BUREAU PETER SCHUITEN
http://www.schuiten.nl

Opvallende onderzoeken reintegratiebedrijven en gemeenten

Let op: dit persbericht bevat de uitkomsten van twee onderzoeken: 1. Orbis Arbeid en Sociale Zekerheid BV - Reïntegratiebedrijven in Rijnmond bekritiseren aanbestedingen
en
2. Regioplan Beleidsonderzoek - Gemeenten in Rijnmond sturen reïntegratiebedrijven onvoldoende aan.

1. Reïntegratiebedrijven in Rijnmond bekritiseren aanbestedingen

Reïntegratiebedrijven hebben stevige kritiek op de aanbestedingen van de gemeenten en Uitvoering Werknemersverzekeringen (UWV) in Rijnmond waarmee zij reïntegratiebedrijven inschakelen voor het aan het werk helpen van mensen met een uitkering. De aanbestedingen zijn verre van transparant. Ook blijft de marktwerking beperkt en zijn veel gemeenten niet in staat de regie te voeren. Doordat de opdrachtgevers outputfinanciering eisen, dreigen alleen kansrijke cliënten een traject aangeboden te krijgen. Dit blijkt uit het onderzoek De regie in reïntegratie van Orbis, uitgevoerd in opdracht van het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond.

Het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond heeft Orbis laten inventariseren hoe de reïntegratiebedrijven de aanbestedingsprocedure van de 42 gemeenten en de UWV in Rijnmond ervaren. Voor het onderzoek ondervroeg onderzoeksbureau Orbis 16 reïntegratiebedrijven in Rijnmond. De resultaten van dit onderzoek, plus de uitkomsten van de interviews die onderzoeksbureau Regioplan afnam onder de 42 gemeenten en de UWV, zijn donderdag 27 maart gepresenteerd tijdens het seminar van het Platform Reïntegratie: nieuwe ronde, nieuwe kansen?! .

Gunning niet transparant
Uit het onderzoeksrapport van Orbis blijkt dat ondanks de wettelijke kaders en richtlijnen elke gemeente in Rijnmond het opdrachtgeverschap anders invult. Zo verschillen de bestekken waarop de offertes van reïntegratiebedrijven gebaseerd worden per gemeente. Ook worden soms voorwaarden gehanteerd waardoor nieuwe reïntegratiebedrijven bij voorbaat niet in aanmerking komen voor de opdracht. Oude relaties spelen een rol in het gunnen van opdrachten, met name bij de kleinere gemeenten. Hoewel de gehanteerde procedures duidelijk zijn voor de offranten, is de keuze die een opdrachtgever maakt voor een bepaald reïntegratiebedrijf niet transparant.

Weinig kennis over cliënten
De gemeenten en de UWV hebben weinig kennis van hun cliënten. Door het ontbreken van deze kennis zijn de opdrachtgevers onvoldoende in staat tot het geven van een goede opdracht en vervolgens tot het voeren van de regie. De invoering van klantmanagement bij de gemeente ervaren de reïntegratiebedrijven als een positieve ontwikkeling.

Opdracht onduidelijk
Contracten bevatten resultaatsverplichtingen in termen van duurzame plaatsing en trajectduur. Zo dient bijvoorbeeld 50 procent van de cliënten duurzaam geplaatst te worden binnen een jaar. Uit het onderzoek van Orbis blijkt dat vaak niet duidelijk wordt afgesproken wat dit betekent: of het percentage de 'aangeleverde' cliënten betreft of dat 50 procent van de cliënten met een positief intakegesprek geplaatst dient te worden. Ook zien sommige gemeenten in Rijnmond een werkplek in de sociale werkvoorziening als plaatsing en andere niet. Een bijkomend probleem zijn de 'draaideurcliënten' die herhaaldelijk na een werkduur van een half jaar of langer terugstromen in de UWV-bestanden. Zowel UWV als de gemeenten hebben geen zicht op deze groep, terwijl reïntegratiebedrijven ze steeds vaker tegenkomen.

Alleen kansrijke cliënten maken kans
De reïntegratiebedrijven willen duidelijkheid over wat als plaatsing gezien wordt. Met name omdat opdrachtgevers massaal zijn overgegaan tot één of andere vorm van outputfinanciering: no cure less pay' en 'no cure no pay . Gemeenten en de UWV leggen zo het risico bij de opdrachtnemers, de UWV betaalt alleen indien het traject slaagt. De reïntegratiebedrijven moeten de gepleegde investeringen voorfinancieren. Veel bedrijven kunnen hierdoor niet meedoen aan dergelijke aanbestedingen. Als deze trend doorzet, wordt marktwerking beperkt in plaats van bevorderd. Ook de cliënten ondervinden negatieve gevolgen van een volledige outputfinanciering. Nu al selecteren sommige reïntegratiebedrijven 'aan de poort'. Private bedrijven moeten winst maken om te overleven. Indien zij het volledige risico moeten dragen, krijgen alleen kansrijke cliënten een traject aangeboden. Daarnaast stijgt de gemiddelde trajectprijs, omdat de kosten voor de niet-geslaagde trajecten hierin verdisconteerd worden.

De opdrachtgever van het onderzoek, het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond biedt de partijen op de regionale arbeidsmarkt: gemeenten, werkgevers en werknemers een ontmoetingsplek. Samen proberen zij de knelpunten op de arbeidsmarkt aan te pakken. Het Platform ondersteunt de marktwerking van de partijen op de arbeidsmarkt. Daarnaast vergroot het de kans op succes van projecten door actief de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt te volgen, partijen hierover te informeren en al naar gelang de behoefte van partijen, projecten te initiëren en te ondersteunen. Het Platform ontsluit, analyseert en vertaalt regionale arbeidsmarktinformatie bij het ontwikkelen van het arbeidsmarktbeleid van de partijen.

Amsterdam, 27 maart 2003

Regioplan Beleidsonderzoek
Persbericht

2. Gemeenten in Rijnmond sturen reïntegratiebedrijven onvoldoende aan.

Veel gemeenten in Rijnmond missen de expertise om reïntegratiebedrijven op een juiste manier in te schakelen om mensen met een bijstandsuitkering aan het werk te helpen. De gemeenten hebben geen zicht op de prestaties van de ingeschakelde bedrijven. De beoogde marktwerking is beperkt. Dit blijkt uit het onderzoek -Inkoop van reïntegratie in de regio Rijnmond- van Regioplan, uitgevoerd in opdracht van het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond.

Het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond heeft Regioplan laten inventariseren hoe de 42 gemeenten en de Uitvoering Werknemersverzekeringen (UWV) de aanbestedings-procedure uitvoeren. Voor het onderzoek interviewde Regioplan Beleidsonderzoek de gemeenten en de UWV in Rijnmond. De resultaten van deze interviews, plus de uitkomsten van het onderzoek dat Orbis deed naar de ervaringen van de betrokken reïntegratiebedrijven, zijn donderdag 27 maart gepresenteerd tijdens het seminar van het Platform Reïntegratie: nieuwe ronde, nieuwe kansen?! .

Marktwerking beperkt
Er zijn grote verschillen in de manier waarop de ondervraagde gemeenten in Rijnmond reïntegratiediensten inkopen. Eenderde hanteert nog niet de nieuwe regels, tweederde van de gemeenten heeft één of meer aanbestedingsrondes achter de rug.
Bijna alle gemeenten selecteren zelf een aantal reïntegratiebedrijven die een offerte mogen uitbrengen, de gemeenten nodigen vooral bedrijven uit waarmee ze al ervaring hebben opgedaan. De marktwerking is hierdoor beperkt; nieuwe bedrijven krijgen weinig kans. Wel worden een aantal bedrijven met elkaar vergeleken. Met name de kleinere gemeenten hebben moeite om een afgewogen en objectieve keuze te maken; zij missen hiervoor de expertise.

Samenwerking gewenst
Kleine gemeenten missen niet alleen vaak de expertise om een goede aanbestedings-procedure op te zetten, zij missen ook de noodzakelijke schaalgrootte. Als de potentiële opdracht te klein is, hebben reïntegratiebedrijven geen interesse om een offerte uit te brengen. Hierdoor werkt momenteel al de helft van de gemeenten vergaand samen bij de inkoop van reïntegratiediensten. Daarnaast heeft eenderde van de gemeenten plannen om tot een dergelijke samenwerking te komen. De verplichting om reïntegratie in te kopen, heeft op vrije korte termijn tot gevolg dat bijna alle gemeenten in Rijnmond in clusters samenwerken.

Geen zicht op prestaties
Driekwart van de geïnterviewde gemeenten heeft onvoldoende zicht op de plaatsings-cijfers van de reïntegratiebedrijven. Uit het onderzoek van Regioplan blijkt dat de kleine gemeenten menen dat plaatsingspercentages weinig zeggen, gezien het geringe aantal trajecten. Echter ook middelgrote en grote gemeenten hebben weinig zicht op de resultaten van de reïntegratiebedrijven. Vooralsnog beoordelen gemeenten de bedrijven vooral op de communicatie (goede informatie over voortgang, vaste consulenten en kantoor in het stadhuis). Hierover zijn de meeste gemeenten tevreden.

De gemeenten in Rijnmond hebben geen zicht op de resultaten van hun uitbestede reïntegratieactiviteiten. Hierdoor is het niet mogelijk om vast te stellen of de aanbestedingsprocedures efficiënt zijn. Regioplan Beleidsonderzoek pleit voor een eensluidende definiëring van resultaten. Daarnaast moeten gemeenten systematisch bijhouden wat de resultaten van de reïntegratiebedrijven zijn en deze gegevens uitwisselen met andere gemeenten.

De opdrachtgever van Regioplan, het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond biedt de
partijen op de regionale arbeidsmarkt: gemeenten, werkgevers en werknemers een ontmoetingsplek. Samen proberen zij de knelpunten op de arbeidsmarkt aan te pakken. Het Platform ondersteunt de marktbewerking van de partijen op de arbeidsmarkt. Daarnaast vergroot het de kans op succes van projecten door actief de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt te volgen, partijen hierover te informeren en al naar gelang de behoefte van partijen, projecten te initiëren en te ondersteunen. Het Platform ontsluit, analyseert en vertaalt regionale arbeidsmarktinformatie bij het ontwikkelen van het arbeidsmarktbeleid van de partijen.

Rotterdam, 27 maart 2003

Noot voor de redactie /