Gemeente Amersfoort

Klantcontactpunt Huursubsidie van start in Amersfoort

datum: 28 maart 2003

Met ingang van maandag aanstaande starten zowel de woningcorporaties SCW en Portaal als de gemeente Amersfoort ieder een Klantcontactpunt Huursubsidie. Dit informatiepunt is bedoeld voor aanvragers of ontvangers van huursubsidie, die iets willen weten over hun aanvraag. Mensen die voor het eerst huursubsidie hebben aangevraagd, kunnen bijvoorbeeld nagaan hoever het ministerie van VROM is met het behandelen van de aanvraag. Ook kan worden nagegaan hoe de huursubsidiebijdrage wordt berekend.

Laagdrempelig
Dit nieuwe Klantcontactpunt Huursubsidie is bedoeld om klanten dichtbij huis eenvoudig en laagdrempelig van informatie over huursubsidie te voorzien. Met het nieuwe Klantcontactpunt Huursubsidie hoeven mensen niet meer bij het ministerie van VROM aan de kloppen voor informatie. Het ministerie verstrekt alleen telefonisch informatie. Het Klantcontactpunt Huursubsidie kan worden bezocht maar ook telefonisch worden geraadpleegd. Het verstrekken van informatie per telefoon zal echter beperkt zijn in verband met de wet op bescherming van persoonsgegeven. Bij een verzoek tot informatie dienen klanten een sofinummer en correspondentiemummer van VROM bij de hand te hebben. De informatie wordt verstrekt aan de hand van de gegevens van het ministerie. Er is een rechtstreekse verbinding met de VROM-computer.

Ministerie
Vorig jaar is een drastische wijziging in de uitvoering van de huursubsidiewet doorgevoerd. Een aanvraag huursubsidie behoeft nog maar een keer te worden ingediend. Gegevens zoals huur, inkomen en bewoningssituatie worden door het ministerie van VROM zelf opgevraagd bij de verhuurder, belastingdienst en gemeente. Op deze wijze kan VROM sneller aanvragen beoordelen en afhandelen.

De informatie over de huursubsidie en aanvragen daarvoor is vanaf maandag aanstaande dus in Amersfoort voorhanden. SCW en Portaal richten zich daarbij vooral op de eigen huurders. Huurders van andere verhuurders zoals makelaars, particulieren en verzorgingshuizen kunnen bij de gemeente terecht. Huurders die al huursubsidie ontvangen of hebben aangevraagd kunnen met behulp van het Klantcontactpunt Huursubsidie nagaan hoever het met de behandeling van de aanvraag is of zien welke gegevens VROM heeft vastgelegd.

Bereikbaarheid en openingstijden Klantcontactpunten Huursubsidie: De medewerkers van de drie klantcontactpunten helpen bij het invullen van een formulier of bij het nagaan of u recht heeft op huursubsidie.

Organisatie bezoekadres Bezoektijden:

SCW Heiligenbergerweg 60 Ma t/m Do. 8.00 uur t/m 16.30 uur Vrijdag 8.00 uur t/m 12.00 uur
Telefonisch 4765444

Portaal Eemland Hooglandseweg 115 Ma t/m Vrij. 8.30 uur t/m 17.00 uur Telefonisch Rayon Noord 4791920
Telefonisch Rayon Zuid 4791960

Gemeente Amersfoort Stadhuisplein 1 telefonisch 4694637 Ma t/m do 8.30 uur t/m 16.30 uur
Vrijdag 8.30 uur t/m 12.30 uur
Bezoek Uitsluitend na telefonische afspraak