Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

Full Colour

12 april - 6 mei 2003

De tentoonstelling Full Colour heeft de primaire kleuren als uitgangspunt. Het klinkt nogal gemakkelijk, kunst reduceren tot het kleurgebruik. Toch hebben primaire kleuren een complexe bijdrage geleverd aan de geschiedenis van de schilderkunst. Het waren de enige kleuren die waren toegestaan door Mondriaan en andere leden van De Stijl. Hierdoor werden ze zo beladen dat de combinatie rood-geel-blauw jarenlang 'onbruikbaar' was in de kunst. Elke schilder die deze kleuren ging gebruiken, bokste tegen deze geschiedenis op. Er was harde actie nodig, en de Amerikaanse schilder Barnett Newman zorgde daarvoor met zijn serie 'Who's afraid of Red, Yellow and Blue?'. Zijn emotionele en meditatieve behandeling van rood, de meest schreeuwerige kleur, heeft deze kleurcombinatie bevrijd voor de toekomstige generatie schilders. Maar toen raakte zijn werk weer beladen, door de pijnlijke geschiedenis van de vernieling en een juridische restauratiesoap in Amsterdam. De tentoonstelling in de Artotheek laat zien dat primaire kleuren wel hersteld zijn van deze geschiedenis. De kunstenaars die ermee werken, doen dat op een andere, lossere manier dan de moderne meesters uit de twintigste eeuw. Het moderne dogma dat primaire kleuren de Enige Juiste kleuren zouden zijn, is echt voorbij. Jentius Hogerdijk bijvoorbeeld schilderde een stilleven van dozen met abstracte vulling in primaire kleuren, maar op de achtergrond hangt toch maar een gordijn met oranje en turquoise tinten erdoorheen.

com@cbk.rotterdam.nl