Luchtverkeersleiding Nederland
P E R S B E R I C H T
Luchtverkeersleiding nederland bepleit
Ander financieringssysteem
Om luchtvaartmaatschappijen niet te hinderen bij het herstel na perioden
van teruggang en recessie moet het financieringssysteem van
luchtverkeersleidingsdiensten worden aangepast. De huidige wijze van
financieren leidt tot verhoging van de tarieven voor verkeersleiding juist
in tijden van verminderd vervoer.
Dit staat in het Jaarverslag 2002 van Luchtverkeersleiding Nederland dat
woensdag is uitgegeven.
De directie van LVNL dringt er bij de Nederlandse overheid op aan in
Europees verband te onderzoeken of luchtverkeersleidingsdiensten reserves
en voorzieningen zouden mogen vormen waaruit in economisch mindere tijden
tekorten in de exploitatie door afnemend vervoer kunnen worden opgevangen.
Luchtverkeersleiding Nederland heeft het jaar 2002 afgesloten met een
tekort op de exploitatie van 18,6 miljoen euro. Daarvan heeft de minister
van Verkeer en Waterstaat eenmalig een bedrag van 13,9 miljoen euro
gecompenseerd. Het resterende tekort van 4,7 miljoen euro zal de volgende
jaren moeten worden gecompenseerd door verhoging van de tarieven die
luchtvaartmaatschappijen moeten betalen voor luchtverkeersbegeleiding. Het
tekort uit 2002 is nagenoeg geheel veroorzaakt door achterblijvende
inkomsten als gevolg van een aanzienlijk lager aantal afgehandelde
vliegtuigen dan was begroot. Dit was het gevolg van de aanslagen van 11
september 2001 en de daarop volgende recessie.
De algemene verkeersleiding, waar het luchtverkeer in de doorgaande
luchtcorridors wordt afgehandeld, heeft in 2002 516.241 vliegtuigbewegingen
begeleid, 4.9% minder dan in 2001. Het Schiphol verkeer nam in het
verslagjaar af met 3,5% tot 412.932 bewegingen.
Ook het aantal bewegingen op de luchthavens van Rotterdam en Maastricht
daalde, respectievelijk met 6,6% en 20%. Alleen het aantal afgehandelde
vliegtuigbewegingen op Groningen Airport Eelde steeg met 13,9%,
Het financieringsstelsel van het non profit bedrijf LVNL is bepaald door
internationale regelgeving. Aan de hand van een begroting van de kosten en
een prognose van het aantal af te handelen vliegtuigen in één jaar keurt de
minister van Verkeer en Waterstaat de tarieven voor afhandeling op
voordracht van LVNL goed. Tekorten die ontstaan als gevolg van
kostenstijgingen of een lager verkeersaanbod dan begroot worden door
aanpassingen in de tarieven in volgende jaren opgevangen.
Als gevolg van tekorten ontstaan in 2001 zijn de tarieven dit jaar verhoogd
met 11,1% voor het en route verkeer en 10,3% voor het Schiphol verkeer.
De verwachtingen voor 2003 zijn niet positief. Het eerste kwartaal laat een
bij de prognose achterblijvend verkeersaanbod zien. Daarin zijn echter de
gevolgen van SARS en de oorlog in Irak nog nauwelijks verwerkt. De kosten
ontwikkelen zich wel als begroot.
Om tariefsverhogingen de komende jaren waar maar mogelijk te beperken
ontwikkelt LVNL voor 2003 een pakket aanvullende besparingsmaatregelen.
Gegeven echter de voorgaande jaren van besparingen en de aard van de
kostenstructuur zoals die met de instandhouding van de infrastructuur
samenhangt, zijn de mogelijkheden voor kostenbesparingen echter eindig.
Schiphol-Oost, 7 mei 2003CorpCom 03/04
Bureau Corporate Communications Luchtverkeersleiding Nederland
Tel: 020 - 406 21 78, 020 - 406 20 00