NFO TRENDBOX BV

Veel Nederlanders ooit getroffen door computervirus

Amsterdam, 1 mei 2003 - Sinds 1995 heeft NFO Trendbox 40.000 Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd over het gebruik van internet. Ieder kwartaal worden de meest opvallende resultaten gepubliceerd. In deze editie is de aandacht gericht op internet en veiligheid.

De groei van het internetgebruik in Nederland zet zich voort. Inmiddels is 57% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder minimaal wekelijks op internet te vinden. In 2002 was dit nog 51%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan het toenemend aantal mannen op internet. In totaal heeft 71% van de Nederlanders wel eens op het internet rondgekeken.

Naast de positieve kanten van internet is er ook een aantal negatieve aspecten, zoals computervirussen die zich via dit medium kunnen verspreiden. De helft van alle internettende Nederlanders heeft inmiddels minimaal één keer te maken gehad met een computervirus. Dit houdt in dat 35% van alle Nederlanders van 16 jaar of ouder ooit met een computervirus geconfronteerd is geweest.

17% van de online Nederlanders durft een aantal zaken zelfs niet meer op internet te doen, uit angst voor virussen. 53% van deze groep durft geen e-mails van onbekenden te openen. 21% van hen heeft angst om programma's te downloaden, 19% durft helemaal geen bestanden meer te downloaden. Ook het doen van geldtransacties of bankieren via internet wordt door 9% van deze groep genoemd als activiteit die men niet meer durft uit te voeren, het gaat hierbij om 2% van hen die regelmatig online zijn.

87% van de getroffenen heeft op de computer thuis wel eens een virus aangetroffen, 36% heeft ooit een computervirus op het werk meegemaakt. Om zich tegen dergelijke virussen te wapenen heeft inmiddels 90% van de online Nederlanders de computer voorzien van een programma dat de computer controleert op virussen.

De angst voor computervirussen heeft de groei van het online bankieren echter niet doen stoppen. Anno 2003 bankiert 36% van de Nederlanders wel eens via internet, in oktober 2002 was dit nog 31%.

Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup

NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven.

Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag, attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is NFO's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

NFO Trendbox
tel. 020 - 669 44 14

Gerton Poot
(onderzoeksdirecteur Interactive)

gerton.poot@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl


01 mei 03 13:07