Programmabureau Advies Overheid.nl
Stadsdeel Amsterdam-Centrum stelt online klantenpanel in
Sinds enige tijd beschikt het stadsdeel Amsterdam-Centrum over een
eigen online klantenpanel, het CentrumPanel. Het panel zal periodiek
haar mening geven over de website van het stadsdeel en over allerlei
andere zaken die spelen binnen het stadsdeel, zoals bijvoorbeeld
bestuurlijke kwesties.
Met behulp van het onderzoeksbureau Netpanel zijn de leden voor het
CentrumPanel geworven onder de bewoners en gebruikers van het
stadsdeel. De werving verliep via de website en via de reguliere
publicaties. Het panel bestaat momenteel uit circa 250 leden en zal
regelmatig worden ververst. Het panel bevat een redelijke doorsnede
van de bewoners en gebruikers van het stadsdeel, met uitzondering van
de groep van 65 jaar en ouder. Blijkbaar heeft deze groep nog steeds
weinig toegang tot internet.
Beoordeling website
De eerste keer dat het panel is gebruikt, was voor een onderzoek naar
de beoordeling van de website van het stadsdeel,
www.centrum.amsterdam.nl. Uit het onderzoek komt naar voren dat de
site overzichtelijk, helder en duidelijk is. De aangeboden informatie
vindt men nuttig en de navigatie duidelijk, overzichtelijk, helder en
snel. Ook het gebruiksgemak van de site wordt als goed beoordeeld. Er
is daarentegen kritiek op de vormgeving die men als saai en eentonig
betitelt. De webredactie is tevreden met het onderzoek en werkt er
hard aan om de website verder te verbeteren. Zo zal de homepage medio
2003 aangepast worden. Ook zal de informatievoorziening op een aantal
punten verbeterd worden.
Meer informatie
Wie meer wil weten over de samenstelling en het gebruik van een online
klantenpanel, kan contact opnemen met Danil de Voogt, webmanager van
stadsdeel Amsterdam-Centrum. Telefoon 020-5524397, mail
dvoogt@centrum.amsterdam.nl.
(Bericht Stadsdeel Centrum Amsterdam)
www.ictu.nl