Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Campagne Oudejaarsloterij wint goud voor beste interactieve marketing

AMSTERDAM - 17-04-2003 - De SpinAwards 2002 voor beste interactieve marketing zijn gisteravond in Amsterdam uitgereikt. Op de bijeenkomst van Media Plaza en de stichting SpinAwards ging goud naar de Oudejaarsloterij 2002 in de categorie 'Beste totale online campagne'.

Ook goud kreeg Feestje.nl voor voor het beste website concept. Het beste interactieve-media en -tvconcept was voor Stand.nl. Tot beste online adverteerder werd Heineken gekozen en de extra innovatieprijs was voor Coke Creative Studio, terwijl de beste crossmedia campagne ook naar Coke ging. Tot beste banner werd de Toetersong uitgeroepen.

Dit jaar waren er naast de zes gouden Awards ook negen zilveren prijzen, omdat het aanbod van interactieve media aanzienlijk groter is geworden. In de categorie wireless concept viel geen gouden Award maar wel twee zilveren Awards: één voor VipSpotting en één voor Toto-Score via SMS.

Angela Groothuizen maakte de winnaars van de SpinAwards bekend tijdens het SpinAwards-diner in disco Escape In Amsterdam. Op de site mediaplaza.nl staat het verslag van de uitreiking plus het juryrapport, en vanaf morgen een video van de presentatie, op de site van Spinawards.nl staan de genomineerde campagnes.

Twee prijzen voor Micha Klein
Micha Klein, eigenaar van bureau Studio Micha Klein, die de campagnes voor Coca Cola hebben gemaakt, zei: "We kregen van Coca Cola de opdracht om jonge mensen te bereiken via moderne media. Daarop hebben we software ontwikkelt die blijkbaar aanslaat en het voelt heel goed om daar op deze manier erkenning voor te ontvangen."

Elke categorie had een eigen vakjury. De juryleden keken naar creativiteit, effectiviteit en strategie. Er waren 38 genomineerden gekozen uit de 190 inzendingen, en de jury vond de kwaliteit erg hoog. Zo was de banner van WebAds wel origineel en opvallend, maar werd deze uiteindelijk niet met een prijs beloond. Xavier Schijffelen, managing partner van WebAds: "Ik begrijp wel dat we niet gewonnen hebben want de advertentie was niet zo sexy, maar hij was uiteindelijk ook gewoon bedoeld om mensen te werven en dat is wel gelukt want we hebben drie nieuwe medewerkers kunnen aanstellen."

Online activiteiten en bestedingscijfers
Bestuursvoorzitter Stephan Fellinger kondigde aan dat de stichting SpinAwards de totale bestedingen aan interactieve marketingcommunicatie in Nederland wil achterhalen. Volgens hem zijn er inmiddels veel online reclame-instrumenten die op geen enkele manier terugkomen in de bestedingscijfers maar die wel een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van interactieve media in Nederland. De diverse Gouden Spin-winnaars van dit jaar zijn daar goede voorbeelden van. Door regelmatig een monitor uit te brengen wil het bestuur een stimulans geven aan de discussie over de bijdrage die interactieve media kunnen leveren aan het realiseren van marketingcommunicatiedoelstellingen.

De organisatie van de SpinAwards was in handen van twee partijen: Media Plaza voor het secretariaat en diner en Usual Suspects voor de SpinAwards Party. Usual Suspects is bekend van onder meer de grote feesten in Cannes en de uitreiking van de bekendste reclameprijs, de Lamp.

Meer informatie:

De stichting SpinAwards is statutair gevestigd in Media Plaza, hét centrum in Nederland voor interactieve communicatie en elektronisch zakendoen. In samenwerking met Media Plaza wordt de SpinAwards Night georganiseerd, waar de SpinAwards worden uitgereikt. Het bestuur van de Stichting SpinAwards bestaat uit: Stephan Fellinger (voorzitter, stephan@fellinger.nl) Hennie van Velzen (Media Plaza, secretaris, hennie@mediaplaza.nl) Huib Maaskant (penningmeester, huib@floodland.nl)
De Stichting SpinAwards is te bereiken op het volgende adres: Stichting SpinAwards
P/a Media Plaza
Hal 6 Jaarbeurs
Utrecht
030-291 41 11
Postadres:
Stichting SpinAwards
Postbus 30640
3503 AJ Utrecht
Of vi
a de optie Contact VIA DE WEBSITE http://www.spinawards.nl/.

Juryrapporten SpinAwards 2002

Jury Beste wireless concept
Wireless is een nieuwe categorie en mocht zich reeds in het eerste jaar verheugen in kwalitatief hoogwaardige inzendingen. Toch had de jury weinig moeite om aan de hand van de criteria effectiviteit, creativiteit en interactiviteit te komen tot de keuze van de vier genomineerden.

Uit deze vier heeft de jury twee prijswinnaars gekozen. Het betreft hier twee zilveren spin winnaars, daar de jury van mening is dat er verbeteringen mogelijk zijn.

Zilveren SpinAward
Ingezonden werk: Toto-Score via SMS
Klant: De Lotto
Bureau: Info.nl

Het concept is uitermate simpel, doelmatig en daarmee creatief in eenvoud. De implementatie was lastiger dan het lijkt door met name de juridische consequenties. Men heeft hiervoor oplossingen gevonden (soms wat ad hoc naar het zich laat aanzien) en daarmee zijn de mogelijkheden van de toto enorm toegenomen.

De interactie van de gebruiker is nu nog beperkt en we staan duidelijk nog maar aan het begin. Het potentieel is overweldigend met deze integratie van de offline en online wereld die leidt tot een call to action op het moment van interesse. Denk bijvoorbeeld aan een vol stadion met mensen die 10 seconden voor de "aftrap" hun uitslag nog kunnen doorgeven.

Zilveren SpinAward
Ingezonden werk: VipSpotting
Klant: VipSpotting.com VOF
Bureau: VipSpotting.com VOF

Een geïntegreerd en zeer inspirerend mediaconcept waarbij interactie essentieel is voor het eindresultaat. Het inspelen op interessegebieden van mensen en een nieuwe manier van segmenteren kan sponsoren een stuk dichter bij de klant brengen. De chat/forum-functionaliteit van de site maakt het tot een levendig platform voor gedachtewisselingen tussen spotters en bezoekers.

De jury miste het "slimme" verdienmodel; al draagt dit bij aan de charme en het ontbreken van intelligente database toepassingen. De jury viel mede daardoor over elkaar met het bedenken van nieuwe mogelijkheden en businessmodellen. Creatief een hartstikke leuk idee en de enthousiaste reacties van gebruikers maken het duidelijk dat hier een markt voor is.

Nominatie
Ingezonden werk: McMovieQuiz
Klant: McDonald's Nederland
Bureau: Result DDB &Tribal DDB

Hoe spreek je een nieuwe doepgroep aan zonder je huidige imago te ondermijnen? McDonalds is er middels dit slimme concept in geslaagd met haar actie jongeren te bereiken en het merk innovatief en met fun te laden zonder afbreuk te doen aan haar "familie imago". Als nadeel ziet de jury het ontbreken van voldoende inzicht in de resultaat en het ontbreken van interactieve mogelijkheden.

Nominatie
Ingezonden werk: New year's wish
Klant: Heineken International
Bureau: Qi / LogicaCMG

Een originele en sympathieke actie van de bierbrouwer met een goede fit met het merk, waarbij bezoekers de mogelijkheid kregen om 20 vrienden een SMS nieuwjaarswens te sturen. De lijst met vrienden kon vooraf worden ingevuld en werd om 24:00 verzonden. Zo kon men ongestoord feesten, zonder zorgen over het netwerk of het vergeten van mensen.

De focus lag naar de mening van de jury te veel op single platform access (internet), terwijl het concept veel bredere toepassingsmogelijkheden biedt die daarmee onvoldoende zijn benut.

Jury Beste imedia en itv concept
De jury had weinig moeite om een selectie te maken uit de inzendingen voor de imedia en itv categorie. Door interactiviteit, creativiteit en de relatie met tv als uitgangspunt te nemen bleef er een aantal sterke formats over. Onder de afvallers bevonden zich ook vele opmerkelijke sites die echter naar de mening van de jury buiten de gestelde criteria vielen.

Zilveren SpinAward
Bureau: Easy Concepts/Icemobile
Klant: MTV Networks
Project: Mejay

Met deze tool kunnen persoonlijke presentaties worden samengesteld die vervolgens geselecteerd kunnen worden voor uitzending op TMF. Door gebruik te maken van internet, telefo
on en tv kan de TMF
kijker/gebruiker zelf een DJ creëren die met zijn of haar stem op tv verschijnt.

De jury heeft Mejay om een aantal redenen een Zilveren SpinAward toegekend. Mejay geeft de kijkers een tool dat je uitdaagt om een persoonlijke presentatie te "regisseren" en in te spreken. De toekomstige mogelijkheden om je presentatie nog verder te personifiëren en uit te spelen op andere media op o.a. mobiele media maakt Mejay tot een sterk interactief concept waarbij communicatie en fun de boventoon voeren.

Gouden SpinAward
Bureau: Stoneroos
Klant: NCRV
Project: Stand.nl

Stand.nl is momenteel een dagelijks radioprogramma waarbij telefoon, SMS en internet gebruikt worden om redactionele input voor het programma te genereren. In 2002 werd het programma op analoge en via settop box ook digitaal/interactief uitgezonden.

Stand.nl is door de jury unaniem voorgedragen voor een Gouden SpinAward. Het is een uniek concept waarbij journalistiek gecombineerd wordt met de mening van de kijkers/luisteraars en dagelijks een spannend programma oplevert. De via verschillende platforms gegenereerde input heeft daadwerkelijk invloed op de inhoud van het programma. De zeer professionele redactie en presentatie zijn een voorbeeld van hoe het maken van programma's steeds meer een dialoog in plaats van een monoloog wordt.

Nominatie
Bureau: Momkai
Klant: The Good Phone
Project: The Good Phone

Via internet kan de bezoeker gratis (sponsor) belminuten krijgen. Met behulp van een uiterst heldere interface wordt reclame gemaakt waar tegelijkertijd de gebruiker wordt beloond. Dit concept werd ondanks dat er nog geen relatie met tv aanwezig is, door de jury als bijzonder innovatief beoordeeld. Een concept met toekomst.

Jury Beste website concept
De jury onder voorzitterschap van Ivo van Brautigam had de zeer moeilijke maar uitermate inspirerende taak om tot de beste te selecteren uit een totaal van 70 inzendingen. De inzendingen laten duidelijk zien hoe breed het medium ingezet wordt. Kijkende naar doelgroepen zie je men de breedte van de hele BV Nederland tracht te bereiken: van 3 jaar tot 65+, van heel breed tot vele special interest groepen, kinderen, jeugd, huisvrouwen, spelletjesfanaten, mediaplanners, muziekliefhebbers etc. We kwamen opdrachtgevers tegen uit de B2B wereld , de overheid en de FMCG branche. Dit leidt tot een variëteit van strategische doelen, zoals e-commerce, personeelswerving, fondsenwerving, -imagobuilding, communityvorming etc.

De jury spreekt in zijn algemeenheid haar bewondering hiervoor uit en voelt zich geïnspireerd door de vele kwalitatief hoogstaande inzendingen. Dat wordt ook duidelijk weergegeven door de hoeveelheid nominaties. De jury heeft nog wel een kritische kanttekening. Wij hebben sterk het gevoel gekregen dat de resultaten, die in veel gevallen al uitzonderlijk hoog waren, beduidend verbeterd zouden kunnen worden door het medium zelf ook als advertentiemedium in de vorm van webvertising te gebruiken.

Zilveren SpinAward
Bureau: Qi
Klant: Unilever Bestfoods
Project: Cup-A-Soup

De Cup-A-Soup website is een uitstekend voorbeeld van hoe merkcommunicatie, interactie en harde business-to-business lead-generatie doelstellingen prima samengaan. De communicatielijn van de tv commercials -4 uur Cup-a-Soup- wordt telkens opnieuw op zeer creatieve wijze naar het web vertaald.

Zilveren SpinAward
Bureau: Lemz
Klant: Lever Fabergé Nederland
Project: Waarom was ik nog voor jou?

Lemz is er zondermeer in gelaagd om met behulp van het web een andere lading te geven aan een low-interest product. Door de fun elementen is er uitstekend ingespeeld op de virale effecten die met name door web gegenereerd worden. Er zijn uitstekende resultaten geboekt, zonder dat er ook maar iets met een prijs is gedaan.

Gouden SpinAward
Bureau: Qi
Klant: Heineken Nederland
Project: Feestje.nl

De jury was het er unaniem over eens dat deze inzending zich onderscheidt door in te spelen op de kern van het product bier: ontspanning-gezel
ligheid-fun, oftewel een feestje. Het is een langjarig concept waarbij de consument een handig hulpmiddel krijgt aangereikt voor het organiseren van zijn feestjes, terwijl tegelijk op een sympathieke manier promotie voor speciale producten wordt gemaakt en alles leidt tot het activeren van de slijters als distributiekanaal. Eindconclusie: creatief, interactief, effectief. Een 10 met een griffel.

Jury Beste Banner
De categorie 'Beste banner' is de oercategorie van de SpinAwards. Met name de laatste jaren zien we een sterke verschuiving van de eenzame banner naar totale online campagnes. Er werden veel sterke staaltjes bannerwerk ingezonden. Uiteindelijk waren er vijf werkstukken die uitblonken in alle criteria van de SpinAwards: creativiteit, strategie en effectiviteit.

Zilveren Spin
Bureau: Oer
Klant: FBTO
Project: FBTO Corporate online

Kijkende naar de televisiecampagnes van FBTO met Monique van de Ven is Oer er op een uitstekende manier in geslaagd om een sterk beeldmerk neer te zetten. De vormgeving en grafische uitwerking van het idee zijn zeer goed verzorgd. De campagne is een meer dan uitstekend voorbeeld van bannering en branding.

Zilveren Spin
Bureau: Redurban
Klant: Elmar reizen
Project: Blote voeten

Geluid en banners gaan niet altijd goed samen, maar Redurban bewijst dat het wel kan. De banners van Elmar reizen zijn een goed gevonden combinatie van een rijk vakantiegevoel en de technische mogelijkheden van het medium. De goede propositie en de heldere boodschap worden met een sfeervolle beleving gekoppeld aan het aanbod van de reisorganisatie.

Gouden Spin
Bureau: Bone
Klant: Auto Trader
Project: De toetersong

De jury stemde unaniem voor dit project dat uitblinkt in creativiteit en veelzijdigheid. De toetersong is een schoolvoorbeeld van een combinatie van interactie met geluid, een competitie-element, entertainment en vooral met humor. De toetersong is uniek in zijn soort en legt de lat voor banners voortaan een stuk hoger.

Jury Beste totale online campagne
Het niveau van de inzendingen was erg hoog en de jury vond maar liefst 10 van de 24 inzendingen een nominatie waardig. Alle nominaties wisten een boeiende combinatie te vinden van creativiteit en de interactieve mogelijkheden die het medium biedt. De concepten liepen uiteen van viral marketing tot gaming en dat onderstreept de enorme reikwijdte die interactieve marketingcommunicatie kan beslaan. Unaniem kwam de jury tot de conclusie dat er twee concepten met kop en schouders bovenuit staken en de jury heeft dan ook besloten om 1 gouden en 1 zilveren spin uit te keren, ondanks het hoge kwaliteitsniveau van de inzendingen.

Zilveren Spin
Bureau: Dynamic Zone
Klant: De Politie
Project: De Police Experience

Het bureau is er in geslaagd om voor de opdrachtgever een uitstekend concept neer te zetten dat gericht is op de lastige doelgroep jongeren (14-24 jaar en daarmee de hoog frequentie gebruikers). Het concept wordt door de jury gewaardeerd als gewaagd-grappig en heeft toch een sterke relevantie met het onderwerp. De Police Experience blinkt uit in creativiteit, waardoor er een nieuwsgierigheid stimulerend effect is ontstaan met veel interactie.

Gouden Spin
Bureau: Bone
Klant: De Staatsloterij
Project: Oudejaarsloterij 2002

De online campagne voor de Staatsloterij blonk uit door de juiste combinatie van een slimme strategie, een opvallend concept en een goed resultaat. De jury waardeerde deze inzending in het bijzonder om de overdaad aan merkbeleving en de aansprekende vorm die zorgden voor een indrukwekkend resultaat. De campagne is voorbeeld online advertising in optima forma.

Jury Beste crossmedia campagne
De cross media-jury was bij haar aantreden verrast door de ruim dertig inzendingen die in deze nieuwe categorie waren ingezonden. De crossmedia categorie is bedoeld voor campagnes waarin oude en nieuwe middelen beide een belangrijke rol spelen. Bij de jurering bleken veel inzendingen niet aan dit criterium te voldoen.

Het somtijds niet
kunnen evalueren van het element 'effectiviteit' had trouwens in nogal wat gevallen te maken met onvolkomenheden bij het invullen van de inzendingsformulieren. Soms uit klaarblijkelijke desinteresse (foei!), vaak echter ook om redenen van geheimzinnigdoenerij, ontbrak in die formulieren zinnige informatie over het resultaat van de desbetreffende campagne.

De toepassing van de basis-criteria van de Spin Awards-jurering (strategie, creativiteit, effectiviteit) leidde in een tweede schiftings-ronde tot een nieuw slagveldje. Vooral de toetsing op het derde criterium leidde tot veel 'uitval'. We kwamen zodoende uiteindelijk tot drie nominaties: Amstel & PMS/Y&R met "Schop het tot Superprof", Coca Cola & Metadreams/Micha Klein met "Coke Creative Studio", en Omo (Lever Fabergé) & Lemz met
"Waarom-was-ik-nog-voor-jou?".

Zilveren SpinAward
Bureau: PMSvW/Y&R
Klant: Amstel
Project: Schop het tot superprof!

De campagne is een voorbeeldige 'crossmedialiteit' met een ongemeen brede, (voor opdrachtgever en bureau) gecompliceerde actie-architectuur, die niettemin door de doelgroep volledig werd gevat, en blijkens de resultaten hogelijk werd geapprecieerd, met een zinnige en hartverwarmende centrale rol voor de website. Bij het zilver ook enig loof en wat diamanten: voor de voorbeeldige wijze waarop de inzenders hun case hebben onderbouwd en toegelicht.

Gouden SpinAward
Bureau: Metadreams/Micha Klein
Klant: Coca Cola Nederland
Project: Coke Creative Studio

De Coke Creatieve Studio is de ultiieme interactie tussen merk en doelgroep. Het is de gedroomde democratisering van commerciële communicatie en een hoogtepunt in 9 jaar Nederlandse internet-geschiedenis. Recept: laat je klanten spelen met je merk, en gebruik de uitkomsten van dat spel vervolgens weer als content voor je communicatie. Dit is een wereld-case!

Jury Extra innovatieprijs
Deze prijs is bedoeld voor werk waarin op een vernieuwende manier gebruik wordt gemaakt van nieuwe of bestaande technologie. De jury tekent bij de beoordeling voor deze 'buitencategorie' Spin aan, dat dit een"Hell of a Job" was, maar uitermate stimulerend om in aanraking te komen met ondernemers die zo enthousiast over hun innovatieve concepten praten.

De moeilijkheid voor de twee genomineerden lag met name in het gegeven dat het concept van The Good Phone een innovatief Direct Marketing Tool is en het concept van Meta Dreams een interactieve Multi Media Editing Tool, die met de nominatie ingezet werd als Brand Experience.

Helaas kan er ook in deze categorie slechts 1 winnaar zijn, maar loopt de jury nog even allebei de genomineerden langs.

The Good Phone.
Een compleet concept, inhakend op de regels van hoe permission marketing bedreven zou moeten worden en daardoor zeer sympathiek. Van absolute internationale allure, gezien de patenten die zij verkregen hebben, waarbij op een intelligente wijze de kanalen en media ingezet worden. Daarnaast een concept waarbij de organisatie/eigenaar in deze tijd privé zijn nek uitgestoken heeft. Ga door!

Meta Dreams.
Een concept binnen een concept, waarbij de ontwikkelde internettool direct vertaald kan worden naar andere media als CD, DVD en TV. Hoewel het idee niet volstrekt nieuw is en we hier al meerdere voorbeelden van gezien hebben, blinkt deze tool absoluut uit in kwaliteit, professionaliteit en multimedialiteit. Loopt internationaal mijlenver voor. Naast dat de tool ingezet wordt in deze nominatie als Brand Experience fenomeen, verwacht de jury dat er hier nog vele nieuwe concepten omheen gemaakt zullen worden.

SpinAward
Bureau: Metadreams/Micha Klein
Klant: Coca Cola Nederland
Project: Coke Creative Studio

Met speciale jury-opmerking: een geweldig voorbeeld, waarbij de kreet "Power to the People" waargemaakt wordt. Iedereen is in staat om zijn eigen content te maken. De jury feliciteert dan ook Buma/Stemra met deze unieke bedreiging van de auteursrechten industrie.

Jury Beste online adverteerder
De bekroning SpinAward voor 'Beste online adverteerder' i s een ereprijs
die wordt toegekend aan de adverteerder die het afgelopen jaar de initiator is geweest van het meest opvallende interactieve werk. In het proces om tot de genomineerden te komen hebben de deeljury's van alle andere categorieën de nominaties verzorgd en is er door de voorzitters van de deeljury's een oordeel geveld. Hierbij dient voor de betrouwbaarheid aangegeven te worden, dat twee voorzitters van stemming uitgesloten werden doordat zij tot de genomineerden behoorden. Bestuursleden van Stichting SpinAwards hebben deze plekken overgenomen.

Alle drie de genomineerden hebben het laatste jaar laten zien dat Internet een volwaardig medium is in de marketingcommunicatie-strategie van deze 3 organisaties. Waarbij Staatsloterij en Schiphol op een uitstekende en creatieve manier het medium gebruikt hebben om direct business te genereren. Heineken met name als verlengstuk van hun campagnes waarbij entertainment, sport, en community building centraal staan.

SpinAward
Helaas mochten de juryleden slechts 1 prijs toekennen en hebben in alle wijsheid gekozen voor Heineken. Hierbij is in de overweging de totale webpresence van Heineken meegenomen met meerdere concepten, zoals u al in de verschillende categorieën als nominaties hebt gezien. Daarnaast met de langdurige concepten als Feestje.nl en Superprof.

De jury vindt, dat Heineken zich met name onderscheidt door de creatieve en interactieve concepten, waarbij de kwaliteit er vanaf druipt. Echter, de jury heeft nog een kleine kanttekening (gratis advies) en die luidt: in de verschillende nominaties hebben wij concepten gezien, waarbij volgens ons de effectiviteit beduidend verbeterd zou kunnen worden indien Heineken het medium intensiever gaat gebruiken als advertentie medium.