Gemeente Den Haag
2003-03-28: Europese subsidie voor promotie Volksbuurtmuseum betekent
impuls wijkeconomie Schilderswijk
---
Het Volksbuurtmuseum ontvangt 275.000,- om het museum en zijn nieuwe
activiteiten de komende twee jaar stedelijk en landelijk breed bekend
te maken. Daarvan komt 125.000, -- uit het Europese programma
Doelstelling 2 (D2) en 150.000,- uit het Kunstenplan 2001 - 2004 van
de gemeente Den Haag. Dit heeft het college van b. en w. vandaag
besloten. Met deze financiële bijdrage wil het gemeentebestuur ook
stimuleren dat horeca en bedrijfsleven in de wijk participeren en
profiteren van de nieuwe culturele bezoekersarrangementen voor
toeristen van het Volksbuurtmuseum. De samenwerking van het museum,
City Mondial en t Gilde op dit punt versterkt Den Haag als
multiculturele stad en draagt bij aan een positief imago van de
Schilderswijk.
De Europese Commissie heeft ruim 30 miljoen Euro beschikbaar gesteld
voor de economische ontwikkeling van Den Haag Centrum Zuid in de
periode 2001 - 2008. Deze gelden van de Europese Structuurfondsen zijn
gekoppeld aan het programma Doelstelling 2 - Stedelijke gebieden, een
programma dat de economische en sociale omschakeling van
achterstandsgebieden steunt. Het Volksbuurtmuseum ontvangt een
D2-bijdrage van 125.000, -- voor een promotie-campagne die het
museum, de wijkeconomie en het imago van de Schilderswijk ten goede
moeten komen.
Culturele en toeristische arrangementen in de Schilderswijk e.o.
Het Volksbuurtmuseum breidt in de loop van dit jaar zijn activiteiten
uit op het gebied van kunst, cultuur, theater en expositie. Dit is
mede mogelijk door de huidige verbouwing van het museum, die 600 m2
extra oplevert. Ook meer vergaderingen, conferenties, verhuur van
ruimten en het ontwikkelen van educatieve projecten zijn in de nieuwe
plannen opgenomen.
Daarnaast wil het museum in samenwerking met City Mondial en t Gilde
meer toeristen naar het museum en de wijk trekken. Hiervoor worden
bezoekersarrangementen ontwikkeld die culturele activiteiten in het
museum combineren met de aantrekkelijke toeristische kanten en
producten van de multiculturele stad. Het Volksbuurtmuseum speelt
hierbij in op de wensen van de stedelijke toerist die meer wil zien
dan louter alleen de traditionele attracties. Bij de uitvoering van
deze nieuwe activiteiten betrekt het museum de horeca en het
bedrijfsleven in de Schilderswijk en omgeving. Deze aanpak van het
Volksbuurtmuseum steunt de wijkeconomie en draagt bij aan de opbouw
van een evenwichtig imago van de Schilderswijk.
Promotie-campagne
Om bezoekers en toeristen voor deze nieuwe activiteiten te winnen
start het museum gedurende twee jaar een promotie-campagne om
naamsbekendheid en activiteiten van het museum in Den Haag, de
Randstad en daarbuiten te vergroten.