Gemeente Dordrecht
---
Shipping Valley motor van de regionale economie
Ronald van Dijk
Start aanleg Krabbekade als Shipping Valley-project past in
Strategisch Economisch Profiel Drechtsteden Woensdag is officieel
gestart met de aanleg van 450 meter nieuwe kade in het zeehavengebied
van Dordrecht. Door onder meer het slaan van een damwand hebben
wethouder B.A. van der Zwaan, Kamer van Koophandelvoorzitter F.
Lavooij en Gedeputeerde F.D. van Heijningen een duidelijke start
gemarkeerd voor het realiseren van Shipping Valley. Regionaal
economisch programma In 2000 is in nauwe samenwerking tussen
bedrijfsleven en locale, regionale en provinciale overheden het
Strategisch Economisch Profiel Drechtsteden (SEP) opgesteld. Het is
een verzameling strategische doelen, die goed aansluit op wat er in
het gebied al bestaat en verder nog mogelijk is. Dit SEP kent, na
behandeling in gemeenteraden, Drechtstedenbestuur en Provinciale
Staten, een breed maatschap-pelijk draagvlak. Het SEP omvat een
regionaal-economisch programma van activiteiten dat de gehele breedte
van de economie omvat. Dus ambities en doelen voor zowel de
retailsector, de leisuresector, de zakelijke dienstverlening, als ook
het zogenaamde 'natte cluster'. Shipping Valley Dit natte cluster
heeft de titel 'Shipping Valley' meegekregen om aan te duiden hoe
belangrijk en hoe sterk samenhangend het cluster is. Want dit complex
omvat allereerst de metaal - en electro-industrie, waaronder de
scheepsbouw, de scheepsreparatie en het scheepsonderhoud met alle
toeleverende bedrijven die daar bij horen. Verder behoren tot het
natte cluster de groothandels- en transport-sector met de
binnenvaart, de kustvaart, het wegtransport, de op- en overslag en
verder de baggersector en de aan deze sectoren gelieerde zakelijke
dienstverlening. Kenmerk van Shipping Valley is de onderlinge
verwevenheid en de ruimtelijke concentratie op aan water gelegen
bedrijventerreinen en omvat zo'n 20% van de regionale werkgelegenheid.
Maar het belang van Shipping Valley voor het regionale bedrijfsleven
gaat natuurlijk veel verder. Shipping Valley is van oudsher een van
de pijlers onder de Drechtsteden-economie, mede door een zeer gunstige
ligging ten opzichte van nationale en Europese netwerken van
goederenvervoer. Ontwikkelingsvisie De Ontwikkelingsvisie Shipping
Valley bestaat uit een aantal onderdelen: · een
Businesspark met als centrale voorziening een containerterminal voor
kustvaart, binnenvaart en spoor; · een neo-bulkterminal;
· een cluster voor de scheepsbouw en scheepsreparatie;
· een groot deel van de bestaande natte
bedrijventerreinen in de regio; · een kenniscomponent, in
relatie tot technologische ontwikkeling, research &
development, onderwijsfaciliteiten en ICT. Shipping Valley is dus
een strategie, die vooral toekomstgerichte ontwikkelingen in gang
zet. De markt verandert Ingrijpende structurele veranderingen in de
markt leiden ertoe dat deze ligging van nog grotere strategische
betekenis wordt. Transport van goederenstromen wordt steeds meer over
het water en het spoor geleid en minder over de weg. Dat betekent dat
de Drechtsteden, als onderdeel van een groter geheel - de driehoek
tussen de mainport Rotterdam, West-Brabant en Antwerpen - de kans
hebben zich tot een knooppunt van nationale betekenis te ontwikkelen.
En zoals het al eeuwen is: knooppunten leiden tot handel en zijn
daarmee de brandpunten van economische ontwikkeling. De nu gestarte
aanleg is geen doel op zich, maar een belangrijke voorwaarde ten
behoeve van de economische ontwikkeling. Zij is een toevoeging aan de
fysieke infrastructuur van deze regio waar grote delen van het
regionale bedrijfsleven van kunnen gaan profiteren. Rol
Havenbedrijf Dordrecht De nieuwe Krabbekade moet een belangrijke
economische impuls leveren voor de Drechtsteden. De aanleg zal een
klein jaar in beslag nemen. Volgens planning moet het project in maart
2004 gereed zijn. De regio beschikt dadelijk over ca. 450 meter extra
kade en een kleine 6 ha. ruimte op de wal om de overslag-activiteiten
mogelijk te maken. De totale kosten van dit project bedragen ca. EUR
8.500.000, waarvan het Ministerie van Verkeer en Waterstaat EUR
1.271.000 betaalt. Het Havenbedrijf Dordrecht is opdrachtgever voor
de aanleg van de Krabbekade. Dit bedrijf functioneert ook nu al voor
andere gemeenten in het Drechtsteden-
gebied. Door bundeling van kennis vervult het Havenbedrijf meer en
meer de rol van integraal havenbeheerder.