Nederlandse Taalunie

Den Haag, 8 mei 2003

Persbericht

Dertien doelen in een dozijn.
Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en Vlaanderen

Onder de titel Dertien doelen in een dozijn presenteert de Nederlandse Taalunie een referentiekader voor de taalcompetenties van leraren in het Nederlandse taalgebied. Deze publicatie is in eerste instantie bedoeld als houvast voor de lerarenopleiders die leraren (in spe), zowel voor het kleuteronderwijs als het basis- en voortgezet/secundair onderwijs, voorbereiden op hun toekomstige baan en de talige rol die ze daarin gaan vervullen. Het referentiekader biedt lerarenopleidingen de mogelijkheid om het taalaanbod binnen de opleiding of nascholing beter te structureren en effectiever te maken.

De dertien doelen uit de titel zijn ingevuld als functionele doelen voor alle leraren van alle vakken. De functionaliteit schuilt erin dat de doelen gerelateerd zijn aan de verschillende domeinen waarin een leraar functioneert en de verschillende taken of rollen die hij daarin vervult. De doelen worden geconcretiseerd door middel van voorbeelden voor de drie verschillende onderwijsniveaus.

In 2001 signaleerde het Platform Onderwijs Nederlands van de Nederlandse Taalunie een behoefte in het onderwijsveld aan meer aandacht voor de taalvaardigheden van leraren. De ministers van Onderwijs in Nederland en Vlaanderen ondersteunden het idee om in Nederlands-Vlaams perspectief initiatieven te ontplooien binnen deze context. De Nederlandse Taalunie nam daarom het initiatief om de functionele taalcompetenties te beschrijven in een referentiekader. De uitvoerders van het project; Harry Paus (Stichting Leerplanontwikkeling), Rita Rymenans (Universiteit Antwerpen) en Koen van Gorp (Steunpunt NT2 K.U. Leuven) hebben een uitgebreide inventarisatie gemaakt van de bestaande publicaties omtrent basiscompetenties van leraren. Deze documenten vormden het vertrekpunt voor de beschrijving van de taalcompetenties. De auteurs hebben tijdens het schrijfproces een resonansgroep met deskundigen uit alle geledingen van het onderwijsveld geconsulteerd over de opzet en de inhoud van het referentiekader.
Praktische informatie:

Het referentiekader zal vanaf juni beschikbaar zijn op het internet (http://taalunieversum.org/onderwijs/publicaties/taalcompetenties/). Lerarenopleiders kunnen via die webpagina ook een exemplaar aanvragen bij de Nederlandse Taalunie, zolang de voorraad strekt.


---

© Nederlandse Taalunie