Ingezonden persbericht

Donderdag 1 mei 2003

Gezamenlijke gedragscode sms-diensten succesvol tot stand gebracht

Vandaag hebben mobiele aanbieders (operators en service providers) en SMS-dienstverleners overeenstemming bereikt over een gedragscode voor SMS-diensten. Dit is gebeurd na overleg met Stichting De Ombudsman, de Consumentenbond, OPTA en sTN. Mede door deze gedragscode wordt de communicatie over en helderheid van SMS-diensten sterk verbeterd. Zo zijn bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de informatievoorziening met betrekking tot tarieven, aan- en afmelden en klachtenafhandeling van SMS-diensten. De gedragscode treedt per 1 mei in werking.

Uiterlijk 3 maanden later moeten alle partijen voldoen aan de overeengekomen afspraken.

De gedragscode is op basis van zelfregulering tot stand gekomen na intensief overleg tussen mobiele aanbieders, SMS-dienstverleners, Stichting De Ombudsman, de Consumentenbond, OPTA en sTN. Door dit initiatief wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het vertrouwen in en de verdere ontwikkeling van SMS-diensten.

De laatste twee jaar is het aantal SMS-activiteiten en -diensten enorm toegenomen. Zowel in de informatievoorziening als in de entertainment-branche wint SMS als belangrijk communicatiemiddel aan populariteit. Tegelijkertijd neemt daarbij ook de behoefte aan meer helderheid voor de consument toe. De partijen achter deze gedragscode deelden de opvatting dat er daarom snel bindende spelregels moesten komen.

Betrokken partijen hebben het volgende afgesproken:

1) bij reclame-uitingen over SMS-diensten wordt altijd duidelijk en ondubbelzinnig het totale tarief vermeld dat de eindgebruiker moet betalen. Indien een eindgebruiker meerdere berichten zal ontvangen, moet dit vooraf met vermelding van het totale tarief worden gemeld. Ook wordt het aan- en afmelden voor een 'abonnement' vereenvoudigd. Aanmelding voor een abonnement vindt altijd plaats door gebruik van 'aan' of 'on' in het SMS-bericht in combinatie met de naam van de dienst. Afmelden kan altijd door 'uit' of 'off';

2) bij aanmelding voor een abonnement zal altijd een bevestiging van de aanmelding door de SMS-dienstverlener worden gestuurd aan de eindgebruiker met daarin informatie over het tarief, de hoeveelheid berichten en de wijze van afmelding. Bij SMS-abonnementen met een tarief hoger dan EUR 0,70 per ontvangen SMS-bericht dient de eindgebruiker eerst de bevestiging per SMS te accepteren voordat het abonnement van start gaat;

3) op de internetsites van de mobiele aanbieders zal een overzicht van alle SMS-diensten worden opgenomen met informatie over onder andere het tarief, de SMS-dienstverlener en de wijze van afmelding. Ook wordt het door informatie in de ontvangen berichten eenvoudig te achterhalen van welke SMS-dienstverlener een bericht afkomstig is;

4) voor alle SMS-abonnementen wordt een helpfunctie geïntroduceerd. Door het sturen van 'help' naar het betreffende nummer krijgt een eindgebruiker informatie over de wijze van afmelding of indien er meerdere diensten per nummer worden aangeboden een verwijzing naar een website, telefoonnummer of teletekstpagina waar deze informatie beschikbaar is;

5) ook hebben mobiele aanbieders en SMS-dienstverleners afspraken gemaakt over de klachtafhandeling en een geschillenprocedure om er voor te zorgen dat eindgebruikers altijd respons krijgen op hun klachten en een juiste klachtafhandeling is gewaarborgd.

De betrokken partijen bij de gedragscode zijn zeer tevreden dat dit resultaat is geboekt. De betrokken partijen zijn ervan overtuigd dat de maatregelen die genomen worden, leiden tot een afname van het aantal klachten en een grotere klanttevredenheid over deze diensten. Belangrijk onderdeel van de gedragscode vormt de afspraak dat zowel de mobiele aanbieders als de SMS-dienstverleners er gezamenlijk op zullen toezien dat de gemaakte afspraken strikt zullen worden nageleefd. De gedragscode wordt binnen zes maanden na inwerkingtreding geëvalueerd. De gemaakte afspraken moeten nog met de Nederlandse Mededingingsautoriteit worden besproken.

NOOT VOOR DE REDACTIE (