AutoRai

1-5-2003

Toyota Avensis volgens Euro-NCAP veiligste in zijn klasse

De hoogste score ooit, 34 punten, dat heeft de nieuwe Toyota Avensis bij de strenge botsproeven van Euro-NCAP behaald. Ook is de nieuwe Avensis de eerste auto die bij de vernieuwde, nog zwaardere proeven de maximumscore van vijf sterren ontving van Euro-NCAP.

De Toyota Avensis is de allereerste auto die de vijf sterren kreeg bij de nieuwe, nog strengere botsproeven. Bij deze nieuwe proeven wordt nog nauwkeuriger gemeten hoeveel de pedalen naar binnen bewegen bij een aanrijding. Bij de botsproef van opzij wordt nu een slede met vervormbare voorkant gebruikt en ook een meer gevoelige dummy, waardoor beter kan worden ingeschat hoeveel letsel inzittenden oplopen bij een aanrijding.

Dankzij Toyotas unieke filosofie van Superieure Kwaliteit, zet de Avensis een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid.

Het is geen toeval dat Toyota in Europa regelmatig als beste uit de bus komt bij kwaliteitsonderzoeken. Bij elke nieuwe Toyota stellen wij tot doel dat de bestuurder zich op zijn gemak voelt in de auto en trots is op het bezit ervan. De nieuwe Toyota Avensis is gebaseerd op ons principe van Superieure Kwaliteit. Dit is vanaf de ontwerpfase vertaald in het hoge niveau van de actieve en passieve veiligheid. Wij zijn zeer trots op de 34 punten die de auto heeft gescoord. Daarmee is de nieuwe Toyota Avensis de veiligste in zijn klasse, aldus Thierry Dombreval, Senior Vice President Sales and After Sales van Toyota Motor Marketing Europe (TMME).

Actieve veiligheidssystemen als de nieuwste generatie ABS en elektronische remkrachtverdeling zijn standaard op de nieuwe Avensis. Als optie zijn ook nog Brake Assist (BA), Vehicle Stability Control (VSC) en Traction Control (TRC) leverbaar. Met andere woorden, maximale veiligheid bij een glad wegdek en tijdens het rijden met hoge snelheden.

Maar ook op het gebied van passieve veiligheid is de nieuwe Toyota Avensis de beste in zijn klasse. De sterke, stijve carrosserie is gecombineerd met Toyotas MICS (Minimal Intrusion Cabin System). Bij dit systeem zijn de onderdelen zo ontworpen dat bij een aanrijding de botsingsenergie geabsorbeerd en gelijkmatig verdeeld wordt. Hierdoor wordt de cabine zo min mogelijk vervormd.

Knie-airbag
De nieuwe Avensis beschikt over maar liefst negen airbags, waaronder een gloednieuwe knie-airbag van achttien liter, en een bestuurders- en passagiersairbag die in twee fasen worden opgeblazen. De auto is tevens uitgerust met een zitpositiesensor aan bestuurderszijde en een airbagsensor aan de voorzijde.

Bij een aanrijding van opzij worden zowel de voor- als achterpassagiers beschermd door de side en curtain airbags.

Omdat het dragen van veiligheidsgordels van levensbelang is, beschikt de nieuwe Toyota Avensis over een innovatief systeem dat de inzittenden er door middel van een geluidssignaal in twee fasen aan herinnert hun veiligheidsgordel om te doen. Verder is de auto standaard uitgerust met ISOFIX-bevestigingspunten in de achterbank, ter bevestiging van een kinderzitje. Bovendien beschikken de kinderzitjes hierbij over een bevestigingsband aan de bovenzijde, waarmee wordt voorkomen dat het kinderzitje voorover tuimelt bij een aanrijding.