---
24 zelfstandige Mercedes-Benz dealers in België varen
eigen informaticakoers met Incadea.Engine
---
Slimme software biedt concessiehouders competitief
voordeel bij toenemende concurrentie
Sint-Niklaas (België), 08/05/2003
De Belgische Dealer Club Mercedes-Benz, de vzw die de belangen van 24
zelfstandige Mercedes-Benz concessiehouders groepeert, gaat binnenkort
de toepassing "Incadea.Engine" inzetten als nieuw "Dealer Management
System" (DMS). Incadea.Engine is een gespecialiseerde bedrijfssoftware
geschikt voor garagebedrijven. De keuze werd gemaakt op basis van een
uitgebreide studie die werd uitgevoerd door de onafhankelijke
consultancyfirma Gedi NV. De nieuwe software biedt de dealers een
modern werkinstrument voor het dagelijkse beheer van hun onderneming en
een competitief voordeel in een markt waar de concurrentie toeneemt.
Het volledige project, inclusief het pilootproject, omvat de levering van
minstens 750 softwarelicenties en een "roll-out" van ongeveer twee jaar. De
onderneming Navico Automotive, die zich specialiseert in
informaticasystemen voor de automobielindustrie en die erkend verdeler is
van Incadea.Engine, tekent voor de implementatie. Aan het volledige project
- inclusief voorbereidende studie en bijhorende diensten zoals maatwerk en
opleidingen - hangt een prijskaartje van ongeveer 3 miljoen euro.
In België en Luxemburg beschikt DaimlerChrysler in totaal over tientallen
verschillende verkoop- en servicepunten voor de merken Mercedes, Chrysler,
Jeep en Smart. Het grootste deel van de Mercedes-Benz-vestigingen - 54
sites - is geen eigendom van DaimlerChrysler, maar wordt uitgebaat door
private investeerders die dagelijks communiceren met de Belgische importeur
DaimlerChrysler Belux en de voorbije jaren ook steeds de politiek van de
Duitse hoofdgroep volgden. Ook zo op het vlak van informatica, waar de
onafhankelijke dealers sinds 1988 gebruik maken van het op maat gemaakte
DMS "Davis" (Daimler Vertreters Information-System). Via Davis beschikte
elke dealer over een softwaresysteem voor de administratie van de
boekhouding, verkoop, aankoop en het management. In 2001 werd Davis een
eerste keer gemoderniseerd toen de oude boekhoudmodule bij alle
Belgisch/Luxemburgse dealers werd vervangen door Navision, het
bedrijfsadministratiepakket van Microsoft Business Solutions. Dit project
werd uitgevoerd door Navico, een zusterbedrijf van Navico Automotive. Een
tweede moderniseringsgolf, die het DMS volledig zou vernieuwen stond toen
al langer in de planning.
"Vanuit de Duitse hoofdgroep DaimlerChrysler AG werd al in 1998 aan alle
dealers in Europa een nieuw DMS voorgesteld dat ook zou worden
geïmplementeerd in België. De Belgische Dealer Club Mercedes-Benz was
echter niet overtuigd van de pilootinstallatie die bij een Belgische
verdeler werd georganiseerd en stelde bovendien vast dat de implementatie
in andere Europese landen eveneens vertraging opliep," aldus Rudi
Vandevyvere van Gedi NV die optreedt als gemandateerde onafhankelijke
consulent van de Dealer Club. "Toen de onafhankelijke dealers eind 2000
moesten beslissen over de certificatie van het pakket, bleek dit niet te
voldoen. Begin 2002 voerden we daarom - in opdracht van de Dealer Club -
een uitgebreide onafhankelijke studie uit die het pakket op de testbank
moest leggen, en daarnaast ook een aantal alternatieve systemen moest
voorstellen. Eind december 2002 werd de toepassing Incadea.Engine
technisch, functioneel en op het vlak van prijs/kwaliteit de beste
toepassing bevonden door de Dealer Club, die besloot het systeem verder uit
te testen. Dat Navision, de basissoftware van Incadea.Engine, wordt
uitgegeven door een belangrijke speler als Microsoft Business Solutions was
uiteraard ook een belangrijke lange termijngarantie."
Incadea.Engine werd medio februari 2003 in een pre-pilootfase
geïmplementeerd bij een Chrysler/Jeep-dealer in Sint-Niklaas. Op een paar
weken tijd kreeg Navico Automotive het nieuwe systeem operationeel. In een
tweede fase zal de toepassing worden geïmplementeerd bij een grote
Mercedes-garage in Sint-Niklaas, inclusief gegevenskoppelingen en
-overdracht. Na een positieve evaluatie van dat project zal Incadea.Engine
bij alle onafhankelijke dealers worden ingezet. Eens de pilootfase is
afgerond, bestaat er een master-versie van Incadea.Engine die vlot kan
worden geïmplementeerd bij elke DaimlerChrysler-dealer, eventueel ook in
het buitenland.
"Dat IT en software essentieel zijn voor de dagelijkse werking van een
autodealer wordt door nagenoeg alle merken onderschreven," aldus Kris
Huysmans, sales & marketing directeur bij Navico Automotive. "Momenteel
worden zij bovendien geconfronteerd met een veranderende markt, waar
autodealers steeds grotere bedrijven worden die vaak verscheidene merken
verdelen en ook in verschillende landen actief zijn. Kortom: de kleine
automonteur van vroeger evolueert steeds meer naar een manager van een uit
de kluiten gewassen KMO, met een pak administratieve gevolgen. Onze
toepassing Incadea.Engine is één van de weinige standaard softwaresystemen
die op die veranderende markt is voorzien. De meeste automerken toonden dan
ook al interesse voor onze toepassing."
In het kader van dit vernieuwingsproject, "Clarity" genoemd, bestuderen de
Dealer Club Mercedes-Benz en Gedi Consult ook een reeks andere
technologieën die hun nut kunnen bewijzen, zoals elektronische archivering,
tijdsregistratie, RF-scanning en 2D-barcodes. De Dealer Club en haar
consultants zijn ervan overtuigd dat een aantal van deze en andere
technologieën in de komende jaren hun plaats zullen innemen bij de nieuwe
generatie autoverdelers die nog meer dan vroeger de binnen- en buitenlandse
concurrentie het hoofd zullen moeten bieden.
Bij de keuze om een eigen informaticakoers te varen, koos de Dealer Club er
bewust voor om ten aanzien van haar belangrijkste zakenpartner,
DaimlerChrysler Belgium-Luxemburg, een open communicatiepolitiek te voeren.
Dit heeft ertoe geleid dat de samenwerking tussen beide partijen voor het
tot stand brengen van de nodige interfaces (koppelingen) onder de gegeven
omstandigheden vlot verloopt.
---
END
---