Provincie Noord-Brabant


Persbericht

Veel aanpassingen op Lijn 10 Oosterhout-Breda

BBA start proef toegankelijk busvervoer

Met ingang van 31 maart 2003 zijn de bussen en de haltes van Lijn 10, die rijdt tussen Oosterhout en Breda, optimaal toegankelijk geworden. Het gaat om een praktijkproef die voortbouwt op landelijk beleid om bus, tram, trein en metro hindernisvrij te maken. Het Landelijk Platform Toegankelijk Openbaar Vervoer (Platform TVO) is opdrachtgever voor deze eerste 'praktijkproef toegankelijkheid lijn 10'.

Gekozen is voor lijn 10 omdat deze bus stopt bij een aantal belangrijke zorginstellingen: het Amphia Ziekenhuis in Oosterhout en Breda, het NS-station Breda, het busstation in Oosterhout en een aantal andere zorgvoorzieningen. Zowel de bussen als de infrastructuur langs de route zijn aangepast.

Er gaan vijf vaste lagevloerbussen rijden op het traject. De bussen worden uitgerust met een uitklapbare loopplank zodat iedereen makkelijk de bus in kan. De bus biedt extra opstelruimte voor bijvoorbeeld rollators, kinderwagens of rolstoelen. Rolstoelen kunnen worden vastgezet aan speciale gordels. Verder zijn de stopknoppen in de bus verlaagd en zijn extra handgrepen aangebracht. Bij de middeningang is een stempelautomaat aangebracht zodat reizigers die daar instappen, niet naar de chauffeur hoeven gaan. Voor slechthorenden is er een omroepsysteem met ringleiding. De haltes worden omgeroepen door de chauffeur. Eén van de bussen is al uitgerust met een digitale display waarop de haltes worden weergegeven. Binnen twee maanden worden ook in de andere bussen displays aangebracht.

Bij alle haltes langs de route zijn geleidelijnen aangebracht voor blinden en slechtzienden. De kastjes met de haltevertrekstaten hangen gekanteld zodat ze ook vanuit een laag standpunt goed te lezen zijn. De abri's hebben veiligheidsmarkeringen op het glas en verhoogde zitbanken.
Een vijftal haltes langs de route is optimaal toegankelijk gemaakt: de haltes NS station en Amphia ziekenhuis Molengracht in Breda, en in Oosterhout het busstation, de Pasteurlaan bij het Amphia ziekenhuis en de Keiweg. De perrons van deze haltes zijn verhoogd tot 18 cm voor een betere instap in de bus.

De chauffeurs van lijn 10 hebben een speciale training gevolgd zodat ze alle reizigers optimaal van dienst kunnen zijn. Onderdeel van deze training vormden o.a. een comfortabele rijstijl en hulpvaardigheid. De BBA gaat verder ruim aandacht besteden aan de informatievoorziening rondom lijn 10. Zo is er een "Lijn 10 nieuwskrant" gemaakt die wordt verspreid bij ziekenhuizen en andere belanghebbende organisaties in Breda en in Oosterhout.

De proef wordt begeleid door de Provincie Noord-Brabant, BBA, de gemeenten Breda en Oosterhout en het POG, het Brabants centrum voor gehandicaptenbeleid. De projectbegroting bedraagt E 256.000. Een half jaar na invoering zal de proef worden geëvalueerd. De ervaringen en leereffecten die uit de praktijkproef voortkomen, zullen worden aangeboden aan de aanbestedende overheden en aan de vervoerders.