Unilever NV
UNILEVER RESULTATEN EERSTE KWARTAAL 2003
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Vooruitzichten voor 2003 ongewijzigd ondanks een tragere start van het jaar dan verwacht.
FINANCIEEL OVERZICHT
¤ miljoen (constante wisselkoersen, gemiddeld over 2002)
Eerste kwartaal 2003
Netto-omzet 11.124 (4) %
Bedrijfswinst - beia* 1.623 (2) %
Winst vóór belastingen 1.095 22 %
Nettowinst 670 57 %
Nettowinst - beia* 865 2 %
Winst per NV-aandeel - beia* (in euro) 0,88 4 %
Winst per PLC-aandeel - beia* (in eurocent) 13,22 4 %
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa
Tegen actuele wisselkoersen daalde de winst per aandeel (beia) met 7% ten opzichte van vorig jaar.
HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL
De onderliggende omzetgroei van onze leidende merken bedroeg 5,5% over de afgelopen twaalf maanden en
3,0% in het eerste kwartaal. Huishoudelijke & Persoonlijke Verzorging groeide opnieuw uitstekend met
6,8%, maar Voedingsmiddelen kwam langzaam op gang met een omzet vergelijkbaar met die van vorig jaar.
De brutowinstmarge (beia) van 14,6% was 30 basispunten hoger dan vorig jaar, inclusief een verhoging van de uitgaven voor reclame en promoties met 180 basispunten.
De besparingen uit herstructureringen worden nog steeds volledig volgens ons programma De Weg naar
Groei gerealiseerd.
De rentelasten namen af met 13% door een aanhoudende kasstroom uit bedrijfsactiviteiten, opbrengsten uit
verkochte activiteiten en lagere rentetarieven.
De winst per aandeel (beia) steeg met 4%.
TOELICHTING VOORZITTERS
De start van het jaar was qua verkopen trager dan verwacht. Naast de gebruikelijke effecten van fasering, met inbegrip
van Pasen dat later viel, werden we aan het eind van het kwartaal geconfronteerd met een aantal kortetermijnontwikkelingen
in de marktomstandigheden. Deze factoren troffen met name Voedingsmiddelen en onze bedrijven in
Europa en Noord-Amerika. Een betere prestatie in de zich ontwikkelende markten en een uitstekende prestatie in
Persoonlijke Verzorging hebben echter bijgedragen aan wederom een kwartaal met sterke groei in Huishoudelijke &
Persoonlijke Verzorging.
Overeenkomstig ons programma De Weg naar Groei realiseerden we opnieuw besparingen uit herstructureringen en een
verbeterde samenstelling van de portefeuille. Deze vormen de motor achter de investeringen in onze merken en
ondersteunen onze plannen voor dit jaar, die gebaseerd zijn op een opvoering van het aantal innovaties en de
marketingactiviteiten in Voedingsmiddelen en een handhaving van het niveau van deze activiteiten in Huishoudelijke &
Persoonlijke Verzorging.
Onze onderneming, sterker geworden door De Weg naar Groei, is van nature veerkrachtig. Hoewel we te maken hebben
met een lastiger economisch klimaat, blijven we vol vertrouwen dat we onze doelstellingen voor winstgroei en de groei van onze leidende merken zullen behalen.
A Burgmans N W A FitzGerald
Voorzitter, Unilever N.V. Voorzitter, Unilever PLC
2 mei 2003
Meer informatie:
Zie het origineel
http://www.unilever.com/inves...SourcePageID=64#1
.