PERSBERICHT - 2003-04-17

Laatste reisinformatie beschikbaar via 0900-EFTELING

Met ingang van dit seizoen kunnen parkbezoekers via hun (mobiele) telefoon de laatste verkeers- en toeristische informatie over de Efteling opvragen. Daarvoor zijn langs de N261, de snelweg tussen Tilburg en Waalwijk, innovatieve camera's geplaatst die de doorstroming registreren. Bellers kunnen met de aangereikte informatie bepalen wat voor hen de snelste route en het handigste tijdstip van vertrek is.

Ook kan de bezoeker onderweg naar of eenmaal in het park, toeristische informatie opvragen waardoor de reis en het parkbezoek zo mogelijk nog aangenamer zullen zijn. De komende tijd zullen meer mogelijkheden aan het systeem worden toegevoegd.

Verkeersmanagement
Berekend is dat het verkeer op de N261 ten opzichte van 1996 in 2010 met zo'n 40% zal zijn toegenomen. Van capaciteitsuitbreiding van deze weg, waarvan het meeste Efteling-verkeer gebruik maakt, is voorlopig geen sprake. Daarom zal er alles aan gedaan worden om de verkeersstromen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Ook het zogeheten 0900-EFTELING-project past in dit kader. In dit project werken vier partijen samen: Siemens, Connekt, Provincie Noord-Brabant en de Efteling. Gedeputeerde Van Vugt: "0900-EFTELING is voor de provinciale overheid een project in het kader van Dynamisch Verkeers Management. Met de vrijgekomen gegevens kunnen we deze belangrijke Noord-Zuid-verbinding nog beter monitoren. Zo kunnen verkeersregelinstallaties scherper afgesteld worden en onderhoudswerkzaamheden beter ingepland".

Connekt is als het innovatienetwerk op mobiliteitsgebied, volgens directeur Hammer, de partner in het project die de praktische ervaringen met 0900-EFTELING op bredere schaal zou willen toepassen. "Dit project draagt dan ook bij aan de doelstelling van Connekt om via kleine en grote innovaties in verkeer en vervoer Betrouwbare Bereikbaarheid in Nederland dichterbij te brengen".

Innovatieve camera's
De afgelopen periode zijn een negental innovatieve camera's langs de N261 geplaatst die de drukte registreren. De camera's zijn in feite infraroodsensoren en kunnen dus geen kentekens zien en zijn ook niet geschikt voor snelheidscontrole. Ze worden gevoed door zonnepanelen en houden beide richtingen in de gaten.

De gegevens over de verkeersintensiteit worden doorgeseind naar een centrale computer. Hier vindt een vertaling plaats die vervolgens via 0900-EFTELING opgevraagd kan worden. Siemens Nederland levert dit technische systeem. Directeur Koemeester: "Dit is de eerste keer dat we een dergelijk systeem in Nederland toepassen. De komende tijd zullen we het uitbreiden met verkeersinformatie van de overige snelwegen in het land, in tweede instantie zullen we op basis van reistijdalgoritmen de verwachte reistijd doorgeven en in laatste instantie ook alternatieve routes".

Toeristische informatie
De Efteling hecht veel waarde aan een goede bereikbaarheid van haar park en wil de gegevens dan ook beschikbaar stellen voor haar bezoekers.

Ronald van der Zijl, directievoorzitter van het attractiepark: "Voorlopig kunnen onze bezoekers zich, als het nodig mocht zijn, voorbereiden op een eventuele langere reistijd, maar van echte gedragbeïnvloeding is pas sprake als er alternatieve reisroutes worden aangeboden".

De Efteling vindt daarnaast ook het geven van toeristische informatie van belang om zo de reis en het parkbezoek te veraangenamen. Zo zullen o.a. de showtijden op te vragen zijn en krijgt men verschillende tips van de parkdirecteur te horen. De Efteling overweegt in de toekomst via hetzelfde systeem of via het versturen van

SMS-berichten bezoekers te informeren over de drukte bij de verschillende attracties. Infozuilen tenslotte zullen in de toekomst bij het verlaten van het park informatie geven over de gesteldheid op de wegen.

Naambellen
Omdat het hier actuele gegevens betreft die mensen kan helpen op weg naar en in de Efteling is deze informatie op te vragen per (mobiele) telefoon via naambellen. Het nummer is 0900-EFTELING (0900-33835464). De kosten bedragen 40 eurocent per minuut. De verkeersinformatie vindt men onder keuzemogelijkheid 1. Hier hoort men de bevindingen van Langnek die boven de bomen uittorent en de beller de verkeerssituatie op de N261 meedeelt.

Proef
Het gaat hier om een vernieuwende proef die inzicht moet geven in de toegevoegde waarde van dit soort informatie. Niet alleen: is het nuttig, maar ook: wat is een reële prijs die bedrijven, instellingen en consumenten willen betalen. En: draagt het soort informatie bij aan de spreiding van het verkeer? Welke aanvullende informatie zou de reiziger eventueel willen hebben?

Ook technische vragen komen aan de orde, bijvoorbeeld welke knelpunten zich voordoen in de hele informatieketen van inwinnen tot presenteren op (mobiele) telefoons. Bekeken wordt verder of een dergelijk systeem ook elders in Nederland toepasbaar is.

De praktijkproef loopt drie jaar, tot 2006. De projectkosten bedragen euro 934.000 en worden gedragen door de vier betrokken partijen.

Noot voor de redactie (