Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

DataDistilleries biedt nieuwe oplossing voor verbeterde credit scoring

Nieuwe software helpt financieel dienstverlener AAGUS de omzet te verhogen en de kredietrisico's te verminderen met 8%

Amsterdam, 7 mei 2003 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische oplossingen, biedt nieuwe software voor verbeterde detectie van kredietrisico's. DataDistilleries' geavanceerde analytische software analyseert automatisch alle in het bedrijf aanwezige gegevens over klanten en leningen. Hierdoor zijn bedrijven in staat de voor hen meest relevante kredietrisico's op te sporen en accurate risico-inschattingen te maken zoals vereist in Basel II. De software bereikt aanzienlijk betere resultaten dan conventionele systemen voor 'credit scoring' die zijn gebaseerd op extern ontwikkelde modellen en alleen zoeken naar algemeen bekende risicovormen.

AAGUS, een financieel dienstverlener gespecialiseerd in leningen aan particulieren, verwacht dankzij de implementatie van DataDistilleries significante verbeteringen te realiseren in de procedure voor leningsaanvragen. Zo ontdekte de analytische software dat voor bepaalde groepen aanvragers die voorheen werden geaccepteerd door het conventionele credit-scoringsysteem van AAGUS, een zeer hoog risico bestaat dat zij hun lening niet zullen aflossen. Deze aanvragers worden nu geweigerd, waardoor het totale risico met 8% wordt teruggebracht. De software heeft ook personen geïdentificeerd die in het verleden werden afgewezen, maar in feite hoogstwaarschijnlijk uitstekende klanten zijn. Doordat de aanvragen van deze klanten nu worden geaccepteerd, wordt aanmerkelijk meer omzet gerealiseerd, tegen een lager risico. AAGUS verwacht hierdoor de investering in DataDistilleries binnen een jaar terug te verdienen.

De oplossing van DataDistilleries gaat aanzienlijk verder dan de veelgebruikte conventionele credit-scoringsystemen, zoals generieke scorecards of risicoprofielen. Organisaties verzamelen steeds meer klantinformatie die van belang is voor hun activiteiten, zoals gegevens over eerdere leningen en marketing- en verkoopinformatie. Conventionele scoringsystemen die zijn gebaseerd op generieke, extern ontwikkelde modellen, gebruiken slechts een klein gedeelte van deze beschikbare informatie en maken bovendien geen gebruik van de specialistische kennis die binnen het bedrijf aanwezig is over de risico's die met de bedrijfsactiviteiten samenhangen. Met de software van DataDistilleries kunnen bedrijven bedrijfspecifieke credit-scoringprofielen creëren en onderhouden, en beter hun kredietrisico's bepalen zoals vereist voor de interne risico-inschatting binnen Basel II. De software stelt bedrijven in staat voortdurend de prestaties van het credit-scoringsysteem te volgen en automatisch nieuwe vormen van kredietrisico's te identificeren.

"Doordat we nu werken met DataDistilleries kunnen we veel beter de aanwezige informatie in het bedrijf maximaal benutten - inclusief alle kennis en gegevens over onze klanten en producten", aldus Silvain van de Weerd, president business operations van AAGUS. "DataDistilleries biedt ons de mogelijkheid onze eigen analyses uit te voeren zonder dat we daarbij afhankelijk zijn van een derde partij, die waarschijnlijk niet op de hoogte is van onze kern-bedrijfsstrategie en onze belangrijkste informatie. We kunnen de analyses van DataDistilleries bovendien direct - in real time - gebruiken in onze front-office, zodat we kredietrisico's echt meteen kunnen detecteren en aanpakken."

"DataDistilleries stelt bedrijven in staat om credit-scoringanalyses in alle bedrijfsprocessen te integreren, en de verkregen inzichten ook direct toe te passen in de verkoop- en marketingoperaties", voegt Marcel Holsheimer, president en oprichter van DataDistilleries, toe. "Door onze oplossingen gefaseerd te implementeren, kunnen bedrijven nu een bedrijfsbrede, analytische 'backbone' creëren waarmee ze de klantwaarde kunnen optimaliseren en zich tegelijk minimaal blootstellen aan krediet- en frauderisico's."

"Marketing staat niet los van risico-inschattingen", vult Silvain van de Weerd aan. "Het heeft weinig zin om prospects te benaderen met aanbiedingen als ze toch niet door de credit scoring heen zouden komen. Het is ons niet alleen om een hoge respons te doen, maar vooral ook om een kwalitatief hoogwaardige respons. DataDistilleries heeft ons geholpen belangrijke verbeteringen aan te brengen in ons proces van risico-analyse, maar we hebben vooral hoge verwachtingen van de volgende stap: de koppeling aan onze marketing-activiteiten."

###
Over AAGUS
AAGUS biedt organisaties die over een eigen klanten-database beschikken alle benodigde faciliteiten om de klanten consumptief krediet te kunnen aanbieden. Database-eigenaren kunnen ervoor kiezen dit te doen onder eigen naam, onder naam van een handelsmaatschappij of via een zelfstandige BV. Naar keuze verzorgt AAGUS het gehele traject van werving tot administratie, incasso, etc.

Over DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische software. DataDistilleries 3 analyseert klantgegevens en voorspelt het gedrag, de behoeften, risico's en winstgevendheid van individuele klanten. Op basis van deze kennis bepaalt de software automatisch wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact, zodat verbeterde cross-selling, klantbehoud, fraude detectie en credit scoring wordt gerealiseerd.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campagne managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van verbeterde conversie op campagnes, lagere marketing- en verkoopkosten, verbeterde fraude detectie en toegenomen klanttevredenheid, wat resulteert in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, Banque Populaire, Center Parcs, De Telegraaf, International Masters Publishers, ING Groep, Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Website: www.datadistilleries.com .

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020 - 5620020 of e-mail: n.hardijzer@datadistilleries.com