BV SPERWER NATIONAAL

Marktaandeel bereikt historisch niveau

Sperwer: na 75 jaar veerkrachtiger dan ooit

De Sperwer Groep viert binnenkort haar 75-jarig bestaan, een jubileum dat extra glans krijgt door fantastische omzetresultaten: in week 10 wist Sperwer voor het eerst in haar bestaan een cumulatief marktaandeel te bereiken van 5 % (exclusief SPAR). De autonome groei van PLUS bedroeg in de eerste tien weken van dit jaar 7,5 %. Dat is bijna het dubbele van de marktgroei, die in deze periode 3,8 % bedroeg. Na 75 jaar blijkt Sperwer dus veerkrachtiger dan ooit: een sterk groeiend bedrijf dat zich tot de top van de Nederlandse levensmiddelenorganisaties mag rekenen. Voor Sperwer reden om samen met de aangesloten ondernemers, relaties en eigen werknemers het 75-jarig bestaan op feestelijke wijze te vieren. De jubileumfestiviteiten zullen van start gaan op vrijdag 4 april met de presentatie van het jubileumboek 'De vogel is geland'. Dit boek is in opdracht van Sperwer geschreven door Gerard Rutte, journalist en bekend als columnist van het vakblad Distrifood. Rutte beschrijft hoe Sperwer in een periode van 75 jaar gestaag groeide door hoofdzakelijk autonome groei, hetgeen een opvallende prestatie is voor een Nederlands bedrijf.

Ambitieuze doelstellingen
De grote kracht van Sperwer is gelegen in de coöperatieve structuur en het zelfstandig ondernemerschap. De zelfstandige Sperwer ondernemers zijn allen aandeelhouder en het is dit collectief dat aan de basis ligt van 75 jaar succes. Het is ook dit collectief dat ervoor zorgt dat Sperwer haar ambitieuze doelstellingen voor de toekomst kan waarmaken. Begin 2000 is een meerjarenplan in gang gezet met als doel de concurrentiepositie van Sperwer verder te verstevigen. Onderdeel van dit strategische plan vormde de ombouw van Plusmarkt naar PLUS, de nu al zeer succesvolle kwaliteitsservice supermarktformule. De strategie leidde tot de acquisitie van een groot aantal Laurus winkels en de overname van SPAR. Ook het efficiënter maken van de distributieprocessen en de herstructurering van de totale Sperwer organisatie maken deel uit van het meerjarenplan. Het grootste deel van het meerjarenplan is reeds gerealiseerd.

Jubileumblad
De toekomstvisie wordt gepresenteerd in een speciaal vervaardigd jubileumblad. Aan de hand van interviews met Sperwer medewerkers, PLUS ondernemers, leveranciers en anderen die bij Sperwer betrokken zijn, wordt de visie duidelijk gemaakt. Dit magazine zal worden verspreid onder alle Sperwer medewerkers, relaties en alle supermarkten in Nederland.


01 apr 03 13:49