Centrum Beeldende Kunst Rotterdam
Full Colour
12 april - 6 mei 2003
De tentoonstelling Full Colour heeft de primaire kleuren als
uitgangspunt. Het klinkt nogal gemakkelijk, kunst reduceren tot het
kleurgebruik. Toch hebben primaire kleuren een complexe bijdrage
geleverd aan de geschiedenis van de schilderkunst. Het waren de
enige kleuren die waren toegestaan door Mondriaan en andere leden
van De Stijl. Hierdoor werden ze zo beladen dat de combinatie
rood-geel-blauw jarenlang 'onbruikbaar' was in de kunst. Elke
schilder die deze kleuren ging gebruiken, bokste tegen deze
geschiedenis op. Er was harde actie nodig, en de Amerikaanse
schilder Barnett Newman zorgde daarvoor met zijn serie 'Who's
afraid of Red, Yellow and Blue?'. Zijn emotionele en meditatieve
behandeling van rood, de meest schreeuwerige kleur, heeft deze
kleurcombinatie bevrijd voor de toekomstige generatie schilders.
Maar toen raakte zijn werk weer beladen, door de pijnlijke
geschiedenis van de vernieling en een juridische restauratiesoap in
Amsterdam. De tentoonstelling in de Artotheek laat zien dat
primaire kleuren wel hersteld zijn van deze geschiedenis. De
kunstenaars die ermee werken, doen dat op een andere, lossere
manier dan de moderne meesters uit de twintigste eeuw. Het moderne
dogma dat primaire kleuren de Enige Juiste kleuren zouden zijn, is
echt voorbij. Jentius Hogerdijk bijvoorbeeld schilderde een
stilleven van dozen met abstracte vulling in primaire kleuren, maar
op de achtergrond hangt toch maar een gordijn met oranje en
turquoise tinten erdoorheen.
com@cbk.rotterdam.nl