RESEARCH INTERNATIONAL

Rademaker nieuwe CEO Research International Nederland

De van McKinsey afkomstige Douwe Rademaker (38) is benoemd tot CEO van Research International Nederland (RIN), de Nederlandse vestiging van het wereldwijde marktonderzoekbureau. Hij begon zijn carrière in 1992 bij RIN als projectleider en stapte drie jaar later over naar de Amerikaanse vestiging in New York. Daar nam hij vijf jaar later als vice-president afscheid om als marketing consultant bij McKinsey in Amsterdam te beginnen. Zijn kennisgebieden: energie, telecom, banking en fmcg. Zijn uitdagingen: de positie van RIN op de Nederlandse markt versterken, de relaties met belangrijke klanten verder uitbouwen, het aanbod innoveren en het ontwikkelen en stimuleren van het aanwezige talent.

Het boek dat Douwe Rademaker, de nieuwe CEO van marktonderzoekbureau Research International Nederland (RIN), vaak aan relaties cadeau geeft en waar hij enorm veel inspiratie uit put voor z'n werk, is geen managementbestseller of marketingbijbel. Het is een kinderboek. Haroun and the sea of stories van Salman Rushdie. In een notedop gaat dit sprookje over de bron van alle verhalen, die aan het opdrogen is omdat de mensheid het 'verhalen vertellen' praktisch is verleerd. Aan Haroun de nobele taak om dit proces een halt toe te roepen. 'Ik geloof namelijk dat wij, consultants en marktonderzoekers, in de business van storytelling zitten. Natuurlijk is ons verhaal gebaseerd op research en feiten, maar dat laat onverlet dat we een verhaal vertellen dat mensen moet aanspreken. Pas dan kan het impact hebben. En dat is het uiteindelijke doel van marktonderzoek: impact hebben. Alleen is het verhalen vertellen bij marktonderzoek een ondergeschoven kindje gebleven. Rushdies sprookje biedt mij, en hopelijk ook de mensen aan wie ik het boek cadeau geef, de inspiratie om die traditie nieuw leven in te blazen.'

Rademakers verhaal begint in 1982 met de lerarenopleiding economie en recht aan de Ubbo Emmius te Groningen. Zijn motivatie: 'Ik had het idee dat ik het verschrikkelijk leuk zou vinden om mensen dingen uit te leggen. Omdat ikzelf een heel vervelende leerling ben geweest, dacht ik: wie is een betere leraar dan een irritante leerling?' Het blijkt te kloppen. De jonge Rademaker doorloopt de opleiding met veel plezier, geeft op verschillende scholen les en verdient op een gegeven moment zelfs bij als leraar op een avondopleiding. Bovendien leert hij mensen enthousiasmeren en motiveren. Terugblikkend op die periode zegt hij: 'Eigenlijk zou iedere manager een tijdje les moeten geven aan middelbare scholieren. Probeer die maar eens een uur bezig te houden. Ze zitten met hun jassen aan, hebben een walkman op hun hoofd en een mobieltje stand-by. Daarbij hebben ze chronisch slaaptekort, geen zin in jouw les en voortdurend bijdehante opmerkingen paraat.'

Na zijn militaire dienst gaat Rademaker bedrijfseconomie studeren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Twee tot drie avonden per week geeft hij opnieuw les aan volwassenen. Na een summer MBA aan de UCLA te Californië brengt professor Leeflang hem in contact met Lex Olivier, de vorige CEO van RIN. 'Dus toen ik een aanbod kreeg om bij Research International te komen werken, hapte ik meteen toe. Als marketeer viel ik met m'n neus in de boter: marktonderzoek doen bij het beste bureau van Nederland!' Rademaker verhuist van Groningen naar Rotterdam en gaat in de avonduren wederom lesgeven: nu bij het NIMA.

1994. Een seminar in New York is van beslissende invloed op Rademakers carrièreverloop. Hij wordt spontaan verliefd op de stad, en wil er per se werken. En hij leert Roger Banks kennen, de toenmalige CEO van RI USA. 'Vanaf het moment dat ik terug in Nederland was, heb ik hemel en aarde bewogen om voor Research International naar New York te mogen. Uiteindelijk belde Roger me op dat ik voor hem kon komen werken.' Rademaker vertrekt naar The Big Apple, waar hij als senior onderzoeker aan de slag gaat. Vijf jaar lang doet hij grote projecten voor onder andere Shell, Heineken en Philips. Hij klimt op tot vice-president.

Na een telefoontje van McKinsey met het aanbod om als marketing consultant in Amsterdam te beginnen, verhuist hij weer terug naar Nederland. 'Als je meer strategische management consultancy skills wilt ontwikkelen, dan zit je bij McKinsey op de juiste plek. Wat ik bij McKinsey heb geleerd, is de onvoorwaardelijk commitment om kwaliteit te leveren en impact te hebben.' Tot maart 2003 werkt Rademaker bij McKinsey. Zijn kennisgebieden omvatten energie, telecom, banking en fmcg.

Eind 2002 krijgt Rademaker opnieuw een telefoontje uit New York. En weer is het Roger Banks die een baan voor hem in de aanbieding heeft. 'Hij zei, gekscherend: 'Douwe, je hebt lang genoeg aan mensen verteld wat ze moeten doen, het wordt tijd dat je een echte baan krijgt. It's time for a real job!' Rademaker kiest voor RIN. Waarom? De kersverse CEO vertelt dat aan zijn keuze zowel persoonlijke als branchegerelateerde uitdagingen ten grondslag liggen. 'Om met de persoonlijke uitdagingen te beginnen: allereerst kreeg ik de kans aangeboden om aan iets te bouwen en daar langdurig verantwoordelijk voor te zijn; verantwoordelijk bovendien voor het hele profit & loss-traject. Ten tweede kreeg ik een zware managementfunctie aangeboden, m'n eerste, waarin ik een grote groep mensen mocht enthousiasmeren en aansturen. Tot slot kon ik terugkeren naar m'n passie, marketing en marktonderzoek, en wel bij één van de toonaangevende bureaus van Nederland.'

Voor de branche ziet Rademaker een viertal uitdagingen. 'Marketing gaat een steeds belangrijker plaats innemen op de agenda van de CEO. Je ziet dan ook dat veel management consultancy bureaus zich richten op marketing en daarmee ook op marktonderzoek. Ik denk dat marktonderzoekbureaus met hun kennis van consumenten en brede ervaring in de markt als geen ander value added adviezen kunnen geven. Alleen stappen ze vaak te vroeg op. Ze moeten zich minder bescheiden opstellen, en laten zien wat ze in huis hebben.' Daarbij moeten de marktonderzoekbureaus, willen ze blijven groeien, sterke banden met hun belangrijkste klanten opbouwen. Want: 'Pas als je je klant goed kent, kun je hem goede adviezen geven en meer betrokken zijn bij z'n besluitvormingsprocessen.' Verder denkt Rademaker dat snelheid en innovatie een belangrijke rol gaan spelen in het dataverzamel-proces. 'En met behulp van die snelle en innovatieve methoden zijn we beter in staat om blijvend waarde toe te voegen.' Tenslotte is het management van talent een uitdaging voor marktonderzoekbureaus. 'Het is een uitdagende en dynamische business waarin de kwaliteit van je adviezen staat of valt met de kwaliteit van je mensen. Mijn uitdaging is om excellente performers binnen RIN veel ruimte te geven voor een snelle groei en een internationale carrière.

Blijft de vraag waarom Rademaker juist voor RIN heeft gekozen. Hij vertelt dat hij een gepassioneerd mens is. Dat hij daarnaast de drive heeft om dingen af te maken. En dat de combinatie Rotterdam en RIN hem daarom zo aanspreekt. 'Rotterdam staat voor de mouwen oprollen, niet lullen maar doen, zorgen dat je kwaliteit levert. En Research International biedt naast die no nonsens-mentaliteit, naast het leveren van kwaliteit, the extra mile, de passie van z'n medewerkers.'


- Einde -

Opmerking voor redacteuren
Research International is als wereldleider in ad-hoc marktonderzoek een wereldbedrijf in de ware zin des woords, met vestigingen in meer dan 57 landen. Met de lange onderzoekservaring van RI op zoveel terreinen en in zoveel landen, is het niet ondenkbaar dat Research International meer weet over consumenten dan enig ander bedrijf in de wereld.

Voor meer informatie en/of het opvragen van een foto: Douwe Rademaker (010-2894444, e-mail: d.rademaker@research-int.com) Alexander Kleijngeld (010-2894436, e-mail:
a.kleijngeld@research-int.com)

Research International Nederland
Prins Alexanderplein 8, 3067 GC, Rotterdam
Internet: http://www.research-int.com

17 apr 03 17:39