VLEHAN

Omzet groot- en kleinhuishoudelijke apparaten stabiel

Zoetermeer, 1 mei 2003

Tegenvallende economische omstandigheden in 2002 lijken slechts een klein effect te hebben op de verkoop van grote- en kleine huishoudelijke apparaten. De Nederlandse consument heeft in tegenstelling tot voorgaande jaren, in 2002 niet meer aan huishoudelijke apparaten uitgegeven dan voorheen.

Luxe apparaten
Er zijn in 2002 weliswaar iets minder grote huishoudelijke apparaten aangeschaft, maar daarentegen kiest de consument steeds vaker voor luxere apparatuur en worden de eisen aan de functionaliteit, prestaties en uiterlijk steeds hoger. Kookapparatuur in de keuken mag gezien worden en vertoont een trend naar nieuwe materialen. Aluminium en roestvrijstaal worden steeds belangrijker in het uiterlijk van de gemiddelde keuken. De totale omzet van groothuishoudelijke apparaten komt hierdoor uit op 1750 miljoen euro.

Aanscherping energiepremie 2003
De energiepremie welke gegeven wordt voor zuinige apparatuur heeft ervoor gezorgd dat 97% van de verkochte wasautomaten het label A droeg. Niet verwonderlijk zullen met ingang van 2003 de eisen met betrekking tot de energiepremie worden aangescherpt. De nieuwe norm, Triple A voor wasautomaten zal er wellicht toe bijdragen dat dit segment in 2003 zal stijgen. Ook koelkasten en vriezers hebben een zwaardere norm voor wat betreft de premieregeling. In de laatste twee maanden van 2002 lag het afzetaandeel van A+ koelkasten al op 18 procent. Voor vriezers lag dit aandeel reeds op 20 procent.

Inbouwapparaten
De stagnerende keukenmarkt zorgt voor dalende verkoopcijfers van inbouwapparatuur. Gemiddeld werd er in de keukenbranche ongeveer 4 procent minder verkocht. De daling van de verkoop van inbouwapparaten is minder dan de dalende keukenverkoop. Dit is het gevolg van het verschijnsel dat de vervanging van inbouwapparaten in keukens verkocht in de jaren 80 en 90 duidelijk op gang komt. Opvallend is het feit dat zowel inbouwovens en magnetrons als enige twee productgroepen een lichte stijging laten zien. Dit duidt op de ontwikkeling dat de consument kiest voor meer luxe en comfort in de keuken.

Vorig jaar werd nog een enorme stijging genoteerd (+10%) in de uitgaven aan kleine huishoudelijke apparaten. In 2002 bedroeg die stijging slechts 1 procent. Uitschieter in deze markt vormt de productgroep koffiezetapparaten, met name veroorzaakt door de enorme verkopen van een nieuw koffiezetsysteem. De totale omzet van kleinhuishoudelijke apparaten kwam net als vorig jaar uit op 0,6 miljard euro.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (