TNO
TNO
Persberichten 2003
TNO distantieert zich van uitspraken over "Comfortclip"
27 maart 2003
In de media (o.a. de Telegraaf van 12 maart 2003) is de indruk gewekt
dat de op de markt gebrachte "Comfortclip" door TNO is goedgekeurd in
de zin dat het systeem voldoet aan relevante normeringen en dat TNO
instaat voor de betrouwbaarheid en werking van dit product. Dit is
niet het geval. De "Comfortclip" is volgens de producent bedoeld om de
positie van een standaard autogordel te veranderen voor gebruik door
kinderen.
TNO heeft na een zeer summiere eerste test in opdracht van de
producent vastgesteld dat de "Comfortclip" niet gekeurd kan worden
volgens de bestaande Europese en internationale voorschriften. Dat
houdt in dat de situatie van de test zoals uitgevoerd niet
representatief is voor een gebruikssituatie. Verder is het nu op de
markt gebrachte product anders dan het product dat TNO eerder heeft
getest en is het voorzien van labels met verwijzingen naar
voorschriften welke niet via TNO tot stand zijn gekomen.
Wellicht ontoelaatbare schade aan autogordel
De constructie van de "Comfortclip" is bovendien zodanig dat TNO
verwacht dat er ontoelaatbare slijtage kan ontstaan aan de autogordel
waaraan de "Comfortclip" wordt bevestigd. De sluitmoer van de doorloop
is geribbeld en de autogordel schuift daar steeds, onder trekspanning,
door. Bovendien is de autogordelband breder dan deze sluitmoer
waardoor er een onregelmatig over de breedte verdeelde trekspanning
ontstaat. De slijtage kan leiden tot breuk van de autogordelband op
deze plaats door de grote krachten tijdens een aanrijding.
De autogordel in een voertuig
Autogordels in voertuigen zijn voorzien van een automaat met een
oprolveer. De oprolveer zorgt er voor dat de autogordelband continu
wordt aangetrokken tot een zekere voorspanning. Indien de
"Comfortclip" wordt gebruikt, wordt de autogordelband mogelijk niet
goed aangetrokken. Dit kan extra risico opleveren voor de gebruiker
van de autogordel.
Voor montage van de "Comfortclip" op de stoel dient deze over de
rugleuning van de voor- of achterstoel bevestigd te worden. Bij veel
voertuigen is dit niet mogelijk.
TNO neemt nadrukkelijk afstand van elke referentie aan het op de markt
gebrachte product.
Persvoorlichting
Maarten Lörtzer
T 015 269 49 75
June Vasconcellos
T 015 269 49 05
F 015 262 73 35
pressinfo@tno.nl
Postbus 6050
2600 JA, Delft