Humanistisch Verbond

Kwaliteit van samenleven. Werken aan verbondenheid Project over `kwaliteit van samenleven' 2003-2005

Waarom dit thema?
Inspraakrondes met de leden
Activiteiten
Readers `Kwaliteit van samenleven. Werken aan verbondenheid' Bestellen?
Beschrijving projectthema en deelthema's

Elke drie jaar zet het Humanistisch Verbond een speciaal thema op de agenda via een project. Aan zo'n project thema besteden we landelijk en lokaal extra aandacht naast de lopende activiteiten.

Als humanisten zijn we geïnteresseerd in een heleboel zaken, willen we ons in veel thema's verdiepen en onze humanistische visie daarover naar buiten brengen. Door elke paar jaar een speciaal aandachtsgebied in de schijnwerper te zetten kunnen we ons daar meer in verdiepen, hebben we meer tijd om visies en activiteiten binnen zo'n aandachtgebied te ontwikkelen en kunnen we elkaar inspireren met de activiteiten die her en der in het land ontplooid worden. Ook kunnen we naar buiten toe beter laten zien waar we mee bezig zijn en samenwerking met anderen aangaan rond die thema's

Begin 2003 is een nieuw project van start gegaan onder de titel `Kwaliteit van samenleven` rond het thema `sociale verbondenheid'. Vanuit dit project willen we ons als humanisten extra inzetten om de kwaliteit van omgaan met elkaar in de samenleving te verbeteren. We zullen waardendiscussies aangaan op zoek naar een gedeelde basis voor het samenleven en sociale betrokkenheid en zorg mee bevorderen via diverse activiteiten, waaronder debat, discussiebijeenkomsten, maatjesprojecten en andere lokale vrijwilligersprojecten.

Waarom dit thema?

Morele reflectie is volgens het HV hard nodig na de grote maatschappelijke en morele verschuivingen van de afgelopen tijd. Na 11 september 2001, de moord op Pim Fortuyn en de verkiezingsuitslagen in mei 2002 werden diepe scheuren zichtbaar in de samenleving.

Naast de dreiging van internationaal terrorisme en afnemend vertrouwen in de politiek zijn deze ook gevolg van veranderingen in de maatschappij die al langer gaande zijn. Zoals bijvoorbeeld: voortgaande globalisering en migratie, vergrote mobiliteit, technologisering, toenemende druk op de zorgvoorzieningen en het onderwijs, en de gevolgen van de ontzuiling en individualisering op bijvoorbeeld omgang met elkaar in de publieke ruimte.

De kwaliteit van samenleven en de sociale samenhang tussen mensen staan onder druk. Bij veel mensen leven gevoelens van onveiligheid, onbehagen over `doorgeschoten individualisme' en het gevoel te weinig greep en invloed te hebben op de omgeving en maatschappelijke ontwikkelingen. Er lijkt mede daardoor bij velen een verharding te zijn ontstaan in de houding naar ?anderen?, met name zwakkeren in de samenleving. Ferme uitspraken over elkaar zijn `in'. Afgezien van positieve incidenten zien we een scheiding tussen bevolkingsgroepen: ouderen en jongeren, allochtonen en autochtonen, kansrijken en kansarmen, ze lijken onvoldoende te delen om zich werkelijk met elkaar verbonden te voelen. Een (verondersteld) gebrek aan gedeelde `normen en waarden' en een gevoel van tegengestelde belangen gaan ten koste van onderlinge betrokkenheid, begrip, respect en zorg. Extra inspanning lijkt nodig om als samenleving constructieve antwoorden te vinden op bovengenoemde ontwikkelingen.

Inspraakrondes met de leden

In 2002 zijn er inspraakrondes gehouden met HV leden uit de diverse regio's over de themakeuze voor het nieuwe project. Veel leden gaven te kennen bezorgd te zijn over de maatschappelijke ontwikkelingen en hier ook vanuit het HV iets tegenover te willen zetten. Hoe kunnen we concreet vormgeven aan solidariteit, aan verbondenheid met en zorgzaamheid voor elkaar? Gekozen werd om juist in deze tijd te werken aan solidariteit, verbondenheid en kwaliteit van leven voor iedereen, zonder daarbij verworvenheden en belangrijke humanistische waarden als individuele zelfontplooiing en zelfbeschikking uit het oog te verliezen. Door reflectie over de kwaliteit van samenleven in onze huidige maatschappij en over een mogelijke humanistische bijdrage om die te verbeteren, met inbegrip van een praktisch klein humanisme. Het HV vindt het belangrijk juist nu haar bijdrage te leveren aan een maatschappelijke heroriëntatie op het gebied van maatschappelijke verhoudingen en sociale cohesie, bij het hervinden van waarden en uitgangspunten om vandaaruit maatschappelijke activiteiten te ontplooien om de kwaliteit van samenleven te bevorderen.

Activiteiten

De ideeën van de leden zijn uitgewerkt in een opzet voor het nieuwe project. De grote lijn is een morele heroriëntatie op wat sociale cohesie vanuit een humanistische visie inhoudt. In vier deelprojecten worden activiteiten binnen specifieke aandachtsgebieden uitgewerkt: sociale veiligheid, intergenerationele betrokkenheid, maatschappelijke insluiting van kansarmen en interculturele verbondenheid. Daarmee willen we de komende jaren aan het werk. Op het landelijk bureau worden projectmappen met werkmateriaal ontwikkeld, ter ondersteuning van lokale activiteiten, die georganiseerd kunnen worden door individuele leden en/of vanuit de afdelingen. Op basis van het hoofdthema `sociale cohesie' en de vier deelthema's zullen ook landelijk verschillende activiteiten worden georganiseerd, waaronder debatten, de Bemoei-je-d'r-mee prijs rond het thema sociale cohesie, een cursus `humane weerbaarheid' en een zomerschool `hogere burgerschapskunde'. Iedereen kan meedoen, want alleen als veel leden en anderen actief aan de slag gaan met dit project kunnen we werkelijk een bijdrage leveren aan kwaliteit van samen leven.

Readers `Kwaliteit van samenleven. Werken aan verbondenheid'

Ter informatie en inspiratie voor het nieuwe driejaren project `Kwaliteit van samenleven. Werken aan verbondenheid' kunt u gratis readers bestellen met achtergrondartikelen en suggesties voor activiteiten. Deel 1: Sociale cohesie: uitgangspunten project. Deelthema's: deel 2: Sociale veiligheid; deel 3: Veranderende levenslopen en Intergenerationele samenhang; deel 4: Sociale waarden vanuit levensbeschouwing, cultuur en opvoeding; deel 5: Armoede en Sociale rechtvaardigheid.

Bestellen?
Tel. (020) 5219041 of e-mail regio@humanistischverbond.nl onder vermelding van welke readers u wilt ontvangen.

In de loop van 2003 komen er aanvullingen op de readers met discussiemateriaal en tips voor activiteiten. U wordt hierover geïnformeerd via Humus. Ideeën zijn altijd welkom! Want het project moet vooral gestalte krijgen in uw eigen leefomgeving. Daarvoor zijn de ideeën en inzet van afdelingen en individuele HV leden onmisbaar!

U kunt hierover contact opnemen met uw regioconsulent of met Paulien Boogaard, projectmedewerker, tel. (020) 521 90 92; e-mail: p.boogaard@lb.humanistischverbond.nl

Beschrijving projectthema en deelthema's

Sociale cohesie
Sociale veiligheid
Veranderende levenslopen en intergenerationele samenhang Sociale waarden vanuit levensbeschouwing, cultuur en opvoeding Armoede en sociale rechtvaardigheid

U vindt hieronder een voorlopige beschrijving van de deelthema's en suggesties en plannen voor activiteiten in 2003.

Sociale cohesie

Deelproject 1

Als start voor het project willen we ons eerste bezinnen op het hoofdthema van het project: `sociale cohesie' om een goede basis te leggen voor verder ontwikkeling van activiteiten. In de deelprojecten 2 t/m 5 worden specifieke aandachtsgebieden binnen het hoofdthema uitgewerkt.

Wat is sociale cohesie en waarom is het belangrijk? Wie heeft er het meest te lijden van gebrek aan sociale samenhang en welke consequenties heeft dat voor kwaliteit van leven van individuele burgers en het algemeen leefklimaat? Welke processen ondermijnen de samenhang in de maatschappij en met welke activiteiten kan sociale verbondenheid bevorderd worden?

Het resultaat van politieke en maatschappelijk ontwikkelingen in de afgelopen tijd lijkt te zijn dat er een crisis in de maatschappij is ontstaan waarbij velen luid hun onvrede uiten en anderen in verwarring zijn over waar ze staan ten opzichte van elkaar. Een scherpere taal, houding en politiek beleid ten aanzien van migranten, vluchtelingen en illegalen, maar o.a. ook ten aanzien van mensen in de WAO en andere uitkeringen geven blijk van onvrede en afgenomen solidariteit met de zwakkeren in onze samenleving. Harde taal is in, en 'progressieve` groepen in de samenleving worden door velen gedefinieerd als boosdoeners en veroorzakers van vele misstanden en derhalve gewantrouwd. Het HV constateert, met vele anderen, dat er een crisis is ontstaan in het samenleven en dat de noodzaak groot is om een maatschappelijk debat aan te gaan over de oorzaak van gevoelens van onvrede en onveiligheid maar vooral ook over wat ons als samenleving bindt, welke gemeenschappelijke waarden we (nog) hebben of opnieuw moeten definiëren om een nieuw soort solidariteit wakker te roepen.

We leven in een heterogene en veelal geïndividualiseerde samenleving. Hoe houden we de samenhang in die samenleving vast? Hoe voorkomen we dat de samenleving uiteenvalt in langs elkaar levende individuen met ieder eigen meningen en wereldbeelden zonder nog iets van elkaar te weten? Hoe bestrijden we onderlinge argwaan en onverschilligheid en daarmee eenzaamheid en het gevoel niet gerespecteerd te worden dat bij velen heerst? Wat bindt ons en hoe kan dat vormgegeven worden? Welke activiteiten zijn nodig om uitdrukking te geven aan onze zorg voor elkaar? Juist in een tijd van mondialisering en een groter wordende diversiteit aan leefstijlen is het belangrijk om in gesprek te blijven over welke normen en waarden we gezamenlijk belangrijk vinden en wat er gezamenlijk georganiseerd moet worden om kwaliteit van leven voor ieder te waarborgen.

Sociale cohesie sluit mensen in en niet uit. In dit project staan sociale verbanden en (nieuwe vormen van) solidariteit centraal. Omdat uitsluiting verdeeldheid bevestigt, tegenstellingen versterkt, mensen in een isolement brengt en de kwaliteit van leven, van samenleven onder druk zet en daarom uiteindelijk onwenselijk is voor iedereen. Dit project richt zich op sociale cohesie. We reflecteren op persoonlijke keuzes, persoonlijke betrokkenheid en waardenoriëntaties vanuit een visie op samenhang en gaan vervolgens aan de slag om concreet bij te dragen aan meer kwaliteit van leven. Humanisering van de samenleving sluit alle leefsferen van mensen in: het gezin, de buurt, dorp of stad, maar ook de visie op `de ander' op landelijk en internationaal niveau. Het is een actief proces, dat inzichten vraagt en keuzes eist.

Geplande activiteiten 2003

Themaweekends

Voorjaar 2003 zullen vijf regionale ontmoetingsweekenden georganiseerd worden voor vrijwillig HV kader, HVO docenten, geestelijk verzorgers, uitvaartbegeleiders e.a. Daarin wordt het thema sociale cohesie op de agenda gezet. Deelnemers wisselen persoonlijke ervaringen uit, maken via introducties en workshops kennis met de diverse deelthema's en denken samen na over mogelijke activiteiten voor de komende jaren.

Sprekers

We stellen een sprekers- en deskundigenlijst samen voor lezing, debat etc., bijv. over filosofen met een heldere en activerende visie op sociale betrokkenheid. Hiermee wil het HV plaatselijke groepen faciliteren om activiteiten te organiseren, voor eigen achterban en breder publiek, die inspireren en motiveren tot maatschappelijke activiteiten op gebied van sociale cohesie. Hiermee kan een basis gelegd worden voor (samenwerkings)activiteiten.

Lokale activiteiten rond sociale cohesie.

Om contacten te bevorderen tussen diverse groepen in de samenleving op lokaal niveau kunnen diverse activiteiten ontplooid worden. Om te voorkomen dat mensen zich te veel afsluiten voor groepen die een andere leeftijd, een andere cultuur, taal of een andere leefstijl hebben dan zijzelf zullen in een reader enkele voorbeeldactiviteiten uitgewerkt worden met als doel om juist wel in direct contact te komen met ?die ander?. Het motto daarbij is: niet praten over elkaar maar met elkaar. De activiteiten zijn gericht op inventarisatie van lokale initiatieven, kennismaking en het opbouwen van een netwerk met anderen die actief zijn op dit gebied, en het leggen van contact met mogelijke doelgroepen. De voorbeelden zijn bedoeld als inspiratie voor HV-afdelingen en andere geïnteresseerden.

De Bemoei je dr mee- prijs? 2003

De tweejaarlijkse HV-stimuleringsprijs voor vrijwilligersactiviteiten zal in het teken staan van sociale verbondenheid. Landelijke, regionale en lokale vrijwilligersprojecten die een bijdrage leveren aan sociale cohesie en het tegengaan van uitsluiting kunnen meedingen naar de drie prijzen van 5000, 2500 en 1250 euro, beschikbaar gesteld door de ASN Bank, door het insturen van een projectbeschrijving. Via de inzendingen (in voorgaande jaren gemiddeld 100 per prijsuitschrijving) wordt een: inventarisatie gemaakt van lopende projecten in het land rond dit thema; er wordt een overzicht gemaakt dat ter inspiratie, voorbeeld en netwerk aangeboden wordt aan geïnteresseerden, intern en extern. Via algemene publiciteit rond de uitschrijving van de prijs en de uitreiking worden vrijwilligersprojecten die bijdragen aan sociale cohesie gestimuleerd, wordt er landelijk bekendheid aan gegeven en aandacht gevraagd voor het thema. Alle maatschappelijke organisaties die actief zijn op gebied van sociale cohesie kunnen meedoen. De prijs zal worden uitgereikt op 8 november 2003 in aansluiting op de algemene ledenvergadering van het HV. De wedstrijdfolder staat eind januari op deze site.

Zomerschool

In samenwerking met de internationale school voor wijsbegeerte (ISVW) wordt een zomerschool `hogere burgerschapskunde' georganiseerd gericht op een breed publiek. Een verslag van de zomerschool wordt als werkmateriaal aangeboden aan degenen die geen kans zien deel te nemen.

Sociale veiligheid

Deelproject 2

Een aspect van scheuren in de sociale samenhang is een gevoel van onveiligheid. Veel burgers voelen zich onveilig en zien dat als een van de belangrijkste sociaal-maatschappelijke problemen van dit moment. Naast reële risico's om slachtoffer te worden van geweld en criminaliteit zijn gevoelens van onveiligheid ook gevolg van en leiden tot gebrek aan sociale cohesie. In dit deelproject willen wij niet zonder meer meegaan met deze gevoelens en de roep om meer blauw ondersteunen maar ook kijken wat ten grondslag ligt aan deze gevoelens van onveiligheid. We willen ook onderzoeken welke sociale activiteiten gevoelens van onveiligheid zouden kunnen verminderen en dergelijke activiteiten gaan organiseren.

Sociale cohesie is gebaat bij een veilige omgeving, maar repressie alleen is niet voldoende om sociale cohesie, die op haar beurt weer een belangrijke bron is voor veiligheid te bewerkstelligen. Humanisering van de samenleving wordt pregnant zichtbaar in het beheer, de toegankelijkheid en de participatie in de publieke ruimte, waarin mensen elkaar ontmoeten. Een repressieve benadering - hoewel noodzakelijk om uitwassen te voorkomen ? versterkt de tendens van anonieme niet betrokken of zelfs onverschillige individuen en legt geen verantwoordelijkheid bij dat individu zelf. Sociale cohesie wordt geproblematiseerd in termen van veiligheid en dus van criminaliteit en daarom liggen oplossingen vaak in het verlengde daarvan: beperken, voorkomen en bestrijden van overlast. Hier verschijnt de burger als iemand die vooral gevrijwaard wil zijn van die overlast, zich veilig wil voelen en zijn eigen vrijheid koestert. De noodzaak om betrokken te zijn als voorwaarde voor diezelfde veiligheid en vrijheid wordt erg onderschat.

Activiteiten 2003

Maatschappelijk debat

Vanuit het landelijk bureau wordt in 2003 een debat of rondetafelgesprek georganiseerd over het publieke domein en veiligheid om daarin de samenhang tussen verschillende probleemvelden te analyseren; ook lokaal kan dat georganiseerd worden. Onderwerp kan zijn: hoe onveilig is het eigenlijk in Nederland en wat speelt er nog meer mee bij gevoelens van onveiligheid behalve reële dreiging? Waar is het gevoel van onveiligheid op gestoeld en wat zegt dat over (gebrek aan) sociale verbondenheid? Wat is de invloed van media en negatieve beeldvorming over andere gebruikers van de publieke ruimte? Voor wie is men bang? Wat voor positieve actie kun je als burgers ondernemen om een gevoel van veiligheid en welbevinden te bevorderen en isolement als gevolg van angst tegen te gaan. Welke alternatieven en aanvullingen zijn er op ?meer blauw op straat?? Is er de mogelijkheid beeldvorming bij te stellen over de groep of soort mensen waarvoor men bang is door contact te leggen en een gesprek op gang te brengen? En ook: draagt contact met anderen in de buurt en een aanbod van handelingsperspectieven in de publieke ruimte bij aan vermindering van gevoelens van onveiligheid? Welke waarden zijn hier in het geding? Welke activiteiten kun je formuleren op grond van deze analyse die kunnen bijdragen aan gevoel van veiligheid? Een verslag van het debat kan lokaal gebruikt worden als aanzet voor discussie en actie.

Lokale activiteit

Een voorbeeld van een lokale activiteit is: een gespreksavond in de buurt organiseren over (gevoelens van) onveiligheid en vanuit de buurt initiatieven proberen te formuleren die gevoelens van onveiligheid tegen gaan. Je kunt dan onderzoeken welke activiteiten ter bevordering van sociale cohesie al ondernomen worden in de wijk, welke samenwerkingspartners voor initiatieven er zijn en mogelijk nieuwe groepen en individuen erbij uitnodigen en gezamenlijk acties formuleren. Een verslag van de avond met ideeën voor activiteiten die hieruit voortkomen kun je aanbieden aan de lokale pers en de gemeente. Bij voldoende enthousiasme kun je samen met de deelnemers de mogelijkheden onderzoeken om activiteiten te organiseren.

Cursus humane weerbaarheid en (on)veiligheid

Om het isolement te doorbreken van mensen die zich onveilig voelen wordt de bestaande cursus `humane weerbaarheid' toegespitst op gevoelens van onveiligheid. In de cursus bespreken mensen waarvoor ze bang zijn. Samen gaan ze op zoek naar wat je zelf kunt doen, in gedrag, om meer grip te krijgen op situaties en minder bang te zijn. De cursus zal eind 2003 gereed zijn en kan vanaf dan worden aangeboden.

Veranderende levenslopen en intergenerationele samenhang

Deelproject 3

Dit deelproject focust op veranderende levenslopen en consequenties voor intergenerationele samenhang. Uitgangspunt is de gedachte dat negatieve beeldvorming door diverse generaties over elkaar sociale cohesie belemmert en betere intergenerationele relaties die juist bevorderen. Doel van dit deelproject is stereotype beeldvorming van generaties over elkaar te helpen doorbreken en intergenerationele contacten te bevorderen. Er is veel wederzijdse onbekendheid met de leefwereld van diverse generaties. Dat kan leiden tot angst, een negatieve houding of onverschilligheid ten aanzien van elkaar. Jongeren willen positief erkend worden, ouderen hebben zorg en aandacht van andere generaties nodig, er is behoefte aan initiatieven voor intergenerationele zorg en aandacht, en aan initiatieven en ideeën hoe dit aan te pakken.

Sociale cohesie is niet gediend met het opsluiten van mensen in leeftijdscategorieën; jongeren worden vaak gestereotypeerd als een groep, die zonder maatschappelijke verantwoordelijkheid met individuele vrijheid kan experimenteren. Het beeld is vaak dat jongeren verminderd aanspreekbaar zijn op waarden en normen. De leeftijdsgroep tussen 30 en 55 is vooral bezig met het opvoeden van kinderen en hun positie op de arbeidsmarkt. Hun agenda is overvol. Zorgtaken, met name naar ouderen staan onder druk. De groep ouderen valt uiteen in de nog (relatief) gezonde ouderen, die vaak niet meer werken en alle tijd hebben om van het leven te genieten, maar hun werk- en levenservaring soms onvoldoende ten dienste (kunnen) stellen voor andere generaties en ouderen die door toenemende gebreken in een isolement komen, thuis of in zorginstellingen. Zij zijn in toenemende mate zorgafhankelijk en vaak eenzaam en worden vooral met problemen geassocieerd, terwijl het specifieke aan deze groep alleen hun toegenomen fragiliteit is die inherent is aan ouder worden in het algemeen. Aandacht voor hun toegenomen, op levenservaring gebaseerde wijsheid wordt veel minder gearticuleerd.

Intergenerationele relaties zijn buiten familieverband vaak beperkt waardoor vooroordelen welig tieren en positieve uitwisseling en aanvulling tussen de generaties gebrekkig of afwezig is.

Voor lezing, debat en maatschappelijke discussie worden jongeren zelden als spreker of discussiepartner uitgenodigd, terwijl zij de toekomst van de maatschappij zijn en het dus van groot belang is hun ideeën te horen. Ouderen en jongeren zijn te weinig deel van elkaars netwerk, wederzijds lijkt er weinig interesse voor elkaars ideeën en leefwereld.

Ook binnen het HV wil men wel verjongen, al is het maar om de vereniging in stand te houden, maar in de praktijk wordt het jongeren niet makkelijk gemaakt op gelijkwaardige basis deel te nemen. Wederzijds zijn er vooroordelen.

Ook binnen familieverband worden intergenerationele relaties beperkter door toegenomen mobiliteit, veranderende levenslopen en individualisering en een (verondersteld) verschil in waarden, ambities en interesses. Door overvolle agenda?s, toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen en fysieke afstand staan contact en zorgrelaties onder druk.

In dit deelproject willen we eraan bijdragen om intergenerationele stereotypering te doorbreken en generaties met elkaar in contact te brengen. Om ideeën uit te wisselen en overeenkomsten en verschillen in levensbenadering naar voren te brengen, kennis over elkaar te vergroten en mogelijk waardering en om intergenerationele wederzijdse betrokkenheid te vergroten. Ook willen we de druk op zorgrelaties in kaart brengen en nieuwe wederzijdse zorgrelaties tot stand brengen, waarbij vrijwilligers soms gedeeltelijk de plaats van familie kunnen innemen.

Activiteiten 2003

Lokale activiteiten

Voorbeelden van lokale activiteiten zijn:


- workshop levensloop: wat zijn de belangrijkste kenmerken van de diverse levensfasen en waar zitten de knelpunten voor elke generatie. (Hoe) kun je elkaar behulpzaam zijn om die knelpunten op te lossen
* de dialoog aangaan tussen oud en jong, in gespreksavond of debat, bijvoorbeeld over: `Welke waarden vind je heden ten dage belangrijk?'

* In het kader van verjonging is het belangrijk thema's te agenderen die ook een jongere generatie aanspreken, zoals bijvoorbeeld: `Kiezen voor kinderen. Ja of nee?' `Morele dilemma's rond prenatale diagnostiek' `Druk druk druk. Hoe behoud je kwaliteit van leven?'

* Opzetten van vrijwilligersprojecten rond wederzijdse zorg tussen generaties waarbij vrijwilligers gedeeltelijk het gat kunnen opvullen wat gebrekkige familieverhoudingen achterlaten. Of samenwerking zoeken met Humanitas die al veel dergelijke projecten heeft.

* Veel ouderen in verzorgingshuizen lijden aan grote eenzaamheid. Familie zit ver weg of heeft/ maakt onvoldoende tijd om regelmatig op bezoek te komen. Vrijwilligers bezoek kan uitkomst bieden

Debat over ouderenzorg

In samenwerking met humanistisch geestelijk raadslieden en de Universiteit voor Humanistiek organiseert het HV een debat over morele dilemma?s in en rond de ouderenzorg: over de aard en kwaliteit van de zorg, over achterliggende waarden, de balans tussen autonomie en verbondenheid met veel aandacht voor de motivatie van mantelzorgers en vrijwilligers in de ouderenzorg. Het verslag dat beschikbaar zal worden gesteld kan uitgangspunt zijn voor een gespreksavond op lokaal niveau.

Sociale waarden vanuit levensbeschouwing, cultuur en opvoeding

Deelproject 4

Sprekend over sociale cohesie kan de verhouding allochtonen-autochtonen zeker na 11 september 2001en de laatste verkiezingen niet onbesproken blijven. Nu na 11 september het gedoogbeleid en relatieve onverschilligheid tav nieuwkomers doorbroken zijn, zijn veel burgers negatief of in verwarring over hun relatie t.o.v. allochtonen en nieuwkomers. Juist omdat deze groepen nu nog meer dan voorheen gemarginaliseerd, uitgesloten en zelfs gedeeltelijk gecriminaliseerd dreigen te worden zijn activiteiten gericht op hun sociale integratie van groot belang. De onrust over of sommige allochtonen wel over de juiste waarden beschikken om in een westerse samenleving te leven en westerse verworvenheden en vrijheden te respecteren is gegroeid. In dit deelproject over waarden zijn zij een belangrijke gesprekspartner.

Maar verschillen in waarden bestaan ook tussen allochtonen en autochtonen onderling. Daarom willen wij de waardendiscussie niet binnen deze tweedeling plaatsen, maar verbreden tot een waardendiscussie met diverse partners die niet vanuit hun etnische afkomst maar vanuit hun eigen overtuigingen met elkaar in dialoog gaan, elkaar duidelijk maken wat ze belangrijk vinden en op zoek gaan naar gemeenschappelijke basiswaarden van waaruit sociale cohesie bevorderd kan worden.

In het vorige project `Identiteit en diversiteit. ?Humanisten in de multiculturele samenleving? zijn we een aantal activiteiten gestart op het gebied van kennismaking en dialoog tussen humanisten en allochtone Nederlanders. In dit project willen we de dialoog tussen humanisten, migranten en overige burgers specifiek richten op sociale basiswaarden, met speciale aandacht voor waardenoverdracht naar kinderen en jongeren. In welke sociale gremia groeien zij op, welke waarden willen ouders, leraren en geestelijke of wereldse leiders jongeren meegeven? Waarin stemmen ze overeen en waarin verschillen ze?

Gezien de actualiteit, het veranderde klimaat ten aanzien van nieuwkomers en het maatschappelijk belang van dialoog tussen autochtonen en allochtonen vinden wij het belangrijk binnen het nieuwe project over sociale cohesie en onder die noemer een aantal (nieuwe) initiatieven te ondersteunen, gelegde relaties verder uit te bouwen en opgedane contacten met nieuwe Nederlanders verder te benutten om de dialoog voort te zetten. Nu over sociale cohesie en gedeelde basiswaarden die noodzakelijk zijn en inspiratie kunnen bieden voor sociale samenhang.

Daarnaast vinden we het belangrijk een negatieve houding naar migranten te doorbreken door kritische reflectie daarop vanuit vragen naar identiteit, mondialisering en wereldburgerschap. Sociale cohesie wordt vooral op lokaal en nationaal niveau nagestreefd, maar de effecten van mondialisering in de vorm van de komst van vluchtelingen en economische migranten naar Nederland vragen ook om een visie op mondiale samenhang.

Activiteiten 2003

Conferentie ?zwarte en witte scholen?

Voorjaar 2003 wordt een conferentie georganiseerd over zwarte en witte scholen. Samenwerkingspartners zijn: FORUM, Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO, Algemeen Onderwijsbond (AOB), VOS/ABB, VBS.

Zwarte en witte scholen zijn niet in het belang van integratie en sociale cohesie. De politiek-maatschappelijke aandacht voor de zwarte en witte school-ontwikkeling is de laatste jaren weer toegenomen. Een aantal activiteiten wordt ondernomen door ouders, scholen en gemeenten om oplossingen toe te passen die effectief genoemd kunnen worden rond het voorkomen en ongedaan maken van etnische segregatie.

Doel van de conferentie is het bespreken van oorzaken en gevolgen van etnische segregatie, tegelijkertijd het zichtbaar maken van mogelijke oplossingen en instrumenten die ingezet zijn of kunnen worden. De doelgroep bestaat uit besturen en directies, leerkrachten van het basis- en voortgezet onderwijs, gemeentelijke besturen en beleidsambtenaren, de Onderwijsinspectie, welzijnsinstellingen, belangengroepen van ouders, landelijke politici, en de departementen van OC&W, BZK en VWS. Beoogd: ca 300 deelnemers. HV en HVO verzorgen hierin ook een workshop: `Hoe kies je een school voor je kind?'

Op grond van de conferentie wordt een reader samengesteld, waarin ook aandacht besteed wordt aan dilemma's van bijzonder onderwijs versus openbaar onderwijs en de plaats van levensbeschouwelijk onderwijs. Deze kan als uitgangspunt worden gebruikt voor lokaal debat en activiteiten

Groepsgesprek basiswaarden in de opvoeding

Kinderen met diverse culturele achtergronden groeien op school met elkaar op maar hebben tevens te maken met de opvoeding die ze van huis uit meekrijgen. Die opvoeding is van belang voor de manier waarop deze jonge mensen de samenleving moeten gaan vormgeven. Hoe kijken de opvoeders zelf aan tegen deze belangrijke taak? Wat vinden ze belangrijk? Welke waarden liggen ten grondslag aan ieders opvoedingspraktijk? Welke waarden worden gedeeld, waarin verschillen ze?

Vanuit HV in Hoorn wordt deze pilot georganiseerd, waarin opvoeders vanuit verschillende culturen met elkaar praten, met als doel: tot stand brengen van communicatie tussen opvoeders met een verschillende culturele achtergrond, begrip vergroten voor elkaars stijl van opvoeden, en zoeken naar gedeelde waarden. Beoogde samenwerkingspartners zijn migrantenorganisaties in Hoorn. Het succes van de pilot is afhankelijk van hun medewerking.

Theaterproject

In regio Oost wordt een theaterproject opgezet waarbij amateur-acteurs vanuit diverse achtergronden samen een toneelstuk maken rond een aspect van het projectthema (bv. geweld, intergenerationele verhoudingen of zorg) dat vanuit verschillende waardenoriëntaties wordt bekeken. Het stuk biedt actieve deelname van het publiek, dat de achtergrond van de acteurs weerspiegelt. In de voorbereiding leren de deelnemers elkaar kennen en met elkaar samenwerken. Als het klaar is zal de groep tenminste 4 keer optreden op diverse plaatsen en zo ook het publiek aan het denken zetten over het onderwerp. Looptijd: eind 2002 start voorbereiding project, werven van amateur-spelers en regisseur, in 2003 maken en instuderen stuk, eind 2003 promotie en eerste optredens.

Sociale cohesie op de agenda van raden voor religie en levensbeschouwing

Het HV zal dit jaar officieel toetreden tot de landelijke Raad van Levensbeschouwingen en Religie. Daarin zullen wij bepleiten om als religies en levensbeschouwingen gemeenschappelijke waarden te formuleren die de basis vormen voor sociale cohesie en activiteiten te agenderen die een maatschappelijk debat daarover stimuleren. Wij zullen zelf een bijdrage leveren aan de organisatie van deze activiteiten.

Ook zal de HV-deelnemers aan lokale raden voor religie en levensbeschouwing worden voorgesteld hierin basiswaarden voor sociale cohesie te agenderen, zodat raden rond dit thema activiteiten ontwikkelen. Wij zullen hiertoe een aanzet geven door een landelijke themabijeenkomst te organiseren voor HV-leden die lokaal deelnemen in zo'n raad en degenen die overwegen te gaan deelnemen of een raad op te zetten. Op dit moment zijn HV leden actief in acht lokale raden voor religie en levensbeschouwing. We stimuleren dat HV-leden ook op andere plaatsen actief worden in zo?n raad of er zelf een opzetten.

Cursus Islamitische filosofie

Een HV-lid en een Arabist hebben dit jaar een cursus Islamitische filosofie van 6x 2 uur opgezet die als pilot dit najaar eenmalig van start zal gaan. Na evaluatie eind dit jaar willen we kijken of deze breder aangeboden kan worden in het land.

Doel is binnen de context van dit project over sociale cohesie deelnemers kennis te laten maken met de Islamitische filosofie en humanistische elementen daarin; meer belangstelling te wekken voor de intellectuele traditie binnen de Islam; de dialoog tussen de verschillende levensbeschouwingen te bevorderen en negatieve beeldvorming over moslims in Nederland te helpen bestrijden en besef van gedeelde basiswaarden bevorderen. De cursus is bedoeld voor een breed publiek.

Looptijd: eind 2002 evalueren hoe de cursus loopt als pilot, bij goed resultaat voorjaar 2003 samenwerkingspartners en docenten zoeken, najaar: een promotieplan maken, aanbod doen.

Armoede en sociale rechtvaardigheid

Deelproject 5

Het probleem waarop we ons in dit deelproject richten is dat armoede vaak leidt tot sociale uitsluiting. Armoede betreft in onze visie het gebrek aan de mogelijkheden en middelen om in verhouding tot anderen een acceptabel bestaan te leiden. Het gaat niet alleen om inkomen en toegang tot belangrijke maatschappelijke voorzieningen, maar ook om sociale positie en relaties, mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling en het ontvangen van respect.

De economische maar ook de sociale positie en de ontwikkelingsmogelijkheden en kwaliteit van leven zijn beperkt voor mensen met een minimuminkomen en hun kinderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om (gezinnen van) mensen met medische, psychische of sociale beperkingen die niet tot de arbeidsmarkt worden toegelaten, een deel van de ouderen en mensen met een onrendabel eigen bedrijf.

Mondiale armoede leidt tot migratie. Arbeidsmigranten, vluchtelingen en illegalen leven ook in Nederland vaak in relatieve armoede (denk bijv. aan het AOW-tekort bij oude migranten). Zo komen mondiale verhoudingen in de eigen leefomgeving terug. Als gevolg van globalisering en arbeidsmigratie en de daaruit voortkomende komst van migranten en illegalen wordt de vraag naar sociale rechtvaardigheid pregnant. De stagnerende economie en een aantal beleidsvoornemens van de huidige regering zullen het thema armoede en sociale uitsluiting ook voor een aantal autochtone burgers vermoedelijk opnieuw verscherpen.

Om de sociale gevolgen van armoede in de vorm van uitsluiting tegen te kunnen gaan en activiteiten te ondernemen is reflectie belangrijk over hoe armoede tot stand komt, welke beelden wij hebben over ?armen? en welke waarden eerlijker verdeling en respectvolle benadering van minder bedeelden dichterbij brengen. ?Armen? zijn meer gebaat bij gelijkwaardigheid en respect dan bij liefdadigheid. Hun eigen ideeën en ambities moeten bij activiteiten een belangrijke rol spelen. Denken over armoede vraagt ook reflectie op eigen rijkdom en de gevolgen van de macht die daaruit voortkomt, bijv. de macht anderen uit te sluiten. Rijkdom (privaat of publiek) is een belangrijke machtsfactor, die nationaal en internationaal een steeds kleiner wordende groep insluit en een groeiende groep uitsluit. Armoede is een verdelingsvraagstuk waarmee vrijheid en zelfbeschikking samenhangen en waarin de rijk(er)en op hun verantwoordelijkheid voor de ander worden aangesproken. Niet alleen op collectief, nationaal en internationaal niveau, maar ook op persoonlijk niveau.

Activiteiten 2003

Landelijk debat

Vanuit de samenwerking met de kerken en de vakbonden (KHV) draagt het HV landelijk bij aan meningsvorming, debat en het formuleren van actiepunten over globalisering, identiteit en sociale rechtvaardigheid. Het HV levert vanuit het project sociale cohesie een bijdrage aan de KHV conferentie najaar 2003 over sociaal-economische en culturele mensenrechten; hierin worden sociale en economische aspecten van het armoedevraagstuk bekeken vanuit mondiaal perspectief, met de gevolgen die in Nederland merkbaar zijn van die mondiale verhoudingen, o.a. in de aanwezigheid van arbeidsmigranten, vluchtelingen en illegalen.

Reader

Vanuit het landelijk bureau neemt het HV al langer deel aan debat over mondiale en nationale aspecten van armoede, maar de uitkomsten zijn totnogtoe onvoldoende beschikbaar gesteld aan vrijwilligers. Vanuit dit project wordt een (selectie van) het materiaal bewerkt en gebundeld ter inspiratie voor vrijwilligers-activiteiten met suggesties voor landelijke en lokale activiteiten, om op grond hiervan activiteiten te ontwikkelen en (samen met anderen) initiëren.

Pilotproject Belangen in balans

Vanuit Humanistisch Centrum in Brabant wordt een idee uitgewerkt om een training te ontwikkelen voor managers over het in balans brengen van werk en privé-leven, arbeid en zorg en om met de inkomsten hiervan gratis een training van vijf bijeenkomsten te organiseren voor bijstandsvrouwen die weer moeten gaan werken en hen zo de gelegenheid te bieden vooraf na te denken over de relatie tussen zorg en arbeid. Arm en rijk worden zo in balans gebracht en bijstandvrouwen krijgen de gelegenheid tot het volgen van een training die ze anders niet zouden kunnen betalen en die erop gericht is hun kwaliteit van leven te versterken. 2003- opzet/uitwerking project en eerste uitvoering. Eind 2003 evaluatie en onderzoek of dit initiatief ook elders in het land ontwikkeld en aangeboden kan worden.

Lokale activiteit

Een voorbeeld van een lokale activiteit zou kunnen zijn dat HV-afdelingen cursussen en lezingen die ze organiseren gratis of voor een minimumprijs toegankelijk te maken voor mensen met een minimuminkomen. Rijkere HV deelnemers kunnen extra betalen om zo armere mensen deel te kunnen laten nemen. Vrijwilligers zouden dan gericht deelnemers uit deze groep kunnen werven. Zo kunnen HV-leden concreet gestalte geven aan hun betrokkenheid bij sociaal isolement en gebrek aan mogelijkheden voor individuele vorming van mensen met een minimuminkomen en faciliteren ze die mogelijkheid. Beide groepen ontmoeten elkaar waardoor meer onderlinge betrokkenheid ontstaat. Een discussiestuk met suggesties voor hoe je dit kunt organiseren zal worden aangeboden aan afdelingen

---