European Commission
IP/03/450
Brussel, 28 maart 2003
FEFC schaft prijsbepaling voor gespecialiseerd diepzeetransport van
auto's af
Na gesprekken met de Europese Commissie heeft de Far Eastern Freight
Conference (FEFC), een groep van scheepvaartondernemingen die
vrachtvervoerdiensten aanbieden tussen Europa en het Verre Oosten,
besloten dat zij met onmiddellijke werking haar prijsbepalingspraktijk
met betrekking tot het vervoer van auto's over zee, zou beëindigen.
Bovendien heeft de Zweedse/Noorse zeevervoerder van auto's Wallenius
Wilhelmsen AS zich teruggetrokken uit de FEFC. Dit is een belangrijke
stap die ertoe bijdraagt dat lijnvaartconferences de EU-wetgeving met
betrekking tot prijzen en andere exploitatiepraktijken eerbiedigen.
Het diepzeevervoer van auto's is een zeer geconcentreerde sector met
slechts enkele belangrijke marktdeelnemers wereldwijd. Bovendien zijn
de vier grootste gespecialiseerde autovervoerders - NYK Line, Mitsui
O.S.K Lines (MOL), K-Line en Wallenius Wilhelmsen AS allen lid van de
Far Eastern Freight Conference (FEFC), waarvan de belangrijkste
activiteit de containerlijnvaart is. Deze vier
scheepvaartondernemingen stellen gezamenlijk prijzen vast voor het
vervoer van auto's aan boord van hun gespecialiseerde schepen tussen
Europa en het Verre Oosten.
Krachtens de mededingingsregels van de Europese Unie die van
toepassing zijn op scheepvaartdiensten, genieten lijnvaartconferences
(groepen van scheepvaartondernemingen die geregelde lijndiensten
aanbieden) van een zogenaamde groepsvrijstelling van het in artikel
81, lid 1, vervatte kartelverbod. Overeenkomstig de groepsvrijstelling
kan een lijnvaartconference, onder specifieke voorwaarden,
vrachtvervoerprijzen vaststellen, de capaciteit regelen en andere
daarmee samenhangende afspraken maken.
De Commissie is evenwel van mening dat het gespecialiseerd autovervoer
niet onder de groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences van de EU
valt en zij stelde een onderzoek in naar de prijsbepalingspraktijk van
de FEFC op dit gebied.
In die context, en met het oog op de huidige en toekomstige
gedragingen van de tot de FEFC behorende autovervoerders, heeft de
FEFC de Commissie ervan in kennis gesteld dat alle FEFC-bepalingen
betreffende andere diensten dan lijndiensten, met onmiddellijke
werking werden ingetrokken. Bovendien heeft Wallenius Wilhelmsen AS
zich geheel uit de FEFC teruggetrokken. De Commissie zet haar
onderzoek naar de vroegere gedragingen van de ondernemingen op dit
gebied voort.
In november 2002 hechtte de Commissie haar voorwaardelijke goedkeuring
aan de gezamenlijke overname door de Zweedse scheepvaartonderneming
Wallenius Lines en het Noorse Wilhelmsen van de activiteiten op het
gebied van het autozeevervoer van de Koreaanse onderneming Hyundai
Merchant Marine (HMM). (zie IP/02/1780).
In de loop van het onderzoek kwam zij op het spoor van de
FEFC-praktijken inzake het zeevervoer van auto's en startte zij een
afzonderlijk onderzoek.