Amstelland NV
Madrid, 2 mei 2003
130.000 m² retail; investeringsniveau E 300 miljoen
AM ontwikkelt grootste winkelcentrum van Spanje
AM (Amstelland MDC NV), ontwikkelaar van stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren, gaat in Madrid het grootste winkelcentrum van Spanje ontwikkelen. Het winkelcentrum El Cañaveral omvat 130.000 m² aan winkels, een hypermarkt en vrijetijdsvoorzieningen. De totale investering in het project wordt geraamd op E 300 miljoen. AM development Spanje verwacht in het voorjaar van 2004 met de bouw te starten, waarna het winkelcentrum in het najaar 2006 zal worden geopend.
AM development heeft het contract getekend met het consortium van grondeigenaren. De locatie van het toekomstige winkelcentrum omvat circa 22 hectare. De gemeente Madrid en het consortium kozen voor het plan van AM na een prijsvraag onder meerdere Europese ontwikkelaars.
Onderdeel van grootschalige uitbreiding
Het winkelcentrum El Cañaveral bevindt zich op acht kilometer van het centrum van Madrid aan de snelweg M45. Het verzorgingsgebied telt circa 500.000 consumenten. Het winkelcentrum is onderdeel van een grootschalige stedelijke uitbreiding. In de directe nabijheid van het winkelcentrum worden de komende jaren 15.000 woningen gebouwd.
Groei in winkelcentra
De ontwikkeling van El Cañaveral geeft uitvoering aan de strategie van AM om groei te realiseren mede via de ontwikkeling van winkelcentra op Europese schaal. Onder meer in Zuid-Europa bestaat een omvangrijke vraag naar grootschalige winkelcentra met vrijetijdsvoorzieningen. De omzet van AM in de ontwikkeling van winkelcentra zal naar verwachting toenemen naar circa 40% van het totaal in 2003. Het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige winkelcentra voorziet in een grote behoefte van Spaanse consumenten, internationale winkelketens en vastgoedbeleggers.
Inclusief het nieuwe Madrileense project bereidt AM development Spanje winkelcentra voor in Leon, La Coruña, Vigo en Girona met een totale oppervlakte van circa 400.000 m² en een investeringsbedrag van circa E 840 miljoen. Zij ontwikkelt tevens een kantorenpark in Valsolana. AM heeft deze positie opgebouwd mede dankzij haar 'design & development'-benadering. Dit hoogwaardige proces van idee tot en met oplevering geeft een sterke concurrentiepositie bij het verwerven van opdrachten en heeft zich bewezen als exportproduct.
Ontwerp
De keuze voor AM development in El Cañaveral werd naast planeconomische overwegingen dan ook bepaald door de stedenbouwkundige opzet van het plan. Het concept is afkomstig van T+T Design, de in-house ontwerpers van AM. Het winkelcentrum krijgt een sculpturale, organische vorm. Het project ligt temidden van een 22 hectare groot landschappelijk plan, met parkzones, waterpartijen en een fraai vormgegeven verblijfsgebied. El Cañaveral is niet ontworpen als één groot gebouw; het project bestaat uit verschillende gebouwdelen, twee pleinen, malls, een binnentuin met vijver en waterelementen en meanderende straatjes met een eigen karakter. Kunstwerken zullen een belangrijke plaats in het project krijgen. Het winkelcentrum voorziet in uitgaansgelegenheden, vrijetijdsvoorzieningen, bioscopen/theaters, restaurants en cafés met parkeergelegenheid voor circa 4.600 auto's.
Succesvol concept
Hoewel El Cañaveral een geheel eigen architectonisch karakter krijgt, is het concept vergelijkbaar met Almada Forum, het succesvolle en reeds meermalen onderscheiden (ICSC, MIPIM) winkelcentrum van 110.000 m² dat AM development Portugal in Almada (Lissabon) realiseerde. Almada Forum werd in september 2002 geopend. In 2003 zal dit winkelcentrum naar verwachting 20 miljoen bezoekers trekken die een omzet zullen genereren van naar schatting E 400 miljoen. Het volledig verhuurde centrum werd voor E 250 miljoen aan vastgoedbelegger Commerz Grundbesitz Investmentgesellschaft (CGI) verkocht, dat onlangs ook voor ruim E 100 miljoen het winkelcentrum Forum Montijo van AM in Portugal verwierf.
Profiel AM
AM is op Europese schaal actief in de gebiedsgerichte ontwikkeling van stedelijke centra, winkelcentra, woonwijken en kantoren(parken). De onderneming, met een omzet van E 847 miljoen en een nettoresultaat van E 52 miljoen in 2002, heeft een leidende marktpositie in Nederland en een vooraanstaande positie in vastgoedontwikkeling in Europa. AM heeft projecten in ontwikkeling in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland, Spanje, Portugal, Tsjechië en Groot-Brittannië. Deze zijn toegesneden op de leefstijlen van de consument en respecteren en versterken de lokale cultuur.
Noot voor de redactie,