PERSBERICHT
Professor Hoogeveen brengt lessen uit KPN-tijd, IT-branche en internethistorie onder in uniek XML-webboek virtualiseer.com uit als antwoord op recessie en ecommerce-debâcles
Bilthoven - 1 mei 2003. Professor Martijn Hoogeveen publiceert Virtualiseer! 7 regels voor succes in ebusiness in webboek-vorm, en presenteert "virtualisatiestrategie", als concrete aanpak om bedrijfsactiviteiten fundamenteel ongevoeliger voor conjuncturele invloeden te maken zoals de huidige recessie, en om ebusiness-debâcles als Hot-Orange, Boo.com, BOL (op Europese schaal), en Newconomy te voorkomen. Daarnaast is virtualisatie in algemene zin een antwoord op wereldterrorisme dat zich steeds meer richt op economische symbolen van macht, zoals de Twin Towers in New York, kwetsbare fysieke ophopingen van beton, staal en mensen. In het boek wordt niet alleen ingegaan op de eigen ecommerce-avonturen, maar ook uitgebreid op de KPN-roots en andere business cases.
"Succes in ebusiness" - de mate waarin een ebusiness-activiteit in staat is waarde te creëren in termen van (verwachte) winstgevendheid - is een centrale zakelijke doelstelling nu de e-markt volwassen wordt. Niks nieuws onder de zon. Maar daardoor lang vloeken in de internetkerk: de "nieuwe economie" bestaat niet en heeft ook nooit bestaan. De 7 regels zijn op dezelfde nuchtere leest gestoeld. De rode draad wordt gevormd door het in business-roman-vorm weergeven van ervaringen bij KPN, TakeitNow, confrontaties met kartel-achtige praktijken in de IT-branche, en deelnemingen. Met kwantitatief materiaal worden de Key Performance Indicatoren voor een ebusiness inzichtelijk gemaakt.
Professor Hoogeveen, als part-time hoogleraar multimedia/ebusiness verbonden aan de faculteit Informatica van de Open Universiteit Nederland, kiest voor het webboek "omdat dat mij in staat stelt om een levend boek te maken, waaraan ik door kan blijven werken op basis van reacties en nieuwe ontwikkelingen. Vergelijk het met een weblog. Verder is het mijn passie om traditionele vormen te vertalen naar het web, en beschouw ik het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijk webboek als een zeer interessant project. De voordelen van het web zijn full-text zoeken, lezers laten reageren en reacties opnemen in het webboek, relevante passages kunnen printen of doorsturen aan relaties, het kunnen linken naar interessante bronnen, en het voortdurend kunnen aanpassen van het webboek. Ook grappig is dat het boek veel eerder gepubliceerd kan worden, namelijk al tijdens de creatiefase, waarbij betrokkenen case-materiaal kunnen aandragen en online reageren op het resultaat. Het traditionele boek heeft natuurlijk ook voordelen zoals off-line kunnen lezen, en papier is een prettig en efficiënt medium voor kennisoverdracht." Er lopen gesprekken met traditionele uitgevers om een versie van het boek op enig moment ook op traditionele wijze uit te geven. Het functioneel ontwerp van het webboek is door Hoogeveen gecreëerd, het webdesign en het XML-gebaseerde publishingsysteem is ontwikkeld in zijn opdracht door programmeurs in Kiev. "In ons achterhoofd hebben we gehouden dat het webboek-systeem ook voor andere webboeken herbruikbaar moet zijn, maar de tijd zal leren of daar behoefte aan is."
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met:
- Prof dr. Martijn J. Hoogeveen, martijn@hoogeveen.org, +31 (0)6-54 25 64 76