Amsterdam Airport Schiphol
Nieuwe crashtenders voor Luchtmacht, Marine en Schiphol
Persbericht / Press Release
Schiphol d.d.
17 april 2003
Vandaag heeft de officiële overdracht plaatsgevonden van de eerste nieuwe crashtenders, grote blusvoertuigen, voor de Koninklijke Luchtmacht, de Koninklijke Marine en Amsterdam Airport Schiphol. De overdracht vond plaats op de vliegtuigbasis Woensdrecht.
De nieuwe crashtenders zullen worden ingezet voor vliegtuigbrandbestrijding. In mei 2001 plaatsten de Koninklijke Luchtmacht en Amsterdam Airport Schiphol gezamenlijk een order voor 34 crashtenders bij het Amerikaanse bedrijf Emergency One, in Nederland vertegenwoordigd door Kenbri Fire Fighting. Amsterdam Airport Schiphol schaft negen crashtenders aan, waarvan er inmiddels drie zijn geleverd. De Koninklijke Luchtmacht schaft er 24 aan, waarvan twee door de Koninklijke Marine zullen worden gebruikt.
Crashtenders Amsterdam Airport Schiphol eerste ter wereld met telescoopboom De nieuwe crashtenders zijn ontwikkeld op basis van de specifieke eisen van de Koninklijke Luchtmacht en Amsterdam Airport Schiphol. Zo worden twee van de negen nieuwe crashtenders van Amsterdam Airport Schiphol uitgevoerd met een telescoopboom, een boorsysteem en een infraroodcamera. De camera kan door de vliegtuigwand heen meten waar de brandhaard zich bevindt. Vervolgens kan er in enkele seconden een gat in de romp worden geslagen en kan er direct in het vliegtuig zelf worden geblust. Deze crashtenders zijn de eerste twee voertuigen ter wereld die op deze manier kunnen werken. De verwachting is dat de eerste crashtender van Amsterdam Airport Schiphol in deze uitvoering in het najaar van 2003 geleverd wordt.
Verder beschikken de crashtenders van Amsterdam Airport Schiphol over de mogelijkheid om vanuit de cabine de bandenspanning te regelen. De crashtenders kunnen daardoor zowel op verharde wegen als op onverharde grond in het luchthaventerrein rijden. Ook beschikken de crashtenders van Amsterdam Airport Schiphol over een watertank van 12.500 liter (de crashtenders van de Luchtmacht hebben een inhoud van 11.500 liter) waardoor deze voertuigen voorbereid zijn op de komst van grotere vliegtuigen zoals de nieuwste Airbus A 380.
Schiphol heeft de crashtenders enerzijds aangeschaft vanwege de komst van de Polderbaan, waardoor het luchthaventerrein groter is geworden, maar ook omdat de bestaande voertuigen aan vervanging toe waren.
De Brandweer Schiphol beschikt over drie kazernes die permanent zijn bemand. Post Sloten is de hoofdwacht, hier zitten zeven mensen voor de vliegtuigbrandbestrijding en acht voor gebouwenbrandbestrijding. Post Rijk en Post Vijfhuizen worden elk bezet door zeven mensen voor vliegtuigbrandbestrijding. Door de ligging van de posten heeft elk voertuig maximaal 4.200 meter af te leggen om in geval van nood elke plek binnen het luchthaventerrein te kunnen bereiken. Deze afstand wordt afgelegd in tweeënhalve minuut.
039-2002/ms
---- --