt de financiële verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de wet volledig bij de gemeenten te liggen.

Geen ontslagen

De reorganisatie houdt in dat de werkprocessen en de structuur van de organisatie worden verbeterd. Door de reorganisatie vallen er geen gedwongen ontslagen, maar er kunnen wel arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat wordt gedurende het veranderingstraject duidelijk.

De reorganisatie zal dit jaar grotendeels plaatsvinden. Het resultaat is een organisatie die haar cliënten beter en sneller helpt. Zo zal de gemeente meer kunnen doen om mensen aan het werk te helpen. Ook de andere inwoners van Lelystad zijn gebaat bij een organisatie die efficiënter met het beschikbare geld omspringt.

Tijdens de reorganisatie zullen cliënten van de sector weinig merken van de veranderingen. De uitkeringen worden op tijd betaald en aanvragen worden afgehandeld zoals gebruikelijk. Wel kan het zijn dat openingstijden of aanvraagprocedures veranderen als gevolg van de reorganisatie. Deze veranderingen zullen op tijd bekend worden gemaakt.