Gemeente Geldrop


Publicatie Geldrop Actueel, 1 mei 2003

Deze week bij u in de bus
AANSLAG ONROERENDE-ZAAKBELASTINGEN 2003

Afgelopen week heeft u de aanslag onroerende-zaakbelastingen 2003 ontvangen. De opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen (OZB) vormt voor de gemeente een belangrijke bron van inkomsten. De opbrengst hoeft niet voor een bepaald doel te worden gebruikt, maar is bestemd voor het betalen van de algemene uitgaven. Denkt u hierbij aan het instandhouden van voorzieningen waar iedereen profijt van heeft, zoals wegen, plantsoenen, openbare verlichting en de brandweer.

De OZB is een zogenaamde 'toestand-belasting'. Dit betekent dat er maar één keer per jaar gekeken wordt wie de aanslag moet betalen. De situatie per 1 januari is daarbij bepalend. De aanslag geldt voor het gehele jaar. Als u in de loop van het jaar verhuist, overlijdt of een onroerende zaak verkoopt, maakt dat niets uit voor de onroerende-zaakbelastingen. Voor de bepaling van de OZB is het daarom belangrijk dat u een verhuizing snel doorgeeft aan de afdeling Burgerzaken.

TARIEVEN
De onroerende-zaakbelastingen worden geheven op onroerende zaken van zowel eigenaren als gebruikers. Door de raad van de gemeente Geldrop zijn de tarieven voor 2003 als volgt vastgesteld:
* eigenaren woningen: EUR 2,30 per EUR 2.268,- waarde-eenheid;
* gebruikers woningen: EUR 1,84 per EUR 2.268,- waarde-eenheid;
* eigenaren niet-woningen: EUR 3,31 per EUR 2.268,- waarde-eenheid;
* gebruikers niet-woningen: EUR 2,66 per EUR 2.268,- waarde-eenheid.
BEZWAAR AANTEKENEN
Het is niet mogelijk om op grond van de OZB-aanslag bezwaar aan te tekenen tegen de vastgestelde waarde, zoals deze is vermeld op het aanslagbiljet. U kunt namelijk alleen bezwaar maken op grond van de WOZ-beschikking. Wel is het mogelijk om een bezwaarschrift tegen de aanslag in te dienen als andere gegevens onjuist zijn, zoals de naam die op de aanslag staat vermeld.
Een bezwaarschrift moet zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet of de beschikking worden ingediend bij de afdeling Financiën & Belastingen, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Door het indienen van een bezwaarschrift wordt de verplichting tot betaling van de aanslag niet opgeheven. Als u uitstel van betaling wenst, moet u dit schriftelijk aanvragen bij de gemeente Geldrop. U krijgt alleen uitstel van betaling voor dat deel van de aanslag waar u het niet mee eens bent.

BETALINGEN
De OZB kan worden betaald in maximaal drie termijnen, zoals op het aanslagbiljet is aangegeven. Eenderde deel van de aanslag moet betaald zijn op de eerste vervaldag van de aanslag; tweederde deel op de tweede vervaldag en het restant op de derde vervaldag. Als u uw aanslag in één keer wilt betalen, moet u dit doen vóór de eerste vervaldag. U wordt verzocht zo veel mogelijk gebruik te maken van één of meerdere bijgevoegde acceptgiroformulieren. Als bij het vervallen van de eerste termijn geen betaling is ontvangen, neemt de gemeente wettelijke maatregelen.

UITSTEL VAN BETALING
Het kan zijn dat u de aanslag niet op tijd kunt betalen. In dat geval kunt u een schriftelijk verzoek indienen om eventueel in aanmerking te komen voor uitstel van betaling of een regeling voor gespreide betaling. Dit verzoek moet u indienen bij de invorderingsambtenaar van de gemeente Geldrop, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.

TERUGGAVE VAN EUR 45,38
In het kader van de lokale lastenvermindering (uit hoofde van artikel 229d van de Gemeentewet) zal in het tweede kwartaal van 2003 aan ieder huishouden een bedrag van EUR 45,38 worden overgemaakt. Voorwaarde hiervoor is dat u op 1 januari 2003 woonachtig bent in Geldrop, dat wil zeggen dat u ingeschreven staat in de Gemeentelijke Basis Administratie.

KWIJTSCHELDING
Als uw financiële positie zo slecht is dat u de aanslag niet of slechts met zeer veel moeite kunt betalen, kunt u een verzoek indienen tot gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de belastingen. Dit verzoek moet u richten aan de afdeling Financiën & Belastingen, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.
Een kwijtscheldingsformulier kunt u afhalen bij de receptie van het gemeentehuis aan de Hofstraat. Dit formulier wordt pas in behandeling genomen als het volledig is ingevuld en is voorzien van de gevraagde bijlagen. Als u al kwijtschelding heeft aangevraagd voor rioolrecht of afvalstoffenheffing hoeft u niet nogmaals een kwijtscheldingsformulier voor de OZB in te vullen. Bij de afhandeling van uw verzoek zal ook de aanslag OZB worden meegenomen.

MEER INFORMATIE
Op de bijsluiter die bij de aanslag is gevoegd, kunt u meer lezen over dit onderwerp. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met de medewerkers van de afdeling Financiën & Belastingen. Zij zijn tijdens kantooruren bereikbaar via de telefoonnummers 2893809 en 2893810. Als u gerichte informatie wilt hebben over betalingen of over uitstel van betaling kunt u contact opnemen met de invorderingsambtenaar van de gemeente, telefoon 2893909.