AutoRai
1-5-2003
Toyota Avensis volgens Euro-NCAP veiligste in zijn klasse
De hoogste score ooit, 34 punten, dat heeft de nieuwe Toyota Avensis bij de strenge botsproeven van Euro-NCAP behaald. Ook is de nieuwe Avensis de eerste auto die bij de vernieuwde, nog zwaardere proeven de maximumscore van vijf sterren ontving van Euro-NCAP.
De Toyota Avensis is de allereerste auto die de vijf sterren kreeg bij
de nieuwe, nog strengere botsproeven. Bij deze nieuwe proeven wordt
nog nauwkeuriger gemeten hoeveel de pedalen naar binnen bewegen bij
een aanrijding. Bij de botsproef van opzij wordt nu een slede met
vervormbare voorkant gebruikt en ook een meer gevoelige dummy,
waardoor beter kan worden ingeschat hoeveel letsel inzittenden oplopen
bij een aanrijding.
Dankzij Toyotas unieke filosofie van Superieure Kwaliteit, zet de
Avensis een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid.
Het is geen toeval dat Toyota in Europa regelmatig als beste uit de
bus komt bij kwaliteitsonderzoeken. Bij elke nieuwe Toyota stellen wij
tot doel dat de bestuurder zich op zijn gemak voelt in de auto en
trots is op het bezit ervan. De nieuwe Toyota Avensis is gebaseerd op
ons principe van Superieure Kwaliteit. Dit is vanaf de ontwerpfase
vertaald in het hoge niveau van de actieve en passieve veiligheid. Wij
zijn zeer trots op de 34 punten die de auto heeft gescoord. Daarmee is
de nieuwe Toyota Avensis de veiligste in zijn klasse, aldus Thierry
Dombreval, Senior Vice President Sales and After Sales van Toyota
Motor Marketing Europe (TMME).
Actieve veiligheidssystemen als de nieuwste generatie ABS en
elektronische remkrachtverdeling zijn standaard op de nieuwe Avensis.
Als optie zijn ook nog Brake Assist (BA), Vehicle Stability Control
(VSC) en Traction Control (TRC) leverbaar. Met andere woorden,
maximale veiligheid bij een glad wegdek en tijdens het rijden met hoge
snelheden.
Maar ook op het gebied van passieve veiligheid is de nieuwe Toyota
Avensis de beste in zijn klasse. De sterke, stijve carrosserie is
gecombineerd met Toyotas MICS (Minimal Intrusion Cabin System). Bij
dit systeem zijn de onderdelen zo ontworpen dat bij een aanrijding de
botsingsenergie geabsorbeerd en gelijkmatig verdeeld wordt. Hierdoor
wordt de cabine zo min mogelijk vervormd.
Knie-airbag
De nieuwe Avensis beschikt over maar liefst negen airbags, waaronder
een gloednieuwe knie-airbag van achttien liter, en een bestuurders- en
passagiersairbag die in twee fasen worden opgeblazen. De auto is
tevens uitgerust met een zitpositiesensor aan bestuurderszijde en een
airbagsensor aan de voorzijde.
Bij een aanrijding van opzij worden zowel de voor- als
achterpassagiers beschermd door de side en curtain airbags.
Omdat het dragen van veiligheidsgordels van levensbelang is, beschikt
de nieuwe Toyota Avensis over een innovatief systeem dat de
inzittenden er door middel van een geluidssignaal in twee fasen aan
herinnert hun veiligheidsgordel om te doen. Verder is de auto
standaard uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten in de achterbank,
ter bevestiging van een kinderzitje. Bovendien beschikken de
kinderzitjes hierbij over een bevestigingsband aan de bovenzijde,
waarmee wordt voorkomen dat het kinderzitje voorover tuimelt bij een
aanrijding.