Gemeente Goes
Persbericht
Reconstructie A. Fokkerstraat
Op 1 mei zijn de eerste werkzaamheden gestart om de A. Fokkerstraat te
verbeteren. De ontwikkeling van Goes-Zuid en de toegenomen functie van
de A. Fokkerstraat als ontsluiting van het stadscentrum maken de
aanpassingen noodzakelijk. Het doel is zowel langzaam als snelverkeer
veilig en vlot over de A. Fokkerstraat te leiden.
Het betreft hier een reconstructie vanaf de Livingstoneweg tot aan de
rotonde Poelplein. Dit project voorziet onder andere in de aanleg van
vrijliggende fietspaden zowel aan de noord- als de zuidzijde van de A.
Fokkerstraat. Een duurzaam veilig ontwerp is gemaakt, waarin er naar
gestreefd is de verschillende verkeersstromen zo veilig mogelijk over
de A. Fokkerstraat te leiden.
Vanaf 19 mei wordt gewerkt aan de volgende maatregelen:
* De weg-as zal worden voorzien van een dubbele ononderbroken aslijn
van thermoplastisch markeringsmateriaal (inhalen verboden);
* Voor het linksafslaand verkeer naar de zijstraten zullen er
opstelstroken worden aangelegd; dit geldt ook voor het terrein van
NV Delta Nuts bedrijven en het BP-brandstofverkooppunt;
* De overige aansluitingen van bedrijven op de A. Fokkerstraat
zullen worden vormgegeven als zogenoemde uitritconstructie;
* De dimensionering en berijdbaarheid van de A. Fokkerstraat zullen
worden afgestemd op intensief gebruik door vrachtverkeer;
* Er zal een hoogwaardige fietsroute (fietspaden aan weerszijden van
de weg), in rood asfalt, worden aangelegd. Vanwege de ligging van
kabels en leidingen is het noodzakelijk de fietspaden op één meter
buiten de rijbaan te situeren.
* Er wordt rekening gehouden met zoveel mogelijk brede
aaneengesloten groenstroken: de groenstroken bestaan uit brede
grasbermen met een bomenrij aan weerszijden van de weg;
* De looproute NS-station naar de Zeelandhallen blijft gehandhaafd
en ligt over het gehele traject aan de zuidzijde. Aan de
noordzijde zal tussen de rotonde Poelplein en de Philipsstraat het
voetpad in stand blijven. Om de verkeersveiligheid van de
voetgangers ter hoogte van de watergang (de Grote Waterleiding) te
waarborgen zal een stalen voetgangersbrug naast de bestaande
duiker worden aangelegd;
* De stoomtreinovergang van de stichting SGB zal worden voorzien van
een zogenaamde AHOB (Automatische Halve Overweg Bomen); dit zal de
veiligheid ter plaatse vergroten.
De bedoeling is dat deze werkzaamheden medio september 2003
gerealiseerd zullen zijn. Het resultaat betekent een enorme
verbetering voor de veiligheid van zowel de automobilist als de
fietser. Daarbij zal de doorstroming van het verkeer op de A.
Fokkerstaat aanzienlijk verbeteren en de kans op kop-staartbotsingen
verminderen.
Omleiding van het verkeer
Gedurende de aanlegperiode zullen verschillende omleidingroutes en
noodvoorzieningen noodzakelijk zijn om de bereikbaarheid te
waarborgen. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zal één rijbaan
aan het verkeer worden onttrokken. Het verkeer komende vanaf de N256
Goes in zal gedurende de uitvoering gehandhaafd blijven. Dit betekent
o.a. dat een groot gedeelte van het verkeer vanaf o.a. de Fruitlaan
zal worden omgeleid over de Van Hertumweg en de nieuwe Rondweg-West.
De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemingsbedrijf HBG Civiel
uit Goes.