AutoRai
1-5-2003
Vijf EuroNCAP sterren voor Lancia Phedra en Fiat Ulysse
De Euro NCAP heeft de maximaal haalbare vijf sterren toegekend aan de Lancia Phedra en Fiat Ulysse. Hiermee zijn de Phedra en Ulysse de eerste MPVs die de hoogste score hebben behaald in de crashtests van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP, die sinds 1997 automobielen test op het gebied van veiligheid voor bestuurder en passagiers.
De resultaten van de crashtest , die op 30 april jongstleden. bekend
zijn gemaakt, zijn een bekroning op de aandacht die Fiat Auto heeft
besteed aan zowel de actieve als passieve veiligheid van de
inzittenden. De Lancia Phedra en Fiat Ulysse bieden maximale protectie
(100 procent) bij een zijdelingse impact, maar ook bij een frontale
botsing scoren beide MPVs bijzonder goed.
Op het gebied van passieve veiligheid bieden de zes airbags waarmee de
Phedra en Ulysse standaard zijn uitgevoerd bescherming aan bestuurders
en passagiers op de drie zitrijen. De airbag van de passagier voorin
is uitschakelbaar. Bovendien beschikken de modellen over verstelbare
hoofdsteunen, driepuntsveiligheidsgordels met gordelspanners en volgt
er een waarschuwing indien de gordels niet aangesnoerd zijn. Voor het
veilig vervoeren van de kleine passagiers zijn de elektrische
portierblokkering en het Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes
van belang. Uiteraard worden in het geval van een botsing de portieren
automatisch gedeblokkeerd en wordt de toevoer van brandstof
afgesneden.
Wat betreft de actieve veiligheid zijn de Lancia Phedra en Fiat Ulysse
standaard voorzien van ABS met EBD (Electronic Brake force
Distribution) evenals een brake-assistant. De Lancia Phedra beschikt
standaard over ESP (Electronic Stability Program), evenals de Ulysse
voorzien van 2.2 JTD en 3.0 V6 24v-motor (optioneel op de overige
Ulysse-uitvoeringen). Daarnaast zijn ASR (Anti Slip Regulation) en MSR
(Motor Schleppmoment Regelung) gemonteerd op alle versies.
Zowel de Phedra als Ulysse beschikken over een bijzonder effectief remsysteem, waarmee de remweg duidelijk gereduceerd wordt. Bovendien worden bij een noodstop automatisch de alarmlichten ingeschakeld waardoor achteropkomend verkeer tijdig gewaarschuwd wordt.