BV SPERWER NATIONAAL
Marktaandeel bereikt historisch niveau
Sperwer: na 75 jaar veerkrachtiger dan ooit
De Sperwer Groep viert binnenkort haar 75-jarig bestaan, een jubileum
dat extra glans krijgt door fantastische omzetresultaten: in week 10
wist Sperwer voor het eerst in haar bestaan een cumulatief
marktaandeel te bereiken van 5 % (exclusief SPAR). De autonome groei
van PLUS bedroeg in de eerste tien weken van dit jaar 7,5 %. Dat is
bijna het dubbele van de marktgroei, die in deze periode 3,8 %
bedroeg. Na 75 jaar blijkt Sperwer dus veerkrachtiger dan ooit: een
sterk groeiend bedrijf dat zich tot de top van de Nederlandse
levensmiddelenorganisaties mag rekenen. Voor Sperwer reden om samen
met de aangesloten ondernemers, relaties en eigen werknemers het
75-jarig bestaan op feestelijke wijze te vieren. De
jubileumfestiviteiten zullen van start gaan op vrijdag 4 april met de
presentatie van het jubileumboek 'De vogel is geland'. Dit boek is in
opdracht van Sperwer geschreven door Gerard Rutte, journalist en
bekend als columnist van het vakblad Distrifood. Rutte beschrijft hoe
Sperwer in een periode van 75 jaar gestaag groeide door hoofdzakelijk
autonome groei, hetgeen een opvallende prestatie is voor een
Nederlands bedrijf.
Ambitieuze doelstellingen
De grote kracht van Sperwer is gelegen in de coöperatieve structuur en
het zelfstandig ondernemerschap. De zelfstandige Sperwer ondernemers
zijn allen aandeelhouder en het is dit collectief dat aan de basis
ligt van 75 jaar succes. Het is ook dit collectief dat ervoor zorgt
dat Sperwer haar ambitieuze doelstellingen voor de toekomst kan
waarmaken. Begin 2000 is een meerjarenplan in gang gezet met als doel
de concurrentiepositie van Sperwer verder te verstevigen. Onderdeel
van dit strategische plan vormde de ombouw van Plusmarkt naar PLUS, de
nu al zeer succesvolle kwaliteitsservice supermarktformule. De
strategie leidde tot de acquisitie van een groot aantal Laurus winkels
en de overname van SPAR. Ook het efficiënter maken van de
distributieprocessen en de herstructurering van de totale Sperwer
organisatie maken deel uit van het meerjarenplan. Het grootste deel
van het meerjarenplan is reeds gerealiseerd.
Jubileumblad
De toekomstvisie wordt gepresenteerd in een speciaal vervaardigd
jubileumblad. Aan de hand van interviews met Sperwer medewerkers, PLUS
ondernemers, leveranciers en anderen die bij Sperwer betrokken zijn,
wordt de visie duidelijk gemaakt. Dit magazine zal worden verspreid
onder alle Sperwer medewerkers, relaties en alle supermarkten in
Nederland.
01 apr 03 13:49