Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 19/03/2003


---

Nieuwe VU-campagne start rond masterdag

Rond de voorlichtingsdag over masteropleidingen van de VU, zaterdag 12 april, gaat ook de nieuwe reclamecampagne van de Vrije Universiteit van start. Daarmee neemt de universiteit na tien jaar afscheid van de succesvolle ´leesplankjecampagne´, die de eerste reclamecampagne van een Nederlandse universiteit was. ´Meer perspectief´ is het nieuwe motto dat ´Deze tijd vraagt om een Vrije Universiteit´ vervangt.

De invoering van het bachelor-master systeem luidt een nieuwe fase in de praktijk van voorlichten en werven in het hoger onderwijs in, waarbij de VU voorop wil lopen. Onder invloed van toenemende (buitenlandse) concurrentie moeten Nederlandse universiteiten zich sterker dan voorheen profileren. De nieuwe VU-campagne is in tegenstelling tot de oude ook geschikt om studenten en medewerkers in het buitenland aan te trekken. Bovendien sluit de campagne beter aan bij de huidige ambities van de VU een inspirerende, vernieuwende en betrokken universiteit te zijn.

Reclamebureau PPGH/JWT heeft de nieuwe VU-campagne samen met de dienst en stafafdeling Communicatie ontwikkeld. De campagne bouwt voort op de positieve reputatie van de VU: betrokken ambitie is het uitgangspunt. De campagne is niet alleen geschikt voor (internationale) studentenwerving, maar ook voor arbeidsmarktcommunicatie en de communicatie met bijvoorbeeld overheid en subsidie-instellingen. De komende tijd vertalen de campagnemakers het concept naar personeelsadvertenties. Ook komen er formats voor de uitingen die faculteiten als aanvullend wervingsmateriaal produceren.

Voorafgaand aan de voorlichtingsdag over alle masteropleidingen van de VU verschijnen advertenties in de dagbladen en op abri"s, die duidelijk maken waar de VU voor staat en waarom een studie aan de VU meer perspectief biedt. Op hbo-instellingen en universiteiten komen posters te hangen. Voor hbo´ers, de belangrijkste doelgroep van de masterdag, is bovendien een informatiepakket over de VU-masteropleidingen ontwikkeld.

Op dit moment verzorgt de VU al 53 masteropleidingen, bijvoorbeeld bioinformatica, archeologie en allerlei lerarenopleidingen. In september van dit jaar komen er een kleine tachtig masterstudies bij en in 2004 nog eens bijna dertig. Van alle masters die de VU geeft of gaat geven is een kwart Engelstalig, dus extra toegankelijk voor studenten uit het buitenland. Het gaat bijvoorbeeld om oncology en social psychology.