PERSBERICHT - 2003-04-17
Laatste reisinformatie beschikbaar via 0900-EFTELING
Met ingang van dit seizoen kunnen parkbezoekers via hun (mobiele)
telefoon de laatste verkeers- en toeristische informatie over de
Efteling opvragen. Daarvoor zijn langs de N261, de snelweg tussen
Tilburg en Waalwijk, innovatieve camera's geplaatst die de
doorstroming registreren. Bellers kunnen met de aangereikte informatie
bepalen wat voor hen de snelste route en het handigste tijdstip van
vertrek is.
Ook kan de bezoeker onderweg naar of eenmaal in het park, toeristische
informatie opvragen waardoor de reis en het parkbezoek zo mogelijk nog
aangenamer zullen zijn. De komende tijd zullen meer mogelijkheden aan
het systeem worden toegevoegd.
Verkeersmanagement
Berekend is dat het verkeer op de N261 ten opzichte van 1996 in 2010
met zo'n 40% zal zijn toegenomen. Van capaciteitsuitbreiding van deze
weg, waarvan het meeste Efteling-verkeer gebruik maakt, is voorlopig
geen sprake. Daarom zal er alles aan gedaan worden om de
verkeersstromen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.
Ook het zogeheten 0900-EFTELING-project past in dit kader. In dit
project werken vier partijen samen: Siemens, Connekt, Provincie
Noord-Brabant en de Efteling. Gedeputeerde Van Vugt: "0900-EFTELING is
voor de provinciale overheid een project in het kader van Dynamisch
Verkeers Management. Met de vrijgekomen gegevens kunnen we deze
belangrijke Noord-Zuid-verbinding nog beter monitoren. Zo kunnen
verkeersregelinstallaties scherper afgesteld worden en
onderhoudswerkzaamheden beter ingepland".
Connekt is als het innovatienetwerk op mobiliteitsgebied, volgens
directeur Hammer, de partner in het project die de praktische
ervaringen met 0900-EFTELING op bredere schaal zou willen toepassen.
"Dit project draagt dan ook bij aan de doelstelling van Connekt om via
kleine en grote innovaties in verkeer en vervoer Betrouwbare
Bereikbaarheid in Nederland dichterbij te brengen".
Innovatieve camera's
De afgelopen periode zijn een negental innovatieve camera's langs de
N261 geplaatst die de drukte registreren. De camera's zijn in feite
infraroodsensoren en kunnen dus geen kentekens zien en zijn ook niet
geschikt voor snelheidscontrole. Ze worden gevoed door zonnepanelen en
houden beide richtingen in de gaten.
De gegevens over de verkeersintensiteit worden doorgeseind naar een
centrale computer. Hier vindt een vertaling plaats die vervolgens via
0900-EFTELING opgevraagd kan worden. Siemens Nederland levert dit
technische systeem. Directeur Koemeester: "Dit is de eerste keer dat
we een dergelijk systeem in Nederland toepassen. De komende tijd
zullen we het uitbreiden met verkeersinformatie van de overige
snelwegen in het land, in tweede instantie zullen we op basis van
reistijdalgoritmen de verwachte reistijd doorgeven en in laatste
instantie ook alternatieve routes".
Toeristische informatie
De Efteling hecht veel waarde aan een goede bereikbaarheid van haar
park en wil de gegevens dan ook beschikbaar stellen voor haar
bezoekers.
Ronald van der Zijl, directievoorzitter van het attractiepark:
"Voorlopig kunnen onze bezoekers zich, als het nodig mocht zijn,
voorbereiden op een eventuele langere reistijd, maar van echte
gedragbeïnvloeding is pas sprake als er alternatieve reisroutes worden
aangeboden".
De Efteling vindt daarnaast ook het geven van toeristische informatie
van belang om zo de reis en het parkbezoek te veraangenamen. Zo zullen
o.a. de showtijden op te vragen zijn en krijgt men verschillende tips
van de parkdirecteur te horen. De Efteling overweegt in de toekomst
via hetzelfde systeem of via het versturen van
SMS-berichten bezoekers te informeren over de drukte bij de
verschillende attracties. Infozuilen tenslotte zullen in de toekomst
bij het verlaten van het park informatie geven over de gesteldheid op
de wegen.
Naambellen
Omdat het hier actuele gegevens betreft die mensen kan helpen op weg
naar en in de Efteling is deze informatie op te vragen per (mobiele)
telefoon via naambellen. Het nummer is 0900-EFTELING (0900-33835464).
De kosten bedragen 40 eurocent per minuut. De verkeersinformatie vindt
men onder keuzemogelijkheid 1. Hier hoort men de bevindingen van
Langnek die boven de bomen uittorent en de beller de verkeerssituatie
op de N261 meedeelt.
Proef
Het gaat hier om een vernieuwende proef die inzicht moet geven in de
toegevoegde waarde van dit soort informatie. Niet alleen: is het
nuttig, maar ook: wat is een reële prijs die bedrijven, instellingen
en consumenten willen betalen. En: draagt het soort informatie bij aan
de spreiding van het verkeer? Welke aanvullende informatie zou de
reiziger eventueel willen hebben?
Ook technische vragen komen aan de orde, bijvoorbeeld welke knelpunten
zich voordoen in de hele informatieketen van inwinnen tot presenteren
op (mobiele) telefoons. Bekeken wordt verder of een dergelijk systeem
ook elders in Nederland toepasbaar is.
De praktijkproef loopt drie jaar, tot 2006. De projectkosten bedragen
euro 934.000 en worden gedragen door de vier betrokken partijen.
Noot voor de redactie (