Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
11-5-2003; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix Spanje, circuit Jerez de la Frontera
20E PLAATS VOOR HENK VAN DE LAGEMAAT NA EENZAME RACE
KATJA POENSGEN BAALT NA HET MISSEN VAN HAAR GP-KWALIFICATIE
Na twee keer een 19e plaats bij de eerste 2 GP s van dit seizoen in Suzuka en Welkom, behaalde Dark Dog Honda coureur Henk van de Lagemaat in het zinderend hete Zuid-Spaanse Jerez een 20e plaats. Dat lijkt qua uitslag misschien een klein stapje terug, gezien het feit dat Jerez voor mij een méér bekende baan was dan de GP s in Japan en Zuid Afrika waar ik nooit eerder was geweest, maar we zijn qua motor- en frame-afstelling zeker een stap vooruit gegaan. Dat komt weliswaar niet in de einduitslag naar voren, maar de achterstand die er op de concurrentie was is toch wel verkleind. We bouwen stapsgewijs op en liggen op schema, hoewel ik wel gehoopt had in de race de strijd aan te kunnen gaan met mannen als Smrz en Molina. Dat kwam er niet van, waarna ik me in de extreme hitte op uitrijden en constante tijden heb geconcentreerd , meldde Van de Lagemaat na de 26 ronden tellende uitputtingsslag. Teammaat Katja Poensgen baalde stevig van het feit dat ze voor het eerst in 19 GP s de kwalificatie-tijd mistte. Ik greep 0,3 seconde naast de 107% kwalificatielimiet. Het is mijn eigen schuld, want ik heb voor de 1e tijdtraining op vrijdag te veel ineens willen veranderen. Ik moest en zou het proberen, en zie daar. Hier baal ik stevig van, maar je mag gerust stellen dat ik er ook veel van geleerd heb , aldus de 26-jarige Duitse.
Van de Lagemaat: Bij de start kwam ik goed weg, maar na een paar meter smoorde mijn machine iets. Daardoor kon ik geen plaatsen goed maken. Ik probeerde de aansluiting te houden en had de eerste 2 ronden goede hoop dat het zou lukken. Maar na 4 rondjes bleek dat ik tekort kwam om aan te pikken. Met accelereren liepen ze bij me weg. Ik weet dat ik betere lijnen moet rijden om ook bij het uitkomen van de bochten aan te kunnen pikken, maar dat is het leerproces waar ik nu inzit. Al met al reed ik een eenzame race, en het was niet makkelijk om me te kunnen blijven concentreren. Toen ik zag dat ik niet kon aanpikken baalde ik. Ik kon geen slipstream pakken op de twee lange rechte stukken en dat zat me dwars. Dat merk je dan ook aan het rijden, maar een paar ronden later had ik die gedachte van me afgeschud en ging het beter. Die 20e plaats ervaar ik hetzelfde als de klasseringen in de eerste GP s, maar het pluspunt is de afstand tot mijn concurrenten en de kopmannen kleiner is geworden , weet Van de Lagemaat.
Teammanager Martin van Genderen is blij met de testmogelijkheid voor zijn rijders op het TT Circuit Assen: Hans Spaan en de monteurs hebben de motoren nadat ze uit Zuid Afrika zijn terug gekomen letterlijk 1 dag in handen gehad, voordat ze weer naar Jerez moesten. Nu hebben we eindelijk 2 dagen om echt zaken uit te testen, daar kom je tijdens de GP s niet aan toe. Na de tests in Assen is er wellicht nog tijd om de motoren op de proefbank te zetten, voordat we op 25 mei in Le Mans de Franse GP rijden .
Katja Poensgen schikte zich in haar lot en moest vanaf de zijkant toekijken hoe haar concurrenten in actie kwamen zonder haar. Het is de eerste keer dat ik er niet bij sta. Ook in 2001 kwalificeerde ik me overal. Ik weet waar het probleem zit. Vrijdagmiddag ben ik in de 1e tijdtraining de fout ingegaan met mijn afstelling en dat heeft me te veel achterstand opgeleverd op de 2e trainingsdag. Ik ging simpelweg niet hard genoeg en dan is het terecht dat ik er niet bij sta op de startgrid , aldus Katja, die voordat ze naar de volgende GP in Le Mans (25 mei) afreist aanstaande woensdagmiddag en donderdag (14 en 15 mei) op het TT Circuit Assen in actie zal komen tijdens de GP-testdagen op het 6.027 meter lange GP-circuit. Katja maakte zich direct op een andere manier verdienstelijk. De Duitse omroep RTL, die a la de F1 GP s LIVE uitzendingen verzorgt vanaf de GP-circuits met grid-interviews, vroegen haar als co-commentaar.
Aanpassing FIM reglement inzake afgebroken races:
-Als een 125cc of 250cc race wordt afgevlagd door regen of valpartij oid en er is geen 2/3 van de race-afstand afgelegd, wordt de race herstart. De startposities op de grid zijn dan die van de zogeheten eerste race. In tegenstelling tot vroeger, worden de tijden van race 1 en race 2 niet meer bij elkaar opgeteld, en is de uitslag van de herstarte race ook de einduitslag. Zo luidt de nieuwe FIM-regel die met ingang van deze GP werd ingevoerd.
-De voor 2003 aangekondigde (maar nog niet ten uitvoer gebrachte) Safety Car procedure voor de MotoGP-klasse bij regen, heeft de FIM verlaten, zo werd in Jerez bekend gemaakt. De regels voor de zwaarste klasse gelden hetzelfde als voor de 125cc en 250cc klasse zoals hierboven omschreven, met die uitzonderingen dat:
1.Een MotoGP race altijd wordt herstart, zelfs als er nog maar 1 race te gaan is. De 2/3 race-afstand beperking die voor de 125 en 250cc klasse geldt, gaat dus niet op voor de MotoGP.
2.De resultaten van het eerste gedeelte bepalen de startpositie voor de herstart. De uitslag van de herstartte race wordt de einduitslag, zonder optelling van tijden van heat 1 en heat 2.
3.Als een race wordt onderbroken met minder dan 3 ronden te gaan wordt de race altijd herstart voor minimaal 3 ronden.
4.Deze startprocedure voor een herstart van de MotoGP-klasse is dusdanig aangepast dat er 2 opwarmronden worden verreden voor de herstart ipv 1.
Uitslag 250cc race:
1. Toni Elias, E, Aprilia 46.10,793 = 149,413 km/uur gem.; 2. Roberto Rolfo, I, Honda op 0,521; 3. Randy de Puniet, F, Aprilia op 0,539; 4. Manuel Poggiali, RSM, Aprilia op 0,607; 5. Anthony West, Aus, Aprilia op 12,048; 6. Sebastian Porto, Arg, Honda op 14,204; 7. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 22,463; 8. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 37,840; 9. Alex Debon, E, Aprilia op 42,820; 10. Joan Olive, E, Aprilia op 48,821; 11. F. Battaini; 12. A. Baldolini; 13. E. Bataille; 14. C. Gemmel; 15. D. Heidolf; 16. J. Hules; 17. J. Smrz; 18. C. Davies; 19. A. Molina; 20. Henk van de Lagemaat, NL, Dark Dog Honda op 1 ronde; 21. L. Castro; Katja Poensgen, D, Dark Dog Honda startte niet omdat ze 0,3 sec. tekort kwam op de 107% kwalificatielimiet.
250cc WK-stand na 3 van de 16 GP s:
1.Poggiali, 63; 2. Rolfo, 40; 3. De Puniet.36; 4. Porto, 36; 5. Elias, 33; 6. Battaini, 32; 7. F. Nieto, 28; 8. Matsudo, 22; 9; West, 21; 10. Aoyama, 20.
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
1. Valentino Rossi, I, Honda 46.50,345 = 152.976; 2. Max Biaggi, I, Honda op 6,333; 3. Troy Bayliss, Aus, Ducati op 12,077; 4. Tohru Ukawa, J, Honda op 16,186; 5. Alex Barros, Bra, Yamaha op 18,630; 6. Makoto Tamada, J, Honda op 24,153; 7. John Hopkins, USA, Suzuki op 30,959; 8. Shinya Nakano, J, Yamaha op 31,218; 9. Nobuatsu Aoki, J, Proton, op 36,002; 10. Olivier Jacque, F, Yamaha op 37,.566; 11. N. Haga; 12. J. McWilliams; 13. K. Roberts; 14. C. Edwards; 15. A. Pitt; 16. A. Hofmann; 17. M. Melandri; 18. G. McCoy. Capirossi, Hayden en Gibernau kwamen te val. Checa viel uit.
MotoGP WK-stand na 3 van de 16 GP s:
1. Rossi, 70; 2. Biaggi, 56; 3. Bayliss, 40; 4. Gibernau, 38; 5. Barros, 30; 6. Ukawa, 23; 7. Nakano, 20; 8. Hayden, 18; 9. Capirossi, 16; 10. Hopkins, 15.
Uitslag 125cc klasse:
1. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 41.42,177 = 145.779 km/uur gem.; 2. Steve Jenkner, D, Aprilia op 0,088; 3. Alex de Angelis, RSM, Aprilia op 0,378; 4. Daniel Pedrosa, E, Honda op 1,385; 5. Stefano Perugini, I, Aprilia op 1,507; 6. Casey Stoner, Aus, Aprilia op 11,402; 7. Hector Barbera, E, Aprilia op 11,496; 8. Youichi Ui, J, Aprilia op 15,577.
125cc WK-stand na 3 van de 16 GP s:
1. Jenkner, 52; 2. Pedrosa, 46; 3. Cecchinello, 46; 4. Divizioso, 38; 5. Perugini, 36; 6. Ui, 31; 7. Giansanti, 27; 8. De Angelis, 26.
DARK DOG HONDA MOLENAAR
Official Sponsors
DARK DOG ENERGY DRINKS DUTCH ORIGINALS FURNITURE VOLVO VAN DIJK SENT WANINGE TRUCK SERVICE VENICE BEACH CLOTHING LUMEN EYEWEAR HONDA
Technical Sponsors
HRC - DUNLOP MOTUL PVM BRAKING CASE CARBONE LORRAINE
Official Suppliers
VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN EPPING HOTEL & CATERING A&R TRANSMISSION LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS
************
Ingezonden persbericht