Gemeente Itteren
NIEUWS
Inspraakreactie MER-Grensmaas en ontwerp-POL-Grensmaas
11-may-2003, Bart Venlet
Het College van Gedeputeerde Staten
p/a De Maaswerken
Postbus 1593
6201 BN Maastricht
Itteren - Maastricht, 5 mei 2003
Betreft: Inspraakreactie ontwerp-POL-aanvulling Grensmaas en MER Grensmaas
Geacht College,
Onderstaand volgt de inspraakreactie van de Dorpsraad Itteren inzake
de ontwerp-POL-aanvulling Grensmaas en het MER Grensmaas.
Naast onderstaande opmerkingen sluiten wij ons aan bij de reactie die
u ontving van het Bewoners Overleg Maasvallei.
Wij willen graag deze reactie beginnen met een compliment voor de
grondigheid en volledigheid waarmee u het MER heeft opgezet. Het is
ons duidelijk dat kosten nog moeite gespaard zijn. Daarom verbaast het
ons ook zo dat u zo hardnekkig blijft vasthouden aan de
budgetneutraliteit in de uitvoeringsfase.
Voor alle duidelijkheid wellicht herhalen wij dat wij het als
Dorpsraad niet eens zijn met het eindplan. Wij dringen nogmaals aan op
het laten vallen van de budgetneutraliteitseis, en een ander plan op
te stellen dan het huidige plan. Handhaving van deze eis betekent in
onze ogen dat er nooit een plan kan komen dat aan de wensen van alle
belanghebbenden tegemoet komt. Het eindplan biedt maximale
grindopbrengsten in ruil voor marginale veiligheid en
natuurontwikkeling.
Wanneer de grindwinning zou worden beperkt tot de aan het Rijk
beloofde 35 miljoen ton, dan betekent dit inderdaad lagere
opbrengsten. Gerekend over de totale uitvoeringsperiode van het
project gaat het echter om een opbrengstenderving van slechts 10
miljoen Euro per jaar. Op het totale provinciale budget is dat als een
druppel regenwater in de Maas. En niet alleen de opbrengsten zullen
lager worden, ook de kosten zijn lager als er minder wordt vergraven.
Zeker nu de politieke agendas bol staan van aandacht voor veiligheid
is een bedrag van enkele miljoenen Euros per jaar een lage prijs voor
veiligheid van de bewoners van het Grensmaasgebied.
Om een aanbestedingsprocedure te voorkomen stellen wij een
budgetneutrale en integrale uitvoering voor van een gedeelte van het
totale project. De minder rendabele delen kunnen vervolgens worden
aanbesteed.
Met een Grensmaasproject dat grindwinning niet als hoofddoel stelt
wordt de bevolking van het gehele Grensmaasgebied jarenlange overlast
bespaard, en kan het gebied rond Haertelstein gespaard worden van
grootschalige grindwinning.
Met een sterke beperking van de grindwinning kan ook een kortere
doorlooptijd van het project worden bereikt, waardoor de veiligheid
eerder wordt gewaarborgd. Het argument dat een nieuw plan teveel
vertraging oplevert is dan ook niet relevant, als dit nieuwe plan een
jaren kortere doorlooptijd heeft.
Het meenemen van de Vlaamse Boertien-lokaties kan op korte termijn
voor meer veiligheid zorgen. Daarom verzoeken wij u nog meer vaart te
maken met het overleg met de Vlaamse overheid.
Wij zullen alles doen dat in onze macht ligt om de uitvoering van een
plan voor grindwinning ten koste van de bewoners te voorkomen.
Hieronder gaan wij nader in op onze bevindingen t.a.v. het MER en het
POL.
POL
In het document wordt gesteld dat de uitvoering budgetneutraal zal
zijn. In het document is echter geen enkele financiële onderbouwing
aanwezig waaruit deze budgetneutraliteit blijkt. Wel zijn veel
(verworpen) alternatieven van een label duurder voorzien. Hoeveel
duurder deze alternatieven zijn is ons onduidelijk. Daarnaast betekent
budgetneutraliteit naar onze mening niet dat altijd het financieel
meest aantrekkelijke alternatief moet worden gekozen; dit is alleen
het geval als er wordt gestreefd naar winstmaximalisatie, en dat is
niet hetzelfde. Daarom dringen wij nogmaals aan op een uitgebreide
financiële onderbouwing van het rapport. Zonder deze onderbouwing zijn
de gemaakte keuzes niet door ons te verifieren en kunnen wij het
rapport niet accepteren.
In het bijzonder tekenen wij bezwaar aan tegen de aanwijzing van de
dekgrondberging rond Haertelstein, om bovengenoemde redenen.
Wij pleiten in plaats van deze oplossing voor een alternatief dat ook
door de heer J. van Eechoud (Voulwames) is voorgesteld. Dit
alternatief vergelijkbaar met het op pagina 64 gepresenteerde
alternatief, echter de dekgrondberging wordt aangelegd in de (bredere)
weerdverlaging en onder de
aansluitende onvergraven natuur, en niet in de rivierverruiming zoals
aangegeven in het POL. Hierdoor verdwijnen een aantal van de genoemde
nadelen. Gaarne treden wij hierover met u in nader overleg.
Mocht dit alternatief onverhoopt niet tot uitvoering komen, dan
pleiten wij nogmaals voor de afwerking op maaiveldniveau van de
dekgrondberging rond Haertelstein. Dit gebied loopt bij hoogwater nu
al snel onder. Bij afwerking 2 meter onder maaiveld zal dit gebied
zeer snel onderlopen, waardoor erosie en uitspoeling zal optreden. Bij
afwerking op het huidige maaiveld niveau zal dit effect niet of veel
minder optreden. Uitvoering op maaiveldniveau is budgetneutraal
uitvoerbaar; in het PvE op basis waarvan u en het CG een
intentieverklaring hebben getekend voor budgetneutrale uitvoering is
immers een oplevering op maaiveldniveau voorzien. Wijk hier dan ook
alstublieft niet van af.
Verder verzoeken wij u de aanwijzing onvergraven natuur van genoemde
dekgrondberging te wijzigen in agrarisch cultuurlandschap met
natuurlijke waarden. Dit gezien het feit dat het gebied na de
uitvoering ook een open en toegankelijk gebied moet zijn.
Ten aanzien van de uitvoering hebben wij een sterke interesse in het
in hoofdstuk 6.5.2 van het MER beschreven Alternatief 1. Hoewel dit
alternatief slechts in enkele paginas beschreven is, ziet dit er op
het eerste gezicht aantrekkelijker uit dan uw VKA. Wij begrijpen dan
ook niet dat dit alternatief niet gedetailleerder is beschreven, en
dat dit alternatief geheel niet wordt genoemd in het POL. Wij
verzoeken u dit alsnog te doen.
Bij uitvoering van het VKA 2003 maken wij ons nog steeds zorgen over
de veiligheid en de bereikbaarheid, tijdens en na de uitvoering. Door
de ringdijk van de dekgrondberging verder van de bebouwing aan te
leggen wordt het stuwend effect beperkt.
MER
In onze inspraakreactie op de startnotitie (zie onze brief van 21 juli
2002) hebben wij een groot aantal ideeën en wensen aangereikt. Van de
meeste van deze zaken hebben wij met enig zoekwerk kunnen vaststellen
dat deze in het MER zijn verwerkt, van een paar zaken echter niet. Dit
zou kunnen komen door de omvang van het rapport, wellicht zijn deze
zaken door u over het hoofd gezien.
Om vast te kunnen stellen of en op welke plaats in het rapport onze
ideeën en wensen zijn meegenomen, verzoeken wij u in een bijlage van
het MER een lijst op te nemen waarop voor alle binnengekomen
inspraakreacties referenties staan naar de onderdelen van het MER
waarin deze reacties zijn verwerkt.
De genoemde ideeën en wensen die wij niet in het MER kunnen
terugvinden zijn:
· De aanleg van een brug tussen Itteren en de brug over het
Julianakanaal, welke voor de bewoners als ontsnappingsroute kan dienen
tijdens hoogwater (zie paragraaf A.3 van onze inspraakreactie van 21
juli 2002). Dit om Itteren tijdens en na de uitvoering bereikbaar te
houden.
· Sedimentatie / slibhuishouding; dichtslib effecten van de
rivierbedding (paragraaf A.6 van onze inspraakreactie).
· Afwerking van de dekgrondberging op maaiveld niveau zoals hierboven
uiteengezet (D.6 en D.7 van onze inspraakreactie).
Gaarne vernemen wij alsnog van u waar deze onderwerpen in het MER
worden beschreven.
Onderstaand vatten wij onze bezwaren en opmerkingen samen:
1. Toevoegen van een gedetailleerde financiële onderbouwing.
2. Bezwaar tegen aanwijzing dekgrondberging rond Haertelstein.
3. Meenemen alternatief dekgrondberging in weerdverlaging Itterseveld.
4. Dekgrondberging Haertelstein afwerken op huidig maaiveldniveau
conform PvE.
5. De aanwijzing onvergraven natuur van dekgrondberging wijzigen in
agrarisch cultuurlandschap met natuurlijke waarden
6. Nadere uitwerking en onderbouwde keuze Alternatief 1 in POL.
7. Toevoegen lijst met relatie inspraak reacties en MER/POL
hoofdstukken.
8. Uitvoering van de ongelijkvloerse kruising als brug.
9. Effect van sedimentatie in de rivierbedding.
Uw reacties naar aanleiding van het vorenstaande zien wij met
belangstelling tegemoet.
Hoogachtend,
namens de Dorpsraad Itteren,
Ir. B.N. Venlet