Provincie Limburg
Extern veiligheidsbeleid vliegveld onder de loep (109)
Provincie Limburg alert op rijksontwikkelingen
Gedeputeerde Staten (GS) hebben kennis genomen van de resultaten van
de analyses voor externe veiligheid voor de luchtvaartterreinen
Maastricht en Lelystad. Het onderzoek maakt deel uit van de
Planologische kernbeslissing luchthaventerreinen Maastricht en
Lelystad (PKB LML). GS vindt het onderzoek onvoldoende onderbouwd om
in dit stadium een uitspraak te doen over de gevolgen van het
veiligheidsbeleid voor de omgeving van Maastricht Aachen Airport
(MAA). "Uitgangspunt is een veilige omgeving voor omwonenden van het
vliegveld en de overlast moet maximaal beperkt worden. Bewoners moeten
van de overheid heldere informatie krijgen. Zorgvuldigheid moet
gewaarborgd zijn, aldus coördinerend gedeputeerde Jean Bronckers.
Over het gehanteerde rekenmodel voor regionale luchthavens en de aannames hierin zijn door de regio kritische opmerkingen gemaakt. Het model zal pas in de loop van het jaar definitief worden. Het ruimtelijke ordeningsbeleid dat binnen de risicocontouren zal gelden, wordt begin 2004 wettelijk vastgelegd. In de berekeningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) worden aannamen gehanteerd die geen rekening houden met het treffen van risicobeperkende maatregelen door de luchthaven zelf. Voorbeelden van maatregelen zijn het verleggen van de baandrempel naar het zuiden, het verminderen van het aantal adhoc/niet geplande vracht-vliegtuigen en het verminderen van het aantal vluchten met vliegtuigen van een hogere risicocategorie. GS zijn van mening dat eerst over al deze punten duidelijkheid moet ontstaan voordat definitieve conclusies kunnen worden getrokken. De Provincie is van mening dat de luchthaven een belangrijke economische motor voor Zuid-Limburg is. Uitgangspunt hierbij is natuurlijk dat de veiligheid en de milieubelasting voor de omgeving binnen maatschappelijk aanvaarde grenzen blijft.
De luchthaven MAA moet per 1 januari 2004 een nieuwe vergunning hebben voor haar luchtgebonden activiteiten. De vergunning wordt verstrekt door de Minister van V&W. Voor de vergunningprocedure moeten de geluidscontouren voor de omgeving worden vastgesteld in een Aanwijzingsbesluit. Het Aanwijzingsbesluit dient gebaseerd te zijn op een beleidskader. Dat wordt vastgelegd in een Planologische kernbeslissing luchthaventerreinen Maastricht en Lelystad (PKB LML) die door de Tweede Kamer wordt goedgekeurd. Afgesproken is dat in de PKB inzicht wordt gegeven in de gevolgen van externe veiligheid. 2-5-2003 11:57
Persberichten archief
Klik hier om het persberichten archief 2003 te openen
Klik hier om het persberichten archief 2002 te openen