Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
http://www.minszw.nl
MIN SZW: Toespraak minister De Geus
Nr. 2003/48
31 maart 2003
Embargo:
31 maart 2003 tot
16.15 uur
Toespraak minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bij de
overdrachtsconferentie Commissies Psychische Arbeidsongeschiktheid en
Arbeidsgehandicapten en Werk, maandag 31 maart te Den Haag.
Aan mij de eer vanmiddag een nieuwe commissie te installeren. Een die
zich gaat bezighouden met vermindering van de WAO-instroom, met het
terugdringen van het ziekteverzuim en het aan het werk houden en
krijgen van mensen met een arbeidshandicap.
De Commissie Het Werkend Perspectief, gaat twee voorzitters krijgen:
Mijn goede vriend en oud-collega, voormalig CNV-voorzitter Anton
Westerlaken en scheidend MKB-voorzitter Hans de Boer. Zij gaan met de
overige commissieleden de werkzaamheden van de Commissie
Arbeidsgehandicapten en Werk en de Commissie Psychische
Arbeidsongeschiktheid voortzetten. Twee indrukwekkende commissies
getuige de resultaten die Staatssecretaris Ross zojuist symbolisch
heeft overhandigd.
In de voorbereiding voor vanmiddag heb ik de speeches van mijn
voorganger staatssecretaris Hans Hoogervorst, er nog eens op
nageslagen. Zo zei hij onder meer op 9 februari 2000 bij de
installatie van de commissie Arbeidsgehandicapten en Werk dat het tijd
is voor een 'gezonde, nuchtere aanpak'. Een aanpak, aldus Hoogervorst,
'waarin we primair kijken naar de mogelijkheden van mensen en waarin
ingespeeld wordt op de belangen van ondernemers'.
Dat geldt nog steeds en ik had het niet mooier kunnen zeggen.
Het gaat in deze nieuwe commissie niet zozeer om wet- en regelgeving.
Integendeel zou ik zeggen. Uw aandacht richt zich op concrete
veranderingen. Dat vraagt van alle betrokkenen inventiviteit,
samenwerking en uitwisseling van ideeën.
Driekwart jaar geleden, bij mijn aanstelling, heb ik doelbewust
bepleit het probleem van de WAO onder mijn beleidsverantwoordelijkheid
te brengen. Ik heb het mijn missie willen maken dat grote aantal
WAO'ers terug te brengen. Daar hechtte ik toen aan en dat doe ik nog
steeds.
Ik vind het maatschappelijk onaanvaardbaar dat zoveel mensen met een
arbeidshandicap aan de kant blijven staan. Dat is niet goed voor
henzelf, dat is niet goed voor de werkgevers en dat is niet goed voor
de samenleving.
Mijn missie mag dus duidelijk zijn: zoveel mogelijk mensen aan het
werk houden en krijgen. En verbetering van de inkomenspositie van
mensen die echt niet meer aan het werk kunnen. Dat betekent ook dat
alleen mensen die niet meer kunnen werken in aanmerking komen voor een
WAO-uitkering.
Want stond vroeger de uitkering centraal, vandaag de dag kijken we
niet langer als eerste naar wat mensen niet kunnen, maar naar wat ze
wel kunnen. En ik garandeer u dat is vaak héél veel. Ondanks ziekte,
ondanks handicap.
In Nederland zijn ruim anderhalf miljoen mensen tussen de 15 en 65
jaar op de een of andere manier arbeidsgehandicapt. De grootste groep,
ruim zestig procent, wordt vooral belemmerd door rug- of
gewrichtsklachten. Bijna een kwart kampt met psychische problemen.
Meer dan de helft van de arbeidsgehandicapten is 45 jaar of ouder.
Lager opgeleiden zijn oververtegenwoordigd. Ruim twintig procent is
van allochtone afkomst.
Ruim de helft van die anderhalf miljoen mensen behoort tot de werkzame
beroepsbevolking en heeft een al dan niet aangepaste werkplek. De
meesten werken in de industrie en de gezondheids- en welzijnszorg. Zes
op de tien werkzame arbeidsgehandicapten werkt fulltime.
Verheugd kan ik constateren dat de maatregelen van de afgelopen jaren
om de instroom in de WAO te beperken en de reïntegratie van zieke
werknemers te bevorderen, ertoe heeft geleid dat meer mensen ondanks
hun beperking aan het werk zijn gebleven.
Op die weg moeten we doorgaan.
Donner heeft met de Commissie Psychische Arbeidsongeschiktheid hier
een belangrijk begin mee gemaakt. Geen goedbedoelde verwaarlozing meer
maar aandacht en gesprek tussen werkgever en werknemer, die samen
werken aan herstel.
De ingezette daling van het langdurige ziekteverzuim is voor een groot
deel op het conto te schrijven van de Wet Poortwachter, die vorig jaar
als resultante van de commissie Donner is ingevoerd. De eerste
resultaten zijn zichtbaar in het aantal WAO-aanvragen dat in de eerste
maanden van het jaar fors is gedaald.
De ommekeer die met de Wet Poortwachter is ingezet is dat werkgevers
zelf de regie in handen nemen bij de afhandeling van een ziektegeval.
Dat ze zelf aansturen en contact onderhouden met de arbodienst en UWV
en de betrokkenheid van de werknemer stimuleren. Tegelijk is de zieke
werknemer zelf, meer dan voorheen, verantwoordelijk voor zijn
herstel.
Ik ben blij met de sterke impuls die van poortwachter is uitgegaan.
Maar daarmee zijn we er nog niet.
Want behalve aanpassingen in de sociale zekerheid is het belangrijk
dat op de werkvloer mensen anders leren om te gaan met uitval door
ziekte, psychische klachten of lichamelijke belemmeringen. Ik heb
altijd gezegd dat je de problematiek van ziekteverzuim en
arbeidsongeschiktheid niet oplost door alleen de structuur van de WAO
te veranderen. Er zal ook sprake moeten zijn van een
cultuurverandering in de manier waarop werkgevers en werknemers met
elkaar omgaan.
Waarmee we bij de kern van de werkzaamheden van de commissie zijn
aangeland.
U gaat werkgevers, werknemers en intermediaire organisaties motiveren
en mobiliseren om nieuwe ideeën in praktijk te brengen. Om samen te
werken en van elkaar te leren. Met als doel: meer mensen met een
arbeidshandicap een nieuwe kans geven in het arbeidsproces. Daarvoor
is een omslag nodig in de beeldvorming over mensen met een
arbeidshandicap of chronische ziekte en hun mogelijkheden.
Dat vraagt inventiviteit, samenwerking en uitwisseling van ideeën.
Daarmee gaat deze commissie aan de slag.
Uw ambitie is een bijdrage te leveren aan een positieve en
realistische beeldvorming van arbeidsgehandicapten. U wilt de kennis
van werkgevers, werknemers en adviseurs op het gebied van preventie,
behandeling, zorg en reïntegratie vergroten. Aandacht vragen voor
specifieke doelgroepen als chronische zieke jongeren en het stimuleren
van een gedragsverandering.
Vier projectgroepen, door de commissie aan te sturen, gaan hiermee aan
de slag. Allereerst de werkgroep psychische arbeidsongeschiktheid, die
doorgaat op de ingeslagen weg van de commissie Donner. Een tweede
werkgroep richt zich vooral op gehandicapte jongeren. Een
helpdesk/voorlichtingsportaal Eerste Hulp bij Werk houdt zich vooral
met voorlichting, communicatie en publiciteit bezig.
Tenslotte de werkgroep (dis)Ability Management en Design for All die
zich op de werkplekken richt en in het verlengde daarvan onder meer de
organisatie van Kroon op het Werk.
Disabilitymanagement zou je kunnen zien als het regisseren van de
inzetbaarheid van mensen. Uit de praktijk - zie de winnaars van Kroon
op het Werk - blijkt dat bedrijven die hun beleid rond gezondheid en
arbeidsongeschiktheid op deze manier vormgeven daar ook de vruchten
van plukken in de vorm van laag verzuim, lage WAO-instroom, lage
premies en last but not least tevreden werknemers.
Ik verwacht het nodige van werkgevers. Op het gebied van preventie, maar ook bij het in dienst nemen van mensen met een arbeidshandicap. We kunnen wel allerlei voorwaarden scheppen, positieve en negatieve prikkels geven, maar die moeten wel worden benut.
Vooral als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een arbeidshandicap valt er nog een wereld te winnen.
Nog te vaak zien werkgevers zichzelf niet als de
eerstverantwoordelijken voor de (re)ïntegratie van
arbeidsgehandicapten. Men is geneigd vooral naar de overheid te kijken
en naar arbeidsgehandicapten zelf. Dat is een instelling die
passiviteit in de hand werkt, een rem zet op de doorwerking van het
beleid.
Want de overheid kan prachtige regelingen ontwerpen, maar daar moet
dan wel iets mee worden gedaan, willen het geen dode letters worden.
Belangrijk is dus dat werkgevers, maar ook mensen met een
arbeidshandicap zelf, zich verantwoordelijk weten.
Om daarmee elkaar maar ook zichzelf een belangrijke dienst te
bewijzen.
Ik heb er vertrouwen in dat die bereidheid er is. Het aantal
arboconvenanten dat de afgelopen tijd is ondertekend, inmiddels meer
dan veertig, geeft wat dat betreft goede hoop.
Vroegtijdige reïntegratie en vermindering werkdruk en lichamelijke
belasting zijn de meest voorkomende afspraken die sociale partners en
de overheid met elkaar maken.
Die afspraken beginnen inmiddels hun vruchten af te werpen.
Neem het onderwijs. Werknemers die door een te hoge werkdruk ziek
dreigen te worden, worden nu in een vroeg stadium begeleid. En zie:
het verzuim daalt. In de kinderopvang zijn de werkplekken nu zo
ingericht dat ongunstige werkhoudingen worden voorkomen. Minder
tillen, minder bukken en ook hier minder verzuim. De thuiszorg, ook
hier maatregelen tegen werkdruk en vermindering van lichamelijke
belasting. Voor het eerst in jaren daalt het ziekteverzuim. En zo kan
ik nog wel even doorgaan met successtory's.
Ook hier zijn we op de goede weg.
Dames en heren,
Het is een mooie samenloop van omstandigheden dat de installatie van
deze commissie plaatsvindt in het jaar dat door de Europese Raad is
uitgeroepen tot het Europees Jaar van mensen met een handicap. De
Europese Unie wil hiermee bereiken dat zowel de samenleving als de
mensen met een handicap zich meer bewust worden van het recht op
gelijke kansen en het belang van het tegengaan van discriminatie. De
werkzaamheden van uw commissie sluiten daar naadloos op aan en kunnen
aan de realisering daarvan een wezenlijke bijdrage leveren.
Ik wens u veel succes.
- LET OP EMBARGO -
31 mrt 03 16:15