Ingezonden persbericht
Persbericht XS4ALL
Diemen, 28 april 2003
XS4ALL bestaat tien jaar
Op 1 mei 2003 is het precies tien jaar geleden dat internetprovider XS4ALL werd opgericht. XS4ALL, de eerste internetprovider voor particulieren in Nederland, is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot de meest toonaangevende provider in Nederland. Het bedrijf is voortgekomen uit een gemeenschap van internetpioniers en heeft de drang tot pionieren nooit verloren, integendeel. XS4ALL is al sinds haar oprichting de meest innovatieve provider van Nederland.
De medewerkers van XS4ALL zijn bijzonder trots op het feit dat XS4ALL al tien jaar een leidende rol binnen de Nederlandse internetgemeenschap vervult. Dit wil XS4ALL vieren, samen met haar klanten en andere geïnteresseerden. Aangezien klanten van XS4ALL zich vaker lid van een vereniging voelen dan klant van een commercieel bedrijf, organiseert XS4ALL op 23 juni a.s. een 'Algemene Leden Vergadering'. XS4ALL zal tijdens deze ALV verantwoording afleggen over de afgelopen 10 jaar, vooruitblikken op de toekomst en klanten informeren over de nieuwste ontwikkelingen op internet. Alle klanten van XS4ALL kunnen vanaf 1 mei kosteloos een e-mail VirusFilter activeren. Met dit cadeau kunnen klanten virussen al op netwerkniveau tegenhouden. In de loop van 2003 organiseert XS4ALL verder een aantal feesten om haar tien jarig bestaan te vieren.
XS4ALL heeft internet voor particulieren in Nederland geïntroduceerd en de ontwikkeling van internet in Nederland sterk beïnvloed. Het bedrijf is groot geworden door een mix van idealisme en zakelijkheid. Voor XS4ALL is maatschappelijk betrokken ondernemen een vanzelfsprekendheid. Daarom zet XS4ALL zich al sinds haar oprichting in voor optimale privacy voor haar abonnees, maximale vrijheid van meningsuiting, maximale beschikbaarheid van informatie en maximale veiligheid op internet.
XS4ALL heeft de afgelopen jaren een aantal zakelijke beslissingen genomen waardoor haar marktpositie is geconsolideerd en verbeterd. Zo heeft XS4ALL nooit geloofd in de 'nieuwe economie'. Eerst marktaandeel verwerven en daarna pas kwaliteit leveren, is geen manier om zaken te doen. XS4ALL heeft ook nooit geloofd in 'gratis internet'. Kwaliteit heeft immers een prijs. Via een gedurfde advertentiecampagne (1999) heeft XS4ALL internetgebruikers in Nederland gewaarschuwd voor de risico's van gratis internet. In het faillisement van veel gratis providers ziet XS4ALL haar gelijk bevestigd. XS4ALL heeft een geleidelijke en stabiele groei doorgemaakt. Die stabiliteit zorgt ervoor dat XS4ALL al sinds 1996 een gezond en winstgevend bedrijf is.
Door de beslissing van de oprichters om XS4ALL te verkopen aan KPN heeft XS4ALL in een cruciale periode van de ontwikkeling van internet aansluiting gekregen op de breedband markt. Ook als dochter van KPN behoudt XS4ALL haar zelfstandigheid en eigen identiteit: XS4ALL kiest zelf hoe ze zich maatschappelijk profileert, bijvoorbeeld op het gebied van security, privacy, spam, vrijheid van meningsuiting, opslag van verkeersgegevens en verantwoord justitieel aftappen. XS4ALL schuwt een gang naar de rechter niet om de vrijheid van meningsuiting en privacy van haar klanten te beschermen. Daarnaast heeft XS4ALL de ruimte om, op het gebied van technische architectuur en infrastructuur, een innovatieve en leidende rol binnen de internetgemeenschap te blijven spelen.
* Noot voor de redactie,