Gemeente Dordrecht


---

Shipping Valley motor van de regionale economie

Ronald van Dijk
Start aanleg Krabbekade als Shipping Valley-project past in Strategisch Economisch Profiel Drechtsteden Woensdag is officieel gestart met de aanleg van 450 meter nieuwe kade in het zeehavengebied van Dordrecht. Door onder meer het slaan van een damwand hebben wethouder B.A. van der Zwaan, Kamer van Koophandelvoorzitter F. Lavooij en Gedeputeerde F.D. van Heijningen een duidelijke start gemarkeerd voor het realiseren van Shipping Valley. Regionaal economisch programma In 2000 is in nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en locale, regionale en provinciale overheden het Strategisch Economisch Profiel Drechtsteden (SEP) opgesteld. Het is een verzameling strategische doelen, die goed aansluit op wat er in het gebied al bestaat en verder nog mogelijk is. Dit SEP kent, na behandeling in gemeenteraden, Drechtstedenbestuur en Provinciale Staten, een breed maatschap-pelijk draagvlak. Het SEP omvat een regionaal-economisch programma van activiteiten dat de gehele breedte van de economie omvat. Dus ambities en doelen voor zowel de retailsector, de leisuresector, de zakelijke dienstverlening, als ook het zogenaamde 'natte cluster'. Shipping Valley Dit natte cluster heeft de titel 'Shipping Valley' meegekregen om aan te duiden hoe belangrijk en hoe sterk samenhangend het cluster is. Want dit complex omvat allereerst de metaal - en electro-industrie, waaronder de scheepsbouw, de scheepsreparatie en het scheepsonderhoud met alle toeleverende bedrijven die daar bij horen. Verder behoren tot het natte cluster de groothandels- en transport-sector met de binnenvaart, de kustvaart, het wegtransport, de op- en overslag en verder de baggersector en de aan deze sectoren gelieerde zakelijke dienstverlening. Kenmerk van Shipping Valley is de onderlinge verwevenheid en de ruimtelijke concentratie op aan water gelegen bedrijventerreinen en omvat zo'n 20% van de regionale werkgelegenheid. Maar het belang van Shipping Valley voor het regionale bedrijfsleven gaat natuurlijk veel verder. Shipping Valley is van oudsher een van de pijlers onder de Drechtsteden-economie, mede door een zeer gunstige ligging ten opzichte van nationale en Europese netwerken van goederenvervoer. Ontwikkelingsvisie De Ontwikkelingsvisie Shipping Valley bestaat uit een aantal onderdelen: · een Businesspark met als centrale voorziening een containerterminal voor kustvaart, binnenvaart en spoor; · een neo-bulkterminal;
· een cluster voor de scheepsbouw en scheepsreparatie;
· een groot deel van de bestaande natte bedrijventerreinen in de regio; · een kenniscomponent, in relatie tot technologische ontwikkeling, research & development, onderwijsfaciliteiten en ICT. Shipping Valley is dus een strategie, die vooral toekomstgerichte ontwikkelingen in gang zet. De markt verandert Ingrijpende structurele veranderingen in de markt leiden ertoe dat deze ligging van nog grotere strategische betekenis wordt. Transport van goederenstromen wordt steeds meer over het water en het spoor geleid en minder over de weg. Dat betekent dat de Drechtsteden, als onderdeel van een groter geheel - de driehoek tussen de mainport Rotterdam, West-Brabant en Antwerpen - de kans hebben zich tot een knooppunt van nationale betekenis te ontwikkelen. En zoals het al eeuwen is: knooppunten leiden tot handel en zijn daarmee de brandpunten van economische ontwikkeling. De nu gestarte aanleg is geen doel op zich, maar een belangrijke voorwaarde ten behoeve van de economische ontwikkeling. Zij is een toevoeging aan de fysieke infrastructuur van deze regio waar grote delen van het regionale bedrijfsleven van kunnen gaan profiteren. Rol Havenbedrijf Dordrecht De nieuwe Krabbekade moet een belangrijke economische impuls leveren voor de Drechtsteden. De aanleg zal een klein jaar in beslag nemen. Volgens planning moet het project in maart 2004 gereed zijn. De regio beschikt dadelijk over ca. 450 meter extra kade en een kleine 6 ha. ruimte op de wal om de overslag-activiteiten mogelijk te maken. De totale kosten van dit project bedragen ca. EUR 8.500.000, waarvan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat EUR
1.271.000 betaalt. Het Havenbedrijf Dordrecht is opdrachtgever voor de aanleg van de Krabbekade. Dit bedrijf functioneert ook nu al voor andere gemeenten in het Drechtsteden-

gebied. Door bundeling van kennis vervult het Havenbedrijf meer en meer de rol van integraal havenbeheerder.