Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 7-05-2003
Presentatie jaarverslag 2002
Presentatie jaarverslag 2002 Politie Regio Utrecht
Omvang criminaliteit daalt in 2003 verder
Meer verdachten aangehouden
UTRECHT - ,,Politiemedewerkers hielden vorig jaar 10% meer verdachten
aan en overhandigden 18,3% meer verdachten aan het openbaar
ministerie. Het aantal aangiften daalde licht. Dit terwijl in de
eerste 4 maanden van vorig jaar de geregistreerde criminaliteit nog
steeg met circa 7%. Naar aanleiding van deze stijging werd in alle
districten van de Politie Regio Utrecht een aantal acties ingezet,
gericht op meer repressie (boeven vangen).``
,,Vrijwel alle aangiften met daderindicatie zijn onderzocht en leidden
tot het overhandigen van meer verdachten aan justitie. De dossiers
zijn zo snel mogelijk naar justitie gezonden, zodat er geen plankzaken
meer konden ontstaan. Verder werd de aanvankelijke stijging mede
veroorzaakt door een systematisch aanpak van veelplegers en een
verschuiving van de prioriteiten. Iedere kans een dader te pakken
heeft de hoogste prioriteit, zegt mr. P. Vogelzang, korpschef van de
Politie Regio Utrecht bij de presentatie van het regionale
politiejaarverslag over 2002. Door deze gerichte acties in de tweede
helft van 2002 daalde de totale criminaliteit aan het einde van het
jaar met 9% ten opzichte van dezelfde periode in 2001. Deze daling van
de geregistreerde criminaliteit (aantal aangiften) zet zich ook dit
jaar voort. De eerste 4 maanden van 2003 laten in de hele regio
Utrecht een verdere daling van ruim 17% zien ten opzichte van 2002.
Veelplegers De strakkere aanpak van veelplegers, die verantwoordelijk
zijn voor een groot deel van de criminaliteit, blijkt behoorlijk
succesvol. Minimaal 80% van de veelplegers wordt tenminste één keer
per jaar door de politie aangehouden. De tot nu toe gehanteerde aanpak
door justitie, gemeente, en andere partners werkte te weinig
afschrikkend. Samen met de gemeentebesturen van de regio en het
openbaar ministerie nam de Politie Regio Utrecht in 2002 het
initiatief om dit probleem zowel op landelijk als regionaal niveau met
alle betrokken partners te bespreken om tot verbetering van de aanpak
te komen.
Harde kernjongeren De strakkere aanpak van harde kernjongeren (tot en
met 24 jaar) is erop gericht om de activiteiten van alle betrokken
instanties af te stemmen, zodat de veelplegers hun straf niet meer
kunnen ontlopen. Onder de noemer Heldere Aanpak harde Kernjongeren
ofwel HAK zijn de Politie Regio Utrecht, het openbaar ministerie, de
stichting Reclassering Nederland, de Raad voor de Kinderbescherming,
de jeugdreclassering van het bureau Jeugdzorg en de gemeente Utrecht
in september 2002 een project gestart met als doel een sluitende
ketenaanpak te realiseren. Tevens wil HAK strafmaatregelen effectief
en strikt toepassen om veelplegers uit de roulatie te halen.
Snelrecht, plaatsing in jeugdinrichtingen voor heropvoeding (Den Engh,
Glenn Mills) en gewoon `zitten` behoren tot de mogelijkheden.
Van 20 harde kernjongeren in de stad Utrecht is een persoonsdossier
opgemaakt met informatie over hun strafblad, achtergrond en
persoonlijke omstandigheden. Vanaf de start van HAK tot aan het einde
van het jaar zijn 14 van de 20 harde kernjongeren effectief aangepakt.
Daarnaast is een aantal concrete werkafspraken gemaakt om de
samenwerking zo effectief en optimaal mogelijk te laten verlopen.
GGZ Als onderdeel van de totale aanpak veelplegers startte het
deelproject veelplegers geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Het gaat
hier om frequent overlast veroorzakende psychiatrisch patiënten,
verslaafden, daklozen en mensen met meervoudige problemen. Uit
onderzoek blijkt dat één criminele verslaafde veelpleger voor 487.500
euro per jaar aan maatschappelijke schade aanricht (zie bijlage voor
berekening). Tijdens een conferentie eind december is de eerste aanzet
gegeven om met de externe partners op het gebied van verslavingszorg
en psychiatrie een regionaal 24-uurs informatiepunt voor politie en
GGZ, een regionale 24-uurs crisisopvang en betere onderlinge
samenwerking op beleids- en operationeel niveau te realiseren.
Inmiddels is een landelijk convenant gesloten tussen de Raad van
Hoofdcommissarissen en de brancheorganisatie van de GGZ
(GGZ-Nederland). In dit convenant is afgesproken dat alle betrokken
partners zich verbinden om hun verantwoordelijkheid bij deze
problematiek ook echt te nemen.
Acties komende jaren De uitdaging voor dit jaar is de positieve
ontwikkeling door te zetten. De politie wil de verdere aanpak van
criminaliteit verbeteren en de wijze van aandragen van zaken aan het
ministerie van Justitie extra aandacht geven waardoor ontsnappen in de
gerechtelijke keten niet meer mogelijk is. Tevens gaan we de komende
jaren fors inzetten op de kwaliteit van de dienstverlening en onze
bereikbaarheid en beschikbaarheid. Op elke melding van een verdachte
situatie mag een snelle reactie van de politie verwacht worden en
mensen die slachtoffer zijn van een misdrijf en aangifte willen doen,
moeten binnen 15 minuten geholpen worden. Dit betekent dat het werk
van de politie anders georganiseerd moet worden, waardoor meer
capaciteit op straat beschikbaar komt. Wat betreft onze telefonische
bereikbaarheid via 0900 - 8844 hebben we vorig jaar vooruitgang
geboekt, deze verbetering zetten wij in 2003 voort.
Het jaarverslag van de Politie Regio Utrecht is verkrijgbaar bij de
regionale afdeling Communicatie: e-mail prucommu@worldonline.nl; fax
(030) 239 7071; tel. (030) 239 7075.
Neem voor verdere informatie contact op met de unit Mediavoorlichting
van de Politie Regio Utrecht, tel. (030) 239 6666.
Bijlage bij persbericht jaarverslag Politie Regio Utrecht 2002
Aangiften Het aantal aangiften daalde licht. Opvallend is dat in
hetzelfde jaar het aantal inwoners met 4% toenam. Het aantal aangiften
per 1.000 inwoners (de aangifteratio) ligt daardoor met 100,5 onder
het aantal van 2001 (104,5). Tevens werden ruim 1.294 zaken meer
opgelost dan het jaar ervoor (+10%).
Beschikbaarheid In 95% van de gevallen waren politieagenten in
spoedeisende gevallen binnen 10 minuten ter plaatse. Een goede
prestatie, omdat er sprake was van een zeer sterke toename van het
aantal prio 1-meldingen (+ 54%) bij gelijkblijvende
noodhulpcapaciteit.
Geweld Het aantal aangiften van geweldsdelicten steeg met 8,6% naar
7.095. (De gemeente Vianen die sinds 1 januari 2002 bij de Politie
Regio Utrecht hoort, is verantwoordelijk voor ongeveer 1% van het
aantal aangiften.) Het oplossingspercentage van geweld steeg fors met
7% naar 53,9%. Ruim de helft van de geweldsmisdrijven werd opgelost en
27% meer verdachten (4.337) werden bij het OM aangebracht. Opvallend
is de stijging van het aantal aangiften van bedreiging, mishandeling
en straatroof. Daarentegen daalde het aantal zedendelicten, openlijk
geweld tegen personen en overvallen. Bijzonder opvallend zijn de
stijging van de leeftijd van daders van geweldsdelicten en het gebruik
van wapens. Het percentage jongeren dat geweld pleegde, daalde van 40%
in 2000, na een lichte stijging in 2001 (41%), naar 34% in 2002. Ook
gebruikten daders van geweldsmisdrijven minder wapens. In 2001 werd in
51% van de geweldsdelicten een wapen gebruikt en in 2002 in 33%. Het
vuurwapengebruik bij geweldsdelicten blijft vanaf 2000 stabiel op 4%.
Thuisgeweld De stijging van 8,6% van het totaal aantal geweldsdelicten wordt veroorzaakt door een forse toename van het aantal aangiften thuisgeweld (geweldsmisdrijven man/vrouwmishandeling). Het aantal aangiften steeg van 361 naar 658 (+82%). Deze stijging werd vooral veroorzaakt door de toegenomen registratie van thuisgeweld. Met justitie zijn via het protocol Veilig huis afspraken gemaakt over een gestroomlijnde en deskundige afhandeling van thuisgeweld. Door het bevorderen van een goed op elkaar aansluitende aanpak bij politie, justitie, reclassering en hulpverlening en in een zo vroeg mogelijk stadium daderhulpverlening te initiëren, met de strafrechtelijke afdoening als stok achter de deur, probeert de politie geweld in de relatiesfeer te stoppen. Ook zonder aangifte kan de politie overigens daders van thuisgeweld in een aantal gevallen vervolgen.
Woninginbraken Het aantal aangehouden verdachten steeg met 32%: van
313 in 2001 naar 412 in 2002. Bijna 13% van de inbraken werd opgelost,
ruim boven het oplossingspercentage van 10% dat ten doel was gesteld.
Het aantal woninginbraken daalde met ruim 5% naar 6.807 (in 2001:
7.192).
Jeugd Het aantal minderjarige verdachten dat is aangeleverd aan het OM
steeg fors van 2.857 naar 3.461 (+21%). In de regio zijn in diverse
districten op het gebied van jeugdige veelplegers projecten gestart.
De projectgroep Heldere Aanpak harde Kernjongeren (HAK) richt zich op
de aanpak van recidiverende (harde kern-) jongeren en de
geconstateerde niet-sluitende ketenaanpak jegens jeugdige criminelen
en veelplegers. Van 20 harde kernjongeren is een persoonsdossier
opgemaakt met informatie over het strafblad, achtergrond en
persoonlijke omstandigheden. De aanpak is niet delictgericht maar
dadergericht. Vanaf de start van HAK tot aan het einde van het jaar
zijn 14 van de 20 harde kernjongeren effectief aangepakt. Daarnaast is
een aantal concrete werkafspraken gemaakt om de samenwerking zo
effectief en optimaal mogelijk te laten verlopen en zijn jongeren
landelijk geoormerkt waardoor ook delicten buiten het arrondissement
inzichtelijk zijn. Bovendien is de overdracht van ketenpartners die
zich richten op minderjarigen naar ketenpartners die zich richten op
meerderjarigen verbeterd.
Veelvoorkomende criminaliteit Het aantal verdachten dat aan het OM is
overgedragen steeg met 10% naar 2.074. Het aantal aangiftes van
auto-inbraak, fietsendiefstal en vernielingen daalde met 5,5% naar
57.180 (in 2001: 60.507). Het aantal aangiften van diefstal uit/vanaf
autos daalde met 6% en het aantal aangiften van vernieling autos met
5,15%. Het aantal aangehouden verdachten diefstal uit/vanaf auto steeg
van 660 naar 679 en het aantal verdachten dat aan het OM is
aangeleverd steeg met 6,7% naar 591. Het aantal aangehouden verdachten
diefstal fiets nam fors toe van 365 naar 501. Het aantal verdachten
diefstal fiets dat bij het OM is aangeleverd steeg - bij een nagenoeg
gelijk aantal aangiften - met zon 27% naar 451.
Nazorg Uit een grote publieksenquête bleek dat mensen behoefte hebben
aan informatie over de stand van zaken van hun aangifte. Inmiddels is
besloten dat iedere melder c.q. aangever hoort welke actie de politie
heeft genomen naar aanleiding van de melding of aangifte. Verder
hebben wij tot doel gesteld mensen die slachtoffer zijn van een
misdrijf en aangifte willen doen, binnen 15 minuten op het
politiebureau te helpen.
Berekening veelplegers GGZ Politiedistrict Paardenveld heeft onderzoek
gedaan naar 300 verslaafde veelplegers in de binnenstad van Utrecht en
berekende de maatschappelijke schade die zij kunnen aanrichten. Een
criminele verslaafde heeft 10 bolletjes (à 0,1 gram) drugs per dag
nodig à 6,50 = 65 euro. Heling van gestolen spullen levert zon 1/10
van de nieuwwaarde op. Deze junk moet dus voor 650 euro per dag
stelen. Een junk moet zon zes inbraken of diefstallen per dag plegen
voor zijn verslaving. Uitgaande van 300 werkdagen per jaar steelt hij
spullen ter waarde van 195.000. De maatschappelijke schade is echter
veel groter. Dan wordt vervanging van de gestolen goederen, materiële
schade (autoruit), kosten van verzekering en inzet van
politiepersoneel meegerekend. Uitgaande van totale maatschappelijke
schade = 2,5 keer de nieuwwaarde van de gestolen goederen kan de
totale maatschappelijke schade die één criminele verslaafde aanricht
487.500 euro per jaar zijn.