Luchtverkeersleiding Nederland


P E R S B E R I C H T

Luchtverkeersleiding nederland bepleit Ander financieringssysteem

Om luchtvaartmaatschappijen niet te hinderen bij het herstel na perioden van teruggang en recessie moet het financieringssysteem van luchtverkeersleidingsdiensten worden aangepast. De huidige wijze van financieren leidt tot verhoging van de tarieven voor verkeersleiding juist in tijden van verminderd vervoer.
Dit staat in het Jaarverslag 2002 van Luchtverkeersleiding Nederland dat woensdag is uitgegeven.
De directie van LVNL dringt er bij de Nederlandse overheid op aan in Europees verband te onderzoeken of luchtverkeersleidingsdiensten reserves en voorzieningen zouden mogen vormen waaruit in economisch mindere tijden tekorten in de exploitatie door afnemend vervoer kunnen worden opgevangen. Luchtverkeersleiding Nederland heeft het jaar 2002 afgesloten met een tekort op de exploitatie van 18,6 miljoen euro. Daarvan heeft de minister van Verkeer en Waterstaat eenmalig een bedrag van 13,9 miljoen euro gecompenseerd. Het resterende tekort van 4,7 miljoen euro zal de volgende jaren moeten worden gecompenseerd door verhoging van de tarieven die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen voor luchtverkeersbegeleiding. Het tekort uit 2002 is nagenoeg geheel veroorzaakt door achterblijvende inkomsten als gevolg van een aanzienlijk lager aantal afgehandelde vliegtuigen dan was begroot. Dit was het gevolg van de aanslagen van 11 september 2001 en de daarop volgende recessie.
De algemene verkeersleiding, waar het luchtverkeer in de doorgaande luchtcorridors wordt afgehandeld, heeft in 2002 516.241 vliegtuigbewegingen begeleid, 4.9% minder dan in 2001. Het Schiphol verkeer nam in het verslagjaar af met 3,5% tot 412.932 bewegingen.
Ook het aantal bewegingen op de luchthavens van Rotterdam en Maastricht daalde, respectievelijk met 6,6% en 20%. Alleen het aantal afgehandelde vliegtuigbewegingen op Groningen Airport Eelde steeg met 13,9%, Het financieringsstelsel van het non profit bedrijf LVNL is bepaald door internationale regelgeving. Aan de hand van een begroting van de kosten en een prognose van het aantal af te handelen vliegtuigen in één jaar keurt de minister van Verkeer en Waterstaat de tarieven voor afhandeling op voordracht van LVNL goed. Tekorten die ontstaan als gevolg van kostenstijgingen of een lager verkeersaanbod dan begroot worden door aanpassingen in de tarieven in volgende jaren opgevangen. Als gevolg van tekorten ontstaan in 2001 zijn de tarieven dit jaar verhoogd met 11,1% voor het en route verkeer en 10,3% voor het Schiphol verkeer. De verwachtingen voor 2003 zijn niet positief. Het eerste kwartaal laat een bij de prognose achterblijvend verkeersaanbod zien. Daarin zijn echter de gevolgen van SARS en de oorlog in Irak nog nauwelijks verwerkt. De kosten ontwikkelen zich wel als begroot.
Om tariefsverhogingen de komende jaren waar maar mogelijk te beperken ontwikkelt LVNL voor 2003 een pakket aanvullende besparingsmaatregelen. Gegeven echter de voorgaande jaren van besparingen en de aard van de kostenstructuur zoals die met de instandhouding van de infrastructuur samenhangt, zijn de mogelijkheden voor kostenbesparingen echter eindig.

Schiphol-Oost, 7 mei 2003CorpCom 03/04

Bureau Corporate Communications Luchtverkeersleiding Nederland

Tel: 020 - 406 21 78, 020 - 406 20 00