AutoRai

17-4-2003

Peugeot 206 gamma uitgebreid met RC

De meest verkochte auto in Europa in 2001 en 2002 begint deze lente vitaal. De toch al uitgebreide familie, met sterke persoonlijkheden als de 206 CC, wordt uitgebreid met de 206 RC.

De 206 heeft in zijn klasse nieuwe normen gezet als het gaat om actieve en passieve veiligheid, veelzijdigheid, comfort en rijeigenschappen. De innovatieve vormgeving betekende een keerpunt in de styling waarbij de relatie met het merk terug te vinden is in de kenmerkende katachtige ogen. De gestrekte lijnen en de ronde vormen versterken de subtiele alliantie met hedendaagse dynamiek en moderne elegantie.

Sinds de introductie van de 206 in mei 1998 heeft Peugeot een opmerkelijke internationale ontwikkeling doorgemaakt. De 206 heeft een ongekend positief imago opgebouwd en wordt door al haar gebruikers zeer gewaardeerd. Het uitgebreide gamma blijkt goed aan te sluiten bij de uiteenlopende wensen van vele klanten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de auto nu in meer dan 120 landen wordt verkocht; in 2002 werd 24 procent van alle 206-en naar landen buiten West-Europa geëxporteerd. De belangrijkste markten voor deze auto in 2002 waren:

West-Europa

Frankrijk: 181.900 stuks
Verenigd Koninkrijk: 101.000 stuks
Italië: 82.900 stuks
Spanje: 62.300 stuks
Duitsland: 54.800 stuks

Buiten West-Europa

Brazilië: 40.350 stuks
Iran: 36.100 stuks
Polen: 12.500 stuks
Chili: 11.000 stuks
Japan: 8.800 stuks

In Europa was de 5-deurs uitvoering vorig jaar het populairst met een aandeel van 44,8 procent, gevolgd door de 3-deurs (30,4 procent), de CC (7,2 procent) en de SW (13,5 procent). 64 procent van de 206-en verlieten de fabriek met een benzinemotor, de rest was voorzien van een moderne dieselmotor.

In zeven fabrieken (Palomar in Argentinië, Porto Real in Brazilië, Santiago in Chili, Mulhouse en Poissy in Frankrijk, Ryton in het Verenigd Koninkrijk en, in een samenwerkingsverband, in Teheran in Iran) worden nu 3.500 exemplaren per dag gemaakt. Tot nu toe verlieten 3,3 miljoen stuks de fabriekspoorten.

Op sportief vlak heeft de 206 zich doen gelden in het Wereldkampioenschap Rally. Na een voorzichtige start in 1999 met vier wedstrijden domineerde de 206 het kampioenschap in 2000, 2001 en 2002. Naast constructeurstitels in die jaren werden in 2000 en 2002 ook de rijderstitels in de wacht gesleept. De onstuimige 206 WRC imponeerde onder de meest uiteenlopende omstandigheden met 20 overwinningen waaronder 11 dubbele en één drievoudige.

206 Meer dan een nummer Een stijl
Met z'n unieke karakter heeft de 206 al vele klanten in beroering gebracht. De 206 heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht op liefhebbers van kleinere auto's. De auto is innovatief, verbazingwekkend, fascinerend, onmisbaar en super sportief met drie opeenvolgende titels in het Wereldkampioenschap Rally. Maar ook commercieel is de 206 een winnaar. In Nederland werd de 206 vorig jaar uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar. Het is de meest verkochte auto in Europa in 2001 en 2002. En sinds z'n geboorte zijn er al 3,3 miljoen stuks van gemaakt.

Er was eens een 206

In de herfst van 1998 werden de 3- en 5-deurs versies van deze auto voor het eerst aan de buitenwereld getoond. De gedurfde en dynamische vormgeving viel meteen in goede aarde en oogstte veel sympathie. De lachende grille en de katachtige koplampen zijn kenmerkende elementen aan de voorzijde. De achterkant is gedurfd en kort. In 2000 en in 2002 werd de familie uitgebreid met twee nieuwe carrosserievormen; de 206 CC en de 206 SW. Ook bij het concept van deze varianten is er weer sprake van innovatie en een sterke persoonlijkheid die naadloos aansluit bij de oorsprong van de 206. Binnenkort vormt zich weer een nieuwe loot aan de 206-stam: de 206 RC. Gehuld in sporttenue belooft deze auto met scherpgeslepen techniek nieuwe sportieve sensaties.

2003 206-er dan een 206

Als bekroning van de vele commerciële en sportieve successen, voortbordurend op het sterke imago, klanten meesleurend in een opwaartse spiraal is er nu het meesterstuk: de 206 RC.

Bij deze gelegenheid worden enkele nieuwe exterieure esthetische details onthuld, die de bekende kenmerken van het model nog verder versterken. De visuele rijkdom die hieruit voortkomt, zet zich door in het interieur. De nieuwe materialen en bekledingen zijn uitnodigender dan ooit.

De wijzigingen dienen het comfort en de sportiviteit en worden dus toegepast op alle uitvoeringen van de 3- en 5-deurs, de SW, de CC alsmede de Roland Garros en de Quiksilver.

Van buiten naar binnen zijn dit de veranderingen:


* honingraat grille in plaats van een grille met platte strips op alle uitvoeringen

* verchroomde bies in de onderste luchtinlaat (behalve XR en X-Line)
* transparante robijnkleurige achterlichten waarbij de verschillende lichtunits duidelijk zichtbaar zijn (alle versies behalve SW die de boomerang-vormige lichten behoudt)

* stootstrips op de bumpers en op de flanken in carrosseriekleur gespoten bij de sportievere 3- en 5-deurs, de SW, de CC evenals de Roland Garros en de Quiksilver.

Op de vernieuwde 206 worden nu standaard de o.a. volgende items gemonteerd:


* sportieve achterbumper

* koplampunits met gladde glazen en dubbele lichtunits
* sierlijst boven de achterste kentekenplaat in de kleur van de carrosserie

* het verchroomde Peugeotlogo op de achterklep
* portiergrepen in de kleur van de carrosserie (behalve XR)
Binnenin heeft het dashboard van elke uitvoering nu de "soft-look" behandeling gekregen. Bij de sportieve versies wordt het dynamische karakter versterkt door het instrumentenpaneel. Bij de XS, de Quiksilver en de 206 CC 1.6 16V zijn de wijzerplaten aluminiumkleurig. De zwarte wijzerplaten van de XT, de GTi, de 206 CC 2.0 16V en de RC worden omgeven door verchroomde ringen. Daarnaast is de kap over het dashboard bij de RC met leer bekleed. Ten slotte krijgt de 206 een afwerking die het karakter van bepaalde uitvoeringen sterker accentueert:

De 206 Gentry heeft voortaan:


* een met leer bekleed stuurwiel

* een leren pookknop en -hoes

* een carbonlook front op de console

* aluminiumkleurige portiergrepen, handremknop en knopjes van de luchtroosters

* bergvak met chromen knop

De 206 Quiksilver heeft:


* een aluminium tankdop

* een aluminium pookknop

Het lederen stuurwiel is voortaan standaard op alle 206 CC-uitvoeringen.

Nieuwe kleuren en bekledingen

Bij deze gelegenheid worden ook drie nieuwe carrosseriekleuren voor de 206 geïntroduceerd: Gris Cendré, Bleu Recife, Noir Obsidien. De nieuwe kleur Gris Cendré is leverbaar voor de 206 CC Roland Garros als alternatief voor Vert Tie-break. Voor de 206 XT en Gentry in 3- of 5-deurs uitvoering is er nieuwe "Enjoy"-veloursbekleding. De stoelen van de auto's waarbij het accent op comfort ligt, zijn nu geheel met dit materiaal bekleed. Het nieuwe velours is leverbaar in blauw (in een "Astrakan"-interieur) of in grège, dit is grijsbeige met een "Cachemire"-interieur.

Andere nieuwtjes

ESP is optioneel beschikbaar op de 1.6 16V, de 2.0 16V en de 2.0 HDi. De 5CD-wisselaar, bekend van de 307, die gekoppeld kan worden aan de radio/CD-speler, kan in het dashboardkastje worden geplaatst (tenzij het navigatiesysteem daar al is gemonteerd; dan kan een 6CD-wisselaar in de bagageruimte worden geplaatst).

De 206 is leverbaar vanaf 11.950,-.

SW-versie vult gamma Peugeot 206 SW perfect aan In mei 2002 is de Peugeot 206 SW aan de internationale autopers gepresenteerd. Snel daarna is de auto op de Nederlandse markt gekomen. De 206 SW is compactheid, maar toch ruimte, heeft een sportief karakter met dynamische rijeigenschappen en beschikt over een grote functionaliteit binnen het volume van de auto. Mede door een aantal slimme details biedt de SW-versie van de 206 nieuwe mogelijkheden. In de 206 SW worden een viertal benzinemotoren geleverd: een 60 pk sterke 1.1, een 1.4 met 75 pk, een 1.6 16V met 110 pk en tenslotte een 2.0 zestienklepper die maar liefst 138 pk ophoest. Op diesel gebied is er de 1.4 HDi (70 pk) en de 90 pk sterke 2.0 HDi leverbaar. De 206 SW is beschikbaar in drie sportieve uitrustingsniveaus: X-line, XS en GTi. Tot maart 2003 werd circa 15 procent verkocht met een dieselmotor, hetgeen fractioneel hoger is dan bij de 206 3/5-deurs. Overigens is het meest verkochte model, met bijna éénderde van de verkopen, de 110pk XS 1.6-16V. Het koperspubliek van de 206 SW bestaat uit mensen die toe zijn aan iets meer ruimte, maar vast wil blijven houden aan een sportieve auto. De 206 SW is voor hen een mooie tussenweg tussen een gewone 206 en een 307. Ook vreemd merkrijders van een kleine compacte auto hebben interesse voor de 206 SW, omdat de auto voor een bescheiden prijs net even wat meer biedt. Daarbij komt dat andere merken veelal geen mogelijkheden hebben die als alternatief voor de 206 SW kunnen dienen. Het aandeel zakelijke rijders bij de SW versies is met een kleine 40 procent ongeveer net zo groot als bij de gewone 206-modellen. Hoewel de auto niet specifiek binnen de zakelijke markt gepromoot wordt. Er zijn een speciale acties, de nadruk ligt echter op de compleetheid van het 206-gamma. Voor iedereen is er wel een 206 die bij hem of haar past. De 206 SW is leverbaar vanaf 14.000,-

Sportieve prijs voor 206 Quiksilver In 1999 is Automobiles Peugeot een samenwerkingsverband aangegaan met Quiksilver, een wereldwijd bekend merk dat gespecialiseerd is in de productie van surfplanken, snowboards en skateboards, maar ook in de bij deze sportartikelen passende vrijetijdskleding. De samenwerking tussen Peugeot en Quiksilver heeft geleid tot een aantal speciale modellen, waarbij de expressieve waarden van beide merken goed tot uitdrukking komen.

In andere Europese landen zijn in het verleden reeds diverse series gelanceerd op basis van de Peugeot 106, 206 of Partner MPV. Vanwege het grote succes van deze jeugdige modellen heeft een aantal landen zelfs standaard een Quiksilver-versie in het leveringsprogramma van bepaalde modellen opgenomen.

In Nederland is de Peugeot 206 sinds de introductie in 1998 een succesnummer van de eerste orde. In 2002 was de auto de best verkochte auto van ons land. Ook in 2003 weet de 206, ondanks het op de markt komen van een aantal sterke concurrenten, zich uitstekend te handhaven. In de eerste twee maanden van 2003 was de 206 dan ook weer marktleider in het B-segment.

Om de 206 met name bij het jonge publiek een extra impuls te geven, brengt Peugeot Nederland komend voorjaar de 206 Quiksilver op de markt. De 206 Quiksilver is een speciale serie op basis van de 206 XS. De auto heeft naast de standaarduitrusting van de XS-versie ook nog diverse Quiksilver stylingelementen aan buiten- en binnenzijde. Quiksilver logos zijn zichtbaar op de deurstijlen en voorportieren, maar komen ook weer terug in de middenbaan van de bekleding. Tevens is de speciale 206 voorzien van rubberen vloermatten, rubberen handgrepen en alu-design pedalen. Daarnaast beschikt de auto over airco, een thermisch isolerende voorruit, een Radio/CD-speler en een fraaie Gris Aluminium metaallak.

De 206 Quiksilver is leverbaar met een 75 pk sterke 1400cc benzinemotor, met de 110 pk sterke zestienklepper en als zuinige 2.0 HDi-turbodiesel met 90 pk.

De Peugeot 206 Quiksilver is leverbaar vanaf 14.790,- De extra uitrusting ten opzichte van de 206 XS vertegenwoordigt een waarde van 1.840,-, maar de klant betaalt slechts een sportieve prijs van 440,- voor het Quiksilver pakket. De 206 Quiksilver is hiermee een bijzonder aantrekkelijke aanbieding die realiseert dat een sportieve 206 voor een nog grotere groep klanten bereikbaar wordt.