Vrije Universiteit Amsterdam
Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
19/03/2003
---
Nieuwe VU-campagne start rond masterdag
Rond de voorlichtingsdag over masteropleidingen van de VU, zaterdag 12
april, gaat ook de nieuwe reclamecampagne van de Vrije Universiteit
van start. Daarmee neemt de universiteit na tien jaar afscheid van de
succesvolle ´leesplankjecampagne´, die de eerste reclamecampagne van
een Nederlandse universiteit was. ´Meer perspectief´ is het nieuwe
motto dat ´Deze tijd vraagt om een Vrije Universiteit´ vervangt.
De invoering van het bachelor-master systeem luidt een nieuwe fase in
de praktijk van voorlichten en werven in het hoger onderwijs in,
waarbij de VU voorop wil lopen. Onder invloed van toenemende
(buitenlandse) concurrentie moeten Nederlandse universiteiten zich
sterker dan voorheen profileren. De nieuwe VU-campagne is in
tegenstelling tot de oude ook geschikt om studenten en medewerkers in
het buitenland aan te trekken. Bovendien sluit de campagne beter aan
bij de huidige ambities van de VU een inspirerende, vernieuwende en
betrokken universiteit te zijn.
Reclamebureau PPGH/JWT heeft de nieuwe VU-campagne samen met de dienst
en stafafdeling Communicatie ontwikkeld. De campagne bouwt voort op de
positieve reputatie van de VU: betrokken ambitie is het uitgangspunt.
De campagne is niet alleen geschikt voor (internationale)
studentenwerving, maar ook voor arbeidsmarktcommunicatie en de
communicatie met bijvoorbeeld overheid en subsidie-instellingen. De
komende tijd vertalen de campagnemakers het concept naar
personeelsadvertenties. Ook komen er formats voor de uitingen die
faculteiten als aanvullend wervingsmateriaal produceren.
Voorafgaand aan de voorlichtingsdag over alle masteropleidingen van de
VU verschijnen advertenties in de dagbladen en op abri"s, die
duidelijk maken waar de VU voor staat en waarom een studie aan de VU
meer perspectief biedt. Op hbo-instellingen en universiteiten komen
posters te hangen. Voor hbo´ers, de belangrijkste doelgroep van de
masterdag, is bovendien een informatiepakket over de
VU-masteropleidingen ontwikkeld.
Op dit moment verzorgt de VU al 53 masteropleidingen, bijvoorbeeld
bioinformatica, archeologie en allerlei lerarenopleidingen. In
september van dit jaar komen er een kleine tachtig masterstudies bij
en in 2004 nog eens bijna dertig. Van alle masters die de VU geeft of
gaat geven is een kwart Engelstalig, dus extra toegankelijk voor
studenten uit het buitenland. Het gaat bijvoorbeeld om oncology en
social psychology.