European Commission
IP/03/645
Brussel, 7 mei 2003
Interne markt: de Commissie presenteert tienpuntenplan voor een betere
werking van Europa
De Europese Commissie heeft haar internemarktstrategie 2003-2006
gepubliceerd, een tienpuntenplan om de interne markt beter te laten
werken. Hierbij wordt voortgebouwd op de 2,5 miljoen banen en de 877
miljard aan vermogen die de interne markt sinds de afschaffing van de
Europese binnengrenzen eind 1992 al heeft opgeleverd. Met de strategie
wordt gereageerd op de uitdagingen van de uitbreiding en een ouder
wordende bevolking; bovendien is het de bedoeling Europa op koers te
houden om tegen 2010 de meest concurrerende economie ter wereld te
worden. Tot de prioriteiten behoren een betere uitvoering en
handhaving van de internemarktwetgeving, het in praktijk brengen van
het vrije verkeer van diensten, de verwijdering van nog bestaande
belemmeringen voor de handel in goederen en de verlening van een echt
Europese dimensie aan de markt voor overheidsopdrachten. In een Unie
van 25 landen zullen de lidstaten er in steeds grotere mate voor
verantwoordelijk zijn dat de interne markt in de praktijk goed
functioneert. De strategie doet een beroep op de lidstaten de
internemarktwetgeving snel en correct uit te voeren, hun burgers en
bedrijven op de hoogte te brengen van hun rechten, eventuele problemen
onmiddellijk op te lossen en niet langer nationale wetgeving goed te
keuren die met de internemarktbeginselen in strijd is. De strategie
stelt voor de rechtshandhaving te versterken door nauwere samenwerking
tussen de Commissie en de lidstaten, zodat snelle, doeltreffende
oplossingen kunnen worden gevonden en er niet steeds een
inbreukprocedure nodig is.
Frits Bolkestein, lid van de Commissie voor de interne markt, zei: "De
interne markt is een enorme motor voor economisch en sociaal welzijn.
Maar een groot deel van zijn potentieel wordt niet benut: het is alsof
we in de tweede versnelling in een Ferrari rijden. In 1985 was
iedereen het erover eens dat Europa een interne markt nodig had. Men
ging aan de slag en bracht hem tot stand en concentreerde zich daarbij
op de basis zonder de grote politieke verbanden uit het oog te
verliezen. Nu hebben we opnieuw behoefte aan de consensus en
vastberadenheid van toen. Alleen op die manier kunnen we de
uitbreiding tot een goed einde brengen en de economie een impuls
geven."
De internemarktstrategie, de globale richtsnoeren voor het economisch
beleid (zie IP/03/38 en IP/02/609) en de richtsnoeren voor het
werkgelegenheidsbeleid (zie IP/03/41) zijn de drie belangrijkste
instrumenten van de EU voor de coördinatie van het economisch beleid.
Ze bestrijken nu alle drie een periode van drie jaar, teneinde ervoor
te zorgen dat de EU de economische hervormingen doeltreffend en
coherent aanpakt.
Er zijn drie belangrijke redenen waarom Europa de interne markt moet
verbeteren.
Ten eerste moet de EU, wil zij in 2010 de meest concurrerende en
dynamische economie ter wereld worden, nu resoluut handelen.
Ten tweede biedt de uitbreiding zowel voor de huidige als voor de
nieuwe lidstaten ongekende mogelijkheden. Maar voor deze kunnen worden
gerealiseerd moet de EU de grondslagen van de interne markt
verstevigen en zijn prestaties verbeteren.
Ten derde kampt de EU, net als andere delen van de wereld, momenteel
met een vertraging van de groei van de economie en de werkgelegenheid.
Daardoor is het nog belangrijker dat wij haast maken met de
structurele hervorming om de groeicapaciteit van onze economie te
vergroten. Door een opheffing van de knelpunten op de interne markt
zal Europa in een veel betere positie verkeren om de steeds zwaardere
concurrentie van de opkomende economieën het hoofd te bieden. Ook zal
de EU hierdoor beter beschermd zijn tegen toekomstige
conjunctuurschommelingen en een stevigere economische basis hebben om
de enorme uitdagingen van de vergrijzing aan te pakken.
De internemarktstrategie noemt tien belangrijke actiepunten:
Handhaving van de regels
Niet alleen de Commissie is er verantwoordelijk voor dat de
EU-wetgeving correct wordt toegepast en in de praktijk goed
functioneert, ook de lidstaten hebben die verantwoordelijkheid. Toch
liet het Scorebord van de interne markt (zie IP/03/621) onlangs zien
dat de vertragingen bij de uitvoering van de EU-wetgeving in de
lidstaten groter worden en dat het aantal inbreuken toeneemt.
Wanneer er problemen zijn, hebben burgers en bedrijfsleven behoefte
aan effectieve remedies. De Commissie zal uiteraard inbreukprocedures
blijven instellen wanneer dit de meest effectieve manier is om tot een
oplossing te komen. De gang naar de nationale rechter is een andere
mogelijkheid. Maar alternatieve methoden om problemen op te lossen
zoals het SOLVIT-netwerk (zie IP/02/1110) zijn vaak effectiever,
sneller en goedkoper.
De strategie stelt een studie naar de instelling van bijvoorbeeld
nationale mechanismen voor, die toezicht zouden kunnen uitoefenen op
de toepassing van het Gemeenschapsrecht.
Uiteindelijk beoogt de Commissie een drieledige aanpak: ten eerste, de
lidstaten aanmoedigen samen te werken bij de oplossing van problemen,
bijvoorbeeld via het SOLVIT-netwerk (zie IP/02/1110), ten tweede een
beter toezicht, op nationaal niveau, van de toepassing van het
Gemeenschapsrecht, en ten derde inbreukprocedures.
De Commissie zal de lidstaten ook haar hulp aanbieden bij de omzetting van richtlijnen in nationaal recht, onder meer via een aanbeveling met beste praktijken. Zij zal er bij de Raad op aandringen bij iedere voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad ambitieuze nieuwe doelen te stellen om de omzettingstermijnen in te korten. Ook zal zij de Raad en het Parlement vragen een standaardtermijn voor de omzetting van EU-wetgeving - 24 maanden na de goedkeuring - vast te stellen.
Bestaande inbreuken moeten uit de weg worden geruimd: de lidstaten
moeten zich ten doel stellen het aantal internemarktinbreuken tegen
2006 met ten minste 50% te verminderen. Het aantal lopende
inbreukzaken is van iets minder dan 700 in 1992 gestegen tot maar
liefst bijna 1600 nu. Alleen al in het afgelopen jaar bedroeg de
toename 6%.
Integratie van de dienstenmarkten
De diensten zijn verantwoordelijk voor ongeveer 70% van het BBP en de
werkgelegenheid in de EU, maar uit het verslag van de Commissie van
juli 2002 over de interne markt voor diensten (IP/02/1180) blijkt dat
de integratie nog zeer beperkt is, wat ten koste gaat van de welvaart
en de werkgelegenheid.
De Commissie zal voor eind 2003 een dienstenrichtlijn voorstellen, die
is gebaseerd op wederzijdse erkenning, administratieve samenwerking,
harmonisatie (indien nodig) en stimulering van Europese gedragscodes
in de dienstensector. Ook benadrukt de strategie de noodzaak het
actieplan voor de financiële diensten te voltooien en vorderingen te
maken met de invoering van de interne markt voor financiële diensten
aan consumenten.
Verbetering van het vrije verkeer van goederen
In de strategie wordt een meer gestructureerde aanpak van de
wederzijdse erkenning voorgesteld: goederen die in overeenstemming
zijn met de nationale wetgeving van de lidstaat van oorsprong, mogen
overal elders in de EU ook in de handel worden gebracht. In een nieuwe
verordening zal de Commissie voorstellen een reeks nieuwe
verplichtingen in te voeren (bv. verplichte kennisgeving wanneer
wederzijdse erkenning wordt geweigerd, beroepsprocedures voor
bedrijven). De Commissie zal de lidstaten en het bedrijfsleven
raadplegen voordat zij met voorstellen komt.
Ook wordt in de strategie voorgesteld EU-financiering voor
normalisatie-instellingen te koppelen aan duidelijke
prestatiecriteria, teneinde ervoor te zorgen dat zij snel goede normen
produceren. De Commissie pleit voor stimulering van de nieuwe aanpak,
waarbij in de EU-wetgeving voor sommige soorten goederen wel
essentiële eisen, maar geen gedetailleerde technische normen worden
vastgesteld (zie IP/03/643).
De demografische uitdaging aannemen
Een efficiëntere interne markt kan helpen groei en werkgelegenheid te
genereren, waardoor ook de overheidsinkomsten toenemen en de
overheidspensioenen kunnen worden betaald. Een snelle goedkeuring van
de richtlijn inzake pensioenfondsen (zie IP/02/820, IP/00/1141 en
MEMO/00/62) biedt gepensioneerden een betere bescherming en
multinationals de mogelijkheid een enkel pensioenfonds voor de gehele
EU te beheren. De Commissie is voornemens ook hulp te bieden aan
mensen die in een ander land gaan werken en hun pensioenrechten willen
meenemen (na overleg met de sociale partners). Ook zal zij
belastingdiscriminatie van pensioenfondsen uit andere lidstaten
blijven bestrijden.
Het ouder worden van de bevolking legt ook een extra druk op de
gezondheidszorg. De strategie legt er de nadruk op dat de lidstaten
zich moeten houden aan recente arresten van het Hof, en met name die
waarbij het patiënten wordt toegestaan zich in een andere lidstaat te
laten behandelen. Dit kan ertoe bijdragen dat de problemen waarmee de
nationale gezondheidszorg te kampen heeft, worden verlicht omdat op
die manier een zo efficiënt mogelijk gebruik van de in de EU bestaande
middelen wordt gemaakt.
Betere essentiële diensten
De netwerkindustrieën, zoals energie, vervoer, telecommunicatie en
posterijen, zijn voor alle Europese burgers van wezenlijk belang; zij
maken een groot deel van de bedrijfskosten uit en hebben enorme
invloed op het algemene economische concurrentievermogen. De strategie
legt de nadruk op een verdere openstelling van de markten voor
concurrentie, zonder dat die ten koste mag gaan van de universele
dienstverlening aan alle burgers, ongeacht hun woonplaats en inkomen.
De Commissie zal ook de concurrentiesituatie in de watersector bestuderen; deze sector is nog altijd versnipperd en zou baat kunnen hebben bij een modernisering. Na deze studie zullen alle opties worden overwogen, inclusief eventuele wetgevende maatregelen.
De Commissie wil ook duidelijkheid over de wijze waarop de regels
inzake concurrentie en staatssteun van toepassing zijn op
publiek-private partnerschappen en zij zal een groenboek publiceren
over de toepassing van de voorschriften inzake overheidsopdrachten bij
dergelijke partnerschappen.
Betere voorwaarden voor ondernemingen
De meeste beleidsmaatregelen om ondernemerschap en innovatie te
stimuleren vallen onder de verantwoordelijkheid van de lidstaten. Toch
zijn er enkele gebieden waar ook de EU moet handelen. Zo moeten de
Raad en het Parlement snel het Gemeenschapsoctrooi (zie MEMO/03/47) en
voorstellen voor richtlijnen over de octrooieerbaarheid van in
computers geïmplementeerde uitvindingen (IP/02/277) en over de
handhaving van intellectuele-eigendomsrechten (IP/03/144 en
MEMO/03/20) goedkeuren.
De actieplannen inzake vennootschapsrecht en wettelijke controles van
de Commissie, die binnenkort zullen verschijnen, zullen ertoe
bijdragen te garanderen dat het bedrijfsleven betrouwbare rekeningen
produceert, die beleggers het nodige vertrouwen geven om de middelen
te verstrekken die de Europese economie nodig heeft om te groeien. Ook
zal de Commissie richtlijnen voorstellen om grensoverschrijdende
fusies en zetelverplaatsingen te vergemakkelijken.
Vereenvoudiging van de regelgeving
De Commissie zal de lidstaten verzoeken vertegenwoordigers aan te
wijzen om met haar te werken aan de uitvoering van het actieplan voor
verbetering en vereenvoudiging van de regelgeving (zie IP/02/825). In
de loop van 2003 zal zij overleg plegen over de beste
"wetgevingsarchitectuur" voor de interne markt, om er zo voor te
zorgen dat de EU voor iedere situatie de juiste aanpak kiest:
bijvoorbeeld harmonisatie of wederzijdse erkenning, nieuwe aanpak of
gedetailleerdere regels, regulering of zelfregulering, richtlijnen of
verordeningen.
In de strategie wordt erop gewezen dat ook de Raad en het Parlement,
wanneer zij voorstellen van de Commissie amenderen, en de lidstaten,
wanneer zij de richtlijnen omzetten in nationaal recht, ervoor moeten
zorgen dat de resulterende wetgeving duidelijk, eenvoudig en
doeltreffend is. De Commissie zal de idee van het Parlement voor een
"verenigbaarheidstoets" voor alle nieuwe nationale wetgeving verder
ontwikkelen, om te vermijden dat deze in strijd is met de
internemarktvoorschriften.
Geringere fiscale belemmeringen
De Commissie zal voorstellen de moeder-dochterrichtlijn en de
fusierichtlijn te herzien, om een eind te maken aan de dubbele
belastingheffing binnen de EU en bepaalde fiscale lasten te beperken.
Ook zal zij onderzoek doen naar de verschillende mogelijkheden om op
EU-niveau een gemeenschappelijke geconsolideerde belastinggrondslag
voor de vennootschapsbelasting in te voeren en om de BTW-regels te
vereenvoudigen, zodat bedrijven die in de ene lidstaat zijn gevestigd
maar producten en diensten naar andere lidstaten leveren alleen in hun
land van vestiging BTW hoeven te betalen. Ten aanzien van de
motorrijtuigenbelasting pleit de strategie voor een vervanging van de
registratiebelasting door hogere wegenbelasting en brandstofheffingen.
Verdere openstelling van de markten voor overheidsopdrachten
Overheidsopdrachten maken 16% van het BBP van de EU uit. Maar
niet-naleving van de voorschriften blijft een groot probleem. Overal
in Europa is voor deze opdrachten nog een hele papierwinkel nodig. De
eerste stap om verbetering in deze situatie te brengen is de
goedkeuring door het Europees Parlement en de Raad van het door de
Commissie in 2000 voorgestelde wetgevingspakket (zie IP/00/461),
stroomlijning van de aanbestedingsprocedures en stimulering van
elektronische aanbestedingen.
De Commissie zal in 2004 een actieplan voorstellen dat ertoe moet
leiden dat in 2006 een groot deel van de aanbestedingen elektronisch
verloopt. Tegen 2010 moeten elektronische aanbestedingen alom ingang
hebben gevonden.
Ook pleit de internemarktstrategie ervoor dat de lidstaten hun
samenwerking via het onlangs opgerichte netwerk voor
overheidsopdrachten versterken en de nationale toezichthoudende
autoriteiten meer bevoegdheden geven en hen het recht verlenen
klachten voor te leggen aan een rechtbank die straffen kan opleggen
aan de aanbestedende diensten.
Meer en betere voorlichting
De interne markt kan alleen goed werken wanneer burgers en bedrijven
weten wat hun rechten en mogelijkheden zijn en hoe ze deze in de
praktijk kunnen uitoefenen. De Commissie zal zijn inspanningen op dit
gebied intensiveren, met name in de nieuwe lidstaten. Zij zal een
nieuw webportaal voor burgers en bedrijven opzetten, zodat allerlei
praktische informatie bij één loket kan worden ingewonnen. Er zal veel
aandacht worden besteed aan Europe Direct, een web- en telefoondienst
die informatie verstrekt over alle aspecten van de EU en die overal in
Europa via hetzelfde gratis telefoonnummer (00 800 67891011)
bereikbaar is.
Maar ook de lidstaten moeten verantwoordelijkheid nemen voor de
voorlichting van hun burgers. De Commissie zal regelmatig
vergaderingen met belangrijke vertegenwoordigers van de lidstaten
beleggen, die speciaal gewijd zullen zijn aan voorlichting. Het
Scorebord van de interne markt zal ook regelmatig de inspanningen van
de lidstaten op voorlichtingsgebied evalueren.
De volledige tekst, met inbegrip van een bijlage met een opsomming van
alle beoogde maatregelen, zal te vinden zijn op:
http://europa.eu.int/comm/internal_market/en/update/strategy/index.htm
Zie ook MEMO/03/100.