Gemeente Maastricht
14 mei 2003
Geslaagde reconstructie Tongerseplein
Meer veiligheid en een betere doorstroming
Uit een evaluatie van diverse verkeersprojecten 2002 blijkt dat het
Tongerseplein veiliger is geworden en de doorstroming beter is dan
voorheen. De evaluatie werd uitgevoerd door de afdeling Stedelijke
Inrichting (Verkeer) en de cijfers zijn onlangs gepresenteerd aan de
gemeenteraad.
Al een aantal jaren stond het Tongerseplein op nummer één als het ging
om het kruispunt in Limburg met het grootste aantal slachtoffers.
Vooral de dubbele afrit van het plein naar de Prins Bisschopsingel
veroorzaakte veel problemen. Daarnaast liep het autoverkeer op en
rondom het Tongerseplein vast. Dit kwam door een te kleine capaciteit
op het plein, die bovendien onevenredig verdeeld was over de diverse
richtingen, waardoor het verkeer uit onder andere de binnenstad soms
vastliep.
Bypass
Gemeente Maastricht besloot in 2001 het plein te reconstrueren. Het
doel was het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle deelnemers
en het bevorderen van de doorstroming voor het (auto)verkeer voor alle
richtingen. Er is een bypass tussen de Tongerseweg en de Prins
Bisschopsingel aangelegd. De markering op het plein is gewijzigd. En
de toestroom naar het plein wordt nu zodanig geregeld dat de
capaciteit van het plein optimaal wordt benut en er een gelijkmatigere
verdeling is ontstaan van en naar de diverse richtingen. Het plein is
medio maart 2002 volledig in gebruik genomen.
Minder ongevallen
De cijfers over de verkeersveiligheid laten een drastische daling zien
van het totale aantal ongevallen op het plein. Helemaal opmerkelijk is
dat er sinds de reconstructie - gedurende negen maanden - geen
slachtoffers meer zijn gevallen. Wat betreft de doorstroming kan
gesteld worden dat de bypass vooral is bedoeld om filevorming in de
ochtendspits van de Tongerseweg naar de Prins Bisschopsingel te
verminderen. De werking is goed zichtbaar, het autoverkeer kan
aanzienlijk beter doorstromen dan voor de reconstructie. Door het
verkeer te doseren op het kruispunt Prins Bisschopsingel - Sint
Hubertuslaan is het gelukt de capaciteit te verdelen over de diverse
richtingen. Hierdoor is er op de Prins Bisschopsingel (en in het
verlengde de J.F. Kennedybrug) ter hoogte van de Sint Hubertuslaan wel
een wachtrij ontstaan. Daar staat tegenover dat het gelukt is de
filevorming vanuit de binnenstad te verminderen. Naar verwachting zal
deze wachtrij afnemen als de tunnel onder de Maasboulevard in gebruik
wordt genomen.
Fietsoversteek
Ook de veelbesproken fietsoversteek op de bypass blijkt in de praktijk
prima te functioneren. Fietsers hebben voldoende ruimte om binnen een
acceptabele tijd over te steken, daarnaast zie je vaak dat de
naderende automobilist de wachtende fietser voor laat gaan.
Conclusie
Het lijkt er dus op dat de maatregelen een groot effect hebben gehad
op de verkeersveiligheid. De eerste tekenen zijn zeer positief. Wat
betreft de doorstroming op het plein kan gezegd worden dat de
doelstelling bereikt is. Er is een duidelijk betere doorstroming te
zien, met name op de afslag Tongerseweg en Prins Bisschopsingel, waar
de bypass is aangelegd is. Het blijft echter een feit dat de totale
capaciteit van het plein te klein is om het gehele aanbod op alle
momenten te verwerken.
Spelen in de stad
Verleden jaar heeft de gemeente een prijsvraag uitgeschreven voor de
realisatie van nieuwe speelplekken in de stad. De prijsvraag is een
vervolg op de gemeentelijke Visie Speelruimte uit 2001. In deze Visie
staan maatregelen die ertoe moeten leiden dat de speelmogelijkheden
voor kinderen in de buurten worden verbeterd. Vanuit de overtuiging
dat bewoners van buurten dat vaak beter weten dan de gemeente zelf, is
het idee van de prijsvraag tot stand gekomen.
De termijn voor inschrijving is inmiddels verstreken. Vier ideeën zijn
genomineerd. Ze voldoen alle vier aan de vooraf vastgestelde criteria:
In hoeverre is er speelruimte in de straat/wijk aanwezig? Wat zijn de
knelpunten?
Het idee moet een originele en praktisch haalbare oplossing bieden
voor het aanleggen van speelruimte in de directe woonomgeving.
De jeugd moet bij het idee en bij de uitwerking ervan betrokken
worden.
Het initiatief moet op brede steun kunnen rekenen van kinderen, ouders
en andere bewoners van de buurt. Die steun moet met handtekeningen
kunnen worden aangetoond.
Het idee moet met eenvoudige middelen binnen de bestaande situatie in
de straat/buurt kunnen worden uitgevoerd (dus geen nieuwe
groenvoorzieningen of verbreding van stoepen).
De vier genomineerde ideeën worden op 14 mei ter plekke bekeken door
een jury onder voorzitterschap van wethouder Marina Mesman en verder
bestaande uit een aantal deskundigen, en kinderen van 10 tot 13 jaar.
De genomineerde inzenders zullen een toelichting op hun plan geven. De
prijswinnaar zal bekend worden gemaakt op woensdag 4 juni tijdens de
Straatspeeldag. De prijs bestaat uit een pakket buitenspeelgoed en
mogelijk uit de uitvoering van (een gedeelte van) het idee.
Voorkeursrecht
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken op grond van artikel
4, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend, dat zij
krachtens het bepaalde in artikel 8a Wvg op 6 mei 2003 hebben besloten
de raad van de gemeente Maastricht voor te stellen om op grond van
artikel 8 in samenhang met artikel 2 Wvg diverse kadastrale percelen
gelegen in de locatie `Van Akenweg N-W', te weten de kadastrale
percelen bekend als gemeente Maastricht sectie N nummers 78, 79 en
730, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 24, 26 en 27
Wvg van toepassing zijn.
Het besluit van burgemeester en wethouders inzake bedoeld
raadsvoorstel ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende een
kadastrale kaart en een lijst met daarop de aangewezen percelen
alsmede de overige relevante gegevens, met ingang van 8 mei 2003
gedurende de openingsuren bij het Gemeenteloket, bezoekadres
Randwycksingel 22 te Maastricht voor een ieder kosteloos ter inzage.
De eigenaren en beperkt gerechtigden met betrekking tot de aangewezen
percelen ontvangen een dezer dagen afzonderlijk bericht.
Werking
Het voorstel tot aanwijzing treedt op 8 mei 2003 in werking, zijnde de
dag na publicatie van dit voorstel in de Staatscourant van 7 mei 2003.
Dat houdt in dat eigenaren en beperkt gerechtigden van de in het
voorstel genoemde percelen, wanneer zij willen verkopen, deze eerst
aan de gemeente Maastricht te koop moeten aanbieden.
Bezwaar
Ingevolge het bepaalde in artikel 9a, lid 1 wordt het onderwerpelijke
voorstel van burgemeester en wethouders aangemerkt als een besluit in
de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dientengevolge kunnen
belanghebbenden gedurende de termijn van zes weken na de dagtekening
van de Staatscourant waarin de onderhavige terinzagelegging is bekend
gemaakt bezwaar maken tegen het voorstel, d.w.z. van 8 mei tot en met
18 juni 2003.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste
bevatten:
a) de naam en het adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d) de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders
van Maastricht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Voorziening
Degene(n) die een bezwaarschrift heeft/hebben ingediend, kan/kunnen
tevens op grond van artikel 8:81 van de Awb de President van de
Arrondissementsrechtbank te Maastricht verzoeken een voorlopige
voorziening te treffen, indien deze van mening is/zijn dat onverwijlde
spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Zienswijzen
Binnen acht weken na dagtekening van het voorstelbesluit van
burgemeester en wethouders dient de gemeenteraad de aanwijzing van de
gronden te bestendigen.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van het door de
gemeenteraad te nemen besluit tot aanwijzing van de gronden, worden
belanghebbenden ingevolge artikel 4:8 Awb in de gelegenheid gesteld om
hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen ten
aanzien van het raadsvoorstel. De gelegenheid daartoe bestaat
gedurende de periode van 8 mei tot en met 21 mei 2003.
Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad,
ter attentie van het Hoofd Grondzaken, postbus 1992, 6201 BZ
Maastricht.
Voor mondelinge zienswijzen kunt U contact opnemen met de afdeling
Grondzaken van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken van de
gemeente Maastricht via telefoonnummer (043) 350 45 19.
Breng restzakken niet naar milieupark
Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de
milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en
berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of
thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra
drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het
beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw
afvalkalender).
Vergadering Stichting jong Leren
Het bestuur van de stichting jong Leren vergadert op 14 mei '03 om
19.30 uur in OBS de Perroen, Rijksweg 70 in Maastricht. De stichting
jong Leren bestuurt 14 openbare en algemeen bijzondere basisscholen in
Maastricht en omgeving. Bezoek voor meer informatie de website
www.jong-leren.nl of bel de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10
76.
Geslaagde reconstructie Tongerseplein
Meer veiligheid en een betere doorstroming
Uit een evaluatie van diverse verkeersprojecten 2002 blijkt dat het
Tongerseplein veiliger is geworden en de doorstroming beter is dan
voorheen. De evaluatie werd uitgevoerd door de afdeling Stedelijke
Inrichting (Verkeer) en de cijfers zijn onlangs gepresenteerd aan de
gemeenteraad.
Al een aantal jaren stond het Tongerseplein op nummer één als het ging
om het kruispunt in Limburg met het grootste aantal slachtoffers.
Vooral de dubbele afrit van het plein naar de Prins Bisschopsingel
veroorzaakte veel problemen. Daarnaast liep het autoverkeer op en
rondom het Tongerseplein vast. Dit kwam door een te kleine capaciteit
op het plein, die bovendien onevenredig verdeeld was over de diverse
richtingen, waardoor het verkeer uit onder andere de binnenstad soms
vastliep.
Bypass
Gemeente Maastricht besloot in 2001 het plein te reconstrueren. Het
doel was het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle deelnemers
en het bevorderen van de doorstroming voor het (auto)verkeer voor alle
richtingen. Er is een bypass tussen de Tongerseweg en de Prins
Bisschopsingel aangelegd. De markering op het plein is gewijzigd. En
de toestroom naar het plein wordt nu zodanig geregeld dat de
capaciteit van het plein optimaal wordt benut en er een gelijkmatigere
verdeling is ontstaan van en naar de diverse richtingen. Het plein is
medio maart 2002 volledig in gebruik genomen.
Minder ongevallen
De cijfers over de verkeersveiligheid laten een drastische daling zien
van het totale aantal ongevallen op het plein. Helemaal opmerkelijk is
dat er sinds de reconstructie - gedurende negen maanden - geen
slachtoffers meer zijn gevallen. Wat betreft de doorstroming kan
gesteld worden dat de bypass vooral is bedoeld om filevorming in de
ochtendspits van de Tongerseweg naar de Prins Bisschopsingel te
verminderen. De werking is goed zichtbaar, het autoverkeer kan
aanzienlijk beter doorstromen dan voor de reconstructie. Door het
verkeer te doseren op het kruispunt Prins Bisschopsingel - Sint
Hubertuslaan is het gelukt de capaciteit te verdelen over de diverse
richtingen. Hierdoor is er op de Prins Bisschopsingel (en in het
verlengde de J.F. Kennedybrug) ter hoogte van de Sint Hubertuslaan wel
een wachtrij ontstaan. Daar staat tegenover dat het gelukt is de
filevorming vanuit de binnenstad te verminderen. Naar verwachting zal
deze wachtrij afnemen als de tunnel onder de Maasboulevard in gebruik
wordt genomen.
Fietsoversteek
Ook de veelbesproken fietsoversteek op de bypass blijkt in de praktijk
prima te functioneren. Fietsers hebben voldoende ruimte om binnen een
acceptabele tijd over te steken, daarnaast zie je vaak dat de
naderende automobilist de wachtende fietser voor laat gaan.
Conclusie
Het lijkt er dus op dat de maatregelen een groot effect hebben gehad
op de verkeersveiligheid. De eerste tekenen zijn zeer positief. Wat
betreft de doorstroming op het plein kan gezegd worden dat de
doelstelling bereikt is. Er is een duidelijk betere doorstroming te
zien, met name op de afslag Tongerseweg en Prins Bisschopsingel, waar
de bypass is aangelegd is. Het blijft echter een feit dat de totale
capaciteit van het plein te klein is om het gehele aanbod op alle
momenten te verwerken.
Spelen in de stad
Verleden jaar heeft de gemeente een prijsvraag uitgeschreven voor de
realisatie van nieuwe speelplekken in de stad. De prijsvraag is een
vervolg op de gemeentelijke Visie Speelruimte uit 2001. In deze Visie
staan maatregelen die ertoe moeten leiden dat de speelmogelijkheden
voor kinderen in de buurten worden verbeterd. Vanuit de overtuiging
dat bewoners van buurten dat vaak beter weten dan de gemeente zelf, is
het idee van de prijsvraag tot stand gekomen.
De termijn voor inschrijving is inmiddels verstreken. Vier ideeën zijn
genomineerd. Ze voldoen alle vier aan de vooraf vastgestelde criteria:
In hoeverre is er speelruimte in de straat/wijk aanwezig? Wat zijn de
knelpunten?
Het idee moet een originele en praktisch haalbare oplossing bieden
voor het aanleggen van speelruimte in de directe woonomgeving.
De jeugd moet bij het idee en bij de uitwerking ervan betrokken
worden.
Het initiatief moet op brede steun kunnen rekenen van kinderen, ouders
en andere bewoners van de buurt. Die steun moet met handtekeningen
kunnen worden aangetoond.
Het idee moet met eenvoudige middelen binnen de bestaande situatie in
de straat/buurt kunnen worden uitgevoerd (dus geen nieuwe
groenvoorzieningen of verbreding van stoepen).
De vier genomineerde ideeën worden op 14 mei ter plekke bekeken door
een jury onder voorzitterschap van wethouder Marina Mesman en verder
bestaande uit een aantal deskundigen, en kinderen van 10 tot 13 jaar.
De genomineerde inzenders zullen een toelichting op hun plan geven. De
prijswinnaar zal bekend worden gemaakt op woensdag 4 juni tijdens de
Straatspeeldag. De prijs bestaat uit een pakket buitenspeelgoed en
mogelijk uit de uitvoering van (een gedeelte van) het idee.
Voorkeursrecht
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken op grond van artikel
4, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend, dat zij
krachtens het bepaalde in artikel 8a Wvg op 6 mei 2003 hebben besloten
de raad van de gemeente Maastricht voor te stellen om op grond van
artikel 8 in samenhang met artikel 2 Wvg diverse kadastrale percelen
gelegen in de locatie `Van Akenweg N-W', te weten de kadastrale
percelen bekend als gemeente Maastricht sectie N nummers 78, 79 en
730, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 24, 26 en 27
Wvg van toepassing zijn.
Het besluit van burgemeester en wethouders inzake bedoeld
raadsvoorstel ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende een
kadastrale kaart en een lijst met daarop de aangewezen percelen
alsmede de overige relevante gegevens, met ingang van 8 mei 2003
gedurende de openingsuren bij het Gemeenteloket, bezoekadres
Randwycksingel 22 te Maastricht voor een ieder kosteloos ter inzage.
De eigenaren en beperkt gerechtigden met betrekking tot de aangewezen
percelen ontvangen een dezer dagen afzonderlijk bericht.
Werking
Het voorstel tot aanwijzing treedt op 8 mei 2003 in werking, zijnde de
dag na publicatie van dit voorstel in de Staatscourant van 7 mei 2003.
Dat houdt in dat eigenaren en beperkt gerechtigden van de in het
voorstel genoemde percelen, wanneer zij willen verkopen, deze eerst
aan de gemeente Maastricht te koop moeten aanbieden.
Bezwaar
Ingevolge het bepaalde in artikel 9a, lid 1 wordt het onderwerpelijke
voorstel van burgemeester en wethouders aangemerkt als een besluit in
de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dientengevolge kunnen
belanghebbenden gedurende de termijn van zes weken na de dagtekening
van de Staatscourant waarin de onderhavige terinzagelegging is bekend
gemaakt bezwaar maken tegen het voorstel, d.w.z. van 8 mei tot en met
18 juni 2003.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste
bevatten:
a) de naam en het adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d) de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders
van Maastricht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Voorziening
Degene(n) die een bezwaarschrift heeft/hebben ingediend, kan/kunnen
tevens op grond van artikel 8:81 van de Awb de President van de
Arrondissementsrechtbank te Maastricht verzoeken een voorlopige
voorziening te treffen, indien deze van mening is/zijn dat onverwijlde
spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Zienswijzen
Binnen acht weken na dagtekening van het voorstelbesluit van
burgemeester en wethouders dient de gemeenteraad de aanwijzing van de
gronden te bestendigen.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van het door de
gemeenteraad te nemen besluit tot aanwijzing van de gronden, worden
belanghebbenden ingevolge artikel 4:8 Awb in de gelegenheid gesteld om
hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen ten
aanzien van het raadsvoorstel. De gelegenheid daartoe bestaat
gedurende de periode van 8 mei tot en met 21 mei 2003.
Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad,
ter attentie van het Hoofd Grondzaken, postbus 1992, 6201 BZ
Maastricht.
Voor mondelinge zienswijzen kunt U contact opnemen met de afdeling
Grondzaken van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken van de
gemeente Maastricht via telefoonnummer (043) 350 45 19.
Breng restzakken niet naar milieupark
Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de
milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en
berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of
thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra
drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het
beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw
afvalkalender).
Vergadering Stichting jong Leren
Het bestuur van de stichting jong Leren vergadert op 14 mei '03 om
19.30 uur in OBS de Perroen, Rijksweg 70 in Maastricht. De stichting
jong Leren bestuurt 14 openbare en algemeen bijzondere basisscholen in
Maastricht en omgeving. Bezoek voor meer informatie de website
www.jong-leren.nl of bel de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10
76.
Geslaagde reconstructie Tongerseplein
Meer veiligheid en een betere doorstroming
Uit een evaluatie van diverse verkeersprojecten 2002 blijkt dat het
Tongerseplein veiliger is geworden en de doorstroming beter is dan
voorheen. De evaluatie werd uitgevoerd door de afdeling Stedelijke
Inrichting (Verkeer) en de cijfers zijn onlangs gepresenteerd aan de
gemeenteraad.
Al een aantal jaren stond het Tongerseplein op nummer één als het ging
om het kruispunt in Limburg met het grootste aantal slachtoffers.
Vooral de dubbele afrit van het plein naar de Prins Bisschopsingel
veroorzaakte veel problemen. Daarnaast liep het autoverkeer op en
rondom het Tongerseplein vast. Dit kwam door een te kleine capaciteit
op het plein, die bovendien onevenredig verdeeld was over de diverse
richtingen, waardoor het verkeer uit onder andere de binnenstad soms
vastliep.
Bypass
Gemeente Maastricht besloot in 2001 het plein te reconstrueren. Het
doel was het verbeteren van de verkeersveiligheid voor alle deelnemers
en het bevorderen van de doorstroming voor het (auto)verkeer voor alle
richtingen. Er is een bypass tussen de Tongerseweg en de Prins
Bisschopsingel aangelegd. De markering op het plein is gewijzigd. En
de toestroom naar het plein wordt nu zodanig geregeld dat de
capaciteit van het plein optimaal wordt benut en er een gelijkmatigere
verdeling is ontstaan van en naar de diverse richtingen. Het plein is
medio maart 2002 volledig in gebruik genomen.
Minder ongevallen
De cijfers over de verkeersveiligheid laten een drastische daling zien
van het totale aantal ongevallen op het plein. Helemaal opmerkelijk is
dat er sinds de reconstructie - gedurende negen maanden - geen
slachtoffers meer zijn gevallen. Wat betreft de doorstroming kan
gesteld worden dat de bypass vooral is bedoeld om filevorming in de
ochtendspits van de Tongerseweg naar de Prins Bisschopsingel te
verminderen. De werking is goed zichtbaar, het autoverkeer kan
aanzienlijk beter doorstromen dan voor de reconstructie. Door het
verkeer te doseren op het kruispunt Prins Bisschopsingel - Sint
Hubertuslaan is het gelukt de capaciteit te verdelen over de diverse
richtingen. Hierdoor is er op de Prins Bisschopsingel (en in het
verlengde de J.F. Kennedybrug) ter hoogte van de Sint Hubertuslaan wel
een wachtrij ontstaan. Daar staat tegenover dat het gelukt is de
filevorming vanuit de binnenstad te verminderen. Naar verwachting zal
deze wachtrij afnemen als de tunnel onder de Maasboulevard in gebruik
wordt genomen.
Fietsoversteek
Ook de veelbesproken fietsoversteek op de bypass blijkt in de praktijk
prima te functioneren. Fietsers hebben voldoende ruimte om binnen een
acceptabele tijd over te steken, daarnaast zie je vaak dat de
naderende automobilist de wachtende fietser voor laat gaan.
Conclusie
Het lijkt er dus op dat de maatregelen een groot effect hebben gehad
op de verkeersveiligheid. De eerste tekenen zijn zeer positief. Wat
betreft de doorstroming op het plein kan gezegd worden dat de
doelstelling bereikt is. Er is een duidelijk betere doorstroming te
zien, met name op de afslag Tongerseweg en Prins Bisschopsingel, waar
de bypass is aangelegd is. Het blijft echter een feit dat de totale
capaciteit van het plein te klein is om het gehele aanbod op alle
momenten te verwerken.
Spelen in de stad
Verleden jaar heeft de gemeente een prijsvraag uitgeschreven voor de
realisatie van nieuwe speelplekken in de stad. De prijsvraag is een
vervolg op de gemeentelijke Visie Speelruimte uit 2001. In deze Visie
staan maatregelen die ertoe moeten leiden dat de speelmogelijkheden
voor kinderen in de buurten worden verbeterd. Vanuit de overtuiging
dat bewoners van buurten dat vaak beter weten dan de gemeente zelf, is
het idee van de prijsvraag tot stand gekomen.
De termijn voor inschrijving is inmiddels verstreken. Vier ideeën zijn
genomineerd. Ze voldoen alle vier aan de vooraf vastgestelde criteria:
In hoeverre is er speelruimte in de straat/wijk aanwezig? Wat zijn de
knelpunten?
Het idee moet een originele en praktisch haalbare oplossing bieden
voor het aanleggen van speelruimte in de directe woonomgeving.
De jeugd moet bij het idee en bij de uitwerking ervan betrokken
worden.
Het initiatief moet op brede steun kunnen rekenen van kinderen, ouders
en andere bewoners van de buurt. Die steun moet met handtekeningen
kunnen worden aangetoond.
Het idee moet met eenvoudige middelen binnen de bestaande situatie in
de straat/buurt kunnen worden uitgevoerd (dus geen nieuwe
groenvoorzieningen of verbreding van stoepen).
De vier genomineerde ideeën worden op 14 mei ter plekke bekeken door
een jury onder voorzitterschap van wethouder Marina Mesman en verder
bestaande uit een aantal deskundigen, en kinderen van 10 tot 13 jaar.
De genomineerde inzenders zullen een toelichting op hun plan geven. De
prijswinnaar zal bekend worden gemaakt op woensdag 4 juni tijdens de
Straatspeeldag. De prijs bestaat uit een pakket buitenspeelgoed en
mogelijk uit de uitvoering van (een gedeelte van) het idee.
Voorkeursrecht
Burgemeester en wethouders van Maastricht maken op grond van artikel
4, lid 1 van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) bekend, dat zij
krachtens het bepaalde in artikel 8a Wvg op 6 mei 2003 hebben besloten
de raad van de gemeente Maastricht voor te stellen om op grond van
artikel 8 in samenhang met artikel 2 Wvg diverse kadastrale percelen
gelegen in de locatie `Van Akenweg N-W', te weten de kadastrale
percelen bekend als gemeente Maastricht sectie N nummers 78, 79 en
730, aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10 t/m 24, 26 en 27
Wvg van toepassing zijn.
Het besluit van burgemeester en wethouders inzake bedoeld
raadsvoorstel ligt samen met bijbehorende bijlagen, bevattende een
kadastrale kaart en een lijst met daarop de aangewezen percelen
alsmede de overige relevante gegevens, met ingang van 8 mei 2003
gedurende de openingsuren bij het Gemeenteloket, bezoekadres
Randwycksingel 22 te Maastricht voor een ieder kosteloos ter inzage.
De eigenaren en beperkt gerechtigden met betrekking tot de aangewezen
percelen ontvangen een dezer dagen afzonderlijk bericht.
Werking
Het voorstel tot aanwijzing treedt op 8 mei 2003 in werking, zijnde de
dag na publicatie van dit voorstel in de Staatscourant van 7 mei 2003.
Dat houdt in dat eigenaren en beperkt gerechtigden van de in het
voorstel genoemde percelen, wanneer zij willen verkopen, deze eerst
aan de gemeente Maastricht te koop moeten aanbieden.
Bezwaar
Ingevolge het bepaalde in artikel 9a, lid 1 wordt het onderwerpelijke
voorstel van burgemeester en wethouders aangemerkt als een besluit in
de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dientengevolge kunnen
belanghebbenden gedurende de termijn van zes weken na de dagtekening
van de Staatscourant waarin de onderhavige terinzagelegging is bekend
gemaakt bezwaar maken tegen het voorstel, d.w.z. van 8 mei tot en met
18 juni 2003.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste
bevatten:
a) de naam en het adres van de indiener;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d) de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouders
van Maastricht, postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Voorziening
Degene(n) die een bezwaarschrift heeft/hebben ingediend, kan/kunnen
tevens op grond van artikel 8:81 van de Awb de President van de
Arrondissementsrechtbank te Maastricht verzoeken een voorlopige
voorziening te treffen, indien deze van mening is/zijn dat onverwijlde
spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.
Zienswijzen
Binnen acht weken na dagtekening van het voorstelbesluit van
burgemeester en wethouders dient de gemeenteraad de aanwijzing van de
gronden te bestendigen.
In het kader van een zorgvuldige voorbereiding van het door de
gemeenteraad te nemen besluit tot aanwijzing van de gronden, worden
belanghebbenden ingevolge artikel 4:8 Awb in de gelegenheid gesteld om
hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen ten
aanzien van het raadsvoorstel. De gelegenheid daartoe bestaat
gedurende de periode van 8 mei tot en met 21 mei 2003.
Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad,
ter attentie van het Hoofd Grondzaken, postbus 1992, 6201 BZ
Maastricht.
Voor mondelinge zienswijzen kunt U contact opnemen met de afdeling
Grondzaken van de dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken van de
gemeente Maastricht via telefoonnummer (043) 350 45 19.
Breng restzakken niet naar milieupark
Vooral in de zomer bieden veel inwoners hun restzakken aan bij de
milieuparken. Deze parken zijn in eerste instantie bedoeld voor en
berekend op het aanbod van afval dat niet in de restzakken past of
thuishoort. Bovendien zorgt het aanbod van restzakken voor extra
drukte op de toch al drukbezochte parken. De restzak kunt u daarom het
beste aan de straat zetten op de afgesproken dagen (zie uw
afvalkalender).
Vergadering Stichting jong Leren
Het bestuur van de stichting jong Leren vergadert op 14 mei '03 om
19.30 uur in OBS de Perroen, Rijksweg 70 in Maastricht. De stichting
jong Leren bestuurt 14 openbare en algemeen bijzondere basisscholen in
Maastricht en omgeving. Bezoek voor meer informatie de website
www.jong-leren.nl of bel de heer R. Beaumont, telefoon (043) 310 10
76.