Gemeente Lelystad
Stadhuisplein 2
8232 ZX Lelystad
0320 278911
Postbus 91
8200 AB Lelystad
> Sociale zaken gemeente Lelystad gaat
reorganiseren
De sector Sociale Zaken van de gemeente Lelystad gaat reorganiseren.
De verandering is nodig om klantgerichter, sneller en efficiënter te
kunnen werken. De reorganisatie moet de sector bovendien voorbereiden
op de komst van de nieuwe Bijstandswet. Deze wet houdt in dat
gemeenten zich nog meer gaan richten op het aan werk helpen van mensen
met een uitkering.
Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de sociale wetgeving. De
focus is steeds meer verplaatst van uitkeringen verstrekken naar aan
het werk helpen van cliënten. De sector Sociale Zaken van de gemeente
Lelystad is de afgelopen twee jaar niet voldoende meeveranderd. Dat
houdt onder meer in dat het administratieve proces niet meer adequaat
verloopt en dat de structuur van de organisatie niet goed aansluit op
het werk. Dit is onaanvaardbaar, omdat een gemeente met een slecht
georganiseerde sociale dienst financiële risico's loopt.
De problemen spelen vanaf 2001 en kwamen in het najaar van 2002 aan het licht toen er een conflict in het management ontstond. Het gemeentebestuur heeft toen onmiddellijk ingegrepen. Er kwam interim management en de reorganisatie werd in gang gezet.
De reorganisatie is bovendien nodig omdat de sector Sociale Zaken zich
moet voorbereiden op de toekomst. De nieuwe Bijstandswet legt niet
alleen nog meer focus op werk. Ook komt de financiële
verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de wet volledig bij de
gemeenten te liggen.
Geen ontslagen
De reorganisatie houdt in dat de werkprocessen en de structuur van de
organisatie worden verbeterd. Door de reorganisatie vallen er geen
gedwongen ontslagen, maar er kunnen wel arbeidsplaatsen verdwijnen.
Dat wordt gedurende het veranderingstraject duidelijk.
De reorganisatie zal dit jaar grotendeels plaatsvinden. Het resultaat is een organisatie die haar cliënten beter en sneller helpt. Zo zal de gemeente meer kunnen doen om mensen aan het werk te helpen. Ook de andere inwoners van Lelystad zijn gebaat bij een organisatie die efficiënter met het beschikbare geld omspringt.
Tijdens de reorganisatie zullen cliënten van de sector weinig merken
van de veranderingen. De uitkeringen worden op tijd betaald en
aanvragen worden afgehandeld zoals gebruikelijk. Wel kan het zijn dat
openingstijden of aanvraagprocedures veranderen als gevolg van de
reorganisatie. Deze veranderingen zullen op tijd bekend worden
gemaakt.