EVD
Japan: De Japanse markt en de Nederlandse aanpak
---
Het LNV bureau in Tokio heeft onderzoek gedaan naar de positie van
Nederland op de Japanse markt voor landbouwproducten. Dit onderzoek
leverde twee rapporten op.
De Japanse markt en de Nederlandse aanpak: ervaringen, evaluatie en
aanbevelingen
In dit rapport wordt ingegaan op de vraag waarom Nederland in Japan
voorbijgestreefd wordt door andere Europese landen als het gaat om de
afzet van landbouwproducten. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle
landen op de Japanse markt als collectief gebruik maken van herkenbare
symbolen om de eigen identiteit te benadrukken (bijvoorbeeld een
Danish logo op alle Deense producten).
Een aantal landen (Denemarken, Frankrijk) heeft ook de promotie van
hun producten sterk collectief georganiseerd. Zo werken in Denemarken
overheid, bedrijfsleven en brancheorganisaties samen om Deense
producten in Japan te promoten. In Frankrijk speelt de overheid een
duidelijk initiërende rol. De Nederlandse collectieve promotie beperkt
zich tot de bloembollen en in Europees verband tot uien.
Toch kunnen Nederlandse bedrijven ook zonder de collectieve steun
succesvol zijn op de Japanse markt door goed te luisteren naar de
Japanse klant en in te springen op de lokale gewoonten.
Op basis van interviews en praktijkvoorbeelden zijn in dit rapport 27
aanbevelingen geformuleerd die de Nederlandse positie op de Japanse
markt zouden kunnen verstevigen.
Food Safety and Piece of Mind in Japan: Traceability as a Marketing
Tool
In dit rapport is één van de aanbevelingen uit het hiervoor genoemde
rapport uitgewerkt. Dit rapport heeft betrekking op voedselveiligheid
en traceerbaarheid van producten. Sinds de voedselschandalen van 2002
zijn de overheid, de voedselverwerkende industrie en de
distributiesector in Japan aan de slag gegaan met traceringssystemen
voor voedsel. Traceerbaarheid is een nieuw marketinginstrument
geworden in Japan. Dit rapport bevat een overzicht van alles wat er op
dit terrein in Japan gebeurd.
Meer informatie:
De rapporten kunnen (gratis) worden opgevraagd bij:
Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, Directie Industrie
en Handel,
Contactpersoon: Mw. A.P. Luijkx-Visser
E-mail: a.p.luijkx-visser@ih.agro.nl
Fax: (070) 378 61 23
28.03.2003
---
Bron: Berichten buitenland; Maandblad van het Ministerie van Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij Japan: een klein marktaandeel is een grote
omzet Freek Vossenaar, LNV-raad Tokio
Nummer: 101223
Zie ook:
Japan: marktentree
Japan: promotie en reclame
Japan: agro
Meer informatie over dit onderwerp is op te vragen onder vermelding
van nummer 101223 bij de informatiemanager JAPAN (Marjolijne
Meuleman), e-mail JAPAN, fax (070) 385 80 97, telefoon (070) 778 88
44.