NFO TRENDBOX BV
Veel Nederlanders ooit getroffen door computervirus
Amsterdam, 1 mei 2003 - Sinds 1995 heeft NFO Trendbox 40.000
Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd over het gebruik van
internet. Ieder kwartaal worden de meest opvallende resultaten
gepubliceerd. In deze editie is de aandacht gericht op internet en
veiligheid.
De groei van het internetgebruik in Nederland zet zich voort.
Inmiddels is 57% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder minimaal
wekelijks op internet te vinden. In 2002 was dit nog 51%. Deze groei
is voornamelijk toe te schrijven aan het toenemend aantal mannen op
internet. In totaal heeft 71% van de Nederlanders wel eens op het
internet rondgekeken.
Naast de positieve kanten van internet is er ook een aantal negatieve
aspecten, zoals computervirussen die zich via dit medium kunnen
verspreiden. De helft van alle internettende Nederlanders heeft
inmiddels minimaal één keer te maken gehad met een computervirus. Dit
houdt in dat 35% van alle Nederlanders van 16 jaar of ouder ooit met
een computervirus geconfronteerd is geweest.
17% van de online Nederlanders durft een aantal zaken zelfs niet meer
op internet te doen, uit angst voor virussen. 53% van deze groep durft
geen e-mails van onbekenden te openen. 21% van hen heeft angst om
programma's te downloaden, 19% durft helemaal geen bestanden meer te
downloaden. Ook het doen van geldtransacties of bankieren via internet
wordt door 9% van deze groep genoemd als activiteit die men niet meer
durft uit te voeren, het gaat hierbij om 2% van hen die regelmatig
online zijn.
87% van de getroffenen heeft op de computer thuis wel eens een virus
aangetroffen, 36% heeft ooit een computervirus op het werk meegemaakt.
Om zich tegen dergelijke virussen te wapenen heeft inmiddels 90% van
de online Nederlanders de computer voorzien van een programma dat de
computer controleert op virussen.
De angst voor computervirussen heeft de groei van het online bankieren
echter niet doen stoppen. Anno 2003 bankiert 36% van de Nederlanders
wel eens via internet, in oktober 2002 was dit nog 31%.
Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup
NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei
doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en
continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en
onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven.
Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de
toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en
consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO
opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag,
attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van
op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort
wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers
worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële
dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en
business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is
NFO's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden
internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of
Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NFO Trendbox
tel. 020 - 669 44 14
Gerton Poot
(onderzoeksdirecteur Interactive)
gerton.poot@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
01 mei 03 13:07