Nederlandse Taalunie
Den Haag, 8 mei 2003
Persbericht
Dertien doelen in een dozijn.
Een referentiekader voor taalcompetenties van leraren in Nederland en
Vlaanderen
Onder de titel Dertien doelen in een dozijn presenteert de Nederlandse
Taalunie een referentiekader voor de taalcompetenties van leraren in
het Nederlandse taalgebied. Deze publicatie is in eerste instantie
bedoeld als houvast voor de lerarenopleiders die leraren (in spe),
zowel voor het kleuteronderwijs als het basis- en voortgezet/secundair
onderwijs, voorbereiden op hun toekomstige baan en de talige rol die
ze daarin gaan vervullen. Het referentiekader biedt lerarenopleidingen
de mogelijkheid om het taalaanbod binnen de opleiding of nascholing
beter te structureren en effectiever te maken.
De dertien doelen uit de titel zijn ingevuld als functionele doelen
voor alle leraren van alle vakken. De functionaliteit schuilt erin dat
de doelen gerelateerd zijn aan de verschillende domeinen waarin een
leraar functioneert en de verschillende taken of rollen die hij daarin
vervult. De doelen worden geconcretiseerd door middel van voorbeelden
voor de drie verschillende onderwijsniveaus.
In 2001 signaleerde het Platform Onderwijs Nederlands van de
Nederlandse Taalunie een behoefte in het onderwijsveld aan meer
aandacht voor de taalvaardigheden van leraren. De ministers van
Onderwijs in Nederland en Vlaanderen ondersteunden het idee om in
Nederlands-Vlaams perspectief initiatieven te ontplooien binnen deze
context. De Nederlandse Taalunie nam daarom het initiatief om de
functionele taalcompetenties te beschrijven in een referentiekader. De
uitvoerders van het project; Harry Paus (Stichting
Leerplanontwikkeling), Rita Rymenans (Universiteit Antwerpen) en Koen
van Gorp (Steunpunt NT2 K.U. Leuven) hebben een uitgebreide
inventarisatie gemaakt van de bestaande publicaties omtrent
basiscompetenties van leraren. Deze documenten vormden het vertrekpunt
voor de beschrijving van de taalcompetenties. De auteurs hebben
tijdens het schrijfproces een resonansgroep met deskundigen uit alle
geledingen van het onderwijsveld geconsulteerd over de opzet en de
inhoud van het referentiekader.
Praktische informatie:
Het referentiekader zal vanaf juni beschikbaar zijn op het internet
(http://taalunieversum.org/onderwijs/publicaties/taalcompetenties/).
Lerarenopleiders kunnen via die webpagina ook een exemplaar aanvragen
bij de Nederlandse Taalunie, zolang de voorraad strekt.
---
© Nederlandse Taalunie