TAM TAM
Pharos Reizen van ANWB start baanbrekend online initiatief
ANWB Reizen, een dochter van de toeristenbond ANWB komt eind 2003 voor
de Nederlandse markt met een nieuw initiatief: Pharos Reizen van ANWB.
Pharos Reizen van ANWB gaat een intermediair worden tussen de
leveranciers van vakantieverblijf, -vervoer en -vermaak en de
reiziger.
Uniek in de opzet van Pharos Reizen van ANWB is het gebruik van
internet als centraal communicatiemedium in het contact met zowel de
reiziger als met de leverancier. Dit stelt Pharos Reizen van ANWB in
staat de vakantieganger die graag zelf zijn of haar eigen vakantie wil
samen stellen een gepersonaliseerd aanbod te doen.
Gemak en zekerheid
Onderzoek leert dat een groot deel van de Nederlanders ongeorganiseerd
met de auto op reis gaat. Deze reizigers maken over het algemeen veel
gebruik van internet om informatie te verzamelen en eventuele
boekingen te verrichten. Zij gebruiken daarbij geen vast
boekingskanaal. Hier speelt Pharos Reizen van ANWB met de nieuwe
geplande site precies op in. De nieuwe site en boekingsapplicatie van
Pharos Reizen van ANWB ondersteunen de klant gedurende het gehele
proces. Tijdens de oriëntatiefase biedt het allerhande ideeën en veel
voorpret. Vervolgens biedt de site in de informatiefase specifieke
informatie over en vergelijkingen van de verschillende mogelijkheden.
In de hieropvolgende boekfase worden de wensen van de bezoeker omgezet
in concrete boekingen voor de vakantie. Precies op maat, zoals de
klant dat wil. Na het boeken houdt de online reiservaring niet op,
want de site houdt alle belangrijke reisinformatie van de reiziger
online beschikbaar, waar die zich ook bevindt. Tevens wordt de
webwinkel van ANWB aan de site gekoppeld waar de klant een breed scala
van reisgerelateerde producten kan bestellen.
Uit onderzoek onder de huidige leden van de ANWB blijkt dat juist deze
groep mensen voldoet aan het beoogde reizigersprofiel. Aangezien de
ANWB met 3,8 miljoen leden reeds de grootste vereniging van Nederland
is, maakt Pharos Reizen van ANWB hiermee een vliegende start. Pharos
Reizen van ANWB sluit naadloos aan bij de bestaande dienstverlening
van de ANWB en draagt dezelfde kernwaarden uit: betrouwbaarheid en
kwaliteit. Voor de klant betekent dit het gemak van internet en de
zekerheid van een gevestigde naam.
Back office
Uniek aan het concept is dat ook de reisleveranciers en inkopers van
Pharos Reizen van ANWB direct betrokken zijn met de informatie op de
site. De leveranciers kunnen informatie aanleveren op een aparte
meertalige leverancierssite. Bovendien gaan de inkopers van Pharos
Reizen van ANWB op weg met een Tablet PC (zeer compacte notebook met
volledige mobiele communicatie) met een specifiek ontwikkelde
buitendienstapplicatie. Deze applicatie ondersteunt de inkoper bij het
vergaren van de informatie van bijvoorbeeld de accommodatie en bij het
contracteren ervan. Hiermee komt een zeer groot vakantie-aanbod
beschikbaar voor de consument en bereiken de aanbieders in een klap
miljoenen nieuwe mogelijke klanten.
Realisatie
De verschillende applicaties zullen door Tam Tam gerealiseerd worden
in samenwerking met het - eveneens Delftse - ontwerpbureau
Fabrique.
Daarbij zal Fabrique het grafisch concept en de vormgeving van de site
voor haar rekening nemen en ligt het overall projectmanagement en de
technische realisatie in handen van Tam Tam. De internetsite en
back-office zal worden gerealiseerd met de nieuwste Microsoft
.NET-technologie. De site zal in september 2003 live gaan met het
eerste vakantieaanbod en in november met de complete applicatie, zodat
Pharos Reizen van ANWB volledig mee kan doen met de vakantieboekingen
voor 2004.
Over Tam Tam
Tam Tam behoort tot de top van de Nederlandse full-service
internetbedrijven. Tam Tam levert de volgende oplossingen: corporate
information portals (intranet 2.0), business solutions
(klant-specifieke applicaties en e-commerce) en
marketingcommunicatie-sites. De oplossingen worden zowel voor vast
internet als voor mobiel internet gerealiseerd. Tam Tam is Gold
Partner van Microsoft en partner van Lucio, het nieuwe mobiele
platform van o.a. KPN. Bij het realiseren van de oplossingen worden de
verschillende expertises en diensten ingezet: consultancy,
projectmanagement, interaction design, back-office integratie,
application development, en services (hosting, webmaster, site-analyse
en webmarketing). Bij Tam Tam zijn 50 mensen in dienst. Tam Tam werkt
onder meer voor: De Hypothekers Associatie, Mojo Concerts, VNU, Novib,
Rijkswaterstaat, Rosenbluth International, Wolters-Noordhoff, Hunter
Douglas en Holland Casino.