AutoRai
17-4-2003
Peugeot 206 gamma uitgebreid met RC
De meest verkochte auto in Europa in 2001 en 2002 begint deze lente
vitaal. De toch al uitgebreide familie, met sterke persoonlijkheden
als de 206 CC, wordt uitgebreid met de 206 RC.
De 206 heeft in zijn klasse nieuwe normen gezet als het gaat om
actieve en passieve veiligheid, veelzijdigheid, comfort en
rijeigenschappen. De innovatieve vormgeving betekende een keerpunt in
de styling waarbij de relatie met het merk terug te vinden is in de
kenmerkende katachtige ogen. De gestrekte lijnen en de ronde vormen
versterken de subtiele alliantie met hedendaagse dynamiek en moderne
elegantie.
Sinds de introductie van de 206 in mei 1998 heeft Peugeot een
opmerkelijke internationale ontwikkeling doorgemaakt. De 206 heeft een
ongekend positief imago opgebouwd en wordt door al haar gebruikers
zeer gewaardeerd. Het uitgebreide gamma blijkt goed aan te sluiten bij
de uiteenlopende wensen van vele klanten. Dat heeft ervoor gezorgd dat
de auto nu in meer dan 120 landen wordt verkocht; in 2002 werd 24
procent van alle 206-en naar landen buiten West-Europa geëxporteerd.
De belangrijkste markten voor deze auto in 2002 waren:
West-Europa
Frankrijk: 181.900 stuks
Verenigd Koninkrijk: 101.000 stuks
Italië: 82.900 stuks
Spanje: 62.300 stuks
Duitsland: 54.800 stuks
Buiten West-Europa
Brazilië: 40.350 stuks
Iran: 36.100 stuks
Polen: 12.500 stuks
Chili: 11.000 stuks
Japan: 8.800 stuks
In Europa was de 5-deurs uitvoering vorig jaar het populairst met een
aandeel van 44,8 procent, gevolgd door de 3-deurs (30,4 procent), de
CC (7,2 procent) en de SW (13,5 procent). 64 procent van de 206-en
verlieten de fabriek met een benzinemotor, de rest was voorzien van
een moderne dieselmotor.
In zeven fabrieken (Palomar in Argentinië, Porto Real in Brazilië,
Santiago in Chili, Mulhouse en Poissy in Frankrijk, Ryton in het
Verenigd Koninkrijk en, in een samenwerkingsverband, in Teheran in
Iran) worden nu 3.500 exemplaren per dag gemaakt. Tot nu toe verlieten
3,3 miljoen stuks de fabriekspoorten.
Op sportief vlak heeft de 206 zich doen gelden in het
Wereldkampioenschap Rally. Na een voorzichtige start in 1999 met vier
wedstrijden domineerde de 206 het kampioenschap in 2000, 2001 en 2002.
Naast constructeurstitels in die jaren werden in 2000 en 2002 ook de
rijderstitels in de wacht gesleept. De onstuimige 206 WRC imponeerde
onder de meest uiteenlopende omstandigheden met 20 overwinningen
waaronder 11 dubbele en één drievoudige.
206 Meer dan een nummer Een stijl
Met z'n unieke karakter heeft de 206 al vele klanten in beroering
gebracht. De 206 heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op
liefhebbers van kleinere auto's. De auto is innovatief,
verbazingwekkend, fascinerend, onmisbaar en super sportief met drie
opeenvolgende titels in het Wereldkampioenschap Rally. Maar ook
commercieel is de 206 een winnaar. In Nederland werd de 206 vorig jaar
uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar. Het is de meest verkochte auto
in Europa in 2001 en 2002. En sinds z'n geboorte zijn er al 3,3
miljoen stuks van gemaakt.
Er was eens een 206
In de herfst van 1998 werden de 3- en 5-deurs versies van deze auto
voor het eerst aan de buitenwereld getoond. De gedurfde en dynamische
vormgeving viel meteen in goede aarde en oogstte veel sympathie. De
lachende grille en de katachtige koplampen zijn kenmerkende elementen
aan de voorzijde. De achterkant is gedurfd en kort. In 2000 en in 2002
werd de familie uitgebreid met twee nieuwe carrosserievormen; de 206
CC en de 206 SW. Ook bij het concept van deze varianten is er weer
sprake van innovatie en een sterke persoonlijkheid die naadloos
aansluit bij de oorsprong van de 206. Binnenkort vormt zich weer een
nieuwe loot aan de 206-stam: de 206 RC. Gehuld in sporttenue belooft
deze auto met scherpgeslepen techniek nieuwe sportieve sensaties.
2003 206-er dan een 206
Als bekroning van de vele commerciële en sportieve successen,
voortbordurend op het sterke imago, klanten meesleurend in een
opwaartse spiraal is er nu het meesterstuk: de 206 RC.
Bij deze gelegenheid worden enkele nieuwe exterieure esthetische
details onthuld, die de bekende kenmerken van het model nog verder
versterken. De visuele rijkdom die hieruit voortkomt, zet zich door in
het interieur. De nieuwe materialen en bekledingen zijn uitnodigender
dan ooit.
De wijzigingen dienen het comfort en de sportiviteit en worden dus
toegepast op alle uitvoeringen van de 3- en 5-deurs, de SW, de CC
alsmede de Roland Garros en de Quiksilver.
Van buiten naar binnen zijn dit de veranderingen:
* honingraat grille in plaats van een grille met platte strips op
alle uitvoeringen
* verchroomde bies in de onderste luchtinlaat (behalve XR en X-Line)
* transparante robijnkleurige achterlichten waarbij de verschillende
lichtunits duidelijk zichtbaar zijn (alle versies behalve SW die
de boomerang-vormige lichten behoudt)
* stootstrips op de bumpers en op de flanken in carrosseriekleur
gespoten bij de sportievere 3- en 5-deurs, de SW, de CC evenals de
Roland Garros en de Quiksilver.
Op de vernieuwde 206 worden nu standaard de o.a. volgende items
gemonteerd:
* sportieve achterbumper
* koplampunits met gladde glazen en dubbele lichtunits
* sierlijst boven de achterste kentekenplaat in de kleur van de
carrosserie
* het verchroomde Peugeotlogo op de achterklep
* portiergrepen in de kleur van de carrosserie (behalve XR)
Binnenin heeft het dashboard van elke uitvoering nu de "soft-look"
behandeling gekregen. Bij de sportieve versies wordt het dynamische
karakter versterkt door het instrumentenpaneel. Bij de XS, de
Quiksilver en de 206 CC 1.6 16V zijn de wijzerplaten aluminiumkleurig.
De zwarte wijzerplaten van de XT, de GTi, de 206 CC 2.0 16V en de RC
worden omgeven door verchroomde ringen. Daarnaast is de kap over het
dashboard bij de RC met leer bekleed. Ten slotte krijgt de 206 een
afwerking die het karakter van bepaalde uitvoeringen sterker
accentueert:
De 206 Gentry heeft voortaan:
* een met leer bekleed stuurwiel
* een leren pookknop en -hoes
* een carbonlook front op de console
* aluminiumkleurige portiergrepen, handremknop en knopjes van de
luchtroosters
* bergvak met chromen knop
De 206 Quiksilver heeft:
* een aluminium tankdop
* een aluminium pookknop
Het lederen stuurwiel is voortaan standaard op alle 206
CC-uitvoeringen.
Nieuwe kleuren en bekledingen
Bij deze gelegenheid worden ook drie nieuwe carrosseriekleuren voor de
206 geïntroduceerd: Gris Cendré, Bleu Recife, Noir Obsidien. De nieuwe
kleur Gris Cendré is leverbaar voor de 206 CC Roland Garros als
alternatief voor Vert Tie-break. Voor de 206 XT en Gentry in 3- of
5-deurs uitvoering is er nieuwe "Enjoy"-veloursbekleding. De stoelen
van de auto's waarbij het accent op comfort ligt, zijn nu geheel met
dit materiaal bekleed. Het nieuwe velours is leverbaar in blauw (in
een "Astrakan"-interieur) of in grège, dit is grijsbeige met een
"Cachemire"-interieur.
Andere nieuwtjes
ESP is optioneel beschikbaar op de 1.6 16V, de 2.0 16V en de 2.0 HDi.
De 5CD-wisselaar, bekend van de 307, die gekoppeld kan worden aan de
radio/CD-speler, kan in het dashboardkastje worden geplaatst (tenzij
het navigatiesysteem daar al is gemonteerd; dan kan een 6CD-wisselaar
in de bagageruimte worden geplaatst).
De 206 is leverbaar vanaf 11.950,-.
SW-versie vult gamma Peugeot 206 SW perfect aan
In mei 2002 is de Peugeot 206 SW aan de internationale autopers
gepresenteerd. Snel daarna is de auto op de Nederlandse markt gekomen.
De 206 SW is compactheid, maar toch ruimte, heeft een sportief
karakter met dynamische rijeigenschappen en beschikt over een grote
functionaliteit binnen het volume van de auto. Mede door een aantal
slimme details biedt de SW-versie van de 206 nieuwe mogelijkheden. In
de 206 SW worden een viertal benzinemotoren geleverd: een 60 pk sterke
1.1, een 1.4 met 75 pk, een 1.6 16V met 110 pk en tenslotte een 2.0
zestienklepper die maar liefst 138 pk ophoest. Op diesel gebied is er
de 1.4 HDi (70 pk) en de 90 pk sterke 2.0 HDi leverbaar. De 206 SW is
beschikbaar in drie sportieve uitrustingsniveaus: X-line, XS en GTi.
Tot maart 2003 werd circa 15 procent verkocht met een dieselmotor,
hetgeen fractioneel hoger is dan bij de 206 3/5-deurs. Overigens is
het meest verkochte model, met bijna éénderde van de verkopen, de
110pk XS 1.6-16V. Het koperspubliek van de 206 SW bestaat uit mensen
die toe zijn aan iets meer ruimte, maar vast wil blijven houden aan
een sportieve auto. De 206 SW is voor hen een mooie tussenweg tussen
een gewone 206 en een 307. Ook vreemd merkrijders van een kleine
compacte auto hebben interesse voor de 206 SW, omdat de auto voor een
bescheiden prijs net even wat meer biedt. Daarbij komt dat andere
merken veelal geen mogelijkheden hebben die als alternatief voor de
206 SW kunnen dienen. Het aandeel zakelijke rijders bij de SW versies
is met een kleine 40 procent ongeveer net zo groot als bij de gewone
206-modellen. Hoewel de auto niet specifiek binnen de zakelijke markt
gepromoot wordt. Er zijn een speciale acties, de nadruk ligt echter op
de compleetheid van het 206-gamma. Voor iedereen is er wel een 206 die
bij hem of haar past. De 206 SW is leverbaar vanaf 14.000,-
Sportieve prijs voor 206 Quiksilver In 1999 is Automobiles Peugeot een samenwerkingsverband aangegaan met Quiksilver, een wereldwijd bekend merk dat gespecialiseerd is in de productie van surfplanken, snowboards en skateboards, maar ook in de bij deze sportartikelen passende vrijetijdskleding. De samenwerking tussen Peugeot en Quiksilver heeft geleid tot een aantal speciale modellen, waarbij de expressieve waarden van beide merken goed tot uitdrukking komen.
In andere Europese landen zijn in het verleden reeds diverse series
gelanceerd op basis van de Peugeot 106, 206 of Partner MPV. Vanwege
het grote succes van deze jeugdige modellen heeft een aantal landen
zelfs standaard een Quiksilver-versie in het leveringsprogramma van
bepaalde modellen opgenomen.
In Nederland is de Peugeot 206 sinds de introductie in 1998 een
succesnummer van de eerste orde. In 2002 was de auto de best verkochte
auto van ons land. Ook in 2003 weet de 206, ondanks het op de markt
komen van een aantal sterke concurrenten, zich uitstekend te
handhaven. In de eerste twee maanden van 2003 was de 206 dan ook weer
marktleider in het B-segment.
Om de 206 met name bij het jonge publiek een extra impuls te geven,
brengt Peugeot Nederland komend voorjaar de 206 Quiksilver op de
markt. De 206 Quiksilver is een speciale serie op basis van de 206 XS.
De auto heeft naast de standaarduitrusting van de XS-versie ook nog
diverse Quiksilver stylingelementen aan buiten- en binnenzijde.
Quiksilver logos zijn zichtbaar op de deurstijlen en voorportieren,
maar komen ook weer terug in de middenbaan van de bekleding. Tevens is
de speciale 206 voorzien van rubberen vloermatten, rubberen handgrepen
en alu-design pedalen. Daarnaast beschikt de auto over airco, een
thermisch isolerende voorruit, een Radio/CD-speler en een fraaie Gris
Aluminium metaallak.
De 206 Quiksilver is leverbaar met een 75 pk sterke 1400cc
benzinemotor, met de 110 pk sterke zestienklepper en als zuinige 2.0
HDi-turbodiesel met 90 pk.
De Peugeot 206 Quiksilver is leverbaar vanaf 14.790,- De extra
uitrusting ten opzichte van de 206 XS vertegenwoordigt een waarde van
1.840,-, maar de klant betaalt slechts een sportieve prijs van 440,-
voor het Quiksilver pakket. De 206 Quiksilver is hiermee een bijzonder
aantrekkelijke aanbieding die realiseert dat een sportieve 206 voor
een nog grotere groep klanten bereikbaar wordt.