Gemeente Goes

Persbericht

Reconstructie A. Fokkerstraat

Op 1 mei zijn de eerste werkzaamheden gestart om de A. Fokkerstraat te verbeteren. De ontwikkeling van Goes-Zuid en de toegenomen functie van de A. Fokkerstraat als ontsluiting van het stadscentrum maken de aanpassingen noodzakelijk. Het doel is zowel langzaam als snelverkeer veilig en vlot over de A. Fokkerstraat te leiden.

Het betreft hier een reconstructie vanaf de Livingstoneweg tot aan de rotonde Poelplein. Dit project voorziet onder andere in de aanleg van vrijliggende fietspaden zowel aan de noord- als de zuidzijde van de A. Fokkerstraat. Een duurzaam veilig ontwerp is gemaakt, waarin er naar gestreefd is de verschillende verkeersstromen zo veilig mogelijk over de A. Fokkerstraat te leiden.

Vanaf 19 mei wordt gewerkt aan de volgende maatregelen:
* De weg-as zal worden voorzien van een dubbele ononderbroken aslijn van thermoplastisch markeringsmateriaal (inhalen verboden);
* Voor het linksafslaand verkeer naar de zijstraten zullen er opstelstroken worden aangelegd; dit geldt ook voor het terrein van NV Delta Nuts bedrijven en het BP-brandstofverkooppunt;
* De overige aansluitingen van bedrijven op de A. Fokkerstraat zullen worden vormgegeven als zogenoemde uitritconstructie;
* De dimensionering en berijdbaarheid van de A. Fokkerstraat zullen worden afgestemd op intensief gebruik door vrachtverkeer;
* Er zal een hoogwaardige fietsroute (fietspaden aan weerszijden van de weg), in rood asfalt, worden aangelegd. Vanwege de ligging van kabels en leidingen is het noodzakelijk de fietspaden op één meter buiten de rijbaan te situeren.

* Er wordt rekening gehouden met zoveel mogelijk brede aaneengesloten groenstroken: de groenstroken bestaan uit brede grasbermen met een bomenrij aan weerszijden van de weg;
* De looproute NS-station naar de Zeelandhallen blijft gehandhaafd en ligt over het gehele traject aan de zuidzijde. Aan de noordzijde zal tussen de rotonde Poelplein en de Philipsstraat het voetpad in stand blijven. Om de verkeersveiligheid van de voetgangers ter hoogte van de watergang (de Grote Waterleiding) te waarborgen zal een stalen voetgangersbrug naast de bestaande duiker worden aangelegd;

* De stoomtreinovergang van de stichting SGB zal worden voorzien van een zogenaamde AHOB (Automatische Halve Overweg Bomen); dit zal de veiligheid ter plaatse vergroten.

De bedoeling is dat deze werkzaamheden medio september 2003 gerealiseerd zullen zijn. Het resultaat betekent een enorme verbetering voor de veiligheid van zowel de automobilist als de fietser. Daarbij zal de doorstroming van het verkeer op de A. Fokkerstaat aanzienlijk verbeteren en de kans op kop-staartbotsingen verminderen.

Omleiding van het verkeer

Gedurende de aanlegperiode zullen verschillende omleidingroutes en noodvoorzieningen noodzakelijk zijn om de bereikbaarheid te waarborgen. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zal één rijbaan aan het verkeer worden onttrokken. Het verkeer komende vanaf de N256 Goes in zal gedurende de uitvoering gehandhaafd blijven. Dit betekent o.a. dat een groot gedeelte van het verkeer vanaf o.a. de Fruitlaan zal worden omgeleid over de Van Hertumweg en de nieuwe Rondweg-West.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemingsbedrijf HBG Civiel uit Goes.