NFO TRENDBOX BV
37Celsius introduceert ProBAR en belangrijkste probleemmerken
Amsterdam, 1 mei 2003 - Merkconsultancy 37Celsius heeft samen met NFO
Trendbox een researchtool ontwikkeld, die het eenvoudiger maakt
probleemmerken te signaleren en analyseren: de Celsius ProBAR(r)
(Problem Brand Assessment Radar). Daarnaast heeft 37Celsius de twaalf
belangrijkste typen probleemmerken gedefinieerd. NFO Trendbox heeft
een pilot onderzoek afgerond, waarin met ProBAR twintig merken in
kaart zijn gebracht op associaties met gedateerdheid. De researchtool
is nu ook voor de markt beschikbaar.
Merkconsultancy 37Celsius van Frank Haveman en Jorge Labadie heeft
zich gespecialiseerd in het analyseren van en vinden van oplossingen
voor probleemmerken. Dit zijn merken met negatieve associaties of
waarbij cruciale associaties juist ontbreken. Inmiddels heeft
37Celsius twaalf typen probleemmerken gedefinieerd. Een paar
voorbeelden: Out-of-Touch merken (merken die niet in de 'tijdgeest'
passen), Taboo merken (merken waarmee je je niet durft te vertonen) en
Donut merken (merken die geen identiteit hebben).
Frank Haveman 'We hebben dit instrument vooral ontwikkeld omdat we een
hekel hebben aan het oplossen van non-problemen. Deze tool gaat je met
name leren of je nu werkelijk een groot probleem hebt of dat het meer
in het hoofd zit van een marketing manager, een consultant of een
reclamecreatief'.
Daarnaast ontbrak het aan een efficiënt onderzoeksinstrument dat kijkt
naar vrije associaties en de richting ervan. Fred Schipper van NFO
Trendbox: 'Mensen zijn vaak op zoek naar instrumenten die alleen de
positieve kant belichten. Dit instrument is aangelijnd met de nieuwste
inzichten in merkonderzoek en geeft een veel breder en objectief beeld
van het merk.'
Out-of-Touch is het eerste type probleemmerk dat met ProBAR is
onderzocht.
Jorge Labadie: 'Uiteraard blijft het niet bij het in kaart brengen van
probleemmerken. Vervolgens gaan we, met onze opdrachtgevers, op zoek
naar oplossingen. En we weten dat voor complexe problemen de meest
eenvoudige oplossingen vaak ook de beste zijn.'
De afgelopen vier jaar heeft 37Celsius zowel direct voor opdrachtgevers gewerkt (KRO, Novib, Plan Nederland, Consumentenbond), als ook in samenwerking met andere bureaus, zoals Pluspoint en BSUR Concepting (voor onder andere Imperial Tobacco, Campina International, Ernst & Young Interim Financials, radio538, V8 en oneMen).
Voor nadere informatie kunt u zich richten tot:
37Celsius
Jorge Labadie of Frank Haveman
telefoon 020 - 681 37 37,
jorge@37celsius.nl,
of een kijkje nemen op de website www.37celsius.nl
NFO Trendbox
Fred Schipper,
telefoon 020 - 669 44 14,
fred.schipper@nfoeurope.com
of een kijkje nemen op de website www.nfoeurope.com
01 mei 03 13:23