Gemeente Den Haag

2003-03-28: Europese subsidie voor promotie Volksbuurtmuseum betekent impuls wijkeconomie Schilderswijk

---

Het Volksbuurtmuseum ontvangt 275.000,- om het museum en zijn nieuwe activiteiten de komende twee jaar stedelijk en landelijk breed bekend te maken. Daarvan komt 125.000, -- uit het Europese programma Doelstelling 2 (D2) en 150.000,- uit het Kunstenplan 2001 - 2004 van de gemeente Den Haag. Dit heeft het college van b. en w. vandaag besloten. Met deze financiële bijdrage wil het gemeentebestuur ook stimuleren dat horeca en bedrijfsleven in de wijk participeren en profiteren van de nieuwe culturele bezoekersarrangementen voor toeristen van het Volksbuurtmuseum. De samenwerking van het museum, City Mondial en t Gilde op dit punt versterkt Den Haag als multiculturele stad en draagt bij aan een positief imago van de Schilderswijk.

De Europese Commissie heeft ruim 30 miljoen Euro beschikbaar gesteld voor de economische ontwikkeling van Den Haag Centrum Zuid in de periode 2001 - 2008. Deze gelden van de Europese Structuurfondsen zijn gekoppeld aan het programma Doelstelling 2 - Stedelijke gebieden, een programma dat de economische en sociale omschakeling van achterstandsgebieden steunt. Het Volksbuurtmuseum ontvangt een D2-bijdrage van 125.000, -- voor een promotie-campagne die het museum, de wijkeconomie en het imago van de Schilderswijk ten goede moeten komen.

Culturele en toeristische arrangementen in de Schilderswijk e.o. Het Volksbuurtmuseum breidt in de loop van dit jaar zijn activiteiten uit op het gebied van kunst, cultuur, theater en expositie. Dit is mede mogelijk door de huidige verbouwing van het museum, die 600 m2 extra oplevert. Ook meer vergaderingen, conferenties, verhuur van ruimten en het ontwikkelen van educatieve projecten zijn in de nieuwe plannen opgenomen.
Daarnaast wil het museum in samenwerking met City Mondial en t Gilde meer toeristen naar het museum en de wijk trekken. Hiervoor worden bezoekersarrangementen ontwikkeld die culturele activiteiten in het museum combineren met de aantrekkelijke toeristische kanten en producten van de multiculturele stad. Het Volksbuurtmuseum speelt hierbij in op de wensen van de stedelijke toerist die meer wil zien dan louter alleen de traditionele attracties. Bij de uitvoering van deze nieuwe activiteiten betrekt het museum de horeca en het bedrijfsleven in de Schilderswijk en omgeving. Deze aanpak van het Volksbuurtmuseum steunt de wijkeconomie en draagt bij aan de opbouw van een evenwichtig imago van de Schilderswijk.

Promotie-campagne
Om bezoekers en toeristen voor deze nieuwe activiteiten te winnen start het museum gedurende twee jaar een promotie-campagne om naamsbekendheid en activiteiten van het museum in Den Haag, de Randstad en daarbuiten te vergroten.