CBS

Consumentenvertrouwen onveranderd laag

Het consumentenvertrouwen is in april ongeveer op hetzelfde niveau gebleven als in maart. De vertrouwensindex is, na correctie voor seizoeninvloeden, uitgekomen op -37. De consument was iets negatiever over de eigen financiële situatie, maar oordeelde iets positiever over het economisch klimaat. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het CBS. Het onderzoek is uitgevoerd in de eerste twee weken van april, dus na het uitbreken van de oorlog in Irak.

Koopbereidheid blijft laag
De koopbereidheid is in april per saldo nauwelijks veranderd ten opzichte van maart. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het eigen huishouden en het doen van grote aankopen. De consumenten zijn iets negatiever geworden over hun toekomstige financiële situatie. Hun oordeel over het doen van grote aankopen is niet gewijzigd ten opzichte van maart. Sinds 1984 zijn ze daarover niet meer zo negatief geweest.

Oordeel over economie iets positiever
De mening van de consument over de economische situatie is, na correctie voor seizoeninvloeden, wat positiever dan de vorige maand. Zowel over de afgelopen twaalf maanden als over de komende twaalf maanden is het oordeel iets gestegen, respectievelijk met 4 en 3 punten. Het is voor het eerst sinds december dat de consument iets positiever oordeelt over het economisch klimaat.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens. De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de 'optimisten'), dat het slechter gaat (de 'pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten. Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de feitelijke situatie van de consument wordt meegenomen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persdienst van het CBS. Tel. (070) 337 58 16 Fax (070) 337 59 71 E-mail: persdienst@cbs.nl

PB03-076
24 april 2003
9.30 uur

Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht