AutoRai

2-5-2003

De Daihatsu Cuore, de nieuwe standaard in de compacte klasse

Daihatsu, dat deel uitmaakt van het Toyota concern en dus tot de drie grootste autofabrikanten van de wereld behoort, vervult binnen het concern de rol van specialist op het gebied van compacte autos.

Niet verwonderlijk dus dat Daihatsu recentelijk in Genève een nieuwe versie van de Cuore voorstelde. Na een totale productie van maar liefst 4,5 miljoen Cuores vonden de Japanners dat het tijd werd om het hele concept van de auto eens onder handen te nemen. De (Nederlandse) wegen worden steeds voller, parkeerplaatsen steeds schaarser en privé een nieuwe auto kopen en onderhouden dreigt voor velen zelfs onbetaalbaar te worden. De opdracht aan de Japanse ingenieurs luidde dan ook: ontwikkel op zo min mogelijk vierkante meters een economisch en gunstig geprijsde gezinsauto die extreem veel binnenruimte heeft, met een optimaal gebruiksgemak.

Enige weken geleden beleefde het resultaat van deze opdracht, de nieuwe Cuore, zijn première tijdens de Autosalon in Geneve. Nu is Nederland aan de beurt.

Het is een verrassende auto. Niet alleen qua concept, maar ook vooral op het gebied van economisch en zo min mogelijk milieubelastend autorijden. Dat laatste is trouwens iets dat Daihatsu al jarenlang hoog in het vaandel heeft staan.

Het concept
Laten we eens beginnen bij het concept. Doel was om op zo min mogelijk vierkante meters een zo ruim en economisch mogelijk voertuig te ontwikkelen dat qua design aan de wensen van de Europeanen tegemoet kwam. En daar zijn de Daihatsu ingenieurs bijzonder in geslaagd. Nu is het zo dat als Hollanders over economisch praten, het dan meestal in eerste instantie over de prijs gaat. Dus laten wij daar ook maar mee beginnen want de prijs is er een die er zijn mag.

Prijzen en uitvoeringen
De praktische Cuore Kyoto (u weet wel, Kyoto waar afspraken zijn gemaakt over de CO2 uitstoot) kost slechts 7.899,-. Daarvoor krijgt de klant een Japans kwaliteitsproduct dat standaard onder andere al is voorzien van:

* Achterruitwisser met sproeier

* Van binnenuit te openen achterklep / brandstofklepje
* Binnenspiegel met anti-verblindingsstand
* Twee Airbags

* Getinte ramen en een UV licht absorberende voorruit
* Antenne en twee luidsprekers

* Dashboardkastje met klep

* Kaartenvakken in beide portieren

* Kwalitatief hoogwaardig dashboard, met amber verlichting van alle knoppen en ronde draaiknoppen voor het ventilatiesysteem
* Gordels achterin, met een speciaal systeem om kinderzitjes beter mee vast te kunnen zetten.

Via de Osaka Daihatsu is per slot van rekening een Japans merk - en de Tokyo uitvoering met bijvoorbeeld EPS (Electronic Power Steering) en in hoogte verstelbaar stuur, komen we dan bij ons luxueuze topmodel de Nagano. Deze kost 9.999,-. Een greep uit de rijke uitrusting van dit type:

* Snelheidsafhankelijke (elektrische) stuurbekrachtiging
* Centrale deurvergrendeling

* Elektrisch bedienbare ramen

* Toerenteller

* In delen neerklapbare achterbank

* Verzinkbare hoofdsteunen achter

* In hoogte verstelbare veiligheidsgordels
* In hoogte verstelbaar stuur

* Elektrisch bedienbare buitenspiegels

Jubileum 25th anniversary optiepakket (Daihatsu bestaat dit jaar 25 jaar op de Nederlandse markt)
En als dat nog niet genoeg is heeft Daihatsu voor de verwende automobilist voor dit type nog een speciaal optiepakket voor de jubileum prijs van 599,-. Daarvoor krijgt de consument:
* Lichtmetalen wielen

* Sportiever onderstel met stabilisatorstang
* Verchroomde grille

* In hoogte verstelbare bestuurdersstoel

* Spatlappen voor en achter

En, bij alle modellen voor de eerste 500 kopers Een professioneel VDO/Dayton navigatiesysteem gecombineerd met radio en cd speler compleet ingebouwd van 1499,- voor slechts 299,- extra. Een systeem dat je niet alleen feilloos naar het opgegeven adres brengt maar ook een groot aantal keuzemogelijkheden biedt voor speciale bestemmingen. En dat is erg handig als je in een onbekend gebied zit en op zoek bent naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, een apotheek, een winkelcentrum, een postkantoor, station of bank, een dealer, en ga zo maar door.

Design
Het ontwikkelen van een attractief design is altijd een grote uitdaging. Als Japanse fabrikant heb je niet alleen te maken met de smaak van Hollanders of Europeanen. Daarbij komt nog dat je vooruit moet denken want smaak is aan tijd onderhevig. Op een gegeven moment komt er dan een delegatie Japanners met een groot aantal designtekeningen naar Europa. In elk land worden mensen uitgenodigd om een consumerclinic bij te wonen waarin ze hun commentaar op de diverse concepten kunnen geven. Zo ook in Nederland in oktober 2000. Wij hebben toen zon veertig automobilisten uitgenodigd die een auto van verschillende merken in het Cuore segment reden. De Japanners hebben ze zon tien design tekeningen voorgelegd en goed geluisterd naar het commentaar. Nagenoeg unaniem is door de Nederlanders het design gekozen dat het uiteindelijk ook geworden is.

We hebben enige weken geleden een aantal van deze mensen wederom uitgenodigd om ze als eerste het resultaat van hun keuze te laten zien. En de reacties waren boven verwachting. Opvallend was dat men het idee had dat de auto veel groter geworden was terwijl dat niet zo is. Waarschijnlijk komt dat omdat naast de indruk die de vormgeving geeft er geweldig veel binnenruimte in zit. Alle commentaren sterken ons dus in de gedachte dat de strakke vormgeving van de auto het Nederlandse publiek zeker zal aanspreken.

Het milieu en brandstofverbruik
Daihatsu heeft er naar gestreefd om een auto te ontwikkelen die zeer spaarzaam omgaat met brandstof en dus weinig schadelijke stoffen uitstoot. Zijn unieke motorconstructie met drie cilinders, 1000cc inhoud en dynamische variabele kleptiming, samen met een lage CW waarde van 0,31, zorgen bij de Kyoto en Osaka modellen voor een brandstofverbruik van slechts 4,6 liter per 100km, of te wel 1:21,7. Daarmee is de Cuore de zuinigste auto in Nederland. Omdat de CO2 uitstoot in relatie staat tot het brandstofverbruik is het ook nog eens de auto met de minste CO2 uitstoot op onze markt. De auto krijgt dan ook op de etiketten die het brandstofverbruik aangeven en nog steeds op elke auto aanwezig moeten zijn, het predikaat A van onze overheid. Aan alle milieu eisen, óók die waaraan pas in 2005 moet worden voldaan (Euro IV norm) zijn reeds geïntegreerd in de nieuwe Cuore, waaronder ook de emissie-eisen aangaande de koude start.

In- en exterieur
Wat bij de strak vormgegeven carrosserie vooral opvalt als je er in zit is het royale uitzicht naar alle kanten. De ver van je afstaande voorruit geeft een ruimtelijk effect dat doet denken dat je in een veel grotere auto zit. Het interieur en het dashboard doen degelijk en functioneel aan waarbij de airbags nagenoeg onzichtbaar zijn weggewerkt.

De vergrote spoorbreedte achter en de grotere wielbasis zorgen ervoor dat de interieurruimte fors is toegenomen waardoor het voor de eventuele achterpassagiers (beenruimte!) een plezier is om daar te zitten. Het is dan ook zonder meer de ruimste auto in zijn klasse.

De in- en uitstap worden wel heel erg gemakkelijk vanwege de ruim openslaande portieren en de hoge zit op de stoelen. Zowel in de drie als vijfdeurs versies gaan de portieren nagenoeg 90 graden open. Is ook erg handig als er bijvoorbeeld grote dozen op de achterbank moeten worden meegenomen of er een kinderzitje in moet.

Rijeigenschappen
Het publiek wat een auto in deze klasse koopt stelt natuurlijk bepaalde eisen aan het rijgedrag. Maar meer nog als het gaat om rijgemak. De Cuore is een auto waarmee men zich op gemakkelijke wijze kan verplaatsen en waar eigenlijk iedereen direct mee weg kan rijden; Men voelt zich gelijk op zijn gemak. Het schakelen gaat soepel zoals u van een Japanse versnellingsbak gewend bent en de soepele motor protesteert niet gauw als men eens een keer niet goed schakelt en een verkeerde versnelling kiest.

Overigens is schakelen niet altijd nodig want de Cuore is, en dat is ook uniek in de klasse, ook leverbaar met een viertraps automaat met brandstofbesparende lock-up. Zijn extreem korte draaicirkel maakt alle manoeuvres eenvoudig uitvoerbaar.

Optioneel leverbaar
Optioneel kan de Cuore worden voorzien van:

* ABS

* Air-conditioning

* Side airbags

* viertraps automatische transmissie

* vijf portieren

Accessoires
Uiteraard zijn er ook diverse fraaie, functionele en nog meer comfort biedende accessoires beschikbaar vanaf de introductie.