Gemeente Geldrop
Publicatie Geldrop Actueel, 1 mei 2003
Deze week bij u in de bus
AANSLAG ONROERENDE-ZAAKBELASTINGEN 2003
Afgelopen week heeft u de aanslag onroerende-zaakbelastingen 2003
ontvangen. De opbrengst van de onroerende-zaakbelastingen (OZB) vormt
voor de gemeente een belangrijke bron van inkomsten. De opbrengst
hoeft niet voor een bepaald doel te worden gebruikt, maar is bestemd
voor het betalen van de algemene uitgaven. Denkt u hierbij aan het
instandhouden van voorzieningen waar iedereen profijt van heeft, zoals
wegen, plantsoenen, openbare verlichting en de brandweer.
De OZB is een zogenaamde 'toestand-belasting'. Dit betekent dat er
maar één keer per jaar gekeken wordt wie de aanslag moet betalen. De
situatie per 1 januari is daarbij bepalend. De aanslag geldt voor het
gehele jaar. Als u in de loop van het jaar verhuist, overlijdt of een
onroerende zaak verkoopt, maakt dat niets uit voor de
onroerende-zaakbelastingen. Voor de bepaling van de OZB is het daarom
belangrijk dat u een verhuizing snel doorgeeft aan de afdeling
Burgerzaken.
TARIEVEN
De onroerende-zaakbelastingen worden geheven op onroerende zaken van
zowel eigenaren als gebruikers. Door de raad van de gemeente Geldrop
zijn de tarieven voor 2003 als volgt vastgesteld:
* eigenaren woningen: EUR 2,30 per EUR 2.268,- waarde-eenheid;
* gebruikers woningen: EUR 1,84 per EUR 2.268,- waarde-eenheid;
* eigenaren niet-woningen: EUR 3,31 per EUR 2.268,- waarde-eenheid;
* gebruikers niet-woningen: EUR 2,66 per EUR 2.268,- waarde-eenheid.
BEZWAAR AANTEKENEN
Het is niet mogelijk om op grond van de OZB-aanslag bezwaar aan te
tekenen tegen de vastgestelde waarde, zoals deze is vermeld op het
aanslagbiljet. U kunt namelijk alleen bezwaar maken op grond van de
WOZ-beschikking. Wel is het mogelijk om een bezwaarschrift tegen de
aanslag in te dienen als andere gegevens onjuist zijn, zoals de naam
die op de aanslag staat vermeld.
Een bezwaarschrift moet zes weken na de dagtekening van het
aanslagbiljet of de beschikking worden ingediend bij de afdeling
Financiën & Belastingen, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.
Door het indienen van een bezwaarschrift wordt de verplichting tot
betaling van de aanslag niet opgeheven. Als u uitstel van betaling
wenst, moet u dit schriftelijk aanvragen bij de gemeente Geldrop. U
krijgt alleen uitstel van betaling voor dat deel van de aanslag waar u
het niet mee eens bent.
BETALINGEN
De OZB kan worden betaald in maximaal drie termijnen, zoals op het
aanslagbiljet is aangegeven. Eenderde deel van de aanslag moet betaald
zijn op de eerste vervaldag van de aanslag; tweederde deel op de
tweede vervaldag en het restant op de derde vervaldag. Als u uw
aanslag in één keer wilt betalen, moet u dit doen vóór de eerste
vervaldag. U wordt verzocht zo veel mogelijk gebruik te maken van één
of meerdere bijgevoegde acceptgiroformulieren. Als bij het vervallen
van de eerste termijn geen betaling is ontvangen, neemt de gemeente
wettelijke maatregelen.
UITSTEL VAN BETALING
Het kan zijn dat u de aanslag niet op tijd kunt betalen. In dat geval
kunt u een schriftelijk verzoek indienen om eventueel in aanmerking te
komen voor uitstel van betaling of een regeling voor gespreide
betaling. Dit verzoek moet u indienen bij de invorderingsambtenaar van
de gemeente Geldrop, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.
TERUGGAVE VAN EUR 45,38
In het kader van de lokale lastenvermindering (uit hoofde van artikel
229d van de Gemeentewet) zal in het tweede kwartaal van 2003 aan ieder
huishouden een bedrag van EUR 45,38 worden overgemaakt. Voorwaarde
hiervoor is dat u op 1 januari 2003 woonachtig bent in Geldrop, dat
wil zeggen dat u ingeschreven staat in de Gemeentelijke Basis
Administratie.
KWIJTSCHELDING
Als uw financiële positie zo slecht is dat u de aanslag niet of
slechts met zeer veel moeite kunt betalen, kunt u een verzoek indienen
tot gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de belastingen. Dit
verzoek moet u richten aan de afdeling Financiën & Belastingen,
Postbus 10101, 5660 GA Geldrop.
Een kwijtscheldingsformulier kunt u afhalen bij de receptie van het
gemeentehuis aan de Hofstraat. Dit formulier wordt pas in behandeling
genomen als het volledig is ingevuld en is voorzien van de gevraagde
bijlagen. Als u al kwijtschelding heeft aangevraagd voor rioolrecht of
afvalstoffenheffing hoeft u niet nogmaals een kwijtscheldingsformulier
voor de OZB in te vullen. Bij de afhandeling van uw verzoek zal ook de
aanslag OZB worden meegenomen.
MEER INFORMATIE
Op de bijsluiter die bij de aanslag is gevoegd, kunt u meer lezen over
dit onderwerp. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met de medewerkers
van de afdeling Financiën & Belastingen. Zij zijn tijdens kantooruren
bereikbaar via de telefoonnummers 2893809 en 2893810.
Als u gerichte informatie wilt hebben over betalingen of over uitstel
van betaling kunt u contact opnemen met de invorderingsambtenaar van
de gemeente, telefoon 2893909.