KPMG
Middelgrote bedrijven somberder dan ooit over ondernemingsklimaat
6 mei 2003
Ondernemingen in Nederland met twintig tot vijfhonderd werknemers zijn
een stuk somberder geworden over de economische vooruitzichten voor de
komende twaalf maanden.
De bedrijven zijn pessimistisch over de werkgelegenheid en de omzet en
zien geen verdere groei van de investeringen. Dit blijkt uit onderzoek
van de Stichting Trendmeter, een samenwerkingsverband van het
zakenblad ELAN, KPMG, F. van Lanschot Bankiers en Motivaction,
onder vierhonderd bedrijven. Het percentage ondernemers dat verwacht
dat hun orders zullen toenemen, is tot 35 gedaald. In september
verwachtte nog 43 procent van de ondernemers een verbetering van de
orderpositie voor de komende twaalf maanden. Het percentageondernemers
dat een verslechtering van de orderpositie verwacht, is gestegen van
14 naar 20. De verwachtingen over de winstgevendheid vertonen dezelfde
trend. Het aantal ondernemers dat meer winst denkt te gaan maken, is
gedaald van 39 tot 33%. Het aantal directeuren dat een lagere winst
verwacht, is gestegen van 18 naar 25%. De directeuren zijn ook
pessimistisch gestemd over hun investeringen. Ze denken dat die het
komend jaar niet zullen toenemen. Verder is het aantal ondernemers dat
een toename van het personeelsbestand verwacht even groot als het
aantal dat minder personeel denkt nodig te hebben, 24%.
Uit het onderzoek blijkt voorts dat 80% van de bedrijven de huidige
periode van tegenwind ziet als een kans en een uitdaging. Dit typeert
volgens Karel Jan Voogd van KPMG Business Advisory Services het
middenbedrijf. Voogd: "Deze kansen en bedreigingen zijn echter het
best te benutten als de korte en de lange termijn focus worden
gecombineerd. Het is vrij gebruikelijk om bij teruglopende economische
groei toevlucht te zoeken tot maatregelen van kostenreductie. Saneren
ligt dan voor de hand. Het vergt meer moed en meer oog voor de balans
tussen korte en lange termijn succes om in plaats van 'snijden'
naar 'snoeien' over te gaan. Dit kan worden bereikt met een scherpere
focus. Door de economische voorspoed van de afgelopen jaren is de
focus echter verwaterd. Van belang is dan ook nu om haarfijn te
analyseren of producten voldoende of onvoldoende toegevoegde waarde
opleveren. De klantenportefeuille moet worden geanalyseerd op
winstgevendheid per klant. En uit deze analyse moeten passende
maatregelen worden getroffen. Saneren van producten en van klanten, in
plaats van personeel".
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
Overigens ziet 80 procent van de directeuren de slechte economische situatie als een kans en een uitdaging.