VLEHAN
Omzet groot- en kleinhuishoudelijke apparaten stabiel
Zoetermeer, 1 mei 2003
Tegenvallende economische omstandigheden in 2002 lijken slechts een
klein effect te hebben op de verkoop van grote- en kleine
huishoudelijke apparaten. De Nederlandse consument heeft in
tegenstelling tot voorgaande jaren, in 2002 niet meer aan
huishoudelijke apparaten uitgegeven dan voorheen.
Luxe apparaten
Er zijn in 2002 weliswaar iets minder grote huishoudelijke apparaten
aangeschaft, maar daarentegen kiest de consument steeds vaker voor
luxere apparatuur en worden de eisen aan de functionaliteit,
prestaties en uiterlijk steeds hoger. Kookapparatuur in de keuken mag
gezien worden en vertoont een trend naar nieuwe materialen. Aluminium
en roestvrijstaal worden steeds belangrijker in het uiterlijk van de
gemiddelde keuken. De totale omzet van groothuishoudelijke apparaten
komt hierdoor uit op 1750 miljoen euro.
Aanscherping energiepremie 2003
De energiepremie welke gegeven wordt voor zuinige apparatuur heeft
ervoor gezorgd dat 97% van de verkochte wasautomaten het label A
droeg. Niet verwonderlijk zullen met ingang van 2003 de eisen met
betrekking tot de energiepremie worden aangescherpt. De nieuwe norm,
Triple A voor wasautomaten zal er wellicht toe bijdragen dat dit
segment in 2003 zal stijgen. Ook koelkasten en vriezers hebben een
zwaardere norm voor wat betreft de premieregeling. In de laatste twee
maanden van 2002 lag het afzetaandeel van A+ koelkasten al op 18
procent. Voor vriezers lag dit aandeel reeds op 20 procent.
Inbouwapparaten
De stagnerende keukenmarkt zorgt voor dalende verkoopcijfers van
inbouwapparatuur. Gemiddeld werd er in de keukenbranche ongeveer 4
procent minder verkocht. De daling van de verkoop van inbouwapparaten
is minder dan de dalende keukenverkoop. Dit is het gevolg van het
verschijnsel dat de vervanging van inbouwapparaten in keukens verkocht
in de jaren 80 en 90 duidelijk op gang komt. Opvallend is het feit dat
zowel inbouwovens en magnetrons als enige twee productgroepen een
lichte stijging laten zien. Dit duidt op de ontwikkeling dat de
consument kiest voor meer luxe en comfort in de keuken.
Vorig jaar werd nog een enorme stijging genoteerd (+10%) in de
uitgaven aan kleine huishoudelijke apparaten. In 2002 bedroeg die
stijging slechts 1 procent. Uitschieter in deze markt vormt de
productgroep koffiezetapparaten, met name veroorzaakt door de enorme
verkopen van een nieuw koffiezetsysteem. De totale omzet van
kleinhuishoudelijke apparaten kwam net als vorig jaar uit op 0,6
miljard euro.
- EINDE BERICHT -
Achtergrondinformatie (