Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
DataDistilleries biedt nieuwe oplossing voor verbeterde credit scoring
Nieuwe software helpt financieel dienstverlener AAGUS de omzet te verhogen
en de kredietrisico's te verminderen met 8%
Amsterdam, 7 mei 2003 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van
voorspellende, real-time analytische oplossingen, biedt nieuwe software voor
verbeterde detectie van kredietrisico's. DataDistilleries' geavanceerde
analytische software analyseert automatisch alle in het bedrijf aanwezige
gegevens over klanten en leningen. Hierdoor zijn bedrijven in staat de voor
hen meest relevante kredietrisico's op te sporen en accurate
risico-inschattingen te maken zoals vereist in Basel II. De software bereikt
aanzienlijk betere resultaten dan conventionele systemen voor 'credit
scoring' die zijn gebaseerd op extern ontwikkelde modellen en alleen zoeken
naar algemeen bekende risicovormen.
AAGUS, een financieel dienstverlener gespecialiseerd in leningen aan
particulieren, verwacht dankzij de implementatie van DataDistilleries
significante verbeteringen te realiseren in de procedure voor
leningsaanvragen. Zo ontdekte de analytische software dat voor bepaalde
groepen aanvragers die voorheen werden geaccepteerd door het conventionele
credit-scoringsysteem van AAGUS, een zeer hoog risico bestaat dat zij hun
lening niet zullen aflossen. Deze aanvragers worden nu geweigerd, waardoor
het totale risico met 8% wordt teruggebracht. De software heeft ook personen
geïdentificeerd die in het verleden werden afgewezen, maar in feite
hoogstwaarschijnlijk uitstekende klanten zijn. Doordat de aanvragen van deze
klanten nu worden geaccepteerd, wordt aanmerkelijk meer omzet gerealiseerd,
tegen een lager risico. AAGUS verwacht hierdoor de investering in
DataDistilleries binnen een jaar terug te verdienen.
De oplossing van DataDistilleries gaat aanzienlijk verder dan de veelgebruikte conventionele credit-scoringsystemen, zoals generieke scorecards of risicoprofielen. Organisaties verzamelen steeds meer klantinformatie die van belang is voor hun activiteiten, zoals gegevens over eerdere leningen en marketing- en verkoopinformatie. Conventionele scoringsystemen die zijn gebaseerd op generieke, extern ontwikkelde modellen, gebruiken slechts een klein gedeelte van deze beschikbare informatie en maken bovendien geen gebruik van de specialistische kennis die binnen het bedrijf aanwezig is over de risico's die met de bedrijfsactiviteiten samenhangen. Met de software van DataDistilleries kunnen bedrijven bedrijfspecifieke credit-scoringprofielen creëren en onderhouden, en beter hun kredietrisico's bepalen zoals vereist voor de interne risico-inschatting binnen Basel II. De software stelt bedrijven in staat voortdurend de prestaties van het credit-scoringsysteem te volgen en automatisch nieuwe vormen van kredietrisico's te identificeren.
"Doordat we nu werken met DataDistilleries kunnen we veel beter de aanwezige
informatie in het bedrijf maximaal benutten - inclusief alle kennis en
gegevens over onze klanten en producten", aldus Silvain van de Weerd,
president business operations van AAGUS. "DataDistilleries biedt ons de
mogelijkheid onze eigen analyses uit te voeren zonder dat we daarbij
afhankelijk zijn van een derde partij, die waarschijnlijk niet op de hoogte
is van onze kern-bedrijfsstrategie en onze belangrijkste informatie. We
kunnen de analyses van DataDistilleries bovendien direct - in real time -
gebruiken in onze front-office, zodat we kredietrisico's echt meteen kunnen
detecteren en aanpakken."
"DataDistilleries stelt bedrijven in staat om credit-scoringanalyses in alle
bedrijfsprocessen te integreren, en de verkregen inzichten ook direct toe te
passen in de verkoop- en marketingoperaties", voegt Marcel Holsheimer,
president en oprichter van DataDistilleries, toe. "Door onze oplossingen
gefaseerd te implementeren, kunnen bedrijven nu een bedrijfsbrede,
analytische 'backbone' creëren waarmee ze de klantwaarde kunnen
optimaliseren en zich tegelijk minimaal blootstellen aan krediet- en
frauderisico's."
"Marketing staat niet los van risico-inschattingen", vult Silvain van de
Weerd aan. "Het heeft weinig zin om prospects te benaderen met aanbiedingen
als ze toch niet door de credit scoring heen zouden komen. Het is ons niet
alleen om een hoge respons te doen, maar vooral ook om een kwalitatief
hoogwaardige respons. DataDistilleries heeft ons geholpen belangrijke
verbeteringen aan te brengen in ons proces van risico-analyse, maar we
hebben vooral hoge verwachtingen van de volgende stap: de koppeling aan onze
marketing-activiteiten."
###
Over AAGUS
AAGUS biedt organisaties die over een eigen klanten-database beschikken alle
benodigde faciliteiten om de klanten consumptief krediet te kunnen
aanbieden. Database-eigenaren kunnen ervoor kiezen dit te doen onder eigen
naam, onder naam van een handelsmaatschappij of via een zelfstandige BV.
Naar keuze verzorgt AAGUS het gehele traject van werving tot administratie,
incasso, etc.
Over DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time
analytische software. DataDistilleries 3 analyseert klantgegevens en
voorspelt het gedrag, de behoeften, risico's en winstgevendheid van
individuele klanten. Op basis van deze kennis bepaalt de software
automatisch wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact,
zodat verbeterde cross-selling, klantbehoud, fraude detectie en credit
scoring wordt gerealiseerd.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campagne
managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van
verbeterde conversie op campagnes, lagere marketing- en verkoopkosten,
verbeterde fraude detectie en toegenomen klanttevredenheid, wat resulteert
in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot
DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN
AMRO, Banque Populaire, Center Parcs, De Telegraaf, International Masters
Publishers, ING Groep, Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van
DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in
Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Website: www.datadistilleries.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020 - 5620020 of e-mail:
n.hardijzer@datadistilleries.com