Ingezonden persbericht
Donderdag 1 mei 2003
Gezamenlijke gedragscode sms-diensten succesvol tot stand gebracht
Vandaag hebben mobiele aanbieders (operators en service providers) en
SMS-dienstverleners overeenstemming bereikt over een gedragscode voor
SMS-diensten. Dit is gebeurd na overleg met Stichting De Ombudsman, de
Consumentenbond, OPTA en sTN. Mede door deze gedragscode wordt de
communicatie over en helderheid van SMS-diensten sterk verbeterd. Zo zijn
bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de informatievoorziening met betrekking
tot tarieven, aan- en afmelden en klachtenafhandeling van SMS-diensten. De
gedragscode treedt per 1 mei in werking.
Uiterlijk 3 maanden later moeten alle partijen voldoen aan de
overeengekomen afspraken.
De gedragscode is op basis van zelfregulering tot stand gekomen na
intensief overleg tussen mobiele aanbieders, SMS-dienstverleners, Stichting
De Ombudsman, de Consumentenbond, OPTA en sTN. Door dit initiatief wordt
een belangrijke bijdrage geleverd aan het vertrouwen in en de verdere
ontwikkeling van SMS-diensten.
De laatste twee jaar is het aantal SMS-activiteiten en -diensten enorm
toegenomen. Zowel in de informatievoorziening als in de
entertainment-branche wint SMS als belangrijk communicatiemiddel aan
populariteit. Tegelijkertijd neemt daarbij ook de behoefte aan meer
helderheid voor de consument toe. De partijen achter deze gedragscode
deelden de opvatting dat er daarom snel bindende spelregels moesten komen.
Betrokken partijen hebben het volgende afgesproken:
1) bij reclame-uitingen over SMS-diensten wordt altijd duidelijk en
ondubbelzinnig het totale tarief vermeld dat de eindgebruiker moet betalen.
Indien een eindgebruiker meerdere berichten zal ontvangen, moet dit vooraf
met vermelding van het totale tarief worden gemeld. Ook wordt het aan- en
afmelden voor een 'abonnement' vereenvoudigd. Aanmelding voor een
abonnement vindt altijd plaats door gebruik van 'aan' of 'on' in het
SMS-bericht in combinatie met de naam van de dienst. Afmelden kan altijd
door 'uit' of 'off';
2) bij aanmelding voor een abonnement zal altijd een bevestiging van de
aanmelding door de SMS-dienstverlener worden gestuurd aan de eindgebruiker
met daarin informatie over het tarief, de hoeveelheid berichten en de wijze
van afmelding. Bij SMS-abonnementen met een tarief hoger dan EUR 0,70 per
ontvangen SMS-bericht dient de eindgebruiker eerst de bevestiging per SMS
te accepteren voordat het abonnement van start gaat;
3) op de internetsites van de mobiele aanbieders zal een overzicht van alle
SMS-diensten worden opgenomen met informatie over onder andere het tarief,
de SMS-dienstverlener en de wijze van afmelding. Ook wordt het door
informatie in de ontvangen berichten eenvoudig te achterhalen van welke
SMS-dienstverlener een bericht afkomstig is;
4) voor alle SMS-abonnementen wordt een helpfunctie geïntroduceerd. Door
het sturen van 'help' naar het betreffende nummer krijgt een eindgebruiker
informatie over de wijze van afmelding of indien er meerdere diensten per
nummer worden aangeboden een verwijzing naar een website, telefoonnummer of
teletekstpagina waar deze informatie beschikbaar is;
5) ook hebben mobiele aanbieders en SMS-dienstverleners afspraken gemaakt
over de klachtafhandeling en een geschillenprocedure om er voor te zorgen
dat eindgebruikers altijd respons krijgen op hun klachten en een juiste
klachtafhandeling is gewaarborgd.
De betrokken partijen bij de gedragscode zijn zeer tevreden dat dit
resultaat is geboekt. De betrokken partijen zijn ervan overtuigd dat de
maatregelen die genomen worden, leiden tot een afname van het aantal
klachten en een grotere klanttevredenheid over deze diensten. Belangrijk
onderdeel van de gedragscode vormt de afspraak dat zowel de mobiele
aanbieders als de SMS-dienstverleners er gezamenlijk op zullen toezien dat
de gemaakte afspraken strikt zullen worden nageleefd. De gedragscode wordt
binnen zes maanden na inwerkingtreding geëvalueerd. De gemaakte afspraken
moeten nog met de Nederlandse Mededingingsautoriteit worden besproken.
NOOT VOOR DE REDACTIE (