SIRE
Nieuwe Sire-campagne: Een huisdier. Denk eerst even na
Amsterdam, april 2003 Deze week is SIRE, de Stichting Ideële Reclame,
officieel gestart met de nieuwe campagne Een huisdier. Denk eerst even
na. De Dierenleed-campagne heeft tot doel om mensen, die overwegen een
huisdier aan te schaffen, goed na te laten denken over de (lange
termijn) verplichtingen en gevolgen die het hebben van een huisdier
met zich meebrengt.
Uit recente cijfers is gebleken dat er in Nederland ieder jaar
ongeveer 100.000 huisdieren in het asiel belanden, waarvan alleen al
ruim 70.000 honden en katten. Zo raken bijvoorbeeld ieder jaar de
dierenasiels rond de zomervakantie weer overvol met dakloze
huisdieren, omdat ze zijn achtergelaten of afgedankt door hun baasje.
Daarnaast is opmerkelijk dat het aantal exotische huisdieren dat in de
Nederlandse dierenasiels terecht komt de laatste jaren sterk is
toegenomen.
Eén van de belangrijkste oorzaken van dit probleem is dat toch veel
mensen impulsief en ondoordacht een huisdier aanschaffen. Vaak wordt
een huisdier gezien als een ding dat je kunt aanschaffen en wegdoen
wanneer het goed uitkomt. Wanneer blijkt dat de kat wel erg verhaard,
de hond heel vaak moet worden uitgelaten of de schildpad toch
bijzonder groot is geworden, dan doen mensen in veel gevallen
gemakkelijk afstand van hun huisdier. Bij de aanschaf zijn zij zich
helaas onvoldoende bewust dat het hebben van huisdier ook voor de
lange termijn verplichtingen en gevolgen met zich meebrengt, waaronder
tijd, geld, ruimte en liefde.
SIRE hoopt dat de Dierenleed-campagne er mede toe bijdraagt dat
mensen, die overwegen een huisdier aan te schaffen, goed nadenken over
de voordelen, maar ook over de nadelen en de verplichtingen. Vandaar
de centrale boodschap van de campagne Een huisdier. Denk eerst even
na.
De Dierenleed-campagne van loopt van medio april tot eind juni van dit
jaar. In deze periode verschijnen een tv-commercial, advertenties en
stoppers in bijna alle landelijke en regionale media. In de
tv-commercial wordt een man geconfronteerd met het feit dat het hondje
van de kinderen op zondag, in de plensregen, moet worden uitgelaten.
Hij denkt zich snel van het beestje te kunnen ontdoen, maar wordt
uiteindelijk slachtoffer van zijn eigen kortzichtigheid. De
advertenties in dag-, week- en maandbladen brengen verschillende
nadelen van huisdieren onder de aandacht. Ook de stoppers in de
advertentierubrieken waarin huisdieren te koop worden aangeboden, zijn
erop gericht de doelgroep te laten nadenken over de verplichtingen en
gevolgen van het hebben van een huisdier.
Over Sire
Sinds de oprichting in 1967 heeft SIRE meer dan 80 campagnes
ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld de maatschappij dat ben jij, je bent
een rund als je met vuurwerk stunt, drugs, eenzaamheid, rouwverwerking
en dyslexie. SIRE werkt zonder geld en betrokken partijen verlenen op
vrijwillige basis hun medewerking aan een campagne.
Sire is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt
onderwerpen, die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door
andere partijen worden opgepakt, aan de orde te stellen en
bespreekbaar te maken Dit gebeurt door het maken van ideële, dus niet
commerciële campagnes. SIRE heeft geen banden met de overheid of
andere organisaties.
Door de samenstelling van het bestuur en het netwerk van SIRE is de
stichting in staat om via de massamedia een scala van ideeën en
idealen onder de aandacht van het grote publiek te brengen. Sinds de
oprichting in 1967 zijn dat meer dan 85 campagnes. zoals bijvoorbeeld
De maatschappij dat ben jij, je bent een rund als je met vuurwerk
stunt en campagnes over drugs, eenzaamheid, rouwverwerking en
dyslexie. SIRE werkt zonder geld. Dat wil zeggen dat SIRE anderen
vraagt om op vrijwillige basis medewerking te verlenen aan een
campagne.
---
---