Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Campagne Oudejaarsloterij wint goud voor beste interactieve marketing
AMSTERDAM - 17-04-2003 - De SpinAwards 2002 voor beste interactieve marketing zijn gisteravond in Amsterdam uitgereikt. Op de bijeenkomst van Media Plaza en de stichting SpinAwards ging goud naar de Oudejaarsloterij 2002 in de categorie 'Beste totale online campagne'.
Ook goud kreeg Feestje.nl voor voor het beste website concept. Het beste interactieve-media en -tvconcept was voor Stand.nl. Tot beste online adverteerder werd Heineken gekozen en de extra innovatieprijs was voor Coke Creative Studio, terwijl de beste crossmedia campagne ook naar Coke ging. Tot beste banner werd de Toetersong uitgeroepen.
Dit jaar waren er naast de zes gouden Awards ook negen zilveren
prijzen, omdat het aanbod van interactieve media aanzienlijk groter is
geworden. In de categorie wireless concept viel geen gouden Award maar
wel twee zilveren Awards: één voor VipSpotting en één voor Toto-Score
via SMS.
Angela Groothuizen maakte de winnaars van de SpinAwards bekend tijdens
het SpinAwards-diner in disco Escape In Amsterdam. Op de site
mediaplaza.nl staat het verslag van de uitreiking plus het juryrapport,
en vanaf morgen een video van de presentatie, op de site van
Spinawards.nl staan de genomineerde campagnes.
Twee prijzen voor Micha Klein
Micha Klein, eigenaar van bureau Studio Micha Klein, die de campagnes
voor Coca Cola hebben gemaakt, zei: "We kregen van Coca Cola de opdracht
om jonge mensen te bereiken via moderne media. Daarop hebben we software
ontwikkelt die blijkbaar aanslaat en het voelt heel goed om daar op deze
manier erkenning voor te ontvangen."
Elke categorie had een eigen vakjury. De juryleden keken naar
creativiteit, effectiviteit en strategie. Er waren 38 genomineerden
gekozen uit de 190 inzendingen, en de jury vond de kwaliteit erg hoog.
Zo was de banner van WebAds wel origineel en opvallend, maar werd deze
uiteindelijk niet met een prijs beloond. Xavier Schijffelen, managing
partner van WebAds: "Ik begrijp wel dat we niet gewonnen hebben want de
advertentie was niet zo sexy, maar hij was uiteindelijk ook gewoon
bedoeld om mensen te werven en dat is wel gelukt want we hebben drie
nieuwe medewerkers kunnen aanstellen."
Online activiteiten en bestedingscijfers
Bestuursvoorzitter Stephan Fellinger kondigde aan dat de stichting
SpinAwards de totale bestedingen aan interactieve marketingcommunicatie
in Nederland wil achterhalen. Volgens hem zijn er inmiddels veel online
reclame-instrumenten die op geen enkele manier terugkomen in de
bestedingscijfers maar die wel een belangrijke rol spelen in de
ontwikkeling van interactieve media in Nederland. De diverse Gouden
Spin-winnaars van dit jaar zijn daar goede voorbeelden van. Door
regelmatig een monitor uit te brengen wil het bestuur een stimulans
geven aan de discussie over de bijdrage die interactieve media kunnen
leveren aan het realiseren van marketingcommunicatiedoelstellingen.
De organisatie van de SpinAwards was in handen van twee partijen: Media
Plaza voor het secretariaat en diner en Usual Suspects voor de
SpinAwards Party. Usual Suspects is bekend van onder meer de grote
feesten in Cannes en de uitreiking van de bekendste reclameprijs, de
Lamp.
Meer informatie:
De stichting SpinAwards is statutair gevestigd in Media Plaza, hét
centrum in Nederland voor interactieve communicatie en elektronisch
zakendoen. In samenwerking met Media Plaza wordt de SpinAwards Night
georganiseerd, waar de SpinAwards worden uitgereikt.
Het bestuur van de Stichting SpinAwards bestaat uit:
Stephan Fellinger (voorzitter, stephan@fellinger.nl)
Hennie van Velzen (Media Plaza, secretaris, hennie@mediaplaza.nl)
Huib Maaskant (penningmeester, huib@floodland.nl)
De Stichting SpinAwards is te bereiken op het volgende adres:
Stichting SpinAwards
P/a Media Plaza
Hal 6 Jaarbeurs
Utrecht
030-291 41 11
Postadres:
Stichting SpinAwards
Postbus 30640
3503 AJ Utrecht
Of vi
a de optie Contact VIA DE WEBSITE http://www.spinawards.nl/.
Juryrapporten SpinAwards 2002
Jury Beste wireless concept
Wireless is een nieuwe categorie en mocht zich reeds in het eerste jaar
verheugen in kwalitatief hoogwaardige inzendingen. Toch had de jury
weinig moeite om aan de hand van de criteria effectiviteit, creativiteit
en interactiviteit te komen tot de keuze van de vier genomineerden.
Uit deze vier heeft de jury twee prijswinnaars gekozen. Het betreft
hier twee zilveren spin winnaars, daar de jury van mening is dat er
verbeteringen mogelijk zijn.
Zilveren SpinAward
Ingezonden werk: Toto-Score via SMS
Klant: De Lotto
Bureau: Info.nl
Het concept is uitermate simpel, doelmatig en daarmee creatief in
eenvoud. De implementatie was lastiger dan het lijkt door met name de
juridische consequenties. Men heeft hiervoor oplossingen gevonden (soms
wat ad hoc naar het zich laat aanzien) en daarmee zijn de mogelijkheden
van de toto enorm toegenomen.
De interactie van de gebruiker is nu nog beperkt en we staan duidelijk
nog maar aan het begin. Het potentieel is overweldigend met deze
integratie van de offline en online wereld die leidt tot een call to
action op het moment van interesse. Denk bijvoorbeeld aan een vol
stadion met mensen die 10 seconden voor de "aftrap" hun uitslag nog
kunnen doorgeven.
Zilveren SpinAward
Ingezonden werk: VipSpotting
Klant: VipSpotting.com VOF
Bureau: VipSpotting.com VOF
Een geïntegreerd en zeer inspirerend mediaconcept waarbij interactie
essentieel is voor het eindresultaat. Het inspelen op interessegebieden
van mensen en een nieuwe manier van segmenteren kan sponsoren een stuk
dichter bij de klant brengen. De chat/forum-functionaliteit van de site
maakt het tot een levendig platform voor gedachtewisselingen tussen
spotters en bezoekers.
De jury miste het "slimme" verdienmodel; al draagt dit bij aan de
charme en het ontbreken van intelligente database toepassingen. De jury
viel mede daardoor over elkaar met het bedenken van nieuwe mogelijkheden
en businessmodellen. Creatief een hartstikke leuk idee en de
enthousiaste reacties van gebruikers maken het duidelijk dat hier een
markt voor is.
Nominatie
Ingezonden werk: McMovieQuiz
Klant: McDonald's Nederland
Bureau: Result DDB &Tribal DDB
Hoe spreek je een nieuwe doepgroep aan zonder je huidige imago te
ondermijnen? McDonalds is er middels dit slimme concept in geslaagd met
haar actie jongeren te bereiken en het merk innovatief en met fun te
laden zonder afbreuk te doen aan haar "familie imago". Als nadeel ziet
de jury het ontbreken van voldoende inzicht in de resultaat en het
ontbreken van interactieve mogelijkheden.
Nominatie
Ingezonden werk: New year's wish
Klant: Heineken International
Bureau: Qi / LogicaCMG
Een originele en sympathieke actie van de bierbrouwer met een goede fit
met het merk, waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om 20 vrienden
een SMS nieuwjaarswens te sturen. De lijst met vrienden kon vooraf
worden ingevuld en werd om 24:00 verzonden. Zo kon men ongestoord
feesten, zonder zorgen over het netwerk of het vergeten van mensen.
De focus lag naar de mening van de jury te veel op single platform access (internet), terwijl het concept veel bredere toepassingsmogelijkheden biedt die daarmee onvoldoende zijn benut.
Jury Beste imedia en itv concept
De jury had weinig moeite om een selectie te maken uit de inzendingen
voor de imedia en itv categorie. Door interactiviteit, creativiteit en
de relatie met tv als uitgangspunt te nemen bleef er een aantal sterke
formats over. Onder de afvallers bevonden zich ook vele opmerkelijke
sites die echter naar de mening van de jury buiten de gestelde criteria
vielen.
Zilveren SpinAward
Bureau: Easy Concepts/Icemobile
Klant: MTV Networks
Project: Mejay
Met deze tool kunnen persoonlijke presentaties worden samengesteld die
vervolgens geselecteerd kunnen worden voor uitzending op TMF. Door
gebruik te maken van internet, telefo
on en tv kan de TMF
kijker/gebruiker zelf een DJ creëren die met zijn of haar stem op tv
verschijnt.
De jury heeft Mejay om een aantal redenen een Zilveren SpinAward
toegekend. Mejay geeft de kijkers een tool dat je uitdaagt om een
persoonlijke presentatie te "regisseren" en in te spreken. De
toekomstige mogelijkheden om je presentatie nog verder te personifiëren
en uit te spelen op andere media op o.a. mobiele media maakt Mejay tot
een sterk interactief concept waarbij communicatie en fun de boventoon
voeren.
Gouden SpinAward
Bureau: Stoneroos
Klant: NCRV
Project: Stand.nl
Stand.nl is momenteel een dagelijks radioprogramma waarbij telefoon,
SMS en internet gebruikt worden om redactionele input voor het programma
te genereren. In 2002 werd het programma op analoge en via settop box
ook digitaal/interactief uitgezonden.
Stand.nl is door de jury unaniem voorgedragen voor een Gouden
SpinAward. Het is een uniek concept waarbij journalistiek gecombineerd
wordt met de mening van de kijkers/luisteraars en dagelijks een spannend
programma oplevert. De via verschillende platforms gegenereerde input
heeft daadwerkelijk invloed op de inhoud van het programma. De zeer
professionele redactie en presentatie zijn een voorbeeld van hoe het
maken van programma's steeds meer een dialoog in plaats van een monoloog
wordt.
Nominatie
Bureau: Momkai
Klant: The Good Phone
Project: The Good Phone
Via internet kan de bezoeker gratis (sponsor) belminuten krijgen. Met
behulp van een uiterst heldere interface wordt reclame gemaakt waar
tegelijkertijd de gebruiker wordt beloond. Dit concept werd ondanks dat
er nog geen relatie met tv aanwezig is, door de jury als bijzonder
innovatief beoordeeld. Een concept met toekomst.
Jury Beste website concept
De jury onder voorzitterschap van Ivo van Brautigam had de zeer
moeilijke maar uitermate inspirerende taak om tot de beste te selecteren
uit een totaal van 70 inzendingen. De inzendingen laten duidelijk zien
hoe breed het medium ingezet wordt. Kijkende naar doelgroepen zie je men
de breedte van de hele BV Nederland tracht te bereiken: van 3 jaar tot
65+, van heel breed tot vele special interest groepen, kinderen, jeugd,
huisvrouwen, spelletjesfanaten, mediaplanners, muziekliefhebbers etc. We
kwamen opdrachtgevers tegen uit de B2B wereld , de overheid en de FMCG
branche. Dit leidt tot een variëteit van strategische doelen, zoals
e-commerce, personeelswerving, fondsenwerving, -imagobuilding,
communityvorming etc.
De jury spreekt in zijn algemeenheid haar bewondering hiervoor uit en
voelt zich geïnspireerd door de vele kwalitatief hoogstaande
inzendingen. Dat wordt ook duidelijk weergegeven door de hoeveelheid
nominaties. De jury heeft nog wel een kritische kanttekening. Wij hebben
sterk het gevoel gekregen dat de resultaten, die in veel gevallen al
uitzonderlijk hoog waren, beduidend verbeterd zouden kunnen worden door
het medium zelf ook als advertentiemedium in de vorm van webvertising te
gebruiken.
Zilveren SpinAward
Bureau: Qi
Klant: Unilever Bestfoods
Project: Cup-A-Soup
De Cup-A-Soup website is een uitstekend voorbeeld van hoe
merkcommunicatie, interactie en harde business-to-business
lead-generatie doelstellingen prima samengaan. De communicatielijn van
de tv commercials -4 uur Cup-a-Soup- wordt telkens opnieuw op zeer
creatieve wijze naar het web vertaald.
Zilveren SpinAward
Bureau: Lemz
Klant: Lever Fabergé Nederland
Project: Waarom was ik nog voor jou?
Lemz is er zondermeer in gelaagd om met behulp van het web een andere
lading te geven aan een low-interest product. Door de fun elementen is
er uitstekend ingespeeld op de virale effecten die met name door web
gegenereerd worden. Er zijn uitstekende resultaten geboekt, zonder dat
er ook maar iets met een prijs is gedaan.
Gouden SpinAward
Bureau: Qi
Klant: Heineken Nederland
Project: Feestje.nl
De jury was het er unaniem over eens dat deze inzending zich
onderscheidt door in te spelen op de kern van het product bier:
ontspanning-gezel
ligheid-fun, oftewel een feestje. Het is een langjarig
concept waarbij de consument een handig hulpmiddel krijgt aangereikt
voor het organiseren van zijn feestjes, terwijl tegelijk op een
sympathieke manier promotie voor speciale producten wordt gemaakt en
alles leidt tot het activeren van de slijters als distributiekanaal.
Eindconclusie: creatief, interactief, effectief. Een 10 met een
griffel.
Jury Beste Banner
De categorie 'Beste banner' is de oercategorie van de SpinAwards. Met
name de laatste jaren zien we een sterke verschuiving van de eenzame
banner naar totale online campagnes. Er werden veel sterke staaltjes
bannerwerk ingezonden. Uiteindelijk waren er vijf werkstukken die
uitblonken in alle criteria van de SpinAwards: creativiteit, strategie
en effectiviteit.
Zilveren Spin
Bureau: Oer
Klant: FBTO
Project: FBTO Corporate online
Kijkende naar de televisiecampagnes van FBTO met Monique van de Ven is
Oer er op een uitstekende manier in geslaagd om een sterk beeldmerk neer
te zetten. De vormgeving en grafische uitwerking van het idee zijn zeer
goed verzorgd. De campagne is een meer dan uitstekend voorbeeld van
bannering en branding.
Zilveren Spin
Bureau: Redurban
Klant: Elmar reizen
Project: Blote voeten
Geluid en banners gaan niet altijd goed samen, maar Redurban bewijst
dat het wel kan. De banners van Elmar reizen zijn een goed gevonden
combinatie van een rijk vakantiegevoel en de technische mogelijkheden
van het medium. De goede propositie en de heldere boodschap worden met
een sfeervolle beleving gekoppeld aan het aanbod van de reisorganisatie.
Gouden Spin
Bureau: Bone
Klant: Auto Trader
Project: De toetersong
De jury stemde unaniem voor dit project dat uitblinkt in creativiteit
en veelzijdigheid. De toetersong is een schoolvoorbeeld van een
combinatie van interactie met geluid, een competitie-element,
entertainment en vooral met humor. De toetersong is uniek in zijn soort
en legt de lat voor banners voortaan een stuk hoger.
Jury Beste totale online campagne
Het niveau van de inzendingen was erg hoog en de jury vond maar liefst
10 van de 24 inzendingen een nominatie waardig. Alle nominaties wisten
een boeiende combinatie te vinden van creativiteit en de interactieve
mogelijkheden die het medium biedt. De concepten liepen uiteen van viral
marketing tot gaming en dat onderstreept de enorme reikwijdte die
interactieve marketingcommunicatie kan beslaan. Unaniem kwam de jury tot
de conclusie dat er twee concepten met kop en schouders bovenuit staken
en de jury heeft dan ook besloten om 1 gouden en 1 zilveren spin uit te
keren, ondanks het hoge kwaliteitsniveau van de inzendingen.
Zilveren Spin
Bureau: Dynamic Zone
Klant: De Politie
Project: De Police Experience
Het bureau is er in geslaagd om voor de opdrachtgever een uitstekend
concept neer te zetten dat gericht is op de lastige doelgroep jongeren
(14-24 jaar en daarmee de hoog frequentie gebruikers). Het concept wordt
door de jury gewaardeerd als gewaagd-grappig en heeft toch een sterke
relevantie met het onderwerp. De Police Experience blinkt uit in
creativiteit, waardoor er een nieuwsgierigheid stimulerend effect is
ontstaan met veel interactie.
Gouden Spin
Bureau: Bone
Klant: De Staatsloterij
Project: Oudejaarsloterij 2002
De online campagne voor de Staatsloterij blonk uit door de juiste
combinatie van een slimme strategie, een opvallend concept en een goed
resultaat. De jury waardeerde deze inzending in het bijzonder om de
overdaad aan merkbeleving en de aansprekende vorm die zorgden voor een
indrukwekkend resultaat. De campagne is voorbeeld online advertising in
optima forma.
Jury Beste crossmedia campagne
De cross media-jury was bij haar aantreden verrast door de ruim dertig
inzendingen die in deze nieuwe categorie waren ingezonden. De crossmedia
categorie is bedoeld voor campagnes waarin oude en nieuwe middelen beide
een belangrijke rol spelen. Bij de jurering bleken veel inzendingen niet
aan dit criterium te voldoen.
Het somtijds niet
kunnen evalueren van het element 'effectiviteit' had
trouwens in nogal wat gevallen te maken met onvolkomenheden bij het
invullen van de inzendingsformulieren. Soms uit klaarblijkelijke
desinteresse (foei!), vaak echter ook om redenen van
geheimzinnigdoenerij, ontbrak in die formulieren zinnige informatie
over het resultaat van de desbetreffende campagne.
De toepassing van de basis-criteria van de Spin Awards-jurering
(strategie, creativiteit, effectiviteit) leidde in een tweede
schiftings-ronde tot een nieuw slagveldje. Vooral de toetsing op het
derde criterium leidde tot veel 'uitval'. We kwamen zodoende
uiteindelijk tot drie nominaties: Amstel & PMS/Y&R met "Schop het tot
Superprof", Coca Cola & Metadreams/Micha Klein met "Coke Creative
Studio", en Omo (Lever Fabergé) & Lemz met
"Waarom-was-ik-nog-voor-jou?".
Zilveren SpinAward
Bureau: PMSvW/Y&R
Klant: Amstel
Project: Schop het tot superprof!
De campagne is een voorbeeldige 'crossmedialiteit' met een ongemeen
brede, (voor opdrachtgever en bureau) gecompliceerde actie-architectuur,
die niettemin door de doelgroep volledig werd gevat, en blijkens de
resultaten hogelijk werd geapprecieerd, met een zinnige en
hartverwarmende centrale rol voor de website. Bij het zilver ook enig
loof en wat diamanten: voor de voorbeeldige wijze waarop de inzenders
hun case hebben onderbouwd en toegelicht.
Gouden SpinAward
Bureau: Metadreams/Micha Klein
Klant: Coca Cola Nederland
Project: Coke Creative Studio
De Coke Creatieve Studio is de ultiieme interactie tussen merk en
doelgroep. Het is de gedroomde democratisering van commerciële
communicatie en een hoogtepunt in 9 jaar Nederlandse
internet-geschiedenis. Recept: laat je klanten spelen met je merk, en
gebruik de uitkomsten van dat spel vervolgens weer als content voor je
communicatie. Dit is een wereld-case!
Jury Extra innovatieprijs
Deze prijs is bedoeld voor werk waarin op een vernieuwende manier
gebruik wordt gemaakt van nieuwe of bestaande technologie. De jury
tekent bij de beoordeling voor deze 'buitencategorie' Spin aan, dat dit
een"Hell of a Job" was, maar uitermate stimulerend om in aanraking te
komen met ondernemers die zo enthousiast over hun innovatieve concepten
praten.
De moeilijkheid voor de twee genomineerden lag met name in het gegeven
dat het concept van The Good Phone een innovatief Direct Marketing Tool
is en het concept van Meta Dreams een interactieve Multi Media Editing
Tool, die met de nominatie ingezet werd als Brand Experience.
Helaas kan er ook in deze categorie slechts 1 winnaar zijn, maar loopt
de jury nog even allebei de genomineerden langs.
The Good Phone.
Een compleet concept, inhakend op de regels van hoe permission
marketing bedreven zou moeten worden en daardoor zeer sympathiek. Van
absolute internationale allure, gezien de patenten die zij verkregen
hebben, waarbij op een intelligente wijze de kanalen en media ingezet
worden. Daarnaast een concept waarbij de organisatie/eigenaar in deze
tijd privé zijn nek uitgestoken heeft. Ga door!
Meta Dreams.
Een concept binnen een concept, waarbij de ontwikkelde internettool
direct vertaald kan worden naar andere media als CD, DVD en TV. Hoewel
het idee niet volstrekt nieuw is en we hier al meerdere voorbeelden van
gezien hebben, blinkt deze tool absoluut uit in kwaliteit,
professionaliteit en multimedialiteit. Loopt internationaal mijlenver
voor. Naast dat de tool ingezet wordt in deze nominatie als Brand
Experience fenomeen, verwacht de jury dat er hier nog vele nieuwe
concepten omheen gemaakt zullen worden.
SpinAward
Bureau: Metadreams/Micha Klein
Klant: Coca Cola Nederland
Project: Coke Creative Studio
Met speciale jury-opmerking: een geweldig voorbeeld, waarbij de kreet
"Power to the People" waargemaakt wordt. Iedereen is in staat om zijn
eigen content te maken. De jury feliciteert dan ook Buma/Stemra met deze
unieke bedreiging van de auteursrechten industrie.
Jury Beste online adverteerder
De bekroning SpinAward voor 'Beste online adverteerder' i
s een ereprijs
die wordt toegekend aan de adverteerder die het afgelopen jaar de
initiator is geweest van het meest opvallende interactieve werk. In het
proces om tot de genomineerden te komen hebben de deeljury's van alle
andere categorieën de nominaties verzorgd en is er door de voorzitters
van de deeljury's een oordeel geveld. Hierbij dient voor de
betrouwbaarheid aangegeven te worden, dat twee voorzitters van stemming
uitgesloten werden doordat zij tot de genomineerden behoorden.
Bestuursleden van Stichting SpinAwards hebben deze plekken overgenomen.
Alle drie de genomineerden hebben het laatste jaar laten zien dat
Internet een volwaardig medium is in de marketingcommunicatie-strategie
van deze 3 organisaties. Waarbij Staatsloterij en Schiphol op een
uitstekende en creatieve manier het medium gebruikt hebben om direct
business te genereren. Heineken met name als verlengstuk van hun
campagnes waarbij entertainment, sport, en community building centraal
staan.
SpinAward
Helaas mochten de juryleden slechts 1 prijs toekennen en hebben in alle
wijsheid gekozen voor Heineken. Hierbij is in de overweging de totale
webpresence van Heineken meegenomen met meerdere concepten, zoals u al
in de verschillende categorieën als nominaties hebt gezien. Daarnaast
met de langdurige concepten als Feestje.nl en Superprof.
De jury vindt, dat Heineken zich met name onderscheidt door de
creatieve en interactieve concepten, waarbij de kwaliteit er vanaf
druipt. Echter, de jury heeft nog een kleine kanttekening (gratis
advies) en die luidt: in de verschillende nominaties hebben wij
concepten gezien, waarbij volgens ons de effectiviteit beduidend
verbeterd zou kunnen worden indien Heineken het medium intensiever gaat
gebruiken als advertentie medium.